|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

מבקר המדינה, יוסף שפירא:

חשד לפלילים מצד ראשי עפולה ונשר

ממצאים חמורים על שורה של מינויים פוליטיים שביצעו יצחק מירון ואבי בינמו כוכבים נוספים בפרק המרכזי בדוח על השלטון המקומי: ראשי עיריות אשקלון, חדרה, גבעתיים וקרית אונו
22/11/2016  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   מבקר המדינה   |   תגובות
מירון. הועבר למנדלבליט [צילום: אתר העירייה]

בינמו. מקורבים מונו לעובדי תחזוקה

קוניק. שחקן טניס שולחן בראש החברה

שמעוני. סידר ג'וב כנהג [צילום: פלאש 90]

מבקר המדינה, יוסף שפירא, העביר ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, חשדות לפלילים בהתנהלותם של ראשי עיריות עפולה ונשר - יצחק מירון ואבי בינמו - בסדרה של מינויים פוליטיים מאז שנכנסו לתפקידיהם בסוף 2013. לצד זאת, הוא דורש ממשרד הפנים לנקוט באמצעים העומדים לרשותו נגד השניים. כך מוסר שפירא (יום ג', 22.11.16) בדוח השנתי שלו על השלטון המקומי.

הפרק המרכזי בדוח מתאר שורה של מינויים פוליטיים פסולים בעיריות עפולה, נשר, אשקלון (איתמר שמעוני), גבעתיים (רן קוניק), חדרה (צביקה גנדלמן) וקרית אונו (ישראל גל). מדובר במינויים בכל הדרגים - החל ממנכ"ל עירייה, דרך מנהלים בכירים בעירייה ובחברות עירוניות, וכלה בתפקידי שטח זוטרים. המשותף לכולם: זיקה פוליטית לראשי העיריות, כולל פעילות בקמפיינים שלהם ואף סיוע כספי לבחירתם. "מספר המינויים הפוליטיים שהועלו מצביע על תופעה מדאיגה של חריגה מהוראות הדין הנוגעות לאיוש משרות ומכללי המינהל התקין", אומר שפירא.

חלק מהמתמנים לא עמדו בתנאי הסף שנקבעו לתפקידיהם, ובמקרים בהם התקיימו מכרזים - פעלו העיריות לעוות את תוצאותיהם, על-ידי הגמשה של תנאי הסף, הרכבים פגומים של ועדות המכרזים, מינוי מקורבים לראש העיר כ"נציגי ציבור" בוועדות, פרוטוקולים שלהן לא נכתבו ונחתמו כדין ועוד. משרד הפנים אישר את המינויים למרות הפגמים הנגלים לעין שנפלו בהם.

"אנשי שלומנו" בעפולה

המועמדים שהוצבו במקומות 4, 7, 10, 11, 13 ו-14 ב"תנופה לעפולה", סיעתו של מירון, נבחרו לאייש תפקידים בעירייה, ברובם בכירים. הליכים בלתי תקינים הובילו להחלפת כל שדרת הניהול ב"אנשי שלומנו". בשישה מכרזים לתפקידים בכירים - ראש מינהל התרבות והספורט, סמנכ"ל התפעול (יעיש סוויסה), סמנכ"ל החינוך (ג'קי ונונו), דובר העירייה (מוטי פריאל), מנהלת מחלקת הקליטה (אורה צ'רקסוב) ומנהל מחלקת הספורט - פורסמו שמות הזוכים עוד לפני שנבחנו המועמדים בפני ועדת הבחינה; לא זו בלבד, אלא של"זוכים" הותאמו מספרי טלפון פנימיים בעירייה והם שובצו בחדרים, לפני הדיון במכרז. במכרזים נוספים שבהם נמצאו פגמים מינתה העירייה מועמדים בעלי זיקה למירון לתפקידים בכירים, לרבות מנכ"ל העירייה, מנהלת אגף משאבי האנוש, מנהלת אגף אסטרטגיה, צעירים ונוער ומנהלת מרכז ההשכלה.

