|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

גם האוטובוסים שמחליפים את הרק"ל מתעכבים

הממשלה תיכננה להפעיל קווי אוטובוס ייעודיים בתוואי הרכבת הקלה עד להפעלתה, אך עלות הפרויקט זינקה ל-225 מיליון שקל וממדיו צומצמו - וכעת תיבחן כדאיותו מחדש בנ.ת.ע מתעקשים: "המכרזים יפורסמו בנובמבר, האוטובוסים כבר בייצור"
23/08/2012  |   TheMarker TheMarker   |   חדשות   |   תחבורה ציבורית   |   תגובות
מאת: אבי בר-אלי, דניאל שמיל  |    |  TheMarker  |  TheMarker.com  |  תגובות    תחבורה ציבורית
אוטובוס. תמשיכו לחכות [צילום: פלאש 90]

אם לא די בהערכות כי פרויקט הרכבת הקלה בגוש דן יידחה בשנתיים ויחרוג מתקציבו, כעת מתברר כי גם פתרון הביניים שנועד למלא את מקומו נקלע לתסבוכת. ל-TheMarker נודע כי משרדי האוצר והתחבורה בלמו באחרונה את קידום הפרויקט להסבת תוואי הקו האדום של הרכבת הקלה לקו אוטובוסים ייעודי (B.R.T). זאת, לאחר שהתברר כי עלותו תהיה כפליים מהאומדנים המוקדמים וכי הפרויקט אינו בשל עדיין מבחינה תכנונית והנדסית.
הפרויקט נועד להעניק פתרון ביניים לעומסי התנועה בגוש דן עד להפעלת הקו האדום של הרכבת הקלה ב-2017. ואולם, באחרונה הוחלט לבחון מחדש את כדאיותו הכלכלית ואת היתכנותו ההנדסית. את הבחינה תבצע חברת EGIS הצרפתית, חברת הבקרה של נ.ת.ע הממשלתית, וזו צפויה למסור את מסקנותיה בחודשיים הקרובים. בינתיים, צומצמו היקפיו של הפרויקט, שמוגדר כעת רק כ"תגבור קווי האוטובוסים" לאורך הציר.

לפני כשנה נחשף כי משרד התחבורה וחברת דן בוחנים את האפשרות לאמץ את מתווה המטרונית המוקם בימים אלה בחיפה כפתרון זמני לגוש דן. לפי התוכנית שהתגבשה, אוטובוסים רבי קיבולת ינועו בתדירות גבוהה על הציר המתוכנן של הרכבת לאורך 23 קילומטר - מבת ים, דרך תל אביב ועד לפתח תקוה - וייהנו מנתיב תחבורה בלעדי ומעדיפות ברמזורים.

לפי התכנון, דן הייתה אמורה לקבל את הזיכיון להפעלת הפרויקט בפטור ממכרז למשך חמש שנים, ולרכוש לשם כך את אוטובוסים דוגמת אלה שתפעיל בשנה הבאה בפרויקט המטרונית. מדובר באוטובוסים מוארכים (18.5 מטר) עם ארבע דלתות מתוצרת MAN, שלחלקם הנעה היברידית של דיזל וחשמל. למימון רכישתם אמורה הייתה דן לעשות שימוש בכספי סבסוד ממשלתי המופקדים בקרן ההצטיידות של החברה ובקרן שיפורים.

תוואי הנסיעה שתוכנן היה כמעט חופף לזה של הרכבת הקלה - בשינויים הנדרשים בחלקים התת-קרקעיים של קו הרכבת. העבודות תוכננו להימשך שנתיים. ואולם, התברר כי תוכניות ומציאות לחוד.
חברת נ.ת.ע, שהופקדה על ביצוע הפרויקט (כמו גם על ביצוע הרכבת הקלה), הגישה למשרדי האוצר והתחבורה אומדן שלפיו עלות הפרויקט, ללא רכש האוטובוסים, תסתכם ב-225 מיליון שקל. זאת לעומת תקצוב ראשוני של 115 מיליון שקל בלבד. כמו-כן, התברר כי התוכנית שהוגשה לבחינה לא נבדקה עדיין מבחינת יעילותה התחבורתית, לא בוצעה מדידה של זמני הגעה ולא הושלם תכנון ההעדפה בצירים. כמו-כן, לא ברור עדיין אם ניתן יהיה לסלול נתיב תחבורה ייעודי ולא תוכננה עדיין הפעלת מערכות הכרטוס החכם. בנוסף לכך, התברר כי ייתכן שהפעלת הפרויקט תדרוש את פתיחת הסכם הסובסידיה שנחתם מול חברת דן, במידה שהפרויקט יפגע בקווי החברה כיום ויגרע מהכנסותיה.

יש לציין כי משרדי האוצר והתחבורה נטו בתחילה לתמוך בפרויקט. במשרד התחבורה אף שקלו אשתקד לאמץ את הפתרון גם במסלולים המתעכבים הנוספים של קווי הרכבת הקלה בגוש דן. זאת לאור החשש לעיכוב במועד השלמת פרויקט הרכבת הקלה ולאור אומדן נזקים למדינה - כתוצאה מהגודש בדרכים, תאונות, זיהום אוויר ופרבור מואץ - שנאמד ב-700 מיליון שקל מדי שנה.

