|   15:07:40
דלג
  יוני בן-מנחם  
עיתונאי, פרשן העולם הערבי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
איסמעיל הנייה, סאלח אלערורי. ראש הנחש [צילום: מוחמד אוסטאז/AP]

סאלח אלעארורי - הדמות המרכזית בהנעת גל האלימות הנוכחי

סאלח אלעארורי, סגן ראש הזרוע המדינית של חמאס הוא האחראי לאירועי האלימות במזרח ירושלים ובהר-הבית במהלך רמדאן ולירי הרקטה מדרום לבנון. מעמדו של אלעארורי בהנהגת חמאס מתחזק בעקבות האירועים ברמדאן והוא חותר לרשת את מקומו של אסמעיל הניה.
26/04/2022  |   יוני בן-מנחם   |   יומני בלוגרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות

על-פי גורמים בחמאס, הדמות המרכזית המניעה את גל האלימות הנוכחי במזרח ירושלים, בהר-הבית וירי הרקטות מדרום לבנון הינה סאלח אלעארורי, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, ראש הזרוע הצבאית של חמאס בגדה ואיש הקשר של הארגון לאירן ולחיזבאללה.

בעוד שבשנה שעברה היה זה מוחמד דף, המפקד העליון של הזרוע הצבאית של חמאס, שהוביל לעימות הצבאי עם ישראל, במסגרת מה שנקרא מערכת "חרב ירושלים" (סיף אלקודס) על-רקע האירועים בשיח' ג'ראח ובמסגד אל-אקצה בהר-הבית, הפעם מי שמניע את אירועי האלימות הוא סאלח אלעארורי שמנסה להבליט את חשיבותן של ירושלים והגדה במאבק נגד ישראל בעוד רצועת עזה לוקחת פסק זמן מהמערכה לאחר שהובילה אותה בשנה עברה.

ב-24 באפריל שוגרה לעבר ישראל רקטה מדרום לבנון לאזור הגליל המערבי, לא נגרם נזק ולא היה נפגעים, בתגובה ירה צה"ל אש ארטילרית לעבר שטחים בדרום לבנון. להערכת גורמי ביטחון בכירים, הירי בוצע על-ידי פעילים של שלוחת חמאס בלבנון, באישור ארגון חיזבאללה, כדי לאותת לישראל כי היא נמצאת מול כמה חזיתות פלשתיניות מאוחדות הפועלות כיחידה אחת בהגנה על ירושלים,על מסגד אל-אקצה ועל מחנה הפליטים ג'נין.

שלוחת חמאס בלבנון הוקמה בחשאי בעקבות מבצע צוק איתן ב-2014 ומי שהוביל את הקמתה היה סאלח אלעארורי, בתיאום עם אירן וחיזבאללה, כדי שתעסיק את ישראל מצפון בעת הצורך ללא מעורבות ישירה של חיזבאללה. מטה השלוחה הוא בעיר צור ויש לה כמה מאות פעילים במחנות הפליטים בדרום לבנון.

פעילות חמאס בירושלים

כלקח ממבצע "שומר החומות", ארגון חמאס התארגן היטב ומראש לחודש רמדאן במזרח ירושלים ובהר-הבית והציב את פעיליו במקומות האסטרטגיים כמו בשער שכם, בסימטאות העיר העתיקה ובמסגד אל-אקצה. מאות צעירים תומכי חמאס במזרח ירושלים קיבלו סכומי כסף ודגלים של חמאס כדי לעורר מהומות ולגייס צעירים להפר את הסדר, להתעמת עם המשטרה ולהשתלט בפועל על שטח הר-הבית.

מי שהיה האחראי לכל הפעילות הזו היה שוב סאלח אלעארורי, המראות שראינו בשבוע שעבר בהר-הבית, שנצבע בירוק באמצעות דגלי חמאס, מעידים על הצלחה גדולה של המאמץ של חמאס. בכיר חמאס מוסא אבו מרזוק אמר ב-24 באפריל: " מה שקרה במסגד אל-אקצה הוא ניצחון של עמנו, איש לא יכול לפרק את האחדות של הזירות הפלשתיניות השונות".

סאלח אלעארורי הקים בתחילת השנה תשתית חדשה של חמאס במזרח ירושלים שפעלה במסווה של ארגון צדקה לנזקקים בראשה עמד ח'אלד צבאח שקיבל כספים מטורקיה כדי להפעיל את התשתית, הוא חילק גם כספים לפעילים במזרח ירושלים לקראת חודש רמדאן כדי לעורר מהומות במקומות הרגישים עיר ובראשם הר-הבית. השב"כ הישראלי הצליח לחשוף את התשתית הזו, לעצור את ח'אלד צבאח ועוד כמה פעילים והם עומדים כיום לדין.

