|   15:07:40
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
[צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90]

עת לשאול את העם

אסור להגיע שוב למעשה תעתועים נוסח "הסכם אוסלו". אלה אינם ימי הכרזת המדינה. בישראל חיים למעלה מ-9 מיליון נפש ואם נתעלם מהמתבוללים והאנטי-ציונים, מדובר בלמעלה ממחצית העם היהודי. את אופיה, מהותה וגבולותיה של מדינה אין קובעים במחשכים ובהונאות פוליטיות. חייבים לקחת פסק-זמן מחשבתי מהפסטיבלים, לשים הכל "על השולחן" ולהכריע דמוקרטית במשאל-עם
24/07/2022  |   רפי לאופרט   |   יומני בלוגרים   |   תגובות

לפיד התאהב בתרגיל שביצע במשותף עם בנט מתוך שתי מטרות שגויות: א. מניעת חזרתו של נתניהו לשלטון בכל מחיר, למרות שנתניהו מייצג לפי הסקרים האחרונים (יולי 2022) 29.2% מכלל חברי הכנסת בישראל. ב. חידוש היוזמות למימוש הסכמי אוסלו הכושלים, כאשר כ-72 ח"כים בישראל (60%) לפי הסקרים האחרונים (יולי 2022) מתנגדים לכך. איך ייתכן?! - אצל לפיד הכל ייתכן משום שלעובדות ולמציאות יש בעיקר ערך "מופשט". אם להיות גלוי לב, אני סבור שדבריו ("צריך להקים ממשלה לאומית רחבה ויציבה, בלי הקיצונים" - מעריב, 20.7.2022)1 אינם מתייחסים לצרכיה האמיתיים של ישראל אלא לשאיפותיו האמביציוזיות.

הסיבוב הראשון של "תרגיל בנט" הוביל אותו לכיסא ראש ממשלת-מעבר זמנית ותרגיל דומה נוסף מצטייר בדמיונו כ"הבטחה אלוהית" לחזרתו לראשות הממשלה, הפעם כראש ממשלה "מלא-מלא". לא מפתיע; אצל הפרוגרסיביים תמהיל של דימיון ומציאות הוא המציאות השימושית. מה בעצם אומר הוא? "הבה ניקח אלמנטים בלתי-קשורים מניסיונות העבר של מדינת ישראל ונחבר אותם יחד באופן הרצוי לנו, והואיל והתקיימו בעבר, חזקה עליהם שיתקיימו שוב גם "בניסוי הפיקטיבי" שלנו". ויש במרומז בעבר הלאומי שלנו אסמכתא לדברים כביכול: בן-גוריון גרס בתקופת המדינה-שבדרך שעל הממשלה להיות מושתתת על קבוצות שרמת המחלוקת האידאולוגית ביניהן איננה בלתי-חבירה. כך קבע שתיתכן קואליציה לגיטימית ללא "חירות" ו"מק"י". אומנם "חירות" הייתה מפלגה חלשה (אך תנועה מגובשת וחזקה) והשארתה מחוץ למחנה הציוני הייתה שגיאה חמורה. אילמלא עמד בגין בראש התנועה, סביר שהיינו מסיימים תרגיל "אנטי-אינטלקטואלי" ו"אנטי-דמוקרטי" זה במלחמת אזרחים. שכן "חירות" הייתה לא פחות ציונית מתנועת העבודה ונאמנותה למטרות התנועה הציונות, לפחות על פניה, הייתה נחרצת אף יותר. מק"י לעומת זאת "ישבה על הגדר" בין נאמנות לאומית לתנועה הציונית לבין נאמנות גלובלית לתנועה קומוניסטית העולמית (שהייתה בפועל מכשיר רוסי להשלטת הגמוניה עולמית); ואם כך, מדוע בכלל לחבר ביניהן?! בן-גוריון סבר שחיבור כזה משרת את מחנהו ודי היה לו בכך באותם זמנים.

אם נותיר לרגע את הדיון במפלגות הערביות מחוץ לשיח הציוני הטהור (בין היתר מפני שאין לפי שעה מפלגות ערביות ציוניות), תהייה השלכת רעיון העבר ההוא על רעיון ההווה של לפיד מתחייבת בפירוש האומר: חרדים לא ציוניים; דתיים לאומיים ציוניים אבל חרד"לים או כאלה המאמינים בזכותו של העם היהודי על ארץ ישראל ומתיישבי איו"ש (לפחות בחלקם) יהיו הקיצוניים מימין; מרצ (ואולי גם שאריות העבודה) המפקפקות בזכותו של העם היהודי על א"י והמפלגות הערביות הכופרות בכך מכל וכל, יהיו הקיצוניים משמאל.

