|   15:07:40
  יהודה קונפורטס  
עורך קבוצת אנשים ומחשבים
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
שרת התחבורה, מרב מיכאלי [צילום: אוליבר פיטוסי/פלאש 90]

מה עם החדשנות

הרפורמה של השרה מיכאלי תוזיל מחירים, אך אם משרד התחבורה רוצה להגדיל את השימוש בתחבורה ציבורית ולהקטין את הפקקים, עליו לחייב את המפעילות להשקיע בחדשנות זאת אחת הסיבות המרכזיות לבעיות התחבורה הציבורית
05/04/2022  |   יהודה קונפורטס   |   יומני בלוגרים   |   תחבורה ציבורית   |   תגובות

שרת התחבורה, מרב מיכאלי, בישרה השבוע במסיבת עיתונאיים מתוקשרת יחד עם שר האוצר, אביגדור ליברמן, על רפורמה בתחבורה הציבורית, שנועדה לעודד יותר אנשים להשתמש באוטובוסים, ובכך להקל על העומס הבלתי נסבל בכבישים.

הרפורמה עוסקת בעיקר בתעריפי הנסיעות ומבוססת על המשך סבסוד התחבורה הציבורית, שמזה שנים עומד על 70% מעלות כל כרטיס שהנוסעים משלמים. במרכזה עומד איחוד של לא פחות מ-80 התעריפים הקיימים בתחבורה הציבורית בישראל לחמישה בלבד באוטובוסים ועוד חמישה ברכבות. התעריף לנסיעה בודדת יעמוד על 5.50 שקלים, בכל הארץ. אמנם, בערים מסוימות, בעיקר בפריפריה, מדובר בהעלאה של המחיר, אולם התעריף של החופשי חודשי יעמוד בחלק מהאזורים על 99 שקלים בלבד - זול לא מעט מאשר מחירו כיום. בנוסף, המשרד משיק במסגרת הרפורמה חופשי חודשי ארצי במחיר של 225 שקלים - שקלים בודדים בלבד יותר מהמחיר הנוכחי של חופשי חודשי בתל אביב וגוש-דן. החופשי חודשי החדש יאפשר נסיעה בכל הארץ באוטובוסים, ברכבות קלות וברכבלית בחיפה - אך לא ברכבת ישראל. היבט בולט נוסף, ומבורך, הוא שבני 75 ומעלה ייסעו בתחבורה הציבורית חינם.

על אף שהורדת מחירים היא תמיד צעד טוב, זאת לא הסיבה המרכזית לכך שמרבית האנשים נוסעים עם המכוניות שלהם, ולא באוטובוסים וברכבות. הסיבות הן הרבה יותר עמוקות: חוסר יעילות ואי דיוקים של חלק גדול מהקווים, זמני המתנה ארוכים והעדר סנכרון בין אמצעי התחבורה השונים. הנסיעה בתחבורה ציבורית אומנם חוסכת עמידה בפקקים, ולעתים נוחה, אבל היא בכלל לא החוויה המושלמת שהיא יכולה וצריכה להיות.

סע באוטובוס ותגיע בנוחות - בעיקר אם תהיה יותר חדשנות בתחבורה הציבורית [צילום: יוסי זליגר/פלאש 90]

האשם במצב הזה רובץ לא מעט לפתחו של משרד התחבורה, אבל לא רק עליו, אלא גם על מפעילות התחבורה הציבורית. לפני 20 שנה בערך החליטה הממשלה להפריט, לכאורה, את התחבורה הציבורית, במטרה להפקיע את המונופול שהיה עד אז בידי שתי מפעילות: אגד ודן. ההפרטה יצרה שורה של אשכולות ואזורים, שכל אחד מהם ניתן לחברה אחת בלבד. כלומר, לא נוצרה כל תחרות, ועדיין, בכל אזור היה מונופול. בנוסף, במשך השנים משרד התחבורה הוזיל את תעריפי הנסיעה, כדי להיטיב עם האזרחים ומתוך מחשבה, מוטעית, שכך תעלה כמות הנסיעות באוטובוסים וברכבות. אלא שההוזלה הזו פגעה בחוסן הכלכלי של החברות, וחלק מהן הפסיקו לפעול, או חברו לחברות אחרות. כך או כך, רמת השירות המשיכה להיות נמוכה, ורמת השירות היא מרכיב מכריע בהחלטה של אנשים האם להתניע את הרכב הפרטי שלהם, או ללכת לתחנת האוטובוס או הרכבת הקרובה.

