|   15:07:40
  איתן קלינסקי  
משורר ומורה לתנ"ך
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
הרב קוק

הרהורים בעקבות פרשות "בהר" (חלק ב)

וכך אמר הרב בשיחה עם חברי קיבוץ מרחביה - "אני גאה להיות יהודי, שבשפה העברית, בה אני ואתם מדברים, נכתב המנשר הראשון, המניפסט הראשון לחברה האנושית, המצביע על כך, שמחובתם של באי החברה לבנות חברה המתמודדת עם מצבים בהם "כי ימוך אחיך"
11/05/2022  |   איתן קלינסקי   |   יומני בלוגרים   |   תגובות

בשנת 1913 בא הרב אברהם יצחק קוק (מי שהיה באותם הימים הרב הראשי לתל אביב, ולימים הרב הראשי הראשון של מדינת ישראל העצמאית) עם רבנים נכבדים, כמו: הרב זונפלד והרב ידלר לקיבוץ מרחביה, שכל חבריו הם חילוניים בעלי השקפת עולם סוציאליסטית, הסבורים שהבניין הלאומי שלנו בארץ ישראל חייב לשאת רק אופי של קואופרציה כלכלית.

במשך כשבועיים שהו שלושה רבנים בקיבוץ ועבדו עם חברי הקיבוץ בשדות. כל ערב הסבו לשיחות, שגלשו עד שעות מאוחרות של הלילה. לרב קוק היה חשוב מאוד לשהות במחיצת יהודים, המקדישים חייהם לעבודת אדמה ולהוטים מתוך דבקות רבה בהשקפת עולם חברתית שונה. לרב קוק לא הייתה בעיית כשרות כי הוא היה טבעוני.

מאחר שאנחנו השבוע ערב פרשת "בהר" ויש האומרים פרשת "בהר סיני", אבקש להתייחס לאמירות הרב קוק באותן שיחות על פרשת "בהר". וכך אמר הרב בשיחה עם חברי קיבוץ מרחביה - "אני גאה להיות יהודי, שבשפה העברית, בה אני ואתם מדברים, נכתב המנשר הראשון, המניפסט הראשון לחברה האנושית, המצביע על כך, שמחובתם של באי החברה לבנות חברה המתמודדת עם מצבים בהם "כִּי יָמוּךְ אָחִיךָ". ביטוי החוזר בפרק כ"ה שלוש פעמים - בפסוק כ"ה, בפסוק ל"ט ובפסוק מ"ז.

באותן שיחות הדגיש הרב קוק, כי הוא גאה, שהשפה העברית בספר, שהוא גולת הכותרת של ארון הספרים היהודי, בפרשת השבוע שלנו מעלה בפנינו את הדרישה לרגישות חברתית, בה אם "יָמוּךְ אָחִיךָ", אם אחד מבאי החברה הגיע למצב שהוא "מָך", וקרה המקרה והוא "נִמְכָּר לְךָ לְעֶבֶד, לֹא-תַּעֲבוֹד בּוֹ עֲבוֹדַת עֶבָד" אלא תתייחס אליו "כְּשָׁכִיר כְּתוֹשָׁב..."(פסוקים ל"ט-מ').

מצערת אותי העובדה, שנעלמה לחלוטין מחיינו בימים אלו המציאות האידאית, אליה חתר הרב קוק, שניהל משא-ומתן בין קבוצה סוציאליסטית, של מי שיהיו בעתיד ראשוני התנועה הקיבוצית של השומר הצעיר, ובין מי שיהיה בעתיד רבה הראשי של העיר יפו. השיחה בין הקטבים האידיאולוגיים - חברי קיבוץ מרחביה מצד אחד והרב קוק והרבנים מצד שני - התנהלה תוך כבוד הדדי והערכה הדדית למרות עוצמת הפער בין קטבי תפיסות עולם. תופעת ההידברות בין קטבים חסרה לנו כיום, וחובה עלינו לאמץ את דרכו של הרב קוק.

אני מתפעל מהיוזמה של הרב קוק לפני למעלה ממאה שנה ומייחל ליוזמות כאלו ב-2022. נכון שגם בימינו אנחנו עדים לתופעות מפליאות של איכות אישית ומצפונית גבוהה ומאמץ אדיר להשקיע בפיתוח אישיות מוסרית. החינוך מצליח להשריש נורמות גבוהות של מסירות נפש, ועזרה לזולת, אך מצער שהתופעה החיובית הזו אינה מלווה במאמץ לגשר על פני תהומיות אידיאולוגית החוצה את החברה. קשה להתעלם, שביטויי עדינות והתחשבות בקהילה הופכים לתוקפניים וגסים וחסרי בלמים בהתייצבם אל מול קבוצות המביעות משנה אידיאולוגית שונה.

