פרויקט בנייה ענק בנתניה, בו שותפים עו"ד דן אבי-יצחק ובני משפחתו, יקודם באמצעות שימוש ב"וועדה להשלמת תוכניות". בית המשפט העליון דחה (ה', 18.8.11) את ערעורה של הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה במחוז המרכז על החלטתו של בית המשפט המחוזי מרכז, שהורה על קידום הפרויקט באמצעות הליך זה.
התוכנית המשתרעת על פני 760 דונם לאורך רצועת הים בחלקה הדרומי של נתניה. בשטח התוכנית מצוי אתר פסולת ששטחו 200 דונם, ובסמוך לה - שמורת אירוסים. עיקרי התוכנית, שיוזמתה היא עיריית נתניה, הם פינוי אתר הפסולת, הסדרת אזור שמורת האירוסים באמצעות "פינוי" והעברת המלונות מתחום השמורה, ומתן זכויות לבעלי הזכויות המאושרות במקום. התוכנית כוללת בניית 2,000 יחידות דיור ומתחם מלונאות, וכן פיתוח חוף ים שבו 1,000 חדרי מלון ו-9,000 מ"ר של מסחר.
התוכנית הופקדה להתנגדויות ב-7.8.09. תקופת ההפקדה הסתיימה ב-7.10.09, והוועדה המחוזית הייתה צריכה לקבל החלטה עד 7.1.10. למרות זאת, ועדת המשנה להתנגדויות התכנסה לראשונה רק ב-31.1.10. ב-13.4.10 פורסמו פרוטוקול ועדת המשנה וההחלטה לבקש חוות דעת שמאי יועץ. ביום 15.7.10 התקבלה חוות דעתו של השמאי, ורק ב-19.9.10 ניתנה החלטת ביניים שקבעה תנאים למימוש התוכנית.
במצב זה, ביקש אבי-יצחק מבית המשפט המחוזי להורות לוועדה המחוזית למנות "ועדה להשלמת תוכניות", על-פי קביעת החוק שביקש בכך לזרז תוכניות בנייה שאינן עומדות במסגרת הזמנים שנקבעה. בית המשפט המחוזי קיבל את הבקשה לאחר שקבע, כי ליו"ר הוועדה המחוזית אין כלל שיקול דעת בנושא והוא מחויב למנות ועדה כזו בכל מקרה של עיכוב בהליכים.
הוועדה המחוזית טענה בערעורה לבית המשפט העליון, כי הרוב המכריע של התוכניות אינן מאושרות במסגרת הזמנים הקבועה בחוק, ולמרות זאת - לא מתמנות ועדות להשלמת תוכניות. מכך ביקשה הוועדה ללמוד, כי אין המדובר בחובה אלא בצעד הנתון לשיקול דעתו של יו"ר הוועדה המחוזית.
השופט
אליקים רובינשטיין דחה טענה זו. לדבריו, לשון החוק חד-משמעית, ומהדיון שקדם לחקיקתו ברור שהכוונה הייתה לזרז את הליכי האישור. הוא מוסיף: "התעלמות ממצוות המחוקק אינה יכולה להפוך לכלי לביסוס טענת המדינה. למותר לציין את הצריך להיות מובן מאליו: קיום החוק אינו אופציונלי, ירצה פלוני - והמדינה בכלל -יקיימו, ירצה, יתעלם מקיומו. אין להלום נימוק זה".
עם זאת, השופטת
אסתר חיות ציינה - לאחר שהצטרפה לדעתו של רובינשטיין במקרה הספציפי - שיש לאפשר למחוקק לבחון את ההשלכות הדרמטיות (כלשונה) של החלטה זו. זאת, לנוכח העובדה שאכן הרוב המכריע של התוכניות אינן מאושרות בלו"ז הקבוע בחוק. חיות מסבירה:
"המשמעות של יישום החלטתנו לאלתר הינה כי כל יושבי הראש של הועדות המחוזיות הפועלות בארץ יידרשו באופן מיידי למנות ועדות להשלמת תוכניות לכל תוכנית ותוכנית אשר טרם נתקבלה לגביהן החלטה בתוך לוח הזמנים הנקוב בסעיף 109א(א) לחוק התכנון והבנייה. דומה כי אין צורך להכביר מילים באשר לקשיים העלולים להיווצר כתוצאה מכך". לפיכך הציעה חיות, והצעתה התקבלה, כי יישום הרוחב של ההחלטה יידחה בשישה חודשים. העיכוב לא יחול על התוכנית בנתניה.