ב-1 באפריל 2022 צפויה היכנס לתוקף רפורמת תעריפים חדשה בתחבורה הציבורית, הטומנת בחובה התייקרות חדשה של עד 25% בנסיעה בתחבורה הציבורית. כפי ש
נחשף לראשונה ב-News1, שר האוצר אביגדור ליברמן (ישראל ביתנו) ושרת התחבורה מרב מיכאלי (העבודה) הסכימו ביניהם על ביטול הנחת התשלום ב"ערך הצבור". יודגש, כי אין מדובר בביטול אפשרות התשלום בערך הצבור אלא בביטול ההנחה הקבועה עליו של 20%. ביטול הנחת הערך הצבור בטענה כי הנחה זו רק נועדה לתמרץ נוסעים להשתמש ברב-קו ולא לשלם במזומן.
ליברמן אף טען כי בערך הצבור עשו שימוש נוסעים מזדמנים ולכן נכון לבטל את ההנחה. אולם מחקר של מרכז המחקר והמידע של הכנסת (ממ"מ), שערכה החוקרת רינת בניטה, מעלה כי טענה זו אינה נכונה. במחקר, שהוכן לקראת דיון (יום ג', 22.3.22) בוועדת הכלכלה בנושא הרפורמה המתוכננת, נכתב כי בקרב הנוסעים הרגילים (לא אוכלוסייה הזכאית להנחות, ע.י.) ישנם לא רק "נוסעים מזדמנים", שלא עושים שימוש קבוע בתחבורה הציבורית, אלא גם משתמשים שנוסעים בתחבורה הציבורית באופן קבוע, אבל בתדירות או במרחק שלא מצדיקים רכישה של חוזה תקופתי, ונהנו עד כה מהטבת הערך הצבור ברב-קו. בין אוכלוסיות אלו אפשר למנות עובדים שמועסקים במודל עבודה היברידי, אנשי מקצוע שנדרשים לנסיעות אחת לשבוע בלבד וסטודנטים בהיקף לימודים חלקי.
אין שקיפות
מתברר כי גם כעת, כשבוע וחצי בלבד לפני כניסת הרפורמה לתוקף, שומרת הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה את הקלפים קרוב לחזה ומסרבת לנדב עליה פרטים אפילו למרכז המחקר והמידע של הכנסת (וכן לעיתונות, ע.י.), בטענה שמרבית פרטי הרפורמה טרם הוחלטו, ו"בימים אלו" מתבצעת עבודת מטה במשרד התחבורה שנועדה להבטיח כי רפורמת השירות תיטיב עם נוסעי התחבורה הציבורית.
אפילו מידע על התעריפים ההיסטוריים שיבוטלו לא נמסר, ולכן אין ביכולתו של הממ"מ לערוך השוואה של תשלום הנוסע לפני הרפורמה ואחריה. כל שמסכימה הרשות הוא למסור פרטים כלליים שלפיהם, "במסגרת אישור התקציב אישרה הממשלה עקרונות לרפורמת שירות בתעריפי התחבורה הציבורית" וכי "רפורמת השירות בתעריפים צפויה לפשט את התעריפים ולהפוך אותם לנגישים עבור הנוסעים". עוד נמסר כי "תעריפי התחבורה יקבעו על בסיס מתודולוגיה ברורה ושקופה, וכן צפוי איחוד בין התעריפים הנהוגים באמצעי התשלום השונים כך שתתייתר ההשוואה ביניהם ותקל על הנוסעים". בהקשר זה נמסר כי "פישוט התעריפים, ומעבר לתעריפים מבוססי מרחק, עומדים בקנה אחד עם הפרקטיקה הבינלאומית המיטבית".
באשר לשאלת מרכז המחקר והמידע של הכנסת בנוגע לסוגיית ההסדרים הייחודיים שבמסגרתם הוענקו הנחות על בסיס מקום מגורים, נמסר כי ברפורמת השירות ימשיך המשרד לשים דגש על תושבי הפריפריה, והתעריפים העירוניים באזורי הפריפריה יהיו נמוכים יותר מהתעריפים במרכזי המטרופולין. כך,
צפויים להיקבע שני תעריפים נפרדים לפריפריה "קרובה" ו"רחוקה", כפי שהונהג ביישומוני התיקוף בתחבורה הציבורית עד כה.
כמו-כן, צוין בתשובת המשרד כי במסגרת רפורמת השירות אף נשקלות הנחות נוספות לציבור הנוסעים, בין היתר, מתן הנחות שיטיבו באופן מהותי עם נוסעים שמתבססים על קישוריות לביצוע נסיעות (באמצעות מעבר בין קווים שונים, ע.י.).
למרות פניית הממ"מ בנושא, לא נמסר בתשובת הרשות האם ובאיזה אופן תהיה עלייה בסך התשלום מצד נוסעי התחבורה הציבורית שאינם זכאים להנחה מיוחדת, ושלא רוכשים חוזה תקופתי (מינוי).