בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
נהגים לא כשירים ואוטובוסים לא מותאמים: קבלנים בשירות התחבורה הציבורית
תחקיר: משרד התחבורה מאשר לחברות התחבורה הציבורית להעסיק קבלנים להפעלת התחבורה הציבורית תוך פגיעה בשירות ● קווים אינם עומדים בלוחות הזמנים, מדלגים על תחנות, אין הנגשה של השירות לנוסעים ואוטובוסים מעוכבים בתחנות לא מאושרות לצורך תיקוף כרטיסי הנוסעים
הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה הנחתה את חברות התחבורה הציבורית, המפעילות את קווי האוטובוסים העירוניים והבין-עירוניים, להתקשר עם חברות קבלניות להפעלת השירות במהלך שלושת ימי עיד אל פיטר (4-2.4.22), חג שבמהלכו ייעדרו נהגים מוסלמים רבים, ושירות התחבורה הציבורית ידולל משמעותית - כ-20% (משרד התחבורה אינו לא מסר את הנתון המדויק).
השימוש בחברות קבלניות לסיפוק שירות תחבורה ציבורית אינו חדש. הוא מתרחש גם בעיד אל אדחא וכן בימים שבהם קיים ביקוש מוגבר מצד הציבור החרדי במועדים שונים כגון ל"ג בעומר, חופשות בין הזמנים, פורים ועוד. הוא כרוך בירידה ברמת השירות ואף בהפרות של תקנות התעבורה.
ל-News1 נודע כי לאחרונה נכנסה לתוקף שורת הנחיות המחייבות את מפעילי התחבורה הציבורית בכל הקשור להסתייעות באוטובוסים קבלניים. הנחיות אלה כוללות:
הצגת מספר הקו בחזית האוטובוס וצביעתו בצבע המזוהה עם החברה המפעילה, מבלי שתחול חובה להציגו בצד האוטובוס ובחלקו האחורי;
חיבור מלא לחדרי הבקרה של המפעיל, מה שיאפשר שליטה ואיתור הנהג במקרה הצורך. בימין אלה מתקיימת עבודת מטה להתקנת נווטני GPS גם באוטובוסים קבלניים;
תדרוך של הנהג על מסלול הנסיעה, וכן בקרה על השירות הניתן והתנהלות הנהג מול ציבור הנוסעים.
אולם ההנחיה אולי הכי חשובה היא הכפפה מלאה של המערכות הטכנולוגיות ואמצעי התיקוף, כמו באוטובוס הרגיל, מה שיאפשר תיקוף בראשית הנסיעה ולא במהלכה. כיום מאפשרים המפעילים עליית נוסעים ללא תשלום, מאחר שבאוטובוס אין מערכת תיקוף. במהלך הדרך, לרוב לאחר היציאה מעיר המוצא, עולה לאוטובוס פקח מטעם המפעיל, מעכב את האוטובוס לדקות אחדות שבמהלכן מתקפים הנוסעים את כרטיסי הרב-קו שלהם.
פקחים בתחנה לא מורשית
פקחים של אגד עולים לקו מבית שמש לירושלים
בבדיקת News1 נמצא כי במהלך חול המועד פסח, איפשרה חברת אגד להעלות שני פקחים מטעמה בצומת שורש, לקווים שהפעילה באמצעות קבלן מירושלים לבית שמש [לאחר החג עברו קווים אלה לחברת תנופה], לצורך זירוז תהליך התיקוף. אולם עצירת קווים אלה בתחנת שורש מנוגד לרשיון הקו, שאינו מאפשר עצירה בתחנה לא מאושרת.
דובר אגד, רון רטנר, מסר בתגובה: "לאור הביקוש הרב בתקופת חול המועד לנסיעות בקווי האוטובוסים שמשרתים את הציבור החרדי ברחבי הארץ, מפעילות כל החברות קבלנים פרטיים, בהיתר משרד התחבורה, זאת כדי לעמוד בכל הדרישה הקיימת בתקופות אלה. אוטובוסים אלו כמובן ללא כריזה, ללא צבע מפעיל, ללא מכשירי כרטוס - דברים הנלקחים בחשבון כאשר בזכות כך כל החברות מצליחות לעמוד בביקושים הרבים להסיע את הציבור לכל היעדים הנדרשים בתקופת החגים". הוא לא התייחס לסוגיית העצירה בתחנה לא מאושרת.
כפי שנאמר בתגובת אגד, האוטובוסים הקבלניים אינם מחויבים בהנגשה, לא בכריזה פנימית או חיצונית ולא בצג דיגיטלי המציג את התחנה הבאה של הקו. הדבר גורם לכך שחלק מן הנוסעים אינם יודעים היכן לרדת, ומנגד - לנהגים שמדלגים על תחנות עצירה במסלול.
נוסעים קבועים סיפרו שהיו עדים למקרים בהם לא עלו פקחים בתחנה בצומת שורש, כאשר במקום הייתה ניידת משטרה. עיכוב יזום של הנוסעים לצורך תיקוף כרטיסיהם תוך עצירה בתחנה לא מאושרת הן פעולות שמשרד התחבורה אוסר, אך מעלים עין מהפרתן.
נוסעים מלינים על תופעות שונות בקרב המסיעים הקבלניים שפחות רווחות בקרב נהגי תחבורה ציבורית, כגון: חוסר אדיבות מצד נהגים, עישון של נהגים באוטובוס לפני הנסיעה וטעויות במסלול. לדבריהם, משרד התחבורה אינו מפקח כראוי ומעלים עין מתופעות אלה.
