|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עו"ד גיל קראוס דורג ב-DUNS100 כאחד המשרדים הבולטים בביטוח לאומי
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'

שרון: ישראל לוקחת עתידה <br>בידיה - ההינתקות יצאה לדרך

"אין בהחלטה כדי לפנות ישובים"; השר איתם: "אחת ההחלטות השחורות ביותר של ממשלה בישראל"; אורלב: לא נפרוש, המרכז יכריע; אולמרט: הוריתי להקפיא הבניה בעזה; העבודה משכה הצעת האי-אמון
06/06/2004  |     |   חדשות   |   תגובות
מאת: נועם שרביט  |  

מחלקה ראשונה
נמצא הפתרון: חילופי המכתבים שרון-בוש רק יאוזכרו בהחלטה

רנית נחום-הלוי
יו"ר סיעת המפד"ל מציע פשרה: נכהן 3 חודשים ואחר כך נחליט

עוד יום שלא יעורר כבוד לדמוקרטיה הישראלית: דקות ספורות לפני השעה 20:00 הערב (א', 6.6.04), אישרה ממשלת ישראל את תוכנית ההינתקות החדשה, ברוב של 14 שרים תומכים מול 7 מתנגדים, ונתנה את האות לסערה הפוליטית.

מדובר באישור התוכנית באופן עקרוני, אולם מועדי ביצוע התוכנית יתקבלו בהחלטה נפרדת. הצפי הוא, כי ההחלטות לביצוע התוכנית יסתיימו בתחילת שנת 2005 ועקירת היישובים תסתיים בסוף שנת 2005.

"הממשלה מאשרת תוכנית הינתקות מתוקנת - נספח א', אולם אין בהחלטה זו כדי לפנות ישובים", נאמר בהחלטת הממשלה. "הממשלה מאשרת את ביצוע עבודת ההכנה המפורטת בנספח ג'. לאחר סיום עבודת ההכנה, תשוב הממשלה ותתכנס על-מנת לקיים דיון נפרד ולהחליט אם לפנות ישובים אם לאו, איזה ישובים ובאיזה קצב בהתחשב בנסיבות באותה עת".

בנספח ב', החסר כאן, מופיעים המכתבים שהחליפו ביניהם אריאל שרון וג'ורג' בוש, שלבסוף הוחלט שרק יאוזכרו בהחלטה ולא יהוו חלק רשמי ממנה [ראו בהמשך ובידיעה המקושרת].

14 תומכים מול 7 מתנגדים

14 השרים שתמכו בתוכנית הם: אריאל שרון, בנימין נתניהו, לימור לבנת, מאיר שטרית, ציפי לבני, אהוד אולמרט, שאול מופז, גדעון עזרא, וחמשת שרי שינוי - טומי לפיד, אברהם פורז, יוסי פריצקי, מודי זנדברג ויהודית נאות. שבעת השרים ש"העזו" להתנגד לשרון: צחי הנגבי, דני נוה, עוזי לנדאו, ישראל כץ, נתן שרנסקי, אפי איתם וזבולון אורלב.

שרי האיחוד הלאומי אביגדור ליברמן ובני אלון לא השתתפו בהצבעה למרות שהשר אלון השתתף בישיבת הממשלה, לאחר שהיועץ המשפטי לממשלה קבע, כי מכתבי הפיטורין שלהם נכנסו לתוקפם ובג"צ סירב להוציא צו ביניים ב-5 עתירות שהוגשו בנושא, שימנע מהממשלה להצביע בעניין התוכנית היום [ראו קישור].

תמימות דעים שכזו במערכת המשפטית לא נשמעה כבר זמן רב, בייחוד כאשר העמדה מיטיבה עם הימין הפוליטי. משפטנים רבים ואנשי אקדמיה מעולם המשפט הסכימו היום, כי פיטורי שני השרים הם שערורייתיים וחסרי כל ביסוס משפטי, באשר אין בבסיסם כל עילה סבירה, וראש ממשלה אינו יכול לפטר שרים אך בשל דעותיהם.

ואכן, נראה כי דעתו של השופט אדמונד לוי לא נחה מפיטורי השרים, למרות שהעדיף שלא להוציא צווי ביניים. בשעות הלילה, לאחר שאושרה תוכנית ההינתקות, פורסמו נימוקיו של השופט לוי, בהם הוא מותח ביקורת חריפה של התנהלותו של שרון.

"פיטורי שרים היו גם בעבר", כתב השופט לוי בהחלטתו, "אולם נדמה כי המקרה הנוכחי הוא הקיצוני שבהם, והשאלה היא, האם חוק היסוד התכוון לאפשר לראש הממשלה לפטר שרים כשלכאורה אין בידו להצביע על עילה לכך" [ראו ידיעה נפרדת]. השופט אדמונד לוי קבע, כי הרכב של 3 שופטים ידון ב-5 העתירות במועד קרוב.

שרון: "ישראל לוקחת את עתידה בידיה"

"מדינת ישראל עשתה היום צעד בעל חשיבות מכרעת לעתידה", כך פתח ראש הממשלה שרון את נאומו בכנס של פרוייקט "תגלית" בבנייני האומה בירושלים.

"ממשלת ישראל אישרה את תוכנית ההינתקות שהצגתי לפניה ושלחה בכך מסר חד וברור לעם בישראל, לשכנינו הפלשתינים ולעולם כולו: ישראל לוקחת את עתידה בידיה", הוסיף ראש הממשלה.

