|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הקשר בין טסט שנתי לרכב ותקלות ברכבים ישנים
כתיבת המומחים
נפגעי פעולת איבה בישראל - כל המידע

אלפי שקלים נטו לשנה

כיצד לחסוך מס בגין רכב

בשורה פיסקאלית חשובה למעבידים לעובדים ולעצמאים הנוסעים ברכב צמוד למטרות פרטיות פחות מ-40%-45% מסך כל נסיעות הרכב חשוב במיוחד למעסיקים שלהם צי רכב בבעלות או בהחכר
11/01/2010  |     |   מאמרים   |   תגובות
[צילום: איי.פי]

מכשיר SaveTax מאפשרת בעזרת לווי לוויני ותקשורת סלולרית לזהות את הרכב שבו הוא מותקן ולשדר ממנו נתוני כמות הנסיעות העסקיות והפרטיות, את שעת הנסיעה וזמן הנסיעה המדויק, את מיקום הרכב בכל רגע נתון ואת מרחק הנסיעה המדויק. המערכת כוללת תוכנה לניהול יומן רכב ממוחשב המפיקה דוחות חודשיים ושנתיים.

פסיקה טרייה וחדשנית של בית המשפט המחוזי בחיפה מפי סגנית הנשיא שולמית וסרקרוג קובעת כי זכותו של נישום להוכיח את הכנסותיו והוצאותיו בפועל ולשלם מס אמת. הנישום רשאי לסתור כל חזקה הקבועה בחוק, שאיננה מוגדרת במפורש כחזקה חלוטה (שאינה ניתנת לסתירה). לכן התקבל ערעורה של עיריית נהריה בקשר לשווי רכב של 30 רכבים קטנים, בנפח מנוע פחות מ-3,500 סמ"ק, שאינם מסווגים כ"רכב עבודה" בתקנות התעבורה וברשיון הרכב. נפסק כי אם העירייה תוכיח כי הרכבים הקטנים שבצי הרכב העירוני שמשו בפועל למטרות עסקיות של העבודה, ולא למטרות פרטיות אין צורך לזקוף לעובדי העירייה שווי רכב צמוד בגין הפעלת כלי רכב אלה.

הפחתת שווי רק לשימוש פרטי בפועל
ולא לפי הקבוצות בתקנות הרכב
▪ ▪ ▪

כפועל יוצא מפסיקה זו, מעסיק רשאי, לדעתנו, להציג כראיה נתונים עובדתיים לגבי כמות הנסיעות העסקיות וכמות הנסיעות הפרטיות של כל עובד ברכב בכל שנת מס, וכן את סכום הוצאות הרכב שבו נסע העובד בפועל. על-בסיס נתונים אלו רשאי המעסיק לזקוף לעובד הנוסע ברכב צמוד בעיקר לצרכי העבודה שווי רכב מופחת לצרכי מס, המחושב רק לפי סך הנסיעות הפרטיות בפועל ביחס לסך כל הוצאות הרכב בפועל, דהיינו לפי - "שווי רכב כלכלי".

חישוב פרטני ומדוד כזה גובר לדעת בית המשפט על החזקה הקבועה בתקנות שווי רכב הקובעת שווי רכב שרירותי ואחיד לפי 7 קבוצות רכב שנקבעו על-ידי רשות המיסים, או על בסיס שווי רכב ליניארי. (שיטת החישוב לרכבים שירכשו החל מינואר 2010).

להערכתנו, מעסיקים שיחייבו את עובדיהם בזקיפה מופחתת בגין הרכב צמוד רק לפי השימוש הפרטי דהיינו לפי "שווי רכב כלכלי" ועצמאים שידרשו ניכוי הוצאות רכב לפי הנסיעות העסקיות בפועל (עובדים ועצמאים שעיקר נסיעותיהם נסיעות עסקיות), יוכלו לחסוך בשנה, כל אחד ובכל רכב, כעשרת אלפים שקלים נטו תשלומי מס הכנסה וביטוח לאומי (דוגמאות יפורטו בהמשך המאמר).

