|   15:07:40
  יוני בן-מנחם  
עיתונאי, פרשן העולם הערבי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
חיסול ממוקד [צילום: AP]

הצלחה אמריקנית במלחמה בטרור האיסלאמי

ארה"ב משקיעה מאמץ גדול לחסל את ראשי ארגוני הטרור המאיימים עליה, היא לא עושה הנחות בשנים האחרונות השתפר מאוד המודיעין האמריקני והוא עובד בשיתוף פעולה הדוק עם המודיעין הבריטי ועם המודיעין הטורקי
03/08/2022  |   יוני בן-מנחם   |   יומני בלוגרים   |   תגובות

חיסולו של מנהיג אל-קאעידה איימן א-זווהירי הוא הישג חשוב של ממשל ביידן שמשקף את מדיניות המלחמה בחורמה בטרור וחיסול ראשיו. הדרג המדיני בישראל חייב לאמץ את המודל האמריקני ולחדש את הסיכולים הממוקדים, ההפצצות על יעדי חמאס ברצועת עזה מיצו את עצמן.

ממשל ביידן רשם הישג מבצעי ומודיעיני חשוב במלחמתו בטרור האיסלאמי הקיצוני. בחלוף 21 שנים מאז פיגועי ה-11 בספטמבר חיסלו האמריקנים בלילה שבין שבת לראשון את איימן א-זוואהירי, מנהיג ארגון אל-קאעידה, מי שהיה יד ימינו של אוסאמה בן-לאדן וירש את תפקידו כראש הארגון לאחר חיסולו במקום מסתורו בפקיסטן במאי 2011.

איימן א-זוואהירי הסתתר בבית בשכונה בעיר קאבול באפגניסטן וחוסל בתקיפה של מל"ט אמריקני על סמך מודיעין מדויק שהביא ה-CIA. א-זוואהירי היה בין מייסדי ארגון אל-קאעידה ובין אלה שתכננו את מתקפת הטרור הגדולה של ארגון אל-קאעידה על ארה"ב ב-11 בספטמבר 2001 שבה נהרגו 2,977 בני אדם על אדמת ארה"ב.

ממשל ביידן נקם בארגון אל-קאעידה וסגר עמו חשבון. ההערכה בארה"ב היא כי החיסול ישפר את מעמדו הפוליטי של הנשיא שנמצא בשפל. הנשיא ג'ו ביידן ממשיך את המדיניות של הנשיאים הקודמים להילחם בחורמה בטרור ולחסל ללא היסוס את מנהיגיו הבכירים. ביידן יוכל לטעון עכשיו כי אפשר להילחם בטרור גם מבלי נוכחות צבאית אמריקנית על אדמת אפגניסטן. בנאום לאומה מהבית הלבן אמר הנשיא ביידן: "הצדק נעשה, מנהיג הטרור הזה כבר לא איתנו, אנחנו אף פעם לא נכנעים".

ארגון אל-קאעידה שהיה ארגון הטרור המוביל בעולם נחלש מאוד בשנים האחרונות אחרי חיסול מנהיגו אוסאמה בן-לאדן ואיבד את הבכורה לארגון דאעש, אבל מדובר בחיסול חשוב שיפגע ביכולות המבצעיות של הארגון. בשנים האחרונות הופצו ידיעות על מצבו הבריאותי המעורער של אייימן א-זווהירי ואף ידיעות על מותו. מסתבר כי היה מדובר במסך עשן והמודיעין האמריקני איתר אותו ועקב אחריו באופן צמוד עד לחיסולו.

על-פי גורמים אמריקנים, ארגון טליבאן פרס את חסותו על איימן א-זוואהירי לאחר שבשנה שעברה הוא כבש את אפגניסטן, הבית שבו חוסל א-זוואהירי שייך לעוזר בכיר של מנהיג הטליבאן. דובר הטליבאן זביהוללה מוג'אהיד סירב להתייחס לחיסולו של א-זוואהירי אך אמר כי התקיפה האמריקנית בקאבול, הראשומה מאז נסיגת כוחות צבא ארה"ב מאפגניסטן, היא "הפרה של העקרונות הבינלאומיים".

הנשיא ביידן ממשיך בדרכם של הנשיאים דונלד טראמפ וברק אובמה. הנשיא אובמה הורה במאי 2011 לחסל את אוסאמה בן-לאדן מנהיג ארגון אל-קאעידה, האחראי להתקפות הטרור הנוראיות בארה"ב: הפיגוע במגדלי התאומים ב-1993, פיגועי ה-11 בספמבר 2001 ופיגועים נוספים, ואילו הנשיא טראמפ הורה לחסל באוקטובר 2019 את מנהיג דאעש אבו בכר אלבגדדי.

הנשיא טראמפ עשה מעשה חשוב מאוד, הוא הורה גם לחסל בינואר 2020 את ראש הנחש של הטרור האירני, הגנרל קאסם סולימאני, מפקד כוח "קודס" של "משמרות המהפכה" האירניים שנחשב לאיש מספר שתיים בהנהגה האירנית וליורשו האפשרי של המנהיג העליון עלי ח'מינאי.

