הקרן הקיימת תירשם כחברה לתועלת הציבור (חל"צ), וככזו תחויב להגיש דוחות שנתיים ותוכפף לפיקוח חלקי של רשם ההקדשות ברשות התאגידים. כך קובע (יום א', 16.3.14) המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד אבי ליכט. החלטתו התקבלה לאחר שקק"ל טענה שאין לרשום אותו כחל"צ, בניגוד לעמדת רשות התאגידים.
לדברי ליכט, קק"ל עומדת במבחנים הפשוטים והברורים של חוק החברות הקובעים מהי חברה לתועלת הציבור - היא פועלת למטרות ציבוריות ואינה מחלקת רווחים. כמו-כן, בחינת תכליות החקיקה מצביעה אף היא על כך שקיים אינטרס ציבורי ברישומה של קק"ל כחברה לתועלת הציבור.
מדובר בחברה שתקציבה הוא תקציב עתק המבוסס על כספי ציבור - בין מתרומות ישירות ובין מכספים שהגיעו ומגיעים מהעברת זכויות בקרקעות שבבעלות קק"ל, מסביר ליכט. מקורם של הכספים שבהם נרכשו אותן הקרקעות על-ידי קק"ל גם הוא בכספי ציבור ובתרומות. לכך יש להוסיף, כי קק"ל מבצעת תפקידים ציבוריים ומהווה גוף דו-מהותי שחלק מהדין המינהלי חל לגביו. מבנה השליטה בקק"ל מבוסס, בין היתר, על שיקולים פוליטיים.
כיום, מציין ליכט, כמעט שאין כל פיקוח חיצוני על התנהלותה של קק"ל - לא פיקוח רגולטורי ולא פיקוח ציבורי (וגם לא פיקוח של
מבקר המדינה). תפקידים ציבוריים, מימון שמקורו בכספי ציבור ומבנה שליטה פוליטי ומבוזר מחייבים שקיפות והסדרה. לכן, גם מטעם זה יש לפעול לרישום את קק"ל כחברה לתועלת הציבור.
ליכט מציין, כי הוא מודע לכך שקיימת יוזמת חקיקה לפיה קק"ל לא תירשם כחל"צ, אולם יוזמה זו אפילו לא הגיעה לשלב של הצבעה טרומית ולכן אין בה כדי לעכב את החלטתו. הוא הדין בתוכניות לבצע תיקונים בחוק החברות, האמורים לטפל בין היתר בנושא החל"צ, שכן אין לוח זמנים לביצועם.
ליכט מדגיש, כי אין ברישום כחל"צ כדי להטיל דופי או לבקר את התנהלות קק"ל או לומר שפעילותה אינה חשובה. דווקא הרישום מעיד על כל שאין מדובר בחברה "רגילה" אלא בחברה מיוחדת שתכלית פעולותיה היא ציבורית וכך יש לבחון אותה. הרישום אף אינו אמור לפגוע בפעולותיה החשובות של קק"ל.