בית המשפט בפרשת עיריית נהריה מתח ביקורת על מיסוי שווי הרכב המלאכותי הקיים, לאמור:

  • "....טרם השכיל מחוקק המשנה למצוא הגדרה ממצה למיסוי ישיר של הוצאות רכב פרטיות. בנסיבות אלה, ספק אם גם במצב היום לא מתבצעת גביית יתר של מס בנוגע להוצאות עסקיות של אחזקת רכב".

    "המטרה היא לאתר נקודת איזון ראויה בין צורכי יעילות וצדק, תוך שמירת על עיקרון מס האמת, וזאת באמצעות הכבדה בתנאים הטכניים שיש בהם להקנות אמצעי בוחן חדים להשגת התכלית האמורה, כגון העברת נטלי ההוכחה לצד האחראי ליצירת חוסר וודאות או דרישות טכניות דווקניות כתנאי להוכחת ההוצאה והיקפה החורגת מן החזקה".


בית המשפט היפנה למאמרו של המומחה למיסים פרופ' יוסף אדרעי, ["גלובס", 21.8.08] בו הוא קורא להתקין בכל רכב צמוד של עובדים מתקן שיבדיל בין נסיעות פרטיות לעסקיות.

לטענתו, תקנות מס הכנסה בנושא רכב צמוד שרירותיות ומעודדות בזבוז, וכי המצב כיום אינו מהימן. עובדים רבים משתמשים ברכב הצמוד רק לצורכי עבודתם, כגון כדי להגיע לפגישות עבודה או לנסיעות עסקיות נוספות, (כמו טכנאי שרות, אנשי מכירות, ועוד), אך משלמים סכומי מס גבוהים ועודפים, ביתר, שעה שאינם רשאים לנכות לצרכי מס את הוצאות הרכב העסקיות המרובות והאמיתיות, בהיות אלה נחשבות, לפי התקנות הקיימות, להוצאות פרטיות.

לטענת פרופ' אדרעי, "רפורמת הליסינג" מדצמבר 2007 - תיקון לתקנות שווי השימוש ברכב שבמסגרתו נקבעה העלאה הדרגתית של סכומי שווי שימוש ברכב עד לשנת 2010, מותירה שרירותיות של חלק מההוראות. כך לדוגמה, אם מדובר ברכב שמושכר על-ידי המעביד בהחכר (ליסינג) תפעולי, כל הוצאות ההחכר שמשלם המעביד מותרות למעביד בניכוי, בעוד שהעובד מחויב במס כהטבה פרטית בהתאם לשווי שרירותי וקבוע, שאינו תלוי כלל בשימוש הפרטי בפועל.

לפיכך, פרופ' אדרעי הציע להתקין מתקן שיאפשר מדידה אובייקטיבית ומהימנת שתבחין בין הוצאות הרכב לצרכים עסקיים לבין שימוש פרטי.

גם בית המשפט בפרשת עיריית נהריה מסכם את הסוגייה שהועלתה בפניו, ומפנה למכשיר מדידה של נתוני הרכב הצמוד בדבר השימוש בפועל, כך:

  • "לאור כל המפורט לעיל מסקנתי היא כי המבחן להתרת ניכוי הוצאות הרכב צריך להיות מבחן תכליתי ועל-פי השימוש שנעשה בפועל".


נזכיר כי בתקנות מס הכנסה (ניכוי הוצאות רכב) התשל"ה - 1995 סעיף 5 נקבע:

  • "הוצאות החזקת רכב יותרו בניכוי רק אם הותקן ברכב שלגביו נתבעו ההוצאות מכשיר למדידת מס' הקילומטרים שנסע הרכב, למדידת תצרוכת הדלק, סוג הדלק הנצרך ומשך הזמן שהרכב היה בנסיעה, או למדידת חלק מנתונים אלה כפי שיורה הנציב".