חיסולים מוצלחים של ממשל ביידן

כמה ימים לפני ביקור הנשיא ביידן במזה"ת חיסל מל"ט אמריקני מחבל בכיר בארגון "חוראס א-דין" באזור אדליב שבסוריה, הוא חוסל בטיל שנורה לעברו בעת שרכב על אופנוע. יממה לפני צאתו לביקור בישראל הודיע הנשיא ביידן על מותו של מנהיג דאעש בסוריה, מאהר אל-עקאל. הוא נהרג בהפצצה של מל"ט אמריקני באזור עפרין המערבי בסוריה ובכיר נוסף בארגון נפצע.

מאהר אל-עקאל המכונה "אבו אלבהאא' א-שמאלי" הוא בן לשבט אלנעים בסוריה, הוא היה האמיר של העיר א-רקה, בירת המדינה האיסלאמית, בשנת 2019. הפנטגון הגדיר את אל-עקאל כ"אחד מחמשת המנהיגים הבכירים של דאעש". בהצהרת הפנטגון נאמר שאל-עקאל היה אחראי לפיתוח רשתות של דאעש מחוץ לסוריה ולעירק, וכי לתקיפה קדם תכנון מקיף שנועד להבטיח את הצלחתה.

אל-עקאל נחשב לאחד הנאשמים העיקריים ברצח השיח' בשיר פייצל אל-הווידי, אחד מנכבדי שבט אל-עפאדלה בנובמבר 2018. שלטונות טורקיה עצרו את אחיו, סולימאן אל-עקאל, בדרום טורקיה ב-2021, שני האחים התמחו בהכנת מטעני חבלה ואחראים לשני פיגועים גדולים שהיו בטורקיה ב-2015 וב-2016.

אסטרטגיה יעילה למלחמה בטרור

ממשל ביידן ממשיך במלחמה נגד ארגוני אל-קאעידה ודאעש למרות היחלשותם בשנים האחרונות. ארגון דאעש היה בשיא כוחו בשנים 2014 עד 2017, ומאז ספג מכות קשות ונחלש משמעותית. הפנטגון אומר שארגון דאעש "ממשיך להוות איום על ארה"ב ועל השותפות שלה באזור". האסטרטגיה האמריקנית של ממשל ביידן במלחמה בארגוני הטרור המאיימים על ארה"ב ועל מדינות המערב היא יעילה, חסכנית ואפקטיבית.

היא חוסכת שימוש בכוחות צבא גדולים, כניסה למערכה צבאית נרחבת שתעלה בחיי אדם ובהוצאות כספיות גדולות, מערכה בדרך כלל מנהיגי ארגוני הטרור מצליחים לנצל אותה היטב כדי להימלט מידי החוק. במסגרת האסטרטגיה הזו, נהרג מנהיג דאעש הקודם עבדאללה קרדאש המכונה "אבו אברהים אל האשמי אלקרשי" בחודש פברואר שעבר.

במסגרת המבצע הנחית צבא ארה"ב כוחות מיוחדים בעיירה אטמה, מצפון לאידליב שבסוריה. עבדאללה קרדאש שחש שסופו קרב, פוצץ את עצמו, במבצע ללכידתו נהרגו 13 בני אדם. עבדאללה קרדאש בחר ללכת בדרכו של המנהיג הקודם אבו בכר אלבגדדי, באוקטובר 2019 הגיעו אל הבית שבו הסתתר בכפר בצפון אדליב כוחות קומנדו אמריקנים והוא החליט לפוצץ את עצמו.

לפניו חוסלו אבו עומר אלבגדדי, ראש ארגון דאעש בסוריה ובעירק ואבו חמזה אלמוהאג'ר אלמצרי שהחליף את אבו מוצעב א-זרקאווי, אחד ממייסדי ארגון דאעש. בחודש שעבר, נתפס מנהיג בכיר בדאעש במבצע בצפון סוריה. בהודעה שפרסמה הקואליציה הבינלאומית נגד דאעש בראשות ארה"ב - נמסר כי מדובר במומחה בהרכבת מטעני חבלה, האני אחמד אל-כורדי,שמוכר גם בכינוי "הוואלי של א-רקה".

ארה"ב משקיעה מאמץ גדול לחסל את ראשי ארגוני הטרור המאיימים עליה, היא לא עושה הנחות. בשנים האחרונות השתפר מאוד המודיעין האמריקני והוא עובד בשיתוף פעולה הדוק עם המודיעין הבריטי ועם המודיעין הטורקי. חיסולם של בכירים בארגון דאעש בסוריה ובעירק משפיע על פעילות הארגון בכל המקומות שבהם הוא פועל: במערב ובמרכז אפריקה, בדרום מזרח אסיה, בהודו, פקיסטן, אפגניסטן, קווקז וצפון סיני. הפגיעה בהם נחשבת לפגיעה בראש התמנון של הטרור שמשפיעה על זרועותיו ומחלישה אותן.

