חברת האוטובוסים יהלום תובעת מ
משרד התחבורה 7.6 מיליון שקל בטענה להטעיה במכרז להפעלת קווי תחבורה ציבורית באשכול נתניה בו זכתה. התביעה הוגשה (יום א', 24.4.22) לבית המשפט המחוזי בירושלים.
בתביעה נאמר כי המכרז פורסם במרס 2019 וההסכם בין יהלום לבין המשרד נחתם בינואר 2020 למשך 4.5 שנים. יהלום אומרת כי השקיעה מיליוני שקלים ברכישת אוטובוסים, הכשרת נהגים, גיוס ההון העצמי ועוד. אולם, היא טוענת, רק לאחר שהחלה להעניק את השירות - גילתה שבקווים אלו קיימות זכויות לחברת
אגד תעבורה המעניקות יתרון ניכר ובלתי הוגן לחברה זו. עוד נודע לה, כי עיריות טייבה והרצליה אינן מאשרות להפעיל תחנות בתחומי שיפוטן.
בנוגע לקו טייבה-נתניה נאמר בתביעה, כי שיקול מרכזי בכדאיותו הכלכלית של המכרז היה איסוף נוסעים בטייבה - אך כאמור, יהלום טוענת שמשרד התחבורה הסתיר ממנה את העובדה שעירייה זו אינה מאפשרת להוסיף תחנות. מדובר בעניין מהותי אשר בפועל טרפד את הזכייה במכרז - טוענת התובעת. ואילו בקו הרצליה-נתניה הציע משרד התחבורה, לאחר חודשים רבים בהם לא יכלה יהלום לפעול, שהקו יהיה מעגלי (ייצא ויסתיים באותה תחנה בנתניה) - פתרון שלטענת התובעת אינו מעשי.
בתביעה נטען עוד, כי לאחר תקלות רבות במערכת הרב-קו - אשר לא אפשרו תשלום באמצעי תשלום מסוימים, דבר שגרם לאובדן נוסעים רבים - התברר ליהלום, כי על-פי חוזה ישן בין המשרד לבין אגד תעבורה, רק מערכת הכרטוס של האחרונה יכולה לקלוט תשלומים מאותם אמצעי תשלום. לטענת יהלום, במסמכי המכרז לא היה רמז לעובדה זו, המשנה מן היסוד את הכדאיות הכלכלית של ההתמודדות בו. לדבריה, המשרד השיב לפניותיה בצורה מזלזלת, וכיום אין לה ברירה אלא למכור במחירי הפסד את האוטובוסים והציוד הייעודיים שרכשה. התביעה הוגשה באמצעות עו"ד עלי זובידאת, וטרם הוגש כתב הגנה.