והיכן הדמוקרטיה? - היכן זכותם של כלל האזרחים להכריע בגורלם ובגורל מדינתם? על כך אין אצל לפיד תשובה משום שכל תשובה הערוכה לפי קווי-מתאר אלה היא אנטי - ציונית, אנטי - דמוקרטית או שניהם.

אין ספק שלמדינת ישראל אתגרים גדולים ונדרש ממשל יציג ויציב שיוכל לטפל בהם, אלא שאת העקרון הדמוקרטי הקבוע והאחיד לכול, אי-אפשר לשבור לפי נוחיותם של אלה שרוצים להיות בשלטון כמעט בכל מחיר. בדמוקרטיה מהותית כל האזרחים במוגדרים בחוק משתתפים בהכרעות לאומיות בהצבעה ישירה ולא ע"י בחירת מנגנוני שלטון מתווכים שינטרלו אותם אד-הוק. שאר הדברים שאמר לפיד בנאומו הנ"ל, הם עורבא פרח "וכתובים על ספר דברי הימים", מפני שאין בהם חדש ואין בהם תוכנית יישום פרט למלל מגמתי ולמעשה חסר תכלית.

מדינה אינה מתקיימת בזכות העובדה שיש לה ממשל יעיל (שהוא תנאי חשוב) אלא בזכות העובדה שרוב מכריע של הציבור סבור שטוב, בטוח ונעים לחיות בה. לשיטת הממשל, להגינותו, ליצוגיותו לשקיפות מעשיהם של בעלי התפקידים הבכירים ולרלוונטיות של העשייה לצרכי העם - ערך מכריע. בריחה או התחמקות מהתמודדות בשאלות המחלוקת העיקריות אינה עונה על-אף אחת מדרישות אלה - ההפך הוא הנכון. שאלות המחלוקת והכרעה דמוקרטית בהן חייבות לעמוד במוקד השיח הציבורי. אומנם אסור לגרור רגליים בהקצאת טיפול יעיל להן אולם כזה שאיננו בלתי-הוגן או מניפולטיבי.

נושאי-יסוד המפלגים את ישראל (היהודית) כיום הם: מהות המדינה היהודית ואיזהו השילוב היהודי-דמוקרטי אותו אנו מבקשים להחיל עליה. מגילת העצמאות איננה מענה משפטי לסוגיה זו ואפילו לא מענה תיאורטי שלם; היא מענה דקלרטיבי זמני, הממתין לחוקה או למערכת סגורה של חוקי-יסוד תפעוליים שייצגו תפעולית את עקרונותיה בחיי היום-יום. העובדה המעידה על כך כמאה עדים היא הויכוח המתמשך בין ציונים לספק-ציונים בשאלת הפרשנות הנכונה לכוונת האבות המייסדים. כך, למשל, בחלקה הראשון של המגילה בה מוגדרת זהות המדינה היהודית נאמר: "...אנו מכריזים על הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל היא מדינת ישראל". ובחלק מאוחר יותר נקבעים קווים מנחים למשטרה הדמוקרטי. בין שני החלקים חסר קישור חד-ערכי שביכולתו למנוע חלק גדול מוויכוחי הסרק והפרשנויות השאולות מעולם "הנאורות" שבגינם וב"אשמתם" הפך חוק כבוד האדם וחירותו ל"תחליף-חוקה" שמערער את מערכת המשפט כולה.

בחלק הראשון הנ"ל של מגילת העצמאות חסרים שני עוגנים חיוניים למדינה לאומית וריבונית: הגדרת מהותה של המדינה היהודית וגבולות ריבונותה בארץ ישראל. בדמוקרטיה מהותית קלאסית, על שניהם צריך להחליט הריבון - כלומר העם - כל בעלי זכויות האזרח היהודיים.2 ברור לי שקביעה מפורשת זו תוביל באווירת המחלוקות והשטחיות התובנתית של מהות הריבונות לשאלה "ומה עם האזרחים הערביים?!" על כך בא לענות חוק האזרחות: - זכויות האזרח הפרטיות שוות לכולם, אך מדינת הלאום היא יהודית.3

אותן החלטות עקרוניות ומהותיות שבלחץ מלחמת השחרור הכפויה עלינו לא טופלו כהלכה, חייבות להיפתר עתה בשנת ה- 75 לעצמאות ובשנים העוקבות עד השלמת התהליך. הואיל ואזרחות איננה כפויה, רשאי כל אזרח לקבל או לדחות את האזרחות המוצעת לו בישראל כמות שהיא.4

חלק מרכזי במחלוקות חוצות הקווים אצלנו כיום מקורו בסוגיות אלה שאותן היה עלינו לפתור כבר מזמן. עקיפתן בטכניקת לפיד - התעלמות אד-הוק והסדרי ממשל חלופיים שאינם מהותיים ואינם דמוקרטיים - אינה באה עוד בחשבון, משום שהיא אחד מיסודות המכשלות המימשליות שלנו - חוסר לגיטימציה של השלטון. תפקידו של המהלך החוקתי הנ"ל היא לגבש לגיטימציה זו ולהציבה כתנאי לאזרחות במדינת היהודים. מי שכופר בה אינו יכול להיות אזרח, וספק אם יוכל להיות תושב קבוע.

