הפורום המשפטי למען ארץ ישראל עתר לבג"צ (יום ב', 30.11.09) נגד הקבינט המדיני-ביטחוני, נגד שר הביטחון, אהוד ברק, נגד ממשלת ישראל ונגד מפקד פיקוד המרכז אלוף אבי מזרחי בדרישה להורות למשיבים להשיב עוד היום מדוע לא יורו על ביטול צו ההקפאה בשטחי יהודה ושומרון ומדוע לא תתקבל החלטת ממשלה מתאימה כדין, על השעיית אישורי בנייה ביהודה ושומרון, כתנאי להוצאת צו חלופי.
בנוסף, התבקש בית המשפט ליתן צו ביניים דחוף המורה לשר הביטחון ברק להימנע מיישומו של הצו וזאת עד לאחר מתן פסק דינו של בית המשפט בעתירה. כן התבקש בית המשפט ליתן צו ביניים דחוף שיורה לאלוף מזרחי להימנע מפרסומו של הצו ברשומות וכן מאכיפתו בפועל וזאת עד לאחר מתן פסק דינו של בית המשפט בעתירה.
לטענת העותרים, המיוצגים על-ידי עו"ד יוסי פוקס, צו ההקפאה השולל ממוסדות התכנון במועצות ביהודה ובשומרון את סמכותן להנפיק היתרי בניה לתוכניות בנין עיר מאושרות ומונע מאזרחים, המחזיקים בהיתר בניה שניתן להם כדין ממוסדות התכנון, מלהתחיל בבניית ביתם - פוגע באופן חמור בזכויות יסוד של אזרחי ישראל, תושבי יהודה ושומרון וגורמת להם נזקים כבדים.
"אין כל שיקולים ביטחוניים העומדים בבסיס החלטה זו והקבינט אף לא טען כי יש שיקולים כאלו, אלא הסתפק באמירה ערטילאית ולפיה "בכוונה לעודד את חידוש המו"מ המדיני בין ישראל לרשות הפלשתינית ומדינות האזור ומטעמים מדיניים נוספים, לפעול להשעיה זמנית של הבנייה ביהודה ושומרון... למשך תקופה של 10 חודשים", הדגיש עו"ד פוקס בעתירה.
לדבריו, מספר פגמים נפלו בהחלטה אשר התקבלה בקבינט:
- הצו, אשר נחתם ע"י המשיב 4 הוצא שלא כדין, משום שהוא מתבסס אך על החלטת ועדת השרים לענייני ביטחון לאומי (הקבינט המדיני-ביטחוני) מיום 25.11.09 (להלן: "הקבינט"), אף שזו אינה מוסמכת לקבל החלטות מן הסוג הזה.
- הצו, אשר נחתם ע"י המשיב 4 הוצא שלא כדין, משום שהוא מתבסס על החלטת קבינט אשר נתקבלה במחטף, ללא הכנת הדיון ע"י המל"ל כנדרש ע"פ סע' 43 (ג) לתקנון עבודת הממשלה ה-32 (אושרה בהחלטת ממשלה מס' 3 מיום 5.4.09) (להלן:"התקנון") וללא העברת חומר הרקע וסדר היום לעיונם של חברי הוועדה לפני הדיון, כנדרש ע"פ סע' 43 (ד) לתקנון.
- הצו הוצא בניגוד להחלטת הקבינט, וזאת משום שבסע' 3 ד' להחלטת הקבינט, נקבע כי התרת בנייה במקרים חריגים, תעשה על-פי נוהל שייקבע על-ידי שר הביטחון, דא עקא, עניין מהותי זה של הנוהל, לא נכלל בצו.
- הצו, הפוגע כאמור בזכויות האזרח וזכויות הקניין של מתיישבי יהודה ושומרון, קבע בסע' 5 כי תוקם ועדת תובענות אשר תדון בכל האזרחים שיינזקו מהצו, אך לא קבע מהם עקרונות הפיצוי, לפיהן ייפסקו הפיצויים ובנסיבות אלו, אין בצו פיצוי הולם וראוי לניזוקים.
- הצו הוצא בניגוד להחלטת הקבינט, וזאת משום שבסע' 3 ז' להחלטת הקבינט נקבע כי תחילת תוקפו של הצו תהיה מיום פרסומו ואילו בסע' 7 לצו עצמו נקבע כי תחילתו של צו זה ביום חתימתו, היינו 26.11.09 וככל הידוע, הצו טרם פורסם ברשומות.
בעתירה ציין הפורום המשפטי למען ארץ ישראל את דבריו של המשנה לראש הממשלה, השר סילבן שלום, שהינו חבר בקבינט, אשר מתח ביקורת חריפה על החלטת הקבינט אשר נתקבלה במחטף, ללא העברת חומר הרקע וסדר היום לעיונם של חברי הוועדה לפני הדיון,
"ההימנעות מהכללת הנושא הנדון בסדר היום, עובר לישיבת הקבינט, הינה למעשה בעיה משפטית כפולה. ראשית, עצם העלאת נושא שאיננו כלול בסדר היום וקבלת החלטה בו, אך מעבר לכך וכך גם נקבע בפסיקה נרחבת שיצאה תחת ידי בית המשפט הנכבד, שגם כאשר התברר למפרע שהיה רוב ברור התומך בהחלטה, הרי שעל ביהמ"ש להניח שיתכן שלו המתנגד היה נוכח בישיבה הוא היה יכול לשכנע את כל השאר", נכתב בעתירה.
עוד ציינו בפורום המשפטי למען ארץ ישראל כי הדיון בקבינט גם לא הוכן ע"י המועצה לביטחון לאומי כנדרש ע"פ סע' 43 (ג) לתקנון ובכלל זה לא בוצעה עבודת מטה מקדימה, לא גובשו הצעות להחלטה בתיאום עם הגורמים הנגועים בדבר, לא הוכנה הצעה לסדר היום לדיוני הוועדה ולא רוכז חומר רקע לדיונים, כל שכן שלא הועבר חומר כזה למזכירות הממשלה.
"למעשה, מדובר במחטף של ראש הממשלה. ביודעו כי מדובר בהחלטה הכוללת פגיעה חמורה בתושבי יהודה ושומרון וכי יהיה קשה עד מאוד, להעבירה במליאת הממשלה, החליט "מהיום להיום" להביאה לוועדת שרים לענייני ביטחון לאומי, אשר בה יש לו רוב מוצק, אין כל אפשרות להגיש ערר עליה לממשלה וכל אשר נעשה בה סודי ביותר", לשון העתירה.