|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
לקרב את הפריפריה למרכז [צילום: נתי שוחט/פלאש 90]

תחבורה ציבורית לצמצום פערים

האבסורד מגיע לידי כך שנסיעה מעיר לווין טובה ומבוקשת דוגמת רעננה לתל אביב אורכת בשעות העומס שעה בקירוב לכל כיוון זאת אולי הסיבה לכך שהמחיר למ"ר ברעננה נופל, לא ייאמן, מזה של שכונות דרום תל אביב דוגמת כפר שלם ושכונת שפירא
24/03/2022  |   אמיר רוזנבלום   |   יומני בלוגרים   |   תחבורה ציבורית   |   תגובות

אחד הפרדוקסים הגדולים אצלנו, הינה העובדה שלמרות שמדינת ישראל מאוד קומפקטית בגודלה, קל וחומר ריכוז רוב של האוכלוסייה בחלקה הצפוני, קיימים פערי מחירי משמעותיים ביותר בין "מדינת תל אביב" לבין מה שמכונה, בצדק או שלא בצדק "פריפריה". הסיבה המרכזית לפער בלתי נתפס זה הינה לא רק העובדה שתל אביב הינה עיר עולם יקרה, אלא גם ובעיקר תוצאה של העדר מערכת היסעים המונית משוכללת, כמקובל בכל מדינות העולם המערבי.

האבסורד מגיע לידי כך שנסיעה מעיר לווין טובה ומבוקשת דוגמת רעננה לתל אביב אורכת בשעות העומס שעה בקירוב לכל כיוון. זאת אולי הסיבה לכך שהמחיר למ"ר ברעננה נופל, לא ייאמן, מזה של שכונות דרום תל אביב דוגמת כפר שלם ושכונת שפירא. דוגמה מעניינת אחרת הינה של בת ים, עיר חוף הממומשקת לתל אביב, בה רמות המחירים בממוצע הינן פחות ממחצית לעומת העיר העברית הראשונה. לקראת סוף שנה זו מתוכננת פיתחת הקו האדום של רכבת הקלה שתקצר לפחות מ-10 דקות את זמן הנסיעה בינה לבין מרכז תל אביב. כנ"ל חולון שממש נוגעת בשכונות דרום תל אביב. גם בה, דוגמת בת ים שכנתה ממערב, מתוכנן הקו הירוק של הרכבת הקלה שאמור לקצר לדקות מעטות את זמן הנסיעה בינה לתל אביב, בואכה אבן-גבירול ואפילו השכונות שמעבר לירקון והגוש הגדול.

האם למערכת ההיסעים ההמונית, הרכבת הקלה, הנת"צים, האוטובוסים החשמליים המהירים ובהמשך גם למטרו, תהיה השפעה כזו או אחרת על צמצום פערי המחירים? ובכן, התשובה הינה חד-משמעית חיובית. מבדיקה שנערכה בערי עולם דוגמת לונדון, פריז, רומא וברלין, מתברר כי בכל אותן ערים אומנם קיים יתרון יחסי כלשהו לנדל"ן במרכז הערים, אולם הפער לעומת הפרברים היוקרתיים נמוך יחסית ולעיתים אף לא קיים כלל. ובמילים אחרות, ערי לווין דוגמת רעננה והרצליה מצפון לתל אביב, חולון ובת ים מדרום לה ורמת גן ופתח תקוה ממזרח, יזכו ל"אקס פקטור" משמעותי ביותר כתוצאה מפתיחת הקווים האדום ובהמשך הירוק והסגול של הרכבת הקלה, שלא לדבר על המטרו העתידית.

יתרה מכך: אם נרחיק אל מעבר לערי הלווין לעבר הפריפריה, מתברר כי עצם פיתוח מערכת ההיסעים ההמונית מטשטשת לעיתים קרובות את המושגים "מרכז" ו"פריפריה". דוגמה מובהקת לכך מהווה ניו ג'רזי, מדינה בארצות הברית הסמוכה לניו-יורק, שגודלה כגודל מדינת ישראל כולה, כולל הנגב, ולמרות זאת ממוקמים בה לא מעט ערים, עיירות ויישובים קטנים הזוכים לביקוש רב בקרב אוכלוסייה שחלקה הגדול עובד, קונה ומבלה בעיר הגדולה, ניו-יורק.