מחברת נ.ת.ע נמסר כי "קו ה-B.R.T, שישמש הכנה לקו האדום של הרכבת הקלה וייסע בתוואי שלו בזמן העבודות, אמור להתחיל לנסוע ברבעון האחרון של 2013, לפני תחילת העבודות לרכבת הקלה. לפי שעה, כל המכרזים לעבודות מוכנים ומחכים רק לאישור של חברת הבקרה, ואנו מקווים שהמכרזים יפורסמו בנובמבר. האוטובוסים הייעודיים נמצאים כעת בשלב הייצור".

האופציה שתוקעת את מכרז הקרונות

על-רקע הבדיקות שנערכות בימים אלה בחברת נ.ת.ע הממשלתית בחשד לאי-סדרים בפעילותה, ממשיכה החברה בקידום מכרזי הענק שהיא נדרשת לפרסם. אלא שמועד הפרסום של אחד המכרזים המרכזיים שבסדרה - רכש הרכבות הקלות עצמן - נדחה שוב באחרונה בשל מחלוקת פנים-ממשלתית על מספר הקרונות שיירכשו.

להערכת נ.ת.ע, נדרש רכש של כ-90 קרונות (בעלי רצפה נמוכה) באורך של 32-35 מטר כל אחד, שישמשו בקו האדום של הרכבת הקלה (בין פתח תקוה לבת ים). האומדן הראשוני לרכש הציוד היה 200-250 מיליון יורו (כמיליארד שקל). אלא שתחזיות התנועה של נ.ת.ע מעלות תרחישים שלפיהם ייתכן כי בעתיד היא תידרש להפעיל בקו 140-150 קרונות, ולכן היא מבקשת להוסיף למכרז אופציה לרכש קרונות נוספים מהספק שיזכה.

במשרד התחבורה ובאגף החשב הכללי נוטים לתמוך בכוונת נ.ת.ע, ואולם באגף התקציבים מתנגדים להוסיף כבר כעת התחייבות תקציבית בסך מאות מיליוני שקלים ומציעים לכלול באופציה היקף רכש צנוע הרבה יותר, אם בכלל. בעוד הצדדים מתנצחים בסוגיית היקף האופציה, הציעה נ.ת.ע להגדיל את הרכש עוד יותר, ולכלול באופציה גם את רכש הקרונות לקו הירוק של הרכבת הקלה (בין ראשון לציון להרצליה). במקרה כזה, תידרש החברה להזמין כ-80 קרונות נוספים במחיר המכרז, והיקפו יצמח ל-2 מיליארד שקל. בינתיים בוחנת חברת הבקרה של נ.ת.ע, EGIS הצרפתית, את פרטי המכרז ואת התרחישים שעל בסיסם נכתב, לאחר שזה לא אושר עדיין בוועדת ההיגוי של הפרויקט.

נ.ת.ע פירסמה כבר לפני כשנה בקשה לקבלת מידע (R.F.I) לקראת רכישת קרונות רכבת קלה מיצרניות הרכבות ברחבי העולם. 16 חברות נענו לבקשה, בהן סימנס הגרמנית, אלסטום הצרפתית, בומברדייה הקנדית, סקודה הצ'כית, שטדלר השווייצית, CAF הספרדית והחברות הסיניות CNR ו-CSR.

תאריך:  23/08/2012   |   עודכן:  23/08/2012
אבי בר-אלי, דניאל שמיל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
גם האוטובוסים שמחליפים את הרק"ל מתעכבים
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בעקבות המקרים של חולים שמערכת החיסון שלהם קרסה לאחר שנטלו אופטלגין לשיכוך כאבים ולהורדת חום, נערך במשרד הבריאות ביום שלישי דיון רב משתתפים עם מומחים בתחום הפרמקולוגיה, אפידמיולוגיה ובריאות הציבור, בנושא האופטלגין, זאת בהמשך לדיונים הקודמים מהימים האחרונים.
23/08/2012  |  יפעת גדות  |   חדשות
חברת השקעות דיסקונט (דסק"ש) שבשליטת נוחי דנקנר, הודיעה (יום ה', 23.8.12) לבורסה כי תמחק 188 מיליון שקל מדוחות הרבעון השני בגין ירידת השווי של שופרסל, בה היא מחזיקה 46% מהמניות.
23/08/2012  |  עופר וולפסון  |   חדשות
לאחר שהוסיפה בשנתיים האחרונות שלוש חטיבות לימוד בתחום הנדל"ן, יזמות והנהלת חשבונות, האקדמיה לפיננסים של מגדל שוקי הון ממשיכה להתרחב וממזגת לתוכה את ביה"ס של אייל גורביץ, המלמד 6 קורסים שונים בניתוח הטכני.
23/08/2012  |  עופר וולפסון  |   חדשות
שר האוצר יובל שטייניץ זימן לפגישה את הנהלת ישראל 10. בוועד העובדים אמרו כי זימון ראשי החברה הוא צעד חיובי ואולי כוונתו לאפשר פריסת חובות לערוץ.
23/08/2012  |  עידן יוסף  |   חדשות
ישראל תצטרף לראשונה בחודש הבא לתחרות הבינלאומית "ויקיפדיה אוהבת אתרי מורשת" (Wiki Love Monuments), לצילום אתרי מורשת בעולם ולתיעודם. התחרות נערכת זו השנה השנייה ב-33 מדינות ברחבי העולם. בשנה שעברה השתתפו בתחרות 18 מדינות, ובמסגרתה צולמו 167,000 תמונות של אתרי מורשת ברחבי אירופה.
23/08/2012  |  מירב ארד  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il