תפקידים בכירים ואחרים אוישו, במכרזים בהליך פגום, על-ידי מועמדים בעלי זיקה לראש העירייה גם בעיריות אחרות: בעיריית חדרה - מנהל אגף התפעול ואיכות הסביבה ומנהל יחידת האכיפה; בעיריית נשר - מנהל המוקד העירוני ומנהל יחידת האחזקה והתחזוקה; בעיריית אשקלון - מנכ"ל העירייה (חיים סופר), מנהל אגף החינוך (יצחק בריגה), מנהלת אגף השירות העירוני (אסנת אלעזרא), מנהלת יחידת סיור שטח במוקד העירוני, קב"ט מוסדות החינוך, מנהל מרכז השירות לתושב (דניאל עמנואל), מנהל הפיקוח והשיטור הקהילתי באגף לאיכות הסביבה ונהג ראש העירייה; ובעיריית קריית אונו - דובר העירייה (ניצן צוריאל) ומנהל אגף חרום, פיקוח וביטחון (עדי מעוז).

טלפונים פנימיים נבואיים

מנהל רשת המחשבים בעיריית עפולה הפיץ לכלל עובדי העירייה ב-24.12.13, בדואר הפנימי, פירוט של "שלוחות המרכזיה לתקשורת פנים בין אתרי העירייה השונים ומספרי טלפון לחיוג ישיר מחוץ לאתרי העירייה פנימה". בדואר הפנימי נרשמו מי שזכו רק לאחר שבועיים במכרזים לאיוש תפקידים בכירים בעירייה (ראש מינהל התרבות והספורט, סמנכ"ל התפעול, סמנכ"ל החינוך, דובר העירייה ומנהלת מחלקת הקליטה).

שפירא אומר: "השתלשלות האירועים וקבלת ההחלטות בעירייה בכלל ובוועדת הבחינה בפרט מציגות תמונה קשה, שיש בה בין השאר הפרה בוטה של דיני המכרזים ופגיעה חמורה ביותר באמון הציבור. יש בה גם פגיעה בעקרון השוויון ואף הפגנת זילות כלפי השתתפותם של יתר המועמדים, שסברו כי יש להם הזדמנות שווה לזכות במכרזים. העמדת הפנים הזו - כאילו מתכנסת ועדת בחינה לבחור במועמדים המתאימים ביותר למשרה, תוך מתן הזדמנות שווה לכל אחד מהם - כדברי בית המשפט, מעשה רמייה היא".

עוד כמה ממצאים מעפולה: מנכ"ל העירייה, עו"ד רפאל כהן, "התהדר" בניסיון כיועץ מס ועורך דין שנים בודדות; הוא היה ראש מטהו של מירון. ראש מינהל התרבות והספורט פעל במערכת הבחירות לטובת מירון וסיעתו, ואף תרם לסיעה 5,000 שקל. מירון שיקר כאשר טען שלא נכח בישיבת השימוע לסמנכ"ל התפעול המפוטר. במקומו נבחר מי שהיה אחראי למחשוב במטהו של מירון, השתתף בכנסי בחירות של הסיעה ונאם בהם.

גם סמנכ"ל החינוך, ג'קי ונונו, השתתף באופן פעיל במסע הבחירות של מירון. דובר העירייה היה קודם לכן מנהל הקמפיין של מירון והוצב במקום ה-11 של סיעתו; זה היה כל נסיונו בדוברות. מנהל מחלקת הספורט היה ה-12 ברשימתו של מירון. מנהלת מחלקת הקליטה הייתה ראש מטה העולים בסיעה. בחלק ניכר מן המקרים, מצא שפירא, נתפרו תנאי המכרז לטובת אותם מינויים פוליטיים. העירייה התקשרה עם עורך דין בלא לקיים הליך מתועד, שקוף ותחרותי בנוגע לאופן המינוי ולגובה שכר הטרחה; לעורך הדין הייתה היכרות מוקדמת עם מירון.