האם המסקנה, אם כך, הינה שכדאי להשקיע במערכת היסעים המונית משוכללת בכל רחבי מדינת ישראל, זאת במקום להשקיע עוד ועוד בתעסוקה בערי פריפריה? ובכן, מבלי לזלזל באזורי התעסוקה המוקמים בפריפריה, אכן השקעה במערכת היסעים המונית, כולל רכבת מהירה שתקצר את זמן הנסיעה מהגליל והנגב למרכז הארץ בכמחצית ויותר, תיצור מהפך של ממש בביקושים לדיור וכן בתפרוסת האוכלוסייה במדינת ישראל. נכון להיום, אומנם קיימות תחנות רכבת בכרמיאל בצפון ובשדרות, נתיבות ואופקים בדרום, אולם רובן הגדול אינם אפקטיביות, ממוקמות מחוץ לערים, מה גם שזמן הנסיעה והזמינות נחותים בהרבה לעומת רוב מדינות העולם.

אין לי ספק שאם מקבלי ההחלטות בממשלה, ובתיאום עם הרשויות המקומיות, יעניקו בשנים הבאות קדימות להשקעה שכזו, עובדה זו לכשעצמה תשדרג לאין ערוך את האפשרויות של כל זוג צעיר ומשפרי דיור לרכוש דירה במחיר סביר, ולעבוד, לקנות ולבלות היכן הוא שרוצה. חומר למחשבה למקבלי ההחלטות.

הכותב הוא יועץ מומחה לניהול, אחזקת מבנים ונכסי משקיעים ובעלי חברת עידן ש.נ.י.
תאריך:  24/03/2022   |   עודכן:  24/03/2022
אמיר רוזנבלום
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
תחבורה ציבורית לצמצום פערים
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  תחבורה ציבורית
שרי האוצר והתחבורה, אביגדור ליברמן ומרב מיכאלי, דחו את השקת תוכניתם "דרך שווה" לשינוי מבנה תעריפי התחבורה הציבורית בארץ, שתוכננה להתקיים ביום רביעי לפני הצהריים. הנימוק הרשמי שנמסר לדחייה הוא הפיגוע בבאר שבע, אך ייתכן שיש לכך קשר לדיון שהתקיים כמה שעות קודם בוועדת הכלכלה, ובה הצביעו חברי הכנסת על ליקויים ברפורמה עצמה ובדרך קבלת ההחלטות.
22/03/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
ב-1 באפריל 2022 צפויה היכנס לתוקף רפורמת תעריפים חדשה בתחבורה הציבורית, הטומנת בחובה התייקרות חדשה של עד 25% בנסיעה בתחבורה הציבורית. כפי שנחשף לראשונה ב-News1, שר האוצר אביגדור ליברמן (ישראל ביתנו) ושרת התחבורה מרב מיכאלי (העבודה) הסכימו ביניהם על ביטול הנחת התשלום ב"ערך הצבור". יודגש, כי אין מדובר בביטול אפשרות התשלום בערך הצבור אלא בביטול ההנחה הקבועה עליו של 20%. ביטול הנחת הערך הצבור בטענה כי הנחה זו רק נועדה לתמרץ נוסעים להשתמש ברב-קו ולא לשלם במזומן.
22/03/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
ארגון נהגי התחבורה הציבורית בהסתדרות הלאומית מזהיר כי רפורמת תעריפי התחבורה הציבורית, שתיכנס לתוקף ב-1 באפריל, מתמרצת שימוש שלילי בתחבורה הציבורית ותהיינה לכך השלכות על גודש התנועה ועלויות כלכליות משקיות כבדות.
21/03/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
ועדת המחירים המשותפת למשרד התחבורה ולמשרד האוצר, ממליצה (16.3.22) לשרת התחבורה והבטיחות בדרכים מרב מיכאלי ולשר האוצר אביגדור ליברמן, לעדכן את צו הפיקוח, כך שיכלול התייחסות להפעלה החדשה של הרכבל בעיר חיפה.
21/03/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
חברת חוצה ישראל פרסמה (17.3.22) מכרז גדול לתכנון ולביצוע (Design-Build) עבודות מנהור וגישור בסמוך לתחנת הרכבת הקלה המתוכננת במתחם קריית הממשלה בנוף הגליל. המכרז כולל בין היתר: ביצוע מנהרה באורך 200 מ' מתחת לכביש קיים עבור שתי מסילות הרק"ל והקמת גשר להולכי רגל מעל כביש 75 אשר יחבר בין התחנה לבין קריית הממשלה, הקמת תשתית, הקמת מערכי גישור, סלילת כבישים ודרכי שירות, מדרכות ושביל אופניים ועבודות ניקוז. משך הביצוע של המיזם מוגבל ל-41 חודשים.
20/03/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il