פנים רבות לתורה

נראה, שמלחמת ששת הימים נתפסת כקו פרשת המים בחיינו. מה שהיה לפני אותה מלחמה אינו דומה במחנה הדתי לגווניו למה שהתעצם אחרי המלחמה. קולקטיב, המכתיר עצמו דתי, החל ליידות ביטויי תוקפנות וגסות רוח כלפי קבוצות אחרות בעם בהאשמה של אי-פטריוטיזם. גילויי גסות ובוטות כלפי בן העם האחר, שחי על אותה כברת ארץ עם ביטויי גסות ובוטות כלפי מי שסבור, שיש להם זכויות למדינה עצמאית לצידה של מדינת ישראל.

הכלל של פנים רבות לתורה אינו מקבל את המידה הזעירה ביותר של סובלנות בציבור הדתי כלפי מי שמביע דעה אחרת. אין נכונות להכיל הבט אחר. אנו צועדים לעבר שתי הפרשות הנועלות יחדיו את ספר ויקרא - פרשת "בהר" ופרשת "בחוקותי". אנחנו מגיעים אל שתי פרשות אלו אחרי מסע בפרשות, שהיה לי קשה לקבל בהן נידויים וחרמות של אנשים עקב מחלות או מומים. היה לי קשה לקבל חובת עקידת בעלי חיים על המזבח בעולות שנשרפים כליל. אודה, שהיה לי קשה עם קורבן אדם בדמות בני אהרון השרופים. אני בא אל הפרשות האחרונות בספר ויקרא אחרי שיח ושיג נוקב עם הכתובים, כשלא כל ציווי אני מוכן לאמץ.

אני בא אל פרשת השבוע עם הראיה של "שבעים פנים לתורה" כשאני ער לאומץ לבו של הרב קוק, רבה הראשי של תל אביב בשנת תרע"ג (1913) לקבל החלטה נועזת לגבי ציוויים בפרשה שלנו בספר ויקרא כ"ה. הרב קוק ער לעובדה שהמתיישבים הראשונים בארץ ישראל מתמודדים עם קשיים כלכליים ועם שנות בצורת, לכן הוא פוסק שמותר לעבד את האדמה בשנה השביעית למרות האיסור בתוקף ציווי שמיטת קרקעות בשנה זו.

הרב קוק הולך בדרכם של שני רבנים חובבי ציון, הרב אלחנן ספקטור והרב שמואל מוהליבר, שקבעו כי מותר לעבד את האדמה בשנת שמיטה. קביעתם משנת תרמ"ט (1889) נבעה מתוך הבנה למצוקה הקשה איתה התמודדו אנשי העלייה הראשונה מאז 1881-2 במושבות הראשונות בארץ ישראל. חשוב לתת את הדעת, שהיה משקל משמעותי ליהודים חרדים בין אנשי העלייה הראשונה באותן השנים במושבות - פתח תקוה, חדרה, ראשון לציון, זכרון יעקב, ראש פינה. אותם רבנים שציינתי התנו עיבוד קרקע בשנה השביעית במכירה פיקטיבית של האדמה לערבי, אך אי-אפשר להתעלם מהפתיחות והנועזות שלהם לשינוי הצו בתוקף הנסיבות. לפנינו דוגמה של רבנים, שהחליטו להיות קשובים למאוויים ולצרכים של אדם המבקש להתקיים מיגיע כפיו.

חוק אידאי, שנועד לתת מנוחה לקרקע ולאפשר לעניים ליהנות מפרי הפרא שגדל בשנה, עובר שינוי ברוח התקופה וההישגים המדעיים של מחזור זרעים. הרב קוק היה ער לציווי החברתי בספר ויקרא כ"ה 6 - "וְהָיְתָה שַׁבָּת הָאָרֶץ לָכֶם לְאָכְלָה, לְךָ וּלְעַבְדְךָ וּלְאַמָּתְךָ וְלִשְׁכִירְךָ וּלְתוֹשָׁבֶיךָ הַגָּרִים עִמְּךָ". כבר בסוף המאה ה-19 הבינו רבנים כמו שמואל מוהליבר ואלחנן ספקטור, ששמיטת קרקעות אינה יכולה להיות פתרון לשוועת עניים בתקופה המודרנית, וכמוהם הרב קוק בפתחה של המאה העשרים.

מצוקות האדם החורש בזעתו את אדמתו והבטחת קיומו ממנה, הם שהנחו את הרבנים מוהליבר, ספקטור וקוק להתמודד עם פרשת בהר.