ועדת הבחינה למינוי מנכ"ל החברה הכלכלית לפיתוח עפולה התכנסה במרס 2014 וראיינה תשעה מועמדים. לכל מועמד הקצתה הוועדה עשר דקות בלבד. פרוטוקול ישיבתה לא כלל את דברי המועמדים ואת הצגת כישוריהם וניסיונם, ולא ניתן להבין ממנו את שהתרחש בוועדה. למנכ"ל החברה נבחר תומר חדד, שהיה האחראי לחלק ממערך המחשוב במסע הבחירות של מירון.

עובדי תחזוקה ועורך דין בנשר

נעבור לנשר. זמן קצר לאחר שבינמו נכנס לתפקידו, התקבלו לעבודה, לכאורה במכרז, שבעה עובדים בעלי זיקה לבינמו ולחברי סיעתו. לא מונתה ועדת בחינה כנדרש בתקנות קבלת עובדים, וממילא לא התכנסה ועדה ולא רואיינו 263 אנשים שטרחו והגישו מועמדות לתפקידים אלה. העירייה אפשרה לשלושה מהעובדים להתקבל לעבודה בכך שהקלה את תנאי הסף.

בינמו לא זלזל גם במשרות שטח. לעובדי תחזוקה מונו מי שהוצב במקום ה-25 ברשימתו והגיס של מי שהוצבה במקום ה-22. מזכירתו של ממלא-מקום ראש העירייה הייתה פעילה בקמפיין של בינמו. לאחר שזו פוטרה, מונה במקומה חבר בנו של ממלא המקום. מנהל המוקד העירוני הוא בנה של אחת מייסדות "עמותת הלוחמים כפיר", בראשה עמד בינמו. עיריית נשר שכרה, תמורת 45,000 שקל לחודש, את עורך הדין שייצג עד סוף 2013 את בינמו בכמה עתירות מינהליות, וגם את "עמותת הלוחמים כפיר".

ומכאן - למעלליו של איתמר שמעוני. הוא מינה למנכ"ל עיריית אשקלון את חיים סופר, שהיה פעיל מרכזי במטהו והלווה לסיעתו 50,000 שקל. המנכ"ל פירט לפני חברי הוועדה את השכלתו ואת ניסיונו המקצועי, ובזה הסתיים הראיון שלו. הוא לא נשאל כל שאלה בעניין כישוריו או התאמתו לתפקיד, ונבחר פה אחד. אותו מנכ"ל הכריח את מנכ"ל החברה העירונית לתרבות, נוער, ספורט ונופש להתפטר, כדי שבמקומו תמונה פעילה מרכזית בקמפיין של שמעוני.

לנהגו של שמעוני נבחר פעיל אחר, שהגיש את מועמדותו באיחור ניכר; משרד הפנים אישר לשלם לו 30% מ"שכר בכירים". אביו של ראש מטה הצעירים בסיעתו של שמעוני, יצחק בריגה, מונה למנהל אגף החינוך, לאחר שתנאי הסף נתפרו עבורו. הייחוס של מנהלת אגף השירות העירוני, אסנת אלעזרא: קרוב משפחה שלה הוא איש העסקים אלי אלעזרא, שתמך בשמעוני. למנהל מרכז השירות לתושב - תפקיד חדש - מונה מי שהלווה לשמעוני 80,000 שקל.

ניגודי עניינים בגבעתיים

עיריית חדרה, תחת צביקה גנדלמן, מינתה למנהל יחידת האכיפה עובד שפוטר ממנה בשנת 2010 בשל עבירות משמעת חמורות. הוא קשור למי שהיה ממלא-מקום ראש העירייה מטעם ש"ס ותמך בגלוי בגנדלמן. יועץ התקשורת של גנדלמן שימש במשך שנה כיועץ התקשורת של העירייה, ויועצו לענייני יוצאי אתיופיה השתייך לסיעה שתמכה בו.