בעיות התחבורה הציבורית לא ייפתרו ללא השקעה בחדשנות

כאן אנחנו מגיעים לנקודת המרכזית, שלא מרבים לדבר עליה: הסיבה שהחברות המפעילות את התחבורה הציבורית לא עומדות בציפיות היא שהן לא משקיעות בטכנולוגיה ובחדשנות בהיקף ובקצב שצריכים להיות כדי שהן יוכלו לעמוד באתגרים. מאחר שאין תחרות אמיתית בשוק, אין כל גורם או מנוף משמעותי שמביא, או מאלץ, אותן להשקיע בחדשנות - בין אם זה באוטובוסים וברכבות עצמם, ובין אם זה ברמה הפנים ארגונית - במערכות מידע ובטרנספורמציה דיגיטלית.

נכון שמשרד התחבורה אילץ את מפעילות התחבורה הציבורית להתקין באוטובוסים כמה כלי חדשנות וטכנולוגיה, בעיקר בתשלומים: בניגוד לעבר, כיום לא צריך את הנהג כדי לשלם על הנסיעה, והנוסעים עושים זאת על-ידי הצמדת כרטיס הרב קו או הטלפון הסלולרי שלהם, באמצעות אפליקציה מתאימה, למכשיר טכנולוגי בתוך האוטובוס. דרך אגב, הכנסת התשלום באמצעות הטלפון הסלולרי נוחלת כישלון, ורבים מהנוסעים עדיין מעדיפים לשלם באמצעות כרטיס הרב קו המיושן שברשותם.

קיים בנושא החדשנות והטכנולוגיה פער בולט ומשמעותי בין הפעילות של שתי המפעילות הוותיקות, אגד ודן, שמחזיקות עדיין בנתח שוק משמעותי, והן משקיעות בחדשנות, לבין החברות האחרות. יש בהחלט מצב שהסיבה לכך היא שבעוד שהחברות שמפעילות את התחבורה הציבורית בין היתר בארבע הערים הגדולות הן אגד (בירושלים, בחיפה ובראשון לציון) ודן (בתל אביב), שרובן בדירוג סוציו-אקונומי די גבוה, חלק גדול מהיישובים בעלי הדירוג הסוציו-אקונומי הנמוך הן "של" החברות האחרות. לכן, האפשרות שלהן לגייס כוח אדם, שגם ככה נמוכה עקב המחסור הכללי בנהגים בתחבורה הציבורית, פחותה יותר מאשר של אגד ודן, ואת המחיר משלמים הנוסעים, שהם לקוחות שבויים, במידה רבה.


טוב שהשרה מיכאלי הבינה שבעיות הגודש ייפתרו רק על-ידי עידוד נסיעה בתחבורה ציבורית, וטוב שהיא פועלת בנושא. אבל היעד הזה לא יושג ללא השקעות לא פחות גדולות בחיוב המפעילים, בעידוד המדינה וענף ההיי-טק, להשקיע בחדשנות


במרס 2019 פרסמנו מאמר של אחד היועצים והמומחים הבולטים בארץ לחדשנות ותחבורה ציבורית, ויקטור אררה, שבו הוא קרא לקהילת ההיי-טק להוביל את קידום החדשנות בתחבורה הציבורית, ובכך לסייע לממשלה להתקדם מהר יותר. אררה העלה כמה רעיונות, כגון פישוט השימוש בכרטיס הרב קו, שגם כיום צריך לטעון אותו מראש, ושילוב אפשרות לשלם באמצעות הסלולר - מה שכאמור, כבר נעשה.

מעבר לשיטות התשלום, התייחס אררה לעניין השילוביות הבעייתית בתחבורה הציבורית, שצריכה להיות מבוססת על מערכות חכמות, ועל שיתוף מידע בין מפעילים וגורמים שונים. כפי שכבר צוין כאן, הדבר נמצא בעוכריה של התחבורה הציבורית גם כיום. במקרים רבים, נוסע צריך לנסוע מביתו למשל עד לתחנת הרכבת, שבדרך כלל נמצאת בפאתי העיר, למצוא בקושי חנייה פנויה, ואחרי שהוא יורד מהרכבת להמתין עוד זמן רב לאוטובוס. אם נוסיף לזה את העובדה שגם אוטובוסים עומדים בפקקים, בשל מחסור ניכר בנתיבי תחבורה ציבורית, נגיע למסקנה שכבר עדיף לאותו נוסע להשתמש ברכב הפרטי שלו.

עוד היבט הוא שאנחנו אומנם שומעים הרבה על תכנון רמזורים כך שייתנו עדיפות לתחבורה ציבורית, אבל היישום של זה מועט מאוד. העלות של פרויקטים כאלה היא מיליוני שקלים, ויש מעט מאוד רשויות שיכולות ליישם את זה. נכון שהדבר נמצא על סדר היום של משרד התחבורה וכלול ברפורמה, אבל, בישראל כמו בישראל, לא כל מה שמתוכנן מיושם בסופו של דבר.

