|   15:07:40
  יוני בן-מנחם  
עיתונאי, פרשן העולם הערבי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
השוק בעיר העתיקה בירושלים [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

העיר העתיקה בירושלים הפכה ל"עיר רפאים"

ההתפרעויות של הדור הצעיר הפלשתיני בשער שכם פוגעות במצב הכלכלי במזרח ירושלים ומעוררות את זעם הסוחרים. הרש"פ מאשימה את ישראל אך היא זו שאיבדה מזמן כל השפעה על הדור הצעיר ואיננה יכולה לעצור את האלימות
07/04/2022  |   יוני בן-מנחם   |   יומני בלוגרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות

במזרח ירושלים יש זעם גדול של הסוחרים על קבוצות הצעירים הפלשתינים שמתגודדות כל ערב ברחבת שער שכם במהלך חודש רמדאן ומתעמתות באלימות עם השוטרים ועם לוחמי משמר הגבול שמוצבים במקום כדי לשמור על הסדר הציבורי בעקבות תנועה של אלפי מתפללים מוסלמים דרך שער שכם אל סימטאות העיר העתיקה ומשם לתפילה במסגד אל-אקצה. הזעם מופנה גם למשטרת ישראל מסיבות פוליטיות אך בעיקרו הוא מופנה על הצעירים שלוחי הרסן.

העימותים מתחילים בדרך כלל בריטואל קבוע אחרי השעה שמונה בערב, הם כוללים ידוי אבנים ובקבוקים ריקים לעבר השוטרים והשמעת קללות והתגרויות פרובקטיביות בעברית ובערבית. המשטרה תיגברה את אזור שער שכם במאות שוטרים וסגרה את הרחובות המובילים את הרחבה בשכונת מוסררה הערבית, ברחוב סולטאן סולימאן ובסמטאות העיר העתיקה, פעילות המסחר משותקת והעיר העתיקה והרחובות הסמוכים הפכו ל"עיר רפאים".

בשנתיים האחרונות סובלים הסוחרים במזרח ירושלים מהפסד כספי גדול, בשנת 2020 הם נפגעו קשות ממגיפת הקורונה, הר-הבית היה סגור ולא הייתה כלל תנועה של מתפללים או תיירים. בשנת 2021 היו במהלך חודש רמדאן עימותים קשים בין כוחות המשטרה לבין הצעירים המתגודדים ברחבת שער שכם וגם בהר-הבית שהובילו למבצע "שומר החומות", כתוצאה מכך שותקה הפעילות הכלכלית במזרח ירושלים ופרנסת הסוחרים נפגעה קשות.

בקרב הסוחרים הערבים הייתה ציפייה שחבורות הצעירים יתחשבו במצבם הכלכלי ולא יתעמתו עם המשטרה, היו מגעים בין הסוחרים לכמה מהצעירים המובילים את ההתפרעויות אך לשווא, לקבוצות הצעירים האלה אין שום הנהגה, הן עצמאיות ואינן נשמעות לאיש.

הסוחרים פנו גם לרש"פ ברמאללה בבקשה שתורה להנהגת פתח במזרח ירושלים לרסן את הצעירים אך הסתבר שליו"ר הרש"פ אין שום השפעה על המתרחש במזרח ירושלים עוד מתקופת משבר המגנומטרים בהר-הבית ב-2017. הדור הצעיר במזרח ירושלים הוא עצמאי והוא שונא את ישראל, את ירדן ואת הרש"פ והעומד בראשה.

אחד הסוחרים בעיר העתיקה סיפר לי כי לסוחרים היו ציפיות השנה להכנסות גבוהות שיפצו אותם על ההפסדים בשנתיים האחרונות, הם ציפו לתנועה ערנית בסימטאות של אלפי מתפללים מוסלמים שבאים להר-הבית, לתיירים זרים ולאלפים מערביי ישראל שיגיעו אף הם להתפלל במסגד אל-אקצה.

כל לילה בחודש רמדאן שוהים אלפי מתפללים מוסלמים בהר-הבית ומתפללים עד הבוקר את תפילות "התאראוויח", בדרך כלל הם היו רוכשים מזון בחנויות בעיר העתיקה בדרכם למסגד אל-אקצה, כעת החנויות סגורות בגלל ההתפרעויות ואין שום פעילות מסחר. בעקבות האירועים, המשטרה גם עוצרת בכביש מספר 1 אוטובוסים של ערביי ישראל שמנסים להגיע לתפילות בהר-הבית ומחזירה אותם למקומות מגוריהם כדי שלא ישתתפו במהומות.