חצי שנה אחרי שהביאה שרת התחבורה להתפטרותו של ראש הרשות הארצית, יעקב נתניהו, נזכר משרד התחבורה שהתפקיד אינו מאויש ▪ המועמד אינו נדרש לניסיון למרות שאלה היו הטענות שהובילו להתפטרות ראש הרשות הקודם
מיכל פרנק ומרב מיכאלי. דרישות לא מקצועיות לתפקיד מקצועי [צילום: אבשלום ששוני/פלאש 90]
ראש עיריית בית שמש עליזה בלוך קיימה ישיבת חרום בעקבות התנהלות הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה וחברת תנופה, שהחלה לאחרונה להפעיל את קווי השירות בעיר. העיר סובלת בין היתר מאיחורים, אי-ביצוע נסיעות והעדר זמני אמת על הנסיעות.
בלוך סיירה בתחנות, שוחחה עם התושבים ושמעה מחלקם כי המתינו לאוטובוס למעלה משעה. היא הודיעה למנכ"ל חברת תנופה מיכה קופילובסקי כי המאמצים שהחברה עושה לשיפור אינם הולמים את הקטסטרופה בשטח, כלשונה, ואם לא יהיה שינוי תוך ימים ספורים - תדרוש העירייה את החלפת המפעיל.
"משרד התחבורה לוקח אלפים רבים מתושבי העיר בית שמש כבני ערובה", אמרה ראש העירייה. "אני מציעה לכל היושבים במשרדים הממוזגים במשרד התחבורה ובחברות התחבורה הציבורית לקום לצאת לשטח, ולהבין כי מציאות בה לוקח שלוש שעות להגיע מבית שמש לירושלים שייכת לעולם שעבר זמנו".
המנכ"ל קופילובסקי מסר כי תנופה נמצאת בימים הראשונים להפעלת התוספות והשיפורים בשירות בפרוזדור ירושלים ועושה כל שביכולתה למרות אתגרי התקופה. הוא התחייב בפני בלוך להירתם אישית למאמצים, ולפעול להסטת נהגים ממחוזות אחרים לתגבור הקווים בעיר.
קווי הלילה יפעלו, אך במהלך יום העצמאות השירות יצומצם למעט קווים המשרתים ישובים חרדיים וערביים, שבהם התחבורה הציבורית תתחיל לפעול לפני השעה 07:00 ▪ מיום העצמאות ב-5 בערב יחזור השירות בהדרגה לשגרה
תחת הכותרת "גמרנו להתגמש - היעד 2025", חסמו (יום ו') עשרות מתושבי עמק חפר ומנשה כבישים ואת דרכי הגישה לעבודות המסילה המזרחית. תושבי האזור, שאדמותיהם הופקעו לטובת הקמת תחנת נוסעים באחיטוב, דורשים שהתחנה תקום על-פי תוכנית תת"ל 22 עד שנת 2025. בהפגנה השתתפו ראשי המועצות וחברת הכנסת רות וסרמן לנדה מכחול לבן.
בשבוע שעבר נפגשו נציגי מטה המאבק עם שרת התחבורה מרב מיכאלי, שאמרה להם בפגישה: "בעמק חפר, תקום תחנת רכבת", אך לא התחייבה על מיקום התחנה או לוחות זמנים. "אמירה זו של השרה מיכאלי אינה מקובלת עלינו. נמשיך במאבק עד שתקום תחנת רכבת באחיטוב", אמר מידד כלפון, ממובילי המחאה.
השרים חתמו על הצו שיאפשר את הרפורמה, לאחר שלהערות הציבור ניתן שבוע אחד בלבד, ולבחינתן ניתן פחות משבוע ▪ המידע שביקשה ועדת הכלכלה מהשרים על פרטי הרפורמה לא נמסר
חצי שנה לאחר שהביאה שרת התחבורה מרב מיכאלי להתפטרותו של ראש הרשות הארצית, יעקב נתניהו, נזכר משרד התחבורה שהתפקיד אינו מאויש, ופרסם באמצעות נציבות שירות המדינה פנייה לאיתור מועמדים למשרה הבכירה.
כבכל יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ופעולות האיבה יתוגברו קווי האוטובוס לבתי העלמין הצבאיים. במקביל, יפעיל משרד הביטחון הסעיות לבתי העלמין הצבאיים בירושלים, קריית ענבים, קריית שאול, רעננה, יבנה, נתניה, חדרה, פתח תקוה, ראש העין, בת ים, חיפה, צפת, ראש פינה, קריית שמונה ועפולה. עם זאת, בשל העדר נהגים מוסלמים ביומו האחרון של עיד אל פיטר, תימשך מתכונת השירות המצומצמת גם ביום הזיכרון.
שרת התחבורה מרב מיכאלי ושר האוצר אביגדור ליברמן חתמו על צו הפיקוח על מחירי התחבורה הציבורית שיוציא לפועל את רפורמת "דרך שווה" בתחבורה הציבורית ב-1 באוגוסט. בהתאם לצו, מחירי הנסיעה בתחבורה הציבורית יעודכנו ויהיו אחידים בכל הארץ.
המחסור החריף בנהגים.הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה תפרסם בימים הקרובים תוכנית לתשלום מענקים להכשרה מוגברת של נהגים חדשים בתחבורה הציבורית. במסגרת התוכנית נקבע כי שכר המועמדים ישולם במהלך תקופת ההכשרה, וכלל עלויות ההכשרה ישולמו על-ידי המפעיל. במקביל, המועמדים ידרשו להתחייב לתקופת העסקה מינימלית בענף.
בעקבות איום בעתירה מצד תאגידי מוניות שירות על כך שמשרד האוצר אינו מעביר פיצוי, משרד התחבורה מפרסם טיוטת תקנות להפחתה של האגרה בעד רישיון להפעלת מונית. בהתאם למוצע, יקבלו התאגידים פיצוי בסך 60 אלף שקלים.
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20 על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה