לפני חמישה חודשים נכנס מאיר חן לתפקידו כראש הרשות הארצית לתחבורה הציבורית, גוף חדש ב
משרד התחבורה שבימים אלה נמשך הליך הגיבוש שלו. במהלך כינוס פעילי תחבורה ציבורית בתל אביב, במלאת שלוש שנים להקמת ארגון נוסעי התחבורה הציבורית בישראל, הופיע (יום ו', 25.4.14) חן, ובהופעה פומבית ראשונה פרס מקצת משנתו באשר לאופן בו על התחבורה הציבורית להתנהל.
"הנוסע הוא במרכז תוכנית העבודה שקבעתי ל-2014", אמר חן. "קראתי דוחות והצבתי כיעד להיפגש עם ארגונים. האמירות מהשטח חשובות מאוד. צריכים למצוא פתרון לבעיות. ככל שנעשה את התחבורה הציבורית טובה יותר - אנשים יצביעו ברגליים, וזה חיוני מבחינת המענה לגודש בכבישים". לדבריו, אחת לתקופה יש בכוונתו לקיים שולחן עגול לליבון הבעיות.
עיקר חצי הביקורת שהופנו בשנים האחרונות כלפי צמרת מינהל יבשה - אגף תחבורה ציבורית במשרד התחבורה מצד משתמשי התחבורה הציבורית הייתה הניתוק מהשטח ועל כך שהם מעדיפים לנסוע ברכב פרטי במקום לעשות שימוש בתחבורה הציבורית. חן, כך נראה, שובר את הנוהג ויוצא ברגליו לעמוד מקרוב על הדברים. פעם בשבוע, הוא מספר, הוא עולה על קווי אוטובוס ומסייר ברחבי הארץ. "בכל פעם אני משתמש בקו אחר - נסעתי ב
אגד, במטרופולין, ברכבת הקלה כנוסע מן המניין ולמדתי לא-מעט דברים".
שילוב נאמני תחבורה ציבורית
חן אישר את
הפרסום ב-News1 לפיו היה זה הוא שהורה לבטל את מכרז הבקרה בתחבורה הציבורית, שתנאי הסף שלו נתנו יתרון משמעותי לחברת יחזקאל ריבה ושות' על פני חברות אחרות. לדבריו, כיום מתבצעת בקרה בידי אנשי משרד התחבורה ואף הוא עצמו מבצע בקרה פעם בחודש ורושם דוחות. לדבריו, על הביקורת להתמקד בעניינים המשמעותיים, ובעיקר בטכנולוגיות. הוא פנה למשתתפי הכינוס ואמר להם: "אתם גם חלק מבעלי הבקרה. אולי נפעיל גם נאמני תחבורה ציבורית כמו שיש מתנדבי משא"ז".
חיבור לתחנות הרכבת
עניין נוסף אליו התייחס היה תוכנית "שילובים" לקישור בין 54 תחנות הרכבת בפאתי הערים ליתר חלקי העיר. אגב כך הוא הזכיר את תגבור לוח הזמנים של
רכבת ישראל הצפוי בחודש יוני וציין כי רק ב-27 מן הערים קיימות מוניות שירות בתחנות הרכבת. הוא אינו רואה פסול בשילוב מוניות שירות לתגבור האוטובוסים לתחנות האוטובוס, דוגמת
המודל שהחל לאחרונה באשדוד. בחזונו, רואה חן אמצעי כרטוס משותף שייתן פתרון אחד לצרכים המתהווים בעניין התשלום.
לדבריו, לא כל מה שמבקשים ניתן לפתור מיד והוא נאלץ להסיר חסמים ("לפעמים זה הולך מהר יותר, ולפעמים צריך לשכנע את האוצר").
הדובר התייחס גם לדילוג על הנהג אותו ביטל בקווים שלא היו מותאמים לכך, והורה להנהיג בקווים עמוסים דוגמת קווים 51 ו-52 בגוש-דן בהם קיים גודש נוסעים. הנוסעים על קוים אלה יכולים לעלות מהדלת האחורית באוטובוס, ובהמשך צפויה הרחבה של רפורמת הדילוג גם לקווים בירושלים ובחיפה.
בעניין
הקו המכין, אוטובוסים רבי-קיבולת שינועו על תוואי הקו האדום בגוש-דן, סיפר חן כי נפגש עם ראש אגף התנועה במשטרה ודן עימו בדרכי ובאמצעי האכיפה, לרבות אכיפה אלקטרונית, שימנעו כניסת כלי רכב לתוואי הדרך שיהיה מיועד לאוטובוסים בלבד.
חופשי-חודשי לכל רשות
ראש הרשות הארצית אמר כי הקשר עם ארגוני הנוסעים מתקיים בד-בבד עם הקשר עם הרשויות המקומיות. לדבריו, מצא כי ב-16 או 17 רשויות אין חוזי חופשי-חודשי ובכוונתו לתקן את העיוות. "אי-אפשר שבעיר אחת כן יהיה ובאחרת לא", אמר.
בכך התייחס לדברי הדובר הקודם, ראש עיריית דימונה, בני ביטון, שסיפר כי התוודע לבעיית החופשי-חודשי דרך פתיחת אזורי הרישום בעיר, שהוגבלה בעקבות אי-השימוש בחופשי-חודשי, ומרגע שהוסדר העניין יכלו יותר סטודנטים ותלמידים ללמוד באזור וגם להגיע למוסדות הלימוד.
ביטון ציין לשבח את ישראל כ"ץ ואמר כי מדובר בשר קשוב ובאיש שהגיע מהשטח ("הבולדוזר של שרי הממשלה שעושה מהפכה"), אבל - הוסיף ביטון - צריך לנתב אותו לא רק לכבישים ולרכבות. לדבריו, ישנה יותר מדי ביורוקרטיה במשרדים הממשלתיים וברשויות המקומיות שצריך לפתור.
ראש עיריית דימונה קרא לתת מאה ימי חסד למאיר חן, שיבח את היותו איש שטח וקרא ליתר נבחרי הציבור - ראשי רשויות ושרים - לעלות לאוטובוסים ולהיות קשובים לציבור.
בין היתר, מנה ביטון כמה הישגים שהצליח להשיג עבור עירו, ובהם איגום באמצעות הקמה עתידית של מרכז תחבורתי בדימונה, הורדת תעריפי הנסיעה באמצעות דחיפה להוצאה לתחרות של קווי תחבורה ציבורית שהיו תחת המונופול של אגד בדרום. הוא סיפר כי היה לו בעניין זה ויכוח עם השר כ"ץ. ביטון גם סיפר על הצלחה אחרי מאבק לא קל על תזמון הרכבות, בגלל רכבת שיצאה מדימונה ובגלל איחור קבוע של שתי דקות נוסעיה החמיצו את הרכבת לתל אביב.