פאדי אלהדמי, השר לענייני ירושלים ברש"פ מטיל את האשמה על ישראל ואומר: " כלכלת ירושלים במצור בגלל אמצעי הביטחון הישראלים, האמצעים שנוקטת ישראל פוגעים בכלכלה והסוחרים סובלים, הכיבוש הישראלי רוצה לשנות את הזהות של ירושלים ולכן הרחובות ריקים, הוא חצה את כל הקווים האדומים".

ברור שמדובר בטענות שקריות של הרש"פ, אין לה שום השפעה על הדור הצעיר במזרח ירושלים, היא מתוסכלת ומנסה לגלגל את האשם את המגרש הישראלי, חודש רמדאן התחיל רע ועדיין לא ברור כיצד הוא יסתיים, הסימנים מבשרים רעות.

תאריך:  07/04/2022   |   עודכן:  07/04/2022
יוני בן-מנחם
+בנט: היכן שהמחבל נמצא - נגיע אליו
01:06 08/04/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
ארבע שעות אחרי ששני ישראלים נרצחו מירי מחבל ברחוב דיזנגוף בתל אביב ולאחר שיותר מ-1,000 שוטרים וחיילים לא הצליחו לאתר את המחבל הצהיר ראש הממשלה כי המחבל והסייענים שלו ישלמו מחיר על הפיגוע
[צילום: משטרת ישראל]
שחזור תמונת המחבל על פי סרטון מצלמת אבטחה [צילום: משטרת ישראל]
פינוי נפגעי חרדה בזירת הפיגוע [צילום: אריאל שליט, AP]
+בעקבות הפיגוע: הפילהרמונית סיימה הופעה עם עידן רייכל בנגינת התקווה
00:43 08/04/22  |  איציק וולף

+בנט הורה: תגבור נוסף לכוחות הביטחון בתל אביב
00:06 08/04/22  |  איציק וולף
ראש הממשלה, נפתלי בנט, קיים לפני זמן קצר התייעצות ביטחונית וקיבל עדכונים אודות ההתפתחויות בשטח. בשיחה השתתפו שר הביטחון, השר לביטחון פנים, הרמטכ"ל, ראש השב"כ, מפכ"ל המשטרה, ראש המל"ל, המזכיר הצבאי ובכירים נוספים.

בדיון הוצגה השתלשלות האירועים בפיגוע שאירע הערב בתל אביב, וכן המאמצים הנעשים כעת בשטח לאיתור המחבל. כמו כן, נידון המשך הפעילות המבצעית של משטרת ישראל והשב"כ לשעות הקרובות. בתוך הדיון סוכם על המשך תגבור והזרמת כוחות בהיקפים גדולים לתל אביב. עוד נמסר כי חיתוכי מצב יתקיימו באופן שוטף בהתאם להתפתחויות.


+חמאס ברך על הפיגוע בתל אביב: מצליחים לחדור את מערכת הביטחון הישראלית
23:09 07/04/22  |  איציק וולף
ארגון חמאס הגיב על הפיגוע בתל אביב. בהודעת ארגון הטרור הפלשתיני נמסר כי "הפיגועים של ההתנגדות הם תגובה טבעית על פשעיה של ישראל נגד העם הפלשתיני".

עוד נמסר כי הפיגוע בלב תל אביב "מבסס את זה שההתנגדות המאורגנת מצליחה לחדור את מערכת הביטחון הישראלית", כלשון ההודעה.
+מפקד מחוז תל אביב במשטרה: קיבלנו דיווחים שקריים
23:06 07/04/22  |  איציק וולף
מפקד מחוז תל אביב במשטרה, ניצב עמי אשד, אמר כי בפיגוע הירי שאירע הערב בעיר נפגעו 15 בני אדם.

"אנחנו מקיימים כרגע מספר מאמצים מאוד משמעותיים ועסוקים בסריקת השטח כדי לוודא שאין מפגעים נוספים. המפגע שהיה בשטח ברח ולא נתפס. השערת העבודה היא שהוא עדיין באזור", אמר.

