|
[צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90]
|
|
|
|
המון עוול לקשישים ולמלווים לעיוורים נגרם כתוצאה מביטול אפשרות התשלום במזומן, וחלקם נאלצו לשלם מחיר מלא או להימנע מעלייה לאוטובוס. עם קצת רצון טוב ותודעה שירותית מצד הרשות הארצית לתחבורה הציבורית, ניתן היה לוותר לאותן אוכלוסיות שעולות לתחבורה הציבורית רק בשל חוסר ברירה ולרוב בנסיעות עירוניות ולא לגבות מהן תשלום כלל. הרי ממילא הנוסעים הללו משלמים 50%, והפדיון מנסיעותיהם הוא גרושים. לכל הפחות הייתה השרה רגב יכולה לפטור אותם מתשלום עד לסיום תקופת הקורונה. כמה אנושי, כמה מתבקש. אבל בלשכתו של מנהל הרשות אמיר אסרף כנראה סבורים שבשביל כמה שקלים מסכנים, נכון יהיה לסכן את חייהם של הנהגים ויותר מכך את חיי הקשישים שיצטרכו לספור את העודף. לגבי המתנחלים, הכנסתם לאחרונה למתווה הערך הצבור ברב-קו נותנת מענה חלקי לבעיית התשלום במזומן, ואין הצדקה לאפשר להם לשלם במזומן. אם מעוניין משרד התחבורה לתת פתרון מלא לתושבי יהודה והשומרון (לרבות אנשים שעובדים ולומדים מעבר לקו הירוק), יתכבד וייצור פרופיל מיוחד לכרטיס הרב-קו שלהם בדומה לפרופילים אחרים.
▪ עידן יוסף
|
|
|
|
שרת התחבורה
מירי רגב הנחתה (יום ב', 29.6.20) את
הרשות הארצית לתחבורה ציבורית לשוב ולאפשר תשלום במזומן בתחבורה הציבורית, לחלק מן האוכלוסיות שנמנע מהן לשלם במזומן מאז החל משבר הקורונה.
התשלום במזומן יתאפשר לשלושה סוגי אוכלוסיות - לאזרחים ותיקים (זקנים), למלווים של עוורים (אין פרופיל מלווה לעיוור בכרטיס הרב-קו וניתן היה לקבל את ההנחה רק באמצעות תשלום במזומן) וכן לנוסעים בקווי יהודה והשומרון הזכאים להנחת אבטחה ומוגנות של 50% עבור תשלום במזומן.
בחודשים האחרונים אירעו מקרים רבים שבהם נוסעים קשישים שאינם מתורגלים בשימוש ברב-קו נקלעו למצבים שבהם לא היה בידם לשלם לנהג האוטובוס וחלקם לא יכלו לעלות אליו. השרה רגב התחייבה כי תקיים עבודת מטה בעניין וכעת לאחר בחינת החלופות, החליטה לאפשר את התשלום במזומן "באופן מידתי", כהגדרתה.
ההחלטה מתואמת גם עם נציגי נהגי האוטובוסים ומימושה לא יהיה מיידי, אלא יחל ב-12 ביולי, על-מנת לאפשר למפעילי התחבורה הציבורי להיערך ליישומם באופן בטיחותי. ארגוני הנהגים השונים לא הגיבו להחלטה.
"אנחנו מחברים את ישראל גם בימי הקורונה ודואגים לתחבורה עם נשמה", אמרה רגב. "הבטחתי לטפל במצוקת הקשישים שציפו לפתרונות שיאפשרו להם את המוביליות החברתית והנגישות התחבורתית באמצעות התחבורה הציבורית בכלל והאוטובוסים בפרט. הנחיתי את אנשי הרשות הארצית לתחבורה ציבורית לעקוב מקרוב אחר יישום ההנחיה בשטח, ולוודא כי אנו שומרים על בטיחות הנהגים והנוסעים כאחד, באופן ראוי ומידתי".