כלל ביטוח עשויה להיתבע לשלם מיליוני שקלים, בתוקף פוליסת ביטוח אחריות מקצועית שמכרה בעבר לבתי החולים "הדסה" בירושלים. אומנם הפוליסה מכסה רק חלק קטן מהתביעות, אך בכלל חוששים שנוכח קשיי בתי החולים וההידרדרות מצבם הכספי, היא תידרש לשלם גם את חלקם בפיצויים, במקרה של תביעה משפטית.
השאלה הפכה לאקטואלית בימים האחרונים, כאשר נאמני בתי החולים דיווחו לבית המשפט המחוזי בירושלים, שבפברואר נרשמה ירידה של 90 מיליון שקל בהכנסות הדסה, והמצב הכלכלי שלה הולך ומחמיר. בתי החולים אף אינם יכולים לשלם את הפנסיה לכ-400 עובדים שפרשו בשנים קודמות לפנסיה מוקדמת.
בינואר 2004 רכשה הדסה מכלל ביטוח פוליסת ביטוח אחריות מקצועית לרופאיה. הפוליסה הייתה בתוקף עד יוני 2013. בזמנו נקבע, שהדסה תהיה אחראית לתשלום פיצויים של עד 8.8 מיליון שקל לכל תביעה שתתקבל. הפוליסה קובעת, שכלל תשלם פיצויים בטווח שבין 8.8 ל-18 מיליון שקל. סידור זה נקבע, כדי לחסוך להדסה פרמיות.
בחודש שעבר, כאשר הדסה ביקשה מבית המשפט, וגם קיבלה, הקפאת הליכים, התעוררה שאלה, האם כלל ביטוח תהיה אחראית גם לסכומים של עד 8.8 מיליון שקל. הטענה שהועלתה במהלך הדיון היתה, שאם הדסה תוכרז כחדלת פרעון, היא תתקשה מאוד לשלם פיצויים. אם הדסה תיכנס לפירוק, יעמדו התובעים בתור, עם נושים אחרים, כדי לקבל את כספם. במקרה כזה, הם ודאי ידרשו מכלל לשלם את כל הסכום.
היועצים המשפטיים של כלל ביטוח לא נתנו חוות דעת החלטית, אך קבעו ש"יותר סביר מאשר לא", שלכלל לא תהיה אחריות על הרובד הראשון. הלכך החליטה הנהלת החברה לא לעשות הפרשה לתביעות אפשריות בנושא זה. חוות הדעת הלא-החלטית הזו תעמוד בעתיד, במקרה הצורך, למבחן בתי המשפט.
יצוין, שהפוליסה כבר לא בתוקף מיוני 2013, אולם חולים ומטופלים יכולים להגיש תביעות פיצויים נגד הדסה ורופאיה בגין אירועים מהעבר. על-פי החוק, עומדות לרשותם שלש שנים מיום האירועע כדי להגיש את התביעה. לכן יש להמתין עד אמצע 2016, כדי לוודא אם וכמה תביעות יוגשו נגד כלל ביטח בגין הפוליסה.
מעניין לציין, שמנכ"ל הדסה כיום,
אביגדור קפלן, היה בעבר מנכ"ל כלל ביטוח. ייתכן שההכרות בין הצדדים נוצרה גם בגין הפוליסה האמורה.