ניצב אשד הוסיף כי מאז שאירע הפיגוע התקבלו במשטרה דיווחים שקריים שגרמו להסטת הכוחות הסורקים אחרי המחבל.
+שני הנרצחים בפיגוע בתל אביב: גברים כבני 30
22:48 07/04/22  |  איציק וולף
חובשים ופראמדיקים של מד"א העניקו טיפול רפואי לתשעה פצועים בפיגוע הירי שהתרחש הערב במרכז תל אביב ופינו אותם לבתי החולים איכילוב, שיבא בתל השומר ולבית החולים וולפסון.

שני גברים כבני 30 פונו לבי"ח איכילוב תוך כדי פעולות החייאה ולאחר מאמצי הרופאים נקבע מותם. שלושה פצועים קשה - בהם גבר בן 38, אישה בת 28 וגבר כבן 20 פונו לבי"ח איכילוב עם פצעי ירי.

ארבעה פצועים קל פונו לבתי החולים, בהם גבר כבן 30 עם פצע ירי לבי"ח שיבא בתל השומר, פצוע כבן 30 עם פצע ירי לבי"ח איכילוב ו-2 לבי"ח וולפסון עם חבלות בגפיים (לא ירי).

עוד נמסר כי שירותי הדם של מד"א סיפקו 145 מנות ומרכבי דם לבי"ח איכילוב.
+כוחות סיירת מטכ"ל הוקפצו לסייע במצוד אחרי המחבל
22:45 07/04/22  |  איציק וולף
כוחות של יחידות מיוחדות של צה"ל ובהם לוחמי סיירת מטכ"ל ולוחמי יחידת שלדג, הצטרפו לסריקות הנערכות בתל אביב אחרי המחבל שביצע את פיגוע הירי במרכז העיר.
[צילום: שימוש לפי סעיף 27א]
+הפיגוע בת"א: הופסק שירות התחבורה הציבורית בין הנמל לכרמלית
22:27 07/04/22  |  עידן יוסף
בשל חסימות המשטרה, בשלב זה מופסק שירות התחבורה הציבורית במרכז תל אביב, בין הנמל לכרמלית. שירות המגיע אל תל אביב מסיים את פעילותו בסבידור ובתחנה המרכזית החדשה, ללא כניסה למרכז העיר. שירות היוצא ממרכז תל אביב, כרגע מוקפא.
+השר כהנא: כולנו עם כוחות הביטחון שפועלים עד החיסול הסופי של המחבלים
22:21 07/04/22  |  איציק וולף
השר לענייני דת, מתן כהנא, הגיב על הפיגוע בתל אביב ואמר כי הטרור הרצחני מכה בנו שוב. "בשעה זו כולנו עם כוחות הביטחון וההצלה שנמצאים בשטח ופועלים ללא הרף עד חיסולם הסופי של המחבלים הארורים", אמר.
+שני פצועים מן הפיגוע בתל אביב פונו לבי"ח וולפסון
22:18 07/04/22  |  איציק וולף
שני פצועים קל מזירת הפיגוע בתל אביב הגיעו לבית החולים וולפסון. מדובר בנפגע מרסיסים ובנפגע חרדה.
+ח"כ כסיף: פגיעה בחפים מפשע אינה מאבק בעוול אלא עוול בעצמה
22:11 07/04/22  |  איציק וולף
ח"כ עופר כסיף (הרשימה המשותפת) טען בעקבות פיגוע הירי בתל אביב כי פגיעה באזרחים חפים מפשע איננה מאבק בעוול אלא עוול בעצמה. "תנחומיי למשפחות הנרצחים ואיחולי רפואה שלמה ומלאה לפצועים", אמר.
+רון חולדאי: מבקש מן הציבור להישאר בבתים
21:55 07/04/22  |  איציק וולף
ראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי, קרא לתושבי העיר להישאר בבתיהם בעקבות פיגוע הירי שאירע ברחוב דיזנגוף.

"אני מבקש מן הציבור - כל מי שיכול להישאר בבית, שיישאר בבית ויאפשר לכוחות הביטחון לסרוק בכל אזור תל אביב כדי לנסות ולמצוא את המפגע", אמר בעת שביקר בזירת הפיגוע.

לדברי חולדאי, אנחנו כבר 100 שנה במציאות שבה אנחנו עוברים אירועים מסוג זה. "עברנו דברים גרועים מזה בעבר ונעבור גם את זה. יש לנו את החוסן ונמשיך לפתח את העיר ואת המדינה ולהישאר פה לנצח", אמר.
+ח"כ אדלשטיין: מצפה להוראות ברורות של הדרג המדיני להכרעת הטרור
21:51 07/04/22  |  איציק וולף
ח"כ יולי אדלשטיין (הליכוד) אמר בתגובה לפיגוע בלב תל אביב כי הוא מצפה להוראות ברורות מהדרג המדיני כדי להכריע את גל הטרור, שאינו מבחין בין דעות וצדדים פוליטיים. "כולנו חייבים להתגייס למלחמה נחושה בקמים להורגנו", אמר.
+בית החולים איכילוב פתח קו מידע לציבור בעקבות הפיגוע בתל אביב
21:49 07/04/22  |  איציק וולף
בבית החולים איכילוב הופעל נוהל אירוע רב נפגעים. במקום נפתח קו מידע לציבור שמספרו ‭1255-133
[צילום: דוברות איכילוב]
+לפחות שניים נרצחו בפיגוע ירי בתל אביב
21:10 07/04/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
מחבל ירה לעבר עוברים ושבים ולעבר מסעדה ברחוב דיזנגוף ונמלט מן המקום  ▪  כוחות הרפואה פינו 14 פצועים ומנסים להיאבק על חייהם של ארבעה מהם  ▪  בבית החולים נקבע מותם של שני פצועים אנוש  ▪  דיווחים הגיעו ממספר זירות שבהן בוצע ירי  ▪  חשש למחבל נוסף שעדיין מסתובב בשטח  ▪  המשטרה מבקשת מן האזרחים: לא לצאת מהבית ולא להציץ מהחלונות ומהמרפסות
[צילום: שימוש לפי סעיף 27א]
המשטרה מבקשת מן המשטרה שלא לצאת לרחוב [צילום: איחוד הצלה]
המבלים במסעדות ההומות נמלטו מן המקום [צילום: אריאל שליט, AP]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
העיר העתיקה בירושלים הפכה ל"עיר רפאים"
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
תושב מחנה הפליטים שועפט (17) נעצר לאחר שתועד (יום ד', 6.4.22) בסרטון ברשת חברתית, תולש ומשחית את דגל הלאום בעיר מודיעין. הנער תועד תולש את הדגל מרכב חונה, מבזה ומשחית אותו.
06/04/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים והפעם - הרהורים נוגים, השבחת נכס פרטי, דוגמיות, אל השיטיון, שטויות, חד כתער ומתחמי אוכל "אל נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג) הרבה בריאות, נחת, שלווה ואושר "בניסן נגאלו אבותינו ממצרים ובניסן עתידין להיגאל" (תלמוד בבלי, ראש השנה, דף י"א, עמ' א')
בתום הערכת מצב ביטחונית שהתקיימה (יום ג', 5.4.22) בראשות שר הביטחון בני גנץ, ובהשתתפות הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי, ראש אמ״ץ, ראש אמ״ן וסגן ראש השב״כ, אישר גנץ כניסה של פלשתינים להר-הבית לתפילות יום השישי של חודש רמדאן.
05/04/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
"כורתים ראש של ציפור ולא תמות"?! זהו ביטוי ציורי יפהפה, הלקוח מאוצר חז"ל בהלכות שבת. ובמה הוא קשור לענייננו? בנושא גורמי הטרור. נכון שברמת המיקרו פריצות בגדר ההפרדה וכשלים מודיעיניים בשב"כ אפשרו את כניסת המחבלים לאזורנו.
05/04/2022  |  ציפי לידר  |   מכתבים/הערות
קראתי את המאמר שלך. אתה צודק בטענתך שמעשי הטרור אינם מתרחשים בוואקום. ממשלות הימין וגם הממשלה הנוכחית אינם מטפלים בפתרון לקונפליקט הישראלי-פלשתיני והאלימות של חלק מהמתנחלים היא תופעה שלילית ביותר וראוייה לגינוי חריף. הפלשתינים חיים לכאורה תחת שלטון הרשות הפלשתינית אך, למעשה, תחת כיבוש. הקמת מדינה פלשתינית איננה נראית באופק.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il