נעבור לעיריית גבעתיים ולחברה העירונית יעד, בראשה עומד רן קוניק. המנכ"לית שלה התפטרה חודש לאחר הבחירות ובמקומה מונה חן פרץ - שחקן טניס שולחן, אותו הכיר קוניק מתפקידו כיו"ר האיגוד של ענף זה; קוניק השתתף בבחירה מבלי לדווח על ההיכרות.ממלא-מקום מנהל תיאטרון גבעתיים, דוד קיגלר, הוצב במקום השביעי ברשימתו של קוניק, והוא קיבל 20,000 שקל לחודש - כאשר במקביל הוא ממשיך בעבודתו כשחקן.

שפירא קורא למשרד הפנים לבצע טיפול שורש בתופעת המינויים הפוליטיים ברשויות המקומיות, כולל: לחייב מועמד לתפקיד בעירייה לדווח על כל זיקה פוליטית או אישית; לשנות את הרכבי ועדות הבחינה בעיריות; להבטיח ייצוג לאופוזיציה בוועדות המכרזים; ולמנוע השתתפות של מקורבי ראש העיר בבחירת מקורבים אחרים.

מינויים והתקשרויות על רקע זיקה פוליטית או אישית ברשויות מקומיות לאחר בחירות 2013 / דוח מבקר המדינה
מינויים פוליטיים פסולים לאחר הבחירות המוניציפליות של 2013: חשש לפלילים מצד ראשי עיריות עפולה ונשר, ממצאים חמורים בעיריות חדרה, אשקלון, גבעתיים וקרית אונו
דוח מבקר המדינה על השלטון המקומי / הקדמה
ריכוז הממצאים העיקריים בדוח מבקר המדינה על השלטון המקומי, נובמבר 2016