עוד נקבע בתקנה 8 שם כי "תחילתה של תקנה 5 ביום שיקבע שר האוצר, ובאישור ועדת הכספים של הכנסת". אולם עד היום, 15 שנים לאחר תיקון התקנה האמורה, טרם הביא שר האוצר לוועדת הכספים את האישור להפעלת תקנה 5 ולהתקנת מכשיר המדידה של הוצאות הרכב.

פתרון מעשי ומשפטי לחיסכון במס
מערכת Savetax מספקת ראיות חותכות
▪ ▪ ▪

הפתרון הלגיטימי והמעשי לחישוב שווי רכב על-בסיס כלכלי הוא מכשיר ותוכנת savetax של חברת הוצאה מוכרת בע"מ בשיתוף עם חברת פוינטר. מערכת savetax מאפשרת למדוד בכל רכב צמוד את כמות הנסיעות העסקיות בפועל לעומת הנסיעות הפרטיות בפועל, ומתחשבת בהוצאות החזקת הרכב בפועל. על-ידי כך היא יכולה לחשב "שווי רכב כלכלי" אמיתי לכל רכב צמוד. החישוב המדוד והאמין יגבר על החזקות השרירותיות והאחידות שבתקנות הרכב.

מכשיר SaveTax מאפשרת בעזרת ליווי לוויני ותקשורת סלולרית לזהות את הרכב שבו הוא מותקן ולשדר ממנו נתוני כמות הנסיעות העסקיות והפרטיות, את שעת הנסיעה וזמן הנסיעה המדויק, את מיקום הרכב בכל רגע נתון ואת מרחק הנסיעה המדויק. המערכת כוללת תוכנה לניהול יומן רכב ממוחשב המפיקה דוחות חודשיים ושנתיים. על הדוחות חתומים רואי חשבון ועורכי דין מומחים בדיני המס. המערכת של תוכנת SaveTax שומרת על חיסיון פירוט נסיעותיו הפרטיות של העובד.

השירות של חברת הוצאה מוכרת למכשיר ה-savetax כולל גיבוי וליווי משפטי (חוות דעת משפטיות וליווי משפטי מול רשויות המס) של עו"ד מהמובילים בתחומם בישראל.

בנושא המיסוי, הליווי המשפטי הוא של משרד עו"ד שקל ושות', שנבחר ע"י מדריך המיסוי הבריטי Tax Direcctors כמשרד עו"ד המתמחה במיסוי, האיכותי ביותר בישראל (מס' 1) וע"י D&B כאחד ממשרדי עו"ד האיכותיים בישראל במיסוי.

בנושא דיני עבודה, הליווי המשפטי הוא של משרד עו"ד חיים ברנזון ושות', שנבחר ע"י D&B כאחד ממשרדי עו"ד האיכותיים בישראל בדיני עבודה.

פירוט השירות של מכשיר ותוכנת savetax ודרכי ההתקשרות לרכישת השירות, מופיע באינטרנט.

דוגמה ראשונה לחיסכון במס

להלן דוגמה שתראה את ההבדל בין שווי רכב לפי תקנות מס הכנסה לבין שווי רכב כלכלי: טכנאי שירות נוהג ברכב מסוג סקודה רומסטר COMFORT טיפ' 1.6 שמחיר המחירון שלו 115,000 ש"ח ומשויך לקבוצת מחיר 2.

הרכב נוסע בממוצע 50,000 ק"מ לשנה, מתוכם 85% נסיעות עסקיות. הוצאות הרכב הממוצעות 4,500 ש"ח לחודש. שכרו של העובד (כולל שעות נוספות) לפני זקיפת שווי רכב 12,000 ש"ח.

על-פי החישוב שבטבלה, טכנאי שירות שנוסע בממוצע 4,167 ק"מ לחודש (50,000:12), כש-85% מנסיעותיו עסקיות הממוצעות בחודש הן 3,542 ק"מ ורק 625 ק"מ בלבד נסיעות פרטיות חייבות במס.

  • א. העובד יחויב בשנים 2010 ו-2011 בשווי רכב כלכלי חודשי מופחת של 675 ש"ח בלבד במקום 2,330 ש"ח - 2,750 ש"ח לחודש.

  • ב. משכורת העובד נטו תגדל בשנת מס 2010 ב-8,400 ש"ח או ב-700 ש"ח נטו לחודש.

  • ג. בשנת מס 2011 תגדל משכורת העובד בכ-10,600 ש"ח נטו. דהיינו, ב-872 ש"ח - 898 ש"ח נטו בחודש.

  • ד. בדוגמה לעיל, באין הוכחת השימוש הנפרד בפועל בשנת מס 2010 העובד מחויב במס הכנסה וביטוח לאומי עודפים בסכום של כ-8,100 ש"ח, והמעביד מחויב בדמי ביטוח לאומי עודפים בסך 1,000 ש"ח.

  • ה. בשנת מס 2011 העובד והמעביד יחויבו בסכום עודף נטו של 12,100 ש"ח לרכב.

דוגמה שנייה לחיסכון במס

להלן דוגמה נוספת: איש מכירות שנוהג ברכב צמוד מסוג מזדה 3 שמחיר המחירון שלו 115,000 ש"ח ומשויך לקבוצת מחיר 2 בתקנות. הרכב נוסע בממוצע 36,000 ק"מ לשנה, מתוכם 80% נסיעות עסקיות. הוצאות הרכב הממוצעות 4,000 ש"ח לחודש. שכרו של העובד (כולל שעות נוספות) לפני זקיפת שווי רכב 12,000 ש"ח.

מדוגמה זו ניתן להיווכח מהו החסכון במס לגבי איש המכירות שנוסע ברכב צמוד בממוצע 3,000 ק"מ לחודש (36,000:12), כש-75% מנסיעותיו הן עסקיות, דהינו, 2,250 ק"מ נסיעות עסקיות ורק 750 ק"מ הן נסיעות פרטיות חייבות במס.

  • א. העובד יחויב בשנים 2010 ו-2011 בשווי רכב כלכלי חודשי מופחת של 900 ש"ח במקום 2330 ש"ח - 2,750 ש"ח לפי תקנות שווי הרכב.

  • ב. משכורתו נטו תגדל בשנת מס 2010 ב-7,320 ש"ח דהיינו, ב-610 ש"ח נטו לחודש.

  • ג. בשנת מס 2011 תגדל משכורתו נטו בכ-9,500 ש"ח נטו. דהיינו גידול של 777 ש"ח - 802 ש"ח נטו בחודש.


לעומת זאת, בדוגמה לעיל, אם לא יעשה חשוב כלכלי מדוד לפי השימוש האמיתי בפועל, כי אז:

  • א. בשנת מס 2010 העובד מחויב במס הכנסה וביטוח לאומי עודפים בסכום של כ-7,300 ש"ח והמעביד מחויב בדמי ביטוח לאומי עודפים בסך 870 ש"ח.

  • ב. בשנת מס 2011 העובד והמעביד יחויבו בסכום עודף נטו של 10,800 ש"ח לרכב.

תשלום מס אמת מופחת ברכב צמוד

כפי שניתן להיווכח בשתי הדוגמאות, ברכב שמחירו 115,00 ש"ח, נקודת האיזון בין שווי רכב כלכלי לשווי רכב שרירותי לפי תקנות מס הכנסה, הינה בשנת מס 2010 – שימוש מעל ל-45% נסיעות עסקיות ובשנת מס 2011 מעל ל-40% נסיעות עסקיות.

צא ואמור, נהג שנסיעותיו העסקיות בפועל, לצרכי עבודה, מרובות ועולות על 40% - 45% מסך כל הנסיעות ברכב, מחויב כיום לפי תקנות מס הכנסה בשווי רכב עודף העולה על המחיר הכלכלי האמיתי של השימוש הפרטי ברכב.

כאשר בשימוש בפועל שעור הנסיעות ברכב צמוד של המעסיק או של העצמאי לצרכי עבודה/עסק מתקרב ל-100%, והנסיעות הפרטיות שואפות ל-0%, חיסכון המס והביטוח הלאומי יגדל, כמפורט בטבלאות שבדוגמאות ועשוי להגיע בכל שנה ליותר מ-10,000 ש"ח נטו לכל עובד/רכב, וזאת אם מס האמת המופחת יבוסס על מערכת מדידה ודווח אובייקטיבית המפרידה בין נסיעות פרטיות לנסיעות לצרכי עבודה אליה כבר הצטרפו מעבידים ועובדים רבים.

עמ 872/06, עירית נהריה נגד פ.ש. עכו, ניתן ביום 9.11.09
המחברים: יואל רטנר, הוא עו"ד ורו"ח. דורון מאוטנר הוא רו"ח ומשפטן
תאריך:  11/01/2010   |   עודכן:  12/01/2010
יואל רטנר, דורון מאוטנר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"מחירי הבתים, הנבנים על-ידי חברת הרטוב לוי בקיבוץ זיקים, עלו תוך שלושה חודשים ב-25 אחוז" - כך הכריזה בימים אלו כותרת באחד מאמצעי התקשורת. הידיעה הוסיפה וסיפרה, כי בתים שנמכרו בספטמבר ב-1 מיליון שקל, עולים כיום 1.25 מיליון שקל. אכן, התייקרות דרמטית. היה גם הסבר כלכלי-ביטחוני לעליית המחירים החדשה: במקום, הסמוך לירי הקסאמים, שורר שקט בחודשים האחרונים, וזה מאפשר ליזם להעלות את המחירים.
11/01/2010  |  אלעזר לוין  |   מאמרים
כבר יותר מעשרים שנה נמשך הפרויקט של "מצעד החיים" - בו בני נוער (תיכוניסטים בעיקר) נוסעים לפולין, למחנות ההשמדה, וצועדים את "מצעד המוות" של מחנה אושוויץ. מאז החל הפרויקט נמשך הוויכוח בין המומחים, המחנכים, אנשי הציבור וניצולי השואה, על חשיבותו, יעילותו, מטרותיו והישגיו של הפרויקט. מה שהעלה את הנושא לוויכוח ציבורי סוער מחדש, היא היוזמה בכנסת להעביר את המצעד לאדמת גרמניה.
11/01/2010  |  עו"ד אברהם פכטר  |   מאמרים
מדיטציה הינה כלי יעיל וזמין אשר נמצא איתכם לאורך כל היום. אין צורך במכשירים מיוחדים ובהוצאות כספיות על-מנת לתרגל מדיטציה. זהו הכלי הזול ביותר והיעיל ביותר שתוכלו למצוא על-מנת לחיות חיים רגועים ושלווים יותר.
11/01/2010  |  סיגל זעירא  |   מאמרים
"בננות, זבל, בדלי סיגריות וצואה"
11/01/2010  |  אורן פרסיקו  |   מאמרים
"מבחינת האיש ברחוב", אמרה ציפורה לבני לנחמה דואק, "שרון הוא סוג של אבא" (חיידק פוליטי, 5.1.10).
11/01/2010  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
"עשרת הימים הנוראים הלאומיים" - מיום השואה, דרך יום הזיכרון ועד יום העצמאות - מקבלים השנה משמעות קשה במיוחד    כמה מחשבות על השבוע שעבר והשבוע הבא
דן מרגלית
דן מרגלית
פעמיים הודעת בשבת - וכפחדן עלוב בשם "גורם מדיני בכיר" במקום להתייצב מול המצלמות - כי צה"ל יתקוף את רפיח גם אם תהיה עסקה    כמובן, כדי שלא תהיה
יצחק בריק
יצחק בריק
הרצי הלוי הוא אחד מהרמטכ"לים המאכזבים ביותר מאז קום המדינה. כישלונו של כרמטכ"ל ניכר הן בהכנת הצבא למלחמה, הן בניהול המלחמה והן בפגיעה אנושה בערכיות ובמוסר ובקוד האתי של הצבא שעליו ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il