חברת הכבלים הוט היא האחרונה מבין חברות התקשורת הישראליות שעדיין לא נהפכה למכונת מזומנים - היא בעלת רווחיות נמוכה יחסית ואינה מחלקת דיוודנדים. עובדה זו לא נעלמה מהמשקיעים בשוק ההון, שבאופן מסורתי לא התלהבו ממניות החברה. כך קרה שמניית הוט לא סיפקה תשואה לבעלי המניות שלה מאז מוזגה החברה בתחילת 2007. אך כל זה השתנה בסוף אוקטובר האחרון.
שנה וחצי לאחר שפטריק דרהי החל את מסע הרכישות במניות הוט, הוא הצליח להגיע לסיכום עם בעלי המניות ההיסטוריים כי ירכוש מהם את השליטה בחברה. מאותו רגע החלה מניית הוט לזנק, כך שנכון לאתמול המניה מרחפת במחיר שיא של 58.9 שקל למניה, מחיר גבוה יותר מהרמה בו נסחרה מניית החברה בתקופת התרוממות הרוח של אמצע 2007. המחיר הנוכחי של המניה משקף זינוק של 28% לעומת מחיר המניה ערב ההודעה. בסוף השבוע האחרון קיבלו המשקיעים חיזוק לתחושה כי שינוי השליטה בחברה מצדיק את עליית השווי שלה. הוט פירסמה חוות דעת שקוראת לבעלי המניות מקרב הציבור לתמוך בהקצאה פרטית של מניות הוט לבעל המניות הגדול בה, פטריק דרהי. במסגרת חוות הדעת, טוען אילן שחורי, מנכ"ל חברת הייעוץ טאסק, כי "ביסוס בעל שליטה יחיד בהוט יתרום מהותית ליציבות, פיתוח וצמיחת החברה".
"בעל שליטה יחיד, ודאי כזה בעל עניין וניסיון בתחום התקשורת, יכול להתוות אסטרטגיה ומדיניות ברורה לחברה, שאינה כפופה לאינטרסים של בעלי עניין מהותיים אחרים. במסגרת זו, בעל שליטה יחיד יכול להוציא לפועל מהלכים משמעותיים לקידום החברה באופן יעיל, נוח ומהיר יותר מאשר בכפוף לאישורם של בעלי עניין מהותיים נוספים, שעשויים להיות בעלי אינטרסים מנוגדים", נכתב.
לראשונה נוגע שחורי, שנשכר על-ידי הוט עצמה, בבעיה המרכזית שהקשתה על החברה במהלך מחצית העשור האחרונה, כלומר בבעיית הבעלות בחברה.
שחורי מציין כי קבוצת השליטה הנוכחית, הכוללת את
אליעזר פישמן וקבוצת ידיעות של נוני
מוזס, מקשה על התפתחות החברה. "פישמן וידיעות הם גופים בעלי פעילות ענפה במשק הישראלי בכלל, ובשוק התקשורת הישראלי בפרט. מטבע הדברים מעורבותם של גופים אלה בחברה עשויה להטיל על החברה מגבלות וחסמים שונים בפעילותה הנובעים ממגבלות רגולטוריות שונות שנועדו למזער ולהגביל את הריכוזיות במשק, ובכלל זה מגבלות בתחומי התוכן, מימון וכיוצא באלו", כותב שחורי.
לפיכך, ממליץ שחורי לבעלי המניות מקרב הציבור, שצפויים להשתתף באסיפה כללית שתתקיים ביום רביעי, לאשר להוט להקצות לדרהי 2% נוספים ממניות החברה תמורת 80 מיליון שקל, או 54.5 שקל למניה.
ברור כי בעלי המניות והחברה לא צפו את העלייה החדה במחיר המניה. מאז שהודיעה הוט בסוף אוקטובר כי דרהי סיכם על רכישת מרבית המניות של פישמן ומוזס, זינק מחיר המניה מ-46 שקל ל-58.9 שקל למניה. כיום, מחיר ההקצאה הצפוי נמוך בכ-7.6% ממחיר השוק.