ועדת הכספים של הכנסת אישרה (יום ד', 5.4.17) העברות תקציביות בסך כולל של 962.5 מיליון שקל למשרד החינוך. מדובר בהעברת תקציביות שהן פועל יוצא של הסכמים קואליציוניים של הליכוד עם סיעות
יהדות התורה,
ש"ס ו
הבית היהודי.
בין ההעברות אושרה העברת 52.5 מיליון שקל לביצוע שינויים בתקציב הקשורים לתוכניות הכשרת עובדי המשרד, כנסים וימי עיון, תקצוב תוכנית מרום לליווי בתי ספר חלשים, תקצוב מיזמים במערכת החינוך הקשורים לשילוב ילדים בעלי צרכים מיוחדים, תקצוב שעות הוראה תוספתיות לטובת מפעל תעסוקה לנוער ומסגרות טיפוליות לשיקום נוער, תקצוב תוכניות לנוער בסיכון, תקצוב פעילויות של אגף השירות הפסיכולוגי, חיזוק לימודי האנגלית עם עדיפות לפריפריה, תקצוב תוכנית מחוננים ועוד. אולם חלק הארי של ההעברות נוגע למוסדות התורניים שיקבלו בשנתיים הקרובות תמיכה על בסיס תקציב של 258.5 מיליון שקל, העברת 646.9 מיליון שקל מתקציב הרזרבה של משרד החינוך למימון נושאים שונים, 115.5 מיליון שקל בתקנות החינוך הממלכתי-דתי, 80 מיליון שקל שעות תמריץ בחינוך המוכר שאינו רשמי, 70.5 מיליון שקל לטיפוח תרבות יהודית ו-66 מיליון שקל לבתי הספר של החופש הגדול.
במהלך הדיון העלו חברי הכנסת מהאופוזיציה שאלות רבות לגבי ההעברות התקציביות. ח"כ
מיקי רוזנטל, ציין כי הוא אינו מתנגד לכך שיש הסכמים קואליציוניים, אבל הוא רוצה לדעת בדיוק לאן הולך הכסף. "אם זה היה בבסיס התקציב ניתן היה בדיון על תקציב משרד החינוך טרם אישור תקציב המדינה, לברר פרטים ולרדת לרזולוציות נמוכות, אלא שכאן זה בא כהעברות שאינן במסגרת בסיס התקציב וקשה לדעת מהם השימושים בדיוק", טען.
חברתו לסיעה, ח"כ
סתיו שפיר, אמרה שהתקציב המפורסם לא משקף את כל האמת בנוגע לתקצוב החינוך בישראל וכי לא ברור כמה גופים זרים שנכנסים למערכת מעבירים והוא גם לא משקף את ההסכמים הקואליציוניים. "לפרסם חלק מהאמת לפעמים מסוכן מלא לפרסם כי יוצר מראית עין של שקיפות", אמרה וטענה כי בדיון שנערך בוועדת השקיפות שבראשה היא יושבת אמר שר החינוך לשעבר,
שי פירון, שאם הציבור היה מבין את הפערים בין המציאות להצהרות ואם היו יודעים באמת כמה כסף נכנס לתחום החינוך, איך מתוקצב ואיך מחולק, הממשלה לא הייתה מחזיקה שנה אחת.
"החינוך הממ"ד מקבל תקציבים מעל כל המערכות האחרות. החינוך הממלכתי אי-שם באמצע ואילו מערכות החינוך הערבית והחרדית בסוף. הפערים המטורפים לא מאפשרים להצמיח חברה כמו שצריך ולא מאפשרים להתמודד עם האתגרים בחברה הישראלית", טענה.
יו"ר ועדת הכספים, ח"כ
משה גפני, הצטרף לדברי חברי הכנסת מהאופוזיציה, אף שהם לא תמכו בסופו של דבר בהצבעה בעד אישור ההעברות הכספיות ואמר, כי גם הוא היה רוצה לקבל תשובה מסודרת מה העלות של כל תלמיד במדינת ישראל. "עלינו לראות את התמונה הכוללת ולפעול לשוויון יחסי בתקצוב. כיום המצב הוא שתלמידי החינוך המוכר שאינו רשמי אמורים, רק אמורים, לקבל 100% מכל מה שמקבלים שאר ילדי ישראל ובפועל רק 75% ובמוסדות הפטור 55% בלבד. בקדנציה הקודמת, שר האוצר פירון סירב לתקצב לילדי החינוך המוכר שאינו רשמי קייטנות בקיץ בבתי הספר בטענה שהם אמורים לקבל 100% מהתקצוב של הילדים בחינוך הממלכתי ואילו הקייטנות שהן בבחינת הארכת שנת הלימודים אל תוך הקיץ הן מעבר לאותם 100%. ביקשנו לדעת מה מוגדר 100% של כל תלמיד וכן מה מוגדר ב-75% במוכר שאינו רשמי וכן ב-55% של מוסדות הפטור, אך טרם קיבלנו תשובה", אמר.
לדבריו, היה שמח שכל תקצוב החינוך החרדי על סוגיו יתוקצבו בבסיס התקציב ואז לא היה צורך להסדיר זאת בהסכמים קואליציוניים.