רכיבי התוכנית האסטרטגית לשנת יעד 2050 כוללים:
- חמישה קווי מתע"ן (מערכת תחבורה עתירת נוסעים) אזוריים:
- אור-עקיבא בנימינה - פרדס חנה כרכור - חדרה
- כפר-סבא - טירה-טייבה-קלנסווה - נתניה
- תשתית גמישה למתע"ן לאורך כביש 4 - מחדרה ועד רעננה
- מתע"ן 65 - המקודם ונכלל ברשת הבסיס
- הגדלת קיבולת רכבת ישראל בין חדרה לנתניה - התוכנית ממליצה על הגדלת הקיבולת של רכבת ישראל מחדרה דרומה. מומלץ בה לבחון הגברה של תדירות הרכבות הפרבריות בתחנת חדרה מערב באמצעות עידכון התוכנית התפעולית, ולבצע בחינת היתכנות של הארכת המסילות הפרבריות מנתניה צפונה עד לחדרה.
התוכנית האסטרטגית מבקשת לתכנן פתרונות תחבורתיים לביקוש העתידים להתקיים במרחב התכנון בשנת 2050, אך לאור אי-הוודאות הקיימת בנושא התפתחות שימושי הקרקע במרחב בעתיד, ולאור היצע סטטוטורי מאושר ומקודם גדול יותר משצפוי להתממש בפועל, פיתח צוות התכנון שלושה תרחישי מימוש להיצע שימושי הקרקע לשנת היעד של התוכנית - 2050.
פיתוחם של שלושת תרחישי הפיתוח נועד ליצר תשתית תכנונית המתחשבת באי הודאות הקיימת בפיתוח שימושי קרקע, הביקוש והקשרים המרחביים על-ידי יצירת
טווח אפשרויות להתפתחות. טווח זה בא לידי ביטויו הן בהיקף הפיתוח והן בפרישתו המרחבית. בכך הוא מאפשר יצירת תוכנית תחבורתית אשר תספק מענה מיטבי למגוון תרחישי עתיד.
התרחישים פותחו בידי חברת נתיבי איילון ו
משרד התחבורה והבטיחות בדרכים בשיתוף פעולה הדוק עם מטה מנהל התכנון, ולשכות התכנון במחוזות מרכז וחיפה. מסגרת התרחישים מתבססת על תחזית המועצה הלאומית לכלכלה, הנסמכת על תחזיות הלמ"ס, ועל התוכנית האסטרטגית לדיור ולתעסוקה של מנהל התכנון.
תועלות התוכנית באות לידי ביטוי במגוון פרמטרים תחבורתיים, חברתיים, עירוניים וכלכליים.