סאלח אלעארורי-ראש הנחש של הטרור

סאלח אלעארורי הוא שמוביל את האסטרטגיה של חמאס בשטחי הגדה ואחראי על הקמת תשתיות הטרור בה ובמזרח ירושלים. בין סאלח אלעארורי לבין יחיא סינוואר, מנהיג חמאס ברצועת עזה, קיימת יריבות קשה ומבחינתו של אלעארורי יש לו אינטרס חזק להבעיר את שטחי הגדה ומזרח ירושלים כדי להביא באמצעות פיגועים "הישגים" לחמאס במאבק נגד ישראל.

סאלח אלעארורי נבחר בחודש יולי בשנה שעברה בבחירות הפנימיות בתנועה לתפקיד מנהיג חמאס בגדה, בחירתו מסמלת את הניצחון של הציר התומך באירן בתוך תנועת חמאס על פני הציר התומך ב"האחים המוסלמים". גורמים בחמאס אומרים כי בעקבות הצלחת הפעילות שיזם אלעארורי נגד ישראל בחודש רמדאן השנה התחזק עוד יותר מעמדו בצמרת הארגון והוא חותר לרשת את מקומו של המנהיג הנוכחי אסמעיל הניה.

אלעארורי הינו תושב הכפר אלעארורה בגדה, הוא ריצה בכלא הישראלי עונש של 18 שנים על הקמת הזרוע הצבאית של חמאס בגדה, ב-2010 הוא שוחרר וגורש לסוריה. אחרי שתנועת חמאס עזבה את דמשק ועברה לדוחא בקטר בעקבות התנגדות חמאס למלחמת האזרחים בסוריה, עבר אלעארורי להתגורר בטורקיה, משם הוא גורש בלחץ אמריקני -ישראלי ועבר לקטר, אך גורש גם משם עד שהתמקם בלבנון בשכונת א-דאחיה בבירות סמוך למשרדי מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה.

על-פי גורמי הביטחון בישראל, אלעארורי הינו הגורם הבכיר בהנהגת חמאס האחראי על התשתית הצבאית של חמאס בגדה. הוא הפעיל את חוליית מחבלים שחטפה ורצחה את 3 הנערים הישראלים באזור חברון בקיץ 2014, דבר שהביא בסופו של דבר למבצע צוק איתן ברצועת עזה, וגם את החוליה שרצחה את בני הזוג נעמה ואיתם הנקין ז"ל באזור שכם בפברואר 2015.

שמו של סאלח אלעארורי מצטרף אל שמותיהם של בכירים אחרים מארגון חמאס, אסמעיל הניה, יחיא סינוואר, מוחמד דף, רוחי מושתהא, פתחי חמאד ועלי ע’נדור הכלולים ברשימת הטרור האמריקנית. בכיר חמאס סאלח אלעארורי נע הרבה בעולם הערבי, הוא עסוק בנסיעות לקטר, אירן, לבנון וטורקיה.

מהעיר איסטנבול הוא מכווין את פעילות הטרור בגדה באמצעות "מטה הגדה" שבו עובדים מחבלים שגורשו במסגרת "עסקת שליט", והטורקים מעלימים עין מפעילותו.
לצידו של סאלח אל עארורי פועל סגנו זאהר ג'בארין ששוחרר ב"עסקת שליט" ב-2011.

זאהר ג’בארין משמש כאחראי על ההתעצמות הצבאית של חמאס במה שמכונה בארגון הטרור "לשכת הבינוי" (מכתב אלאשע’אל-בערבית). הגוף הזה ממוקם במשרד הזרוע הצבאית באיסטנבול, לצד "מטה הגדה", שמכווין את הפיגועים, ואחראי על פיתוח היכולות הצבאיות של ארגון חמאס בתחום האוירי, הימי והרקטי וכן על פיתוח אמצעי לחימה חדשים, לוחמת סייבר והעברת כספים מאירן לחמאס.

גורמי ביטחון בישראל מדווחים על מגמה של הנהגת חמאס לחזק את התשתית שלה בשטחי הגדה בעקבות מבצע "שומר החומות" כדי לנסות ולערער את יציבות שלטון הרש"פ, במסגרת זו הוגברה העברת הכספים לפעילי הארגון ביהודה ושומרון ובמזרח ירושלים.

בחודש ספטמבר בשנה שעברה חשף השב"כ תשתית חבלנית גדולה של חמאס שהוקמה בשטחי הגדה והוקמה בשיטתיות במשך כשנה, הימ"מ חיסל 3 מחבלים של התשתית הזו בכפר בית ענאן ותפס כלי נשק וחגורות נפץ מוכנות להפעלה. על-פי גורמי הביטחון בישראל, סאלח אלעארורי הוא שהקים את התשתית הזו ושהפעיל את אחמד זהראן, אחד מבכירי המחבלים שנהרגו. משפחתו של זהראן היא ותיקה במאבק נגד ישראל, אחיו זהראן זהראן היה מעורב בחטיפתו של חייל צה"ל נחשון וקסמן ז"ל וחוסל ב-1998, סבו נהרג ב-1948 במהלך הקרבות על הקסטל באזור ירושלים. התשתית הזו הופעלה מאיסטנבול שבטורקיה ומלבנון.