על-פי גורמים בסוריה, בצמרת ארגון דאעש פרצו מחלוקות קשות דבר שמקל על ארגוני הריגול של המערב להשיג מודיעין מדויק, בכירים בארגון שנפלו בשבי חיילי הקואליציה למלחמה נגד דאעש מסרו מודיעין מדויק על יריביהם כדי לפגוע בהם. בנוסף לכך המודיעין האמריקני מפעיל רשת גדולה של סוכנים וסייענים בסוריה ונעזר במודיעין שמושג באמצעים אלקטרוניים.

הדרג המדיני בישראל צריך ללמוד מנשיאי ארה"ב כיצד לא מתפשרים עם הטרור ולאמץ את שיטת החיסולים הממוקדים של ראשי הטרור, במיוחד ברצועת עזה. הפצצות חיל-האוויר הישראלי על אתרי חמאס והג'יהאד האיסלאמי התת קרקעיים ברצועת עזה, המנהרות, המעבדות ומאגרי הרקטות מיצו את עצמן. הן לא עוצרות את הטרור ולא מרתיעות די הצורך. הגיעה השעה לחזור לשיטת החיסולים הממוקדים של ראשי הטרור. אין חסינות לאף אחד, מנהיגי ארגוני הטרור צריכים לדעת שבפעילות הטרור שלהם נגד ישראל הם גוזרים על עצמם גזר דין מוות.

תאריך:  03/08/2022   |   עודכן:  03/08/2022
יוני בן-מנחם
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הצלחה אמריקנית במלחמה בטרור האיסלאמי
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אין זה מקרה שהיריבים העיקריים של ה"רוח הציונית" החדשה-ישנה הם "הליכוד" מימין ו"יש עתיד" ו"כחול לבן" משמאל-מרכז. אלה ואלה שכחו בפועל כבר מזמן מהי רוח ציונית ומוקד עשייתם בממשלה ומחוצה לה הוא פוליטי אינטרסנטי מובהק. אלה ואלה מבקשים להשיג שליטה מוחלטת על הקואליציה והממשלה הבאות וככל שמפלגות-פיצול אלה תירבנה או תתחזקנה, סביר שישראל תמשיך בקו חסר עמוד השדרה המאפיין את שלטונן בשנים האחרונות. האם זהו גם האינטרס הציבורי והלאומי - לדעתי בהחלט לא. האינטרס הלאומי הוא ממשלה ציונית רחבה, חזקה ונחרצת שתוכל לקדם את כלל הנושאים החשובים והדחופים של ישראל, שהם רבים וסובלים מחוסר יזמות, אנרגיה חיובית וניהול רציונאלי. הקו המאפיין מפלגות אלה בראשות הממשלות האחרונות הוא התבוססות - דריכה במקום בבוץ הפוליטי, שיקולים אישיים והתעלמות כמעט טוטאלית מרצון הציבור וצרכיו הדחופים.
03/08/2022  |  רפי לאופרט  |   יומני בלוגרים
שמו של אלי אבידר הולך לפניו. עמיתיו במשרד החוץ תיארו אותו כדיפלומט יעיל וקורקטי. אחרים שיבחו את פעלו בשנים בהן היה במשק הפרטי. אלה עדויות שמיעה אני ראיתיו בהפגנות נגד השחיתות של בנימין נתניהו. תמיד דרוך. תמיד מתפקד. מפגין למופת שהדמוקרטיה יקרה לליבו.
03/08/2022  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
הלהביור של זהבה גלאון יורק אש ללא הפסקה, ללא הבחנה. היא תובעת מהצבא להפעיל יד קשה נגד המתיישבים, שורפת במילותיה את המתיישבים היהודים, קובעת כי בחלקי ארץ ישראל, יהודה ושומרון מתקיים אפרטהייד. אשת הבשורה החדשה, זהבה גלאון, הגיחה שוב לחיינו, כרוח סערה, מתיזה את עמדותיה הקיצוניות, ועוטה את כלימת מצילת מפלגת מרצ מהיעלמות אל תהומות הנשייה הפוליטיים.
שואלים אותי בכל פעם שאני מביא כדוגמה את עשרת המדינות הכי אתיות ומשגשגות כמותית וערכית - מניין לך הביטחון שהמדינות האלה צריכות להוות מופת לאנושות? אתה מסתמך רק על מחקר אקדמי שביצעת שבו הוכחת לראשונה בעולם שקיים מתאם סטטיסטי מובהק בין שגשוג עם 50 פרמטרים לבין אתיקה, אך האם חיית במדינות?
03/08/2022  |  יעקב קורי  |   יומני בלוגרים
אני מביע את דאגתי למדינה אותה אני אוהב, מדינה בה נולד אבי ובה נולד סבי. מדינה בה נולדו ילדי, נכדי ואני ממתין לניני. אני מביע את כאבי, שרוב בני עמי האהובים עלי אינם תומכים בדעתי, שמציאות בה אנחנו נמשיך לשלוט על העם הפלשתיני מבטיחה עתיד חיים מדמם לעם ישראל ולעם הפלשתיני, מבטיחה עתיד מדמם לילדי, לנכדי ולניני שבדרך.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il