ריכוז נתונים: אריאל י. לוין.
תאריך:  22/11/2016   |   עודכן:  22/11/2016
איתמר לוין
+אגף לבעלי מוגבלויות - בלי שירותי נכים
16:07 22/11/16  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
שירות לקוי לציבור בשורה של עיריות - ואילו משרד הפנים מבטיח כבר 40 שנה שיכין סל שירותים תקני ברשויות המקומיות ויקבע להן מדדי ביצוע
(עיריית בני ברק. רטיבות ועובש)
+משרד הפנים לא מיישם כללי אתיקה
16:06 22/11/16  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
12% מראשי הרשויות לא הגישו הצהרות הון כנדרש  ▪  ועדה בראשות זילבר לא נותנת מענה לבעיות של ניגודי עניינים  ▪  100 נבחרים חייבים כסף לרשויות בהן הם מכהנים
(זילבר. עיכוב ניכר [צילום: יוסי זמיר, פלאש 90])
+חוקי עזר לא עודכנו עשרות שנים
16:05 22/11/16  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
רשויות מקומיות רבות לא אוכפות את החוקים שלהן-עצמן - ומשרד הפנים אינו מתערב  ▪  בעשרות רשויות אין חוקי עזר בתחומי הניקיון והריסת המבנים המסוכנים
(כפר קאסם. אוכפת רק חוק אחד)
+יזמים נדרשו לשלם תמורת היתר בירושלים
16:04 22/11/16  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
תרומה של 1.5 מיליון שקל לתיאטרון הקרון הוצבה כתנאי להיתר בנייה בשכונה הגרמנית  ▪  עיכובים ניכרים בעבודת הוועדה המקומית  ▪  ירידה חדה באכיפה, שכלל אינה קיימת מעבר לגדר ההפרדה
(עיריית ירושלים. בניגוד לפסיקה)
+כישלון רודף כישלון בהבראת טייבה
16:03 22/11/16  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
הוועדה הממונה התנהלה בצורה לקויה, משרד הפנים לא פיקח על תוכנית ההבראה, התושבים ממשיכים לצבור חובות והפשע משתולל ברחובות
(ברמי. התקשרויות בלתי תקינות [צילום: ערוץ 1])
+כך נמכר הציור היקר ביותר ברמת גן
16:02 22/11/16  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
דיוקנה של מריה צייטלין נמכר תמורת 8 מיליון ליש"ט - בלא דיון מוקדם בצורך למכור אותו ותוך דיווחים סותרים על השימוש הצפוי בתמורה
(דיוקן צייטלין שצייר סרוב)
+מאות מיליונים לעורכי דין - בלי נהלים
16:00 22/11/16  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
עורכי הדין של עיריית מודיעין ומועצת תמר העניקו שירותים גם לראשיהן  ▪  משרד עורכי דין קיבל 30 מיליון שקל מ-26 רשויות מקומיות בשנים 2015-2013
(ביבס. מו"מ קואליציוני [צילום: מוקי שוורץ])
+ז'קי לוי הביא את בית שאן לסף קריסה
15:59 22/11/16  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
חבר הכנסת דהיום וראש העירייה לשעבר הותיר עירייה במשבר עמוק  ▪  ראש העיר הנוכחי, רפי בן-שטרית, התערב שלא כדין בעבודת היועצת המשפטית שלה  ▪  ממלאת-מקום מזכיר הוועדה המקומית עשתה טובות לבני משפחתה
(לוי. בניגוד לכללי מינהל תקין)
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חשד לפלילים מצד ראשי עפולה ונשר
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אבבהביטן
22/11/16 16:40
2
כסף ציבורי קל מדי
22/11/16 16:44
3
ל.ר.
22/11/16 18:09
4
עפולאי
23/11/16 08:52
5
עורך דין סמוכה
23/11/16 15:32
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מבקר המדינה
218 רשויות מקומיות העסיקו בשנים 2015-2013 עורכי דין חיצוניים במגוון רחב מאוד של נושאים, ושילמו להם 548 מיליון שקל. אולם אין שום נהלים של משרד הפנים הקובעים כיצד לבצע התקשרויות אלו - אומר (יום ג', 22.11.16) מבקר המדינה, יוסף שפירא, בדוח השנתי שלו על השלטון המקומי.
22/11/2016  |  איתמר לוין  |   חדשות
ח"כ ז'קי לוי הותיר את בית שאן, בה שימש כראש העירייה עד אוקטובר 2013, במצב כלכלי רעוע, וניהל במשך שנים רבות את העירייה בניגוד לכללי מינהל תקין ותוך אי-הקפדה על עקרונות היעילות והחיסכון. מבקר המדינה, יוסף שפירא, מדווח (יום ג', 22.11.16) על "ליקויים רבים, חלקם חמורים, בתפקוד העירייה ובפעילותה בנושאים שנבדקו: ניהול כוח האדם, ניהול הכספים, ניהול נכסי העירייה, ניהול הרכש וההתקשרויות".
22/11/2016  |  איתמר לוין  |   חדשות
קרן קיימת לישראל תהיה מעתה כפופה לביקורת של מבקר המדינה. כך קובע הסכם שהושג בשבוע שעבר בין הממשלה לבין הקרן הקיימת ובעליה. החוזה ייחתם רשמית, בטקס חגיגי, בעוד מספר שבועות, בתאריך שעדיין לא נקבע.
14/11/2016  |  אלעזר לוין  |   חדשות
מבקר המדינה, יוסף שפירא, מתערב במחלוקת סביב תאגיד השידור הציבורי.
02/11/2016  |  איתמר לוין  |   חדשות
ליקויים קשים בצמרת רשות שדות התעופה, הן במינויים והן בהתנהלות השוטפת - קובע (יום ג', 1.11.16) מבקר המדינה, יוסף שפירא, בחלק הראשון של הדוח השנתי שלו.
01/11/2016  |  איתמר לוין  |   חדשות
רשימות נוספות   /   מבקר המדינה  /  מי ומי  
חוסר מעש במאבק בתאונות הדרכים  /  איתמר לוין
בכיר במפלגת העבודה - גם בכיר במכון התקנים  /  איתמר לוין
פשוט וקל לא לדווח על הכנסות  /  איתמר לוין
אבות הכישלון  /  איתמר לוין
דוח מבקר המדינה בפרופורציה  /  ראובן לייב
נתניהו חסר חוט שדרה ערכי  /  ענבל בר-און
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il