בכירים בישראל ובהם האלוף איתן דנגוט, לשעבר מתאם הפעולות בשטחים, קראו בעבר לחסל את סאלח אלעארורי, שהינו בבחינת "פצצה מתקתקת" שכל העת מתכננת ביצוע פיגועים נגד ישראל. הפעילות שלו נגד ישראל במזרח ירושלים, במהלך רמדאן השנה, ומדרום לבנון שוב מדגישה את הצורך בכך שישראל חייבת לחזק את כוח ההרתעה שלה ולחדש את הסיכולים הממוקדים של בכירי חמאס.

תאריך:  26/04/2022   |   עודכן:  26/04/2022
יוני בן-מנחם
+סוכלה הברחת אמצעי לחימה בגבול הצפון
10:03 26/04/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
ניסיון ההברחה תועד בתצפיות של צה"ל  ▪  בין השלל שנתפס - עשרות רימוני רסס ואמצעי לחימה רבים  ▪  ראש הממשלה: רימוני הרסס יועדו לפיגועי טרור וכולם בידינו
[צילום: דובר צה"ל]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סאלח אלעארורי - הדמות המרכזית בהנעת גל האלימות הנוכחי
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
שירות הביטחון הכללי חושף (יום ב', 25.4.22) כי בחודשים האחרונים חשף וסיכל ניסיון של הג'יהאד האיסלאמי ברצועת עזה להקים תשתית טרור באיו"ש, שתבצע פיגועים כנגד יעדים ישראלים. בתוך כך עצרו שב"כ וצה"ל מספר פלשתינים תושבי ג'נין והכפרים הסובבים, שגויסו על-ידי גורמי הארגון מהרצועה לפעילות צבאית. מהחקירה עולה כי חברי החוליה שנעצרה קיבלו חומרי הדרכה מרצועת עזה ויצרו מטען-חבלה איכותי דמוי רקטה, שבאמצעותו תכננו לבצע פיגוע למול חקלאים באיזור.
25/04/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
נציגי המפלגה הערבית טוענים שהפלשתינים הם "עם ילידי". כלומר, הם כמו האינדיאנים ביבשת אמריקה ועל כן הם דורשים לבטל את כל החוקים ההופכים את ישראל למדינה יהודית כמו "חוק השבות", הדגל, ההמנון ועוד ולהפוך את ישראל ל"מדינת כל אזרחיה" דרישה זו כוללת חזרתם של הפליטים הפלשתינים למדינה זו, מה שיהפוך את היהודים למיעוט.
שירות הביטחון הכללי כפוף ישירות לראש הממשלה. הוא עושה תפקידו נאמנה לציבור בישראל, לרוב הוא מצליח, לעיתים נכשל. בכל מקרה יש להודות לשרות על תרומתו לאורך השנים לביטחון ישראל.
לפנות בוקר שוגרה רקטה מדרום לבנון לעבר ישראל, היא נפלה בצפון הארץ בשטח פתוח ולא נגרם נזק ולא היו נפגעים. צה"ל השיב בירי ארטילרי לעבר שטחים פתוחים בדרום לבנון. ההערכה במערכת הביטחון היא שארגון חמאס אחראי לירי הרקטה באמצעות התשתית הצבאית שלו במחנות הפליטים בדרום לבנון, גם במהלך מבצע "שומר החומות", בשנה שעברה, ירו פעילי חמאס בדרום לבנון רקטות לעבר ישראל בתגובה על האירועים בהר-הבית.
מי הכובש - המיתוס והמציאות: הפלשתינים מדברים על 'הכיבוש' הציוני אל-אקצה בסכנה? הר-הבית ביד מי? מה קיבלנו תמורת עזה? טילים עד תל אביב החזרת הסוגיה הפלשתינית והמדינה האיסלאמית הן הפוגעות בכושר ההרתעה של ישראל והשאר היסטוריה
25/04/2022  |  ציפי לידר  |   יומני בלוגרים
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי  
מעבר ארז יישאר סגור יום נוסף  /  עידן יוסף
צה"ל סגר את מעבר ארז ליציאת פועלים מעזה  /  מירב ארד
"לא הראו לי צו, רצו לעקוף עתירה"  /  איציק וולף
הצלקות ממאנות להגליד  /  עמנואל בן-סבו
פיגוע פנימי  /  יוסי אוחיון
פוסט טראומה  /  אביתר בן-צדף
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
דן מרגלית
דן מרגלית
אין עתה צורך בהתלהטות היצרים, בפאטה-מורגנה כאילו עוד מכה אחת ו"זבנג וגמרנו", והניצחון המוחלט בידינו    יותר מכל יש לישראל אינטרס אסטרטגי לבנות נדבך נוסף לברית ההגנה ההולכת ונרקמת בי...
דוד חרמץ
דוד חרמץ
עדויות של אנשי הוראה, כמו גם הורים לתלמידים במערכת החינוך הממלכתית, מובילות למסקנה: הרוח הפרוגרסיבית העיפה את לימודי מורשת היהדות מתוך אוהלי הלימוד של התלמידים החילונים    אותה רוח ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il