|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

4 שופטים הושבעו לעליון

ברק: השופטים הם מומחים <br>לאיזון בין ביטחון לחירות

6 שופטים נוספים מונו לערכאות השונות; הנשיא ברק: עלינו, כשופטים, לשמור על כבודה של הכנסת; השופט ג'ובראן: המשפט - מכנה משותף בין יהודים וערבים; נשיא ביה"ד הארצי לעבודה: אנו בשעת משבר חברתי וערכי, קיים משבר חמור ביחסי העבודה
24/05/2004  |     |   חדשות   |   תגובות
מאת: נועם שרביט  |  

מומחה לאיזון. הנשיא ברק

הפופוליסט מדבר על פופוליזם. לפיד [צילום מתוך ערוץ 10]

יום גדול לחברה הערבית. השופט ג'ובראן

נאום קודר. הנשיא אדלר

פרופ' אהרן ברק
עלינו לשמור על כבודה של הכנסת

סלים ג'ובראן
המשפט - מכנה משותף בין יהודים וערבים

סטיב אדלר
קיים משבר חמור ביחסי העבודה במשק

נועם שרביט
עדנה ארבל: זה היה שבוע קשה לי ולשלטון החוק

"עלינו, כשופטים, לשמור על כבודה ועל מעמדה של הכנסת. גם אם יש לנו לעיתים טענות קשות ומוצדקות כלפיה, הרי אלה הן טענות של בנים אוהבים". כך אמר נשיא בית המשפט העליון, השופט אהרן ברק, בטקס השבעת שופטים שהתקיים היום (ב', 24.5.04) במשכן נשיאי ישראל בירושלים.

בטקס היום הושבעו 10 שופטים חדשים לערכאות שונות, ובכללם ארבעת שופטי בית המשפט העליון החדשים: אליקים רובינשטיין, עדנה ארבל, אסתר חיות וסלים ג'ובראן. בכך, נכנסו השופטים החדשים לתפקידם באופן רשמי.

יחד עם ארבעה שופטי העליון, הושבעו שישה שופטים נוספים: ורדה וירט-ליבנה מונתה לשופטת בית הדין הארצי לעבודה; השופטים נוגה אוהד ודוד רוזן מונו לשופטי בית המשפט המחוזי בתל אביב; השופטים אריאל ואגו ונתן זלוצ'ובר מונו לשופטי המחוזי בבאר שבע; גרשון עודד מונה לשופט מחוזי בחיפה.

הנשיא ברק: עלינו, כשופטים, לשמור על כבודה של הכנסת

הנשיא ברק פתח את דבריו בדברים על שני השופטים שפרשו לאחרונה, דליה דורנר ותאודור אור וחילק שבחים גם למשנה החדש, השופט אליהו מצא. "מעמסה כבדה תיפול על שכמכם. אני משוכנע שתעמדו בה בכבוד, כפי שביצעתם בכבוד את התפקידים שהוטלו עליכם בטרם מוניתם כשופטי בית המשפט העליון", אמר ברק לארבע שופטי העליון החדשים [ראו קישור לנאום המלא].

מעניין, כי לשופטי הערכאות האחרות הוא אמר: "הצטיינותכם בערכאה בה כיהנתם הצדיקה את מינוייכם החדש". לעדנה ארבל, כנראה, הוא לא מסוגל היה לומר זאת.

ברק הכביר במילים על חילופי הדורות בבית המשפט: "לפיד הצדק עובר מדור לדור", אמר וציין כי בשנתיים הקרובות יחול "שינוי מהותי בהרכבו האישי של בית המשפט העליון".

"כשופטים", אמר ברק, "תפקידנו - מעבר להכרעה בסכסוך - הוא כפול: ראשית, עלינו לגשר על הפער שבין המשפט לבין מציאות החיים המשתנה... התפקיד השיפוטי השני המוטל על כל שופטי המדינה, ובעיקר על שופטיו של בית המשפט העליון, הוא בשמירת ערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. אכן, רבות הן הדמוקרטיות בעולם. רק אחת מהן היא יהודית".

"קשה הוא תפקידו של שופט. קשה במיוחד הוא תפקידו של שופט בישראל, הצריך להגן לא רק על אופיה הדמוקרטי אלא גם על אופיה היהודי. קשה שבעתיים הוא תפקידו של שופט בישראל של היום. ישראל מצויה בלחימה קשה בטרור. הננו 'דמוקרטיה מתגוננת'. המתח בין ערכיה השונים והמגוונים של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית מגיע בימי טרור אלה לשיאו. יש התובעים ביטחון בכל מחיר. יש מבקשים זכויות אדם בכל מחיר. הרשות המחוקקת, הנבחרת על-ידי העם, קשובה מטבע הדברים לרוחות המנשבות ברוב של העם".