שאלות עקרוניות וכאלה שעניינן לאומי, חייבות להידון באסיפה מכוננת ייעודית, שלא הוקמה ולכן לא עשתה את הנדרש כמתוכנן וכאמור במגילת העצמאות, בששת החודשים הראשונים אחרי הכרזת העצמאות. התהליך כולו עד לאישורו המלא חייב לעבור תהליך אישרור במשאל-עם; רק כך יקבל לגיטימציה בימים טרופים אלה. את מערכות הבחירות השוטפות יש לנהל כבעבר, עם תיקונים ושיפוצים פחות מהותיים מהנ"ל כגון: - העלאת אחוז החסימה ל-4% (5 מנדטים בקרוב). - החלטת רוב מיוחס של הכנסת למספר השרים המירבי בממשלה. - דינם של ח"כים הפורשים מסיעתם אחרי הבחירות. - הקפאת שאלת גבולות הריבונות בא"י עד אחרי משאל העם.5 - הסתלקות ישראל סופית מגבולות החלוקה של 1947, והפיכת הצהרת בלפור (חד-צדדית) לבסיס הפתרון הגיאופוליטי של הסכסוך הישראלי-ערבי בא"י רבתי.6 - עלינו לעבור ללא דיחוי לשיטת הצבעה ממוחשבת בבחירות לכנסת ובמשאלי-עם (ובמידת האפשר גם לרשויות המקומיות). בכל מקרה אסור לאפשר למכניקת-הדמוקרטיה להחליף את המהות.

לדעתי, על הליכוד והימין - הקבוצות הציוניות והלאומיות המובהקות - ליטול על עצמם אחריות להוביל תהליכים אלה בשנים הקרובות, לשתף בהם כל מי שמזדהה עם הגדרתה הציונית של מדינת ישראל וליישמם במלואם הלכה למעשה. במהלך יישומם עלינו להתכונן ללחצים חיצוניים, במיוחד מארה"ב, על-רקע השינויים האידאולוגיים-חברתיים- דמוגרפיים העוברים על פדרציה זו ומאירופה.

במציאות של איום אירני מתפתח במהירות, פסיביות אמריקנית מתגברת ואי-יציבות אזורית, יעלו תירוצים רבים על שולחן הדיונים במטרה לחבל בתהליך ייצוב והסדרה זה. בין גורמים עויינים אפשר שימצאו גם חוגים ישראלים מקרב קבוצות ערביות רדיקליות, שמאל פוסט-ציוני ושותפיה ואוהדיהם. יש להערך למניעה תקיפה וחבלה בתהליך מצד מקורות אלה. חיוניות ייצוב המדינה, תרבות השלטון ואיכות השירות הציבורי, מחייבים הסדרת שאלות-יסוד פתוחות והתארגנות לאומית על-פי קווי ההסדרה. שעליהם יוחלט. לא ניתן לממש את אלה ללא החלטות לגיטימיות ואכיפתן. בלעדי הכרעות וישומן בחיינו תמשיך המדינה להשקיע את מיטב האנרגיות שלה בדיוני-סרק ובגרימת נזק-עצמי מצטבר שיאיים לפרק את המפעל הציוני כולו.

הערות

1. "לפיד: צריך להקים ממשלה לאומית רחבה ויציבה, בלי הקיצונים", אריק בנדר, מעריב, 20.7.2022.
2. יהודיים מפני שבשאלת מהות יהדותה של המדינה היהודית יכול להכריע רק מי שהוא יהודי. בשאלת אזרחותם של מי שאינם יהודים קיים כיום חוק האזרחות. החוק טעון תיקון אבל תיקון זה אינו קודם להגדרות היסוד שעיקרן מהי מדינה יהודית ומה מעמדו של לא יהודי בה.
3. לכן, הרשימה המשותפת למשל מצהירה בפה מלא שהיא חותרת "למדינת כל אזרחיה", ובראיה הציונית היא מפלגה אויבת ואסור שתיוצג בכנסת.
4. ערב הקמת המדינה והמלחמה שעמדה בפתח, לא הייתה שהות לדון וליישב מחלוקות אלה. יתר על כן, נכונותה של ישראל להעניק אזרחות לתושבים ערבים זמן קצר אחר שהסתיים בניצחונה מאבק הדמים נגד ניסיון הקואליציה הערבית מבחוץ ומבית גם יחד לחסלה בעודה באיבה – מעשה של גדלות-נפש הומנית. ברוב המדינות הנאורות הייתה קבוצת הגייס החמישי שנורה כאן ב-1949 מגורשת לטריטוריה אחרת. כל מי שיעיין בתולדות מלחמות אירופה במאה ה- 18 וה- 19 במלחמת העולם הראשונה וגם במלחמת העולם השנייה, ימצא בהן דוגמאות רבות לכך. בשאלה העקרונית בנושא זה, גורם הזמן איננו מהותי. בשאלה הפוליטית, הוא עשוי להיות עניין של נוחיות ואינטרסים; אינני מתרשם מכך יתר-על המידה.
5. גבולות בשליטת ישראל ישארו בשליטתה עד אחרי משאל-עם בשאלה זו.
6. אם יתעורר בכך קושי פוליטי, ניתן לקיים על כך מיני-משאל מוקדם.