איתן קלינסקי

תאריך:  11/05/2022   |   עודכן:  12/05/2022
איתן קלינסקי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הרהורים בעקבות פרשות "בהר" (חלק ב)
תגובות  [ 36 ] מוצגות   [ 36 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מאחלת יום נחמד
11/05/22 08:37
2
מאחלת לכולנו..
11/05/22 09:12
3
benner
11/05/22 12:24
4
ה.א
11/05/22 14:46
5
לילה טוב עם ישראל
11/05/22 19:59
6
שמואל בוקי קבע
11/05/22 20:08
7
בוקר טוב
12/05/22 07:41
8
עמי ה
12/05/22 08:21
9
שמואל בוקי החמסני
12/05/22 08:31
10
שמואל בוקי שכח
12/05/22 14:15
11
שמואל בוקי שכח
12/05/22 14:15
12
שמואל בוקי שכח,
12/05/22 14:16
13
שמואל בוקי שכח
12/05/22 14:22
14
לאיתן יקר
12/05/22 14:46
15
שמואל בוקי מסוכן
12/05/22 16:25
16
שבת שלום עם ישראל
13/05/22 07:44
17
מגיב ותיק
13/05/22 09:03
 
לשופט מגיב ותיק
13/05/22 14:57
18
דמות הנערצת עלי
13/05/22 10:39
19
שמואל בוקי מסוכן
13/05/22 14:37
20
מגיב ותיק
13/05/22 16:52
21
מגיב ותיק
13/05/22 16:55
22
מגיב ותיק
13/05/22 17:42
 
מגיב ותיק מעריץ
14/05/22 13:20
 
מגיב ותיק
14/05/22 22:09
 
אני המגיב הוותיק
15/05/22 10:48
23
מגיב ותיק
15/05/22 10:09
 
מיועד למגיב הותיק
15/05/22 16:36
 
החמסניק מגיב ותיק
15/05/22 17:29
 
מגיב ותיק
17/05/22 09:35
 
מגיב ותיק
17/05/22 15:48
24
מאחלת מכל הלב
15/05/22 10:41
25
החברים של ש .בוקי
15/05/22 17:10
26
מפניני ש.בוקי
16/05/22 11:46
27
מתגעגעת
17/05/22 11:07
28
איתן לאן נעלמת
18/05/22 09:27
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חודש מאי עתיר אירועים לאומיים, חלקם כיום העצמאות שמחים ואחרים דוגמת יום השואה רוויי עצב אך מפני שבעם ישראל צער, עצב, כאב וחדוות תקומה הולכים לרוב יד ביד כפי שראינו לאורך ההיסטוריה הלאומית שלנו, נכון לעצור מדי פעם ולבחון את מעשינו
10/05/2022  |  רפי לאופרט  |   יומני בלוגרים
מלחמת ששת הימים הסתיימה בניצחון מהיר ומוחץ של מדינת ישראל על אויביה שקמו עליה לכלותה ולהשמידה: מצרים, סוריה, ירדן וגם כוחות ממדינות ערביות נוספות. כתוצאה ממלחמה זו נהדף צבא הכיבוש הירדני, שכבש את העיר העתיקה ומזרח ירושלים ואת יהודה ושומרון, ושלט בלב ארץ ישראל המערבית במשך 19 שנים, 1948 עד 1967. הר-הבית, האתר המקודש ביותר ליהודים שוחרר במלחמה זו, ביום כ"ח באייר, ומאז נחוג יום ירושלים בתאריך זה.
10/05/2022  |  רון בריימן  |   יומני בלוגרים
אחרי הקומיקס באה האנימציה וזה בסדר גמור. כאשר הודיע ב-2013 כי בכוונתו להפיק סרט אנימציה על אנה פרנק, ארי פולמן, בנם של ניצולי שואה, אמר בראיון לעיתונות הזרה ש"להביא את יומנה של אנה פרנק לכל המסכים הוא הזדמנות ואתגר פנטסטים. הסרט יענה על צורך אמיתי בחומר אמנותי חדש שיישמר את הזיכרון וינחילו לצעירים בדורות הבאים". מה נדרש כדי שסרט אנימציה על נושא רציני כמו השואה, יגביר את ההתעניינות בשואה?
10/05/2022  |  תרצה הכטר  |   יומני בלוגרים
שר החוץ הליטאי, גבריאלוס לנדסברגיס, התייחס אמש למלחמה באוקראינה ולכישלונות הצבאיים של רוסיה בצל מצעד יום הניצחון שהתקיים אמש במוסקבה ואמר לסוכנות AP בין השאר ש"פוטין פצוע" עלול להיות מסוכן פי כמה, ושהדרך היחידה להתמודד עם האיום הרוסי היא להוריד את פוטין מהשלטון. הוא הוסיף: "מנקודת המבט שלנו - עד שהמשטר הנוכחי לא יירד מהשלטון - המדינות סביב רוסיה נמצאות בסכנה. לא מדובר רק רק בפוטין אלא במשטר כולו. אתם יודעים, פוטין אחר עלול לעלות במקומו".
10/05/2022  |  יאיר נבות  |   יומני בלוגרים
אלכס קופרמן, קבלן לשיפוץ בתים, בן 70, פתח בראש העין גלריה ייחודית שתשמש אותו לפנסיה בעתיד
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il