"אנו, שופטיה של מדינת ישראל, נהנים מעצמאות ומאי-תלות; אנו איננו עומדים לבחירה כל ארבע שנים; עצמאות זו ואי-תלות זו ניתנו לנו כדי שנוכל לתת ביטוי למלוא המגוון של ערכיה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית".

"הממשלה והצבא הם המומחים לביטחון. אך אנו, שופטיה של ישראל, הננו המומחים לאיזון הראוי בין ביטחון לחירות".

"ידועה האימרה כי כאשר התותחים יורים, המוזות שותקות. אין לך אימרה מטעה יותר מזו. דווקא כאשר התותחים יורים, אנו זקוקים למוזות. דווקא כאשר התותחים יורים, חשוב הוא שנדע עבור מה אנו נלחמים. דווקא כאשר התותחים יורים, חיוני שנהיה משוכנעים כי אנו נלחמים עבור מטרה נעלה של קוממיות לאומית, צדק חברתי וחירות אישית; דווקא כאשר התותחים יורים, נעשה הכל כדי להבטיח שמחננו יהא נקי, כי פעולותינו תהיינה טהורות, וכי שאיפתנו תהיה חברה צודקת וראויה; דווקא כאשר התותחים יורים, נדאג להגברת הדמוקרטיה שלנו, תוך איזון ראוי בין כלל ופרט".

השר לפיד: יש להטיל הוצאות גבוהות על מי שעותר לבג"צ בשביל פרסומת

שר המשפטים, יוסף (טומי) לפיד, אמר בטקס כי אין כיום כמעט החלטה חשובה במדינה שאינה מגיעה לפתחו של בג"צ, אך באותה נשימה, הציע לשופטים להטיל על העותרים הוצאות בסך של 50 עד 100 אלף ש"ח, "כדי להפסיק את ההרגל המגונה" של עתירה לשם פרסומת.

"כולנו יודעים כשיש לפנינו עתירה שהוגשה ללא כל סיכוי הצלחה ושכל מטרתה לפרסם את העותר", אמר שר המשפטים. "זה מעמיס על השופטים וגורם לזילות השפיטה. כל פרסומת של 10 שניות בערוץ 2 עולה יותר מעתירה לבג"צ, וכך זוכים פוליטיקאים לכותרות".

לפיד תקף את הפוליטיקאים שתוקפים את בית המשפט העליון, וטען שהמתקפות הללו נובעות מתסכול. באופן אירוני, אמר אחד מגדולי הפופוליסטים בפוליטיקה, כי מקורה של המתקפה על בית המשפט הוא ב...פופוליזם, אשר עלול לערער את הדמוקרטיה.

השופט ג'ובראן: המשפט - מכנה משותף בין יהודים וערבים

השופט סלים ג'ובראן, שמונה לשופט הערבי הראשון בבית המשפט העליון במינוי של קבע, אמר כי זהו "יום גדול למדינת ישראל ויום גדול הוא גם לציבור הערבי בישראל. היום בו מתמנה שופט ערבי ראשון למינוי של קבע לערכאת השיפוט הגבוהה ביותר במדינת ישראל, מהווה נקודת מפנה חשובה מאוד בחייה של האוכלוסיה הערבית בישראל" [ראו קישור לנאום המלא].

"כולי תקווה", הוסיף ג'ובראן, "שבעקבות מינוי זה יבואו מינויים נוספים של משכילים ואקדמאים ערבים לתפקידים בעלי חשיבות בכל תחומי החברה במדינה, ובכך, תינתן הזדמנות לאוכלוסיה הערבית להשתלב ולתרום את חלקה בחיי המדינה, על הצד הטוב ביותר".

"החברה בישראל הינה חברה פלורליסטית, המורכבת מקבוצות שונות הנבדלות זו מזו, והיא כוללת יהודים וערבים, דתיים וחילוניים, עדות מערב ועדות מזרח, וותיקים ועולים חדשים, עשירים ועניים, אשר על אף ההבדלים הללו, יכולים לחיות בהרמוניה זה בצד זה. המשפט יכול וצריך להיות מכנה משותף לכולם ומכאן חשיבותו. לפיכך, יש לעשות כל שביכולתנו על מנת להגן על המשפט והחוק, ועל מעמדו במדינה. בד בבד, יש להגביר ולטפח את אמון הציבור במערכת המשפטית".

"אנו מקווים ומצפים", אמר ג'ובראן, "כי מעמדה של מערכת המשפט יתחזק. על בית המשפט העליון להמשיך ולמלא את תפקידו המרכזי בחברה ולשמש כמעוזו של האזרח, ושל כל אדם, ללא הבדל דת, גזע, מין ולאום ולהגן על זכויותיו".

בסיום דבריו, ביקש לשאת תפילה קצרה: "אני מקווה ומתפלל כי השלום ישרור בנינו לבין עצמנו, ובנינו לבין שכנינו. כולנו מקווים ומתפללים כי השלום, לו אנו מייחלים מזה זמן רב, בוא יבוא, ישרור במקומותינו ויביא עמו את השלווה והשגשוג לכל עמי האזור".