תאריך:  24/07/2022   |   עודכן:  24/07/2022
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
עת לשאול את העם
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
באום
24/07/22 20:45
2
הירונימוס
25/07/22 14:17
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אז הזהרתי מאופוריה וגיליתי ספקנות בנוגע להסכם שנחתם באיסטנבול ביום שישי בין רוסיה לאוקראינה בתיווך ארדואן והאו"ם על ייצוא התבואה מנמלי אוקראינה בים השחור. חלפו בקושי 12 שעות מחתימת ההסכם ועד למתקפת טילי השיוט הרוסית על נמל אודסה, שלו יש חשיבות עיקרית ביישום ההסכם.
24/07/2022  |  יאיר נבות  |   יומני בלוגרים
זעם רב שורר בקרב תושבי רצועת עזה על הנהגת חמאס ובראשה אסמעיל הניה לאחר שנודע בשבוע שעבר דבר נסיעתו של חאזם הניה, בנו של אסמעיל הניה, ביחד עם בני משפחתו לטורקיה, שם מתגורר מדי פעם אביו שנע על הציר בין טורקיה לקטר. ההצטרפות של חאזם הניה ומשפחתו לשאר בני המשפחה בטורקיה משלימה למעשה את מעבר מרבית בני משפחת הניה לטורקיה, הם עזבו את רצועת עזה ועברו לגור בטורקיה ובקטר והפכו לאנשי עסקים. מצרים אישרה את יציאתם מהרצועה דרך מעבר רפיח, שמותיהם הופיעו ברשימת היוצאים ומשם דלפו לרשתות החברתיות.
מארס 2020. אביגדור ליברמן, הפוליטיקאי שתקע הקמת ממשלה בישראל, מפרסם חמישה תנאים שבלעדיהם לא תצטרף ישראל ביתנו לאף קואליציה. ארבעה מהם עסקו בנושאי דת ומדינה והחמישי בנושא כלכלי שהטריד לא מעט את קהל בוחריו יוצאי חבר העמים שכמעט לא נהנו מקצבת זקנה.
23/07/2022  |  עידן יוסף  |   יומני בלוגרים
מבין משקאות האלכוהול הערק נחשב למשקה הכי מזרח-תיכוני. הוא נפוץ בעולם הערבי (אל-ערק או "חַלִיבּ א-סִבַּאע" - חלב האריות, סמל לגבריות), וגם באירן ("ערק סגי") ובטורקיה ("ראכי"). ייחודו של המשקה שהוא משלב ענבים וזרעי אניס (בערבית: יאנסון). לרוב לא שותים ערק לבד, אלא נהוג להוסיף לו תוספת מים (כ-50% מהכוס) וקרח. נהוג לשתות אותו בלגימות קטנות בתום ארוחה לצד שיחות בין חברים ומשפחה. הערק הוא משקה אלכוהולי זול יחסית, לכן הוא מאפשר תחרות בעולם הערבי עם משקאות אלכוהוליים מיובאים מחו"ל. הערק לא משמש רק לאירועים חברתיים, רבים שותים אותו בחורף כדי להתחמם, כי אין להם כסף לחימום או שאין חשמל ברוב שעות היום (כמו בסוריה ובלבנון). המבוגרים עדיין מאמינים כי לערק סגולות רפואיות. אולם ההידרדרות במצב הכלכלי משפיעה על איכות הערק והמשובח מתייקר בהתמדה, בעוד שמיוצרים לציבור הרחב סוגים זולים באיכות נמוכה.
23/07/2022  |  ירון פרידמן  |   יומני בלוגרים
שופטת בית המשפט המחוזי בחיפה, אורית וינשטיין, היא השופטת שהגישה תלונה לנציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות, השופט (בדימ') דוד רוזן, נגד התנהגותם של כמה פרקליטים בכירים בפרקליטות - שיזמו נגדה איסוף חומרים וקמפיין הכפשה.
23/07/2022  |  יואב יצחק  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il