השורה התחתונה: טוב שהשרה מיכאלי הבינה שבעיות הגודש ייפתרו רק על-ידי עידוד נסיעה בתחבורה ציבורית, וטוב שהיא פועלת בנושא. אבל היעד הזה לא יושג ללא השקעות לא פחות גדולות בחיוב המפעילים, בעידוד המדינה וענף ההיי-טק, להשקיע בחדשנות. זאת תביא לחוויית נסיעה ובעיקר שירות טובה יותר לנוסעי התחבורה הציבורית, ובתקווה גם לצמצום הפקקים.

תאריך:  05/04/2022   |   עודכן:  05/04/2022
יהודה קונפורטס
+שקית אוויר באותו מחיר
00:45 06/04/22  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
רפורמת האחדת תעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית מוכרת באותו מחיר שני מוצרים שונים - שירות אמין, זמין וקצר בתדירות גבוהה במדינת ת"א, לעומת שירות דליל, ספורדי, פתלתול ומייגע בישובי הפריפריה  ▪  רשימה שנייה בסדרה
מנכ"ל משרד התחבורה מיכל פרנק. רפורמה לא שוויונית [צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  תחבורה ציבורית
הערכות שונות הושמעו באשר לתחילת רפורמת "דרך שווה", שבמסגרתה ישתנו תעריפי התחבורה הציבורית. משרד התחבורה הודיע שההרפורמה, שאמורה הייתה להיכנס לתוקף ב-1 באפריל, נדחתה לקיץ, אך לא נקב תאריך מדויק.
04/04/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
רפורמת "דרך שווה" עליה הכריזו שרי התחבורה והאוצר היא רפורמה אמיצה. היא אינה מושלמת ונדרשים בה לא-מעט תיקונים, אך היא מתעלמת משיקולים פוליטיים ובכך יתרונה.
04/04/2022  |  עידן יוסף  |   יומני בלוגרים
מנהלת אגף מטרו מינהל התכנון, יעל סלומון, מעריכה כי המטרו בגוש-דן יתחיל לפעול בעוד פחות מעשור, ב-2031. בכינוס פסגת ההתחדשות העירונית של מרכז הנדל"ן שהתקיים בתל אביב, אמרה (יום ב', 4.4.22) סלומון: "זה מערכות שלמות של מטרו, רק"לים, תשתיות להליכה, לרכיבה. מערכת כוללת שדבר מזין את דבר. המטרו ייתן את המענה של המאסות הגדולות". היא הוסיפה כי היא "מאמינה שילמדו הרבה מהקו האדום. יש צוותים של חברות זרות שהתחילו בתכנון של השלב הבא".
04/04/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
אין ספק שאחת הדרכים, המהירות, זולות, היעילות והכלכליות, לקדם את תשתית התחבורה במדינת ישראל, ובדיעבד גם לסייע לשוק הדיור, הינה באמצעות קידום נת"צים, אותם נתיבי תחבורה ציבורית מבודלים מיתר המסלולים בכבישים העירוניים וכן בלא מעט צירי תנועה פרבריים בין-עירוניים.
04/04/2022  |  אייל בהרי  |   יומני בלוגרים
משרד האוצר פרסם (יום א', 3.4.22) להערות הציבור טיוטת צו המסדירה את חלקן של הרשויות המקומיות במיזם המטרו. טיוטת הצו היא מכוח חוק רכבת תחתית (מטרו) - התשפ"ב-2021 שעבר במסגרת חוק ההסדרים האחרון, והוא מסדיר את השתתפותן של הרשויות המקומיות שבשטחן יעבור פרויקט המטרו.
04/04/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
 מערכת הטילים הטקטיים של הצבא האמריקני (ATACMS) [צילום: אנדרו דיקסון/צבא ארה"ב/AO]
יאיר נבות
בימים הקרובים ייחלו להגיע לאוקראינה, דרך פולין, מערכות הנשק והתחמושת שאושרו במסגרת חבילת הסיוע הצבאית, ובראשן טילי ה"פטריוט" - זה עדיין לא צפוי לאפשר לצבא האוקראיני להוציא לפועל מה...
מתן גולדבלט
מצד אחד, התביעה בבית הדין תשאף לפעול ככל האפשר בשיתוף פעולה עם הרשויות במדינה כדי שימלאו את חובתן (וכך ליישם את עקרון המשלימות). מצד שני ובמקביל, התביעה בבית הדין תישאר ערה לסמכותה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il