נשיא ביה"ד לעבודה, סטיב אדלר: קיים משבר חמור ביחסי העבודה במשק

נשיא בית הדין הארצי לעבודה, סטיב אדלר, נאם אף הוא בטקס לרגל צירופה של מי שכיהנה עד כה כשופטת הראשית של בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב, ורדה וירט-ליבנה, לשופטת בית הדין הארצי. אדלר פתח את דבריו אמנם במילים "חג היום לקהילת השופטים ולמערכת בתי המשפט", אולם מהרה הפכו דבריו לנאום קודר [ראו קישור לנאום המלא].

"את מצטרפת לבית הדין הארצי בשעת משבר חברתי וערכי", אמר אדלר לשופטת החדשה. בנאום יוצא דופן, נקב אדלר במספרים המעידים על המצב העגום, לדבריו. "החברה הישראלית הופכת בהדרגה מחברה שחרתה על דגלה שוויון הזדמנויות לכל תושביה, לחברה בה מתקיימים פערים חברתיים גדלים והולכים. כך, לדוגמה, ההכנסה החודשית של 2 העשירונים העליונים הינה 56% מהכנסתם של כל תושבי ישראל, ואילו 8 העשירונים הנותרים משתכרים רק 44% מהכנסה זאת".

"היחס בין רמת ההכנסה של שני העשירונים הנמוכים ושני העשירונים העליונים הוא פי עשרה. עובדים רבים משתכרים שכר מינימום של 3,335 ש"ח לחודש ואילו עלות השכר הממוצעת של המנהלים הבכירים ב-560 החברות שנסחרו בבורסה בתל אביב בשנת 2001, היתה כ-113,000 ש"ח לחודש".

גם על מכת העובדים הזרים הלא חוקיים, שבהעסקתם מטפל בית הדין לעבודה במסגרת הפלילית, דיבר אדלר: "במדינה כ-200,000 עובדים זרים, מהם מעל 100,000 ללא אישורי שהייה כדין. האבטלה גואה, במיוחד ביישובי הפריפריה ובקרב בני המיעוטים".

"נוסף על המשבר החברתי", הוסיף אדלר, "קיים משבר חמור ביחסי העבודה במשק. מחודש אוקטובר 2003 ועד היום השקיע בית הדין הארצי לעבודה זמן רב, בכל שעות היממה, ביישוב סכסוכים ארציים, ובהם, בין היתר סכסוכים שענינם: שינוי שיטת הפנסיה, תוך ביטול הסכמים קיבוציים והפחתת זכויות העמיתים; שינויים מבניים במגזר הציבורי; הפרטת נמלי הים ואל-על; ופיטורי צמצום, לרבות פיטורי מאות מורים. בהליכים הללו נתן בית הדין הארצי החלטות רבות, ובנוסף השקיע זמן ומאמץ בניסיון לקדם הידברות ומשא-ומתן בין נציגי המדינה והמעסיקים לבין נציגי העובדים".

תאריך:  24/05/2004   |   עודכן:  24/05/2004
נועם שרביט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כ-400 בני אדם, חלקם משליכים פצצות דמה, הפגינו בפעם הרביעית במשך פחות משבוע מחוץ לשגרירות הבריטית באירן נגד פעולות כוחות ארצות הברית בעירק, כך על-פי עדי ראייה במקום.
24/05/2004  |  יפעת גדות  |   חדשות
הלילה בחצות (25.5.04) ימלאו ארבע שנים לנסיגת צה"ל מדרום לבנון, לאחר שהות ארוכה של כ-18 שנים, מאז החל מבצע "שלום הגליל" (של"ג) ב-6 ביוני 1982.
24/05/2004  |  גל ברגר  |   חדשות
מכונת 'כבד מלאכותי' - מארס, הוכנסה לאחרונה לשימוש בבית החולים בילינסון קבוצת שירותי בריאות כללית. המכונה מיועדת לחולים הממתינים להשתלת כבד דחופה ולחולים הסובלים ממחלת כבד כרונית ומפתחים סיבוך חריף, עקב המתנה ארוכה לתרומת איברים.
24/05/2004  |  גלית יצחק  |   חדשות
ראש הממשלה, אריאל שרון, צםוי להעביר ביום ה' לידי שרי הממשלה את טיוטת התוכנית המדינית שהוא מבקש שיאשרו בישיבת הממשלה ביום ראשון.
24/05/2004  |  ענבל אביב  |   חדשות
המוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים ("המוסד") השיק היום אתר אינטרנט חדש. המטרה: גיוס כוח-אדם איכותי לשורות הגוף היוקרתי. האתר בכתובת: www.mossad.gov.il.
24/05/2004  |  גל ברגר  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il