"ההינתקות יצאה לדרך. הממשלה החליטה היום, שעד סוף 2005 ישראל מתכוונת לצאת מרצועת עזה ומ-4 ישובים בשומרון. רוב העם בישראל מבין את החשיבות העצומה של החלטת הממשלה היום. זו החלטה שמבטיחה את עתיד ישראל, זו החלטה שטובה לביטחון ישראל, למעמדה המדיני של ישראל, לכלכלת ישראל ולדמוגרפיה של העם היהודי בארץ ישראל".

"החלטת הממשלה היום היא החלטה שנותנת תקווה לכל אזרחי ישראל. ישראל אינה מתכוונת להמתין לפלשתינים יותר. הם מבינים שאם לא יפעלו לחיסול הטרור, הם ימשיכו לאבד נכסים חשובים להם, כפי שהוכיח מכתבו של הנשיא בוש אליי, לפני כחודשיים".

"אני מקווה שבעקובת החלטת הממשלה יבינו הפלשתינים שהדרך היחידה להגיע לשלום בין שני העמים היא דרך הפסקת הטרור, האלימות וההסתה נגד מדינת ישראל".

בממשל האמריקני בירכו הערב על ההחלטה. פקידים במועצה לביטחון לאומי ובמשרד החוץ בוושינגטון שוחחו עם שגריר ישראל בוושינגטון, דני איילון, והביעו שביעות רצון מכך שהתוכנית עברה בממשלה.

פרס: אין טעם להצטרף לממשלה

במפלגת העבודה נוטים למשוך את הצעת האי-אמון שהגישה הסיעה, ולהימנע בהצבעות האי-אמון של סיעות האופוזיציה האחרות שצפויות להתקיים היום (ב').

יו"ר מפלגת העבודה, חבר הכנסת שמעון פרס, אמר כי אין טעם לדון בהצטרפות לממשלתו של שרון, גם לאחר פיטורי שרי האיחוד הלאומי, משום שמפלגת העבודה לא קיבלה הצעה בעניין וגם לא יזמה הצעה כזאת.

בעניין אישור תוכנית ההינתקות בממשלה אמר פרס, כי האופן שבו היא התקבלה "לא הוסיף כבוד לדמוקרטיה". לדבריו, "ההחלטה גם אינה קובעת מועד לפינוי היישובים. אולי לליכוד יש זמן, אבל למדינת ישראל אין".

לעומתו, ח"כ איתן כבל סבור כי "התוכנית היא תרמית אחת גדולה. לא התקבלה שום החלטה חדשה ואין סיבה להעניק לשרון רשת ביטחון". חבר מפלגתו, אופיר פז-פינס, אומר כי "הממשלה קיבלה החלטה נכה... אף אחד לא יכול לומר אם יפונו ישובים ברצועת עזה ומתי".

חבר הכנסת יחיאל חזן (ליכוד) אמר, כי ההצבעה בממשלה היא תחילת ההתאבדות הפוליטית של ראש הממשלה. לדבריו, "אבי ההתיישבות המציא תוכנית שהיא אויבת ההתיישבות והניסוחים המאולצים שנדרשו על-מנת להעבירה, הם בושה לממשלה".

השר אולמרט: הוריתי להפסיק הבנייה בגוש קטיף

"אני מלא הערכה לשרה לבני ולשרים נתניהו, לבנת ושלום שעשו צעד אדיר, והסכימו להגיע לפשרה, שמשמעותה פינוי רצועת עזה". כך אמר סגן ראש הממשלה ושר התמ"ת והתקשורת, אהוד אולמרט.

לדבריו, השרים "הבינו שצריך להתפשר ולשמור על אחדות הליכוד. הנחיתי את מינהל מקרקעי ישראל שיקפיא כל אפשרות בנייה ברצועת עזה, ושלא יינתנו היתרי בנייה חדשים, כי ברור שדרכנו לפינוי חשובה לנו - המשך השותפות עם המפד"ל. יש בסיס להמשך שותפות זו".

בסעיף 12 לנספח ג' להחלטת הממשלה - המהווה את נוסח הפשרה, נאמר כי "פעילויות מוניציפליות וקהילתיות הנוגעות למהלך החיים התקין ושירותים, להם זכאים התושבים יימשכו כסדרן". ואולם, "תוכניות ממשלתיות לבינוי ופיתוח שטרם החל ביצוען לא יקודמו לביצוע". עם זאת, הנספח קובע עוד, כי "תוקם ועדת חריגים שתהיה רשאית להתיר ביצוע תוכנית שהוקפאה כאמור לעיל, או להחליט שלא לקדם תוכניות, אף אם החל ביצוען לאחר בחינת כל מקרה לגופו ובהתאם לאמות מידה שיקבעו על-ידה".

"ועדת החריגים", נקבע בנספח, "תהיה בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה, ובהשתתפות מנכ"לי משרדי האוצר והמשפטים. החלטת ועדת החריגים ניתנת לערעור בפני הקבינט בכל מקרה שיובא לפניו על-ידי חבר ממשלה".

נתניהו: זו החלטה חשובה

שר האוצר, בנימין נתניהו, אמר כי הממשלה קיבלה החלטה חשובה, המאפשרת מהלך מדיני שקול מחד, ושומרת על אחדות הליכוד מאידך. לדבריו, ההחלטה לא מבשרת על מנצח או מפסיד. "המנצחים הגדולים עם תנועת הליכוד ואזרחי ישראל", אמר שר האוצר.

השר איתם: זו אחת ההחלטות השחורות ביותר שקיבלה ממשלה בישראל

סיעת המפד"ל התכנסה הלילה כדי לדון בשאלת ההישארות בממשלתו של שרון, נוכח חילוקי הדעות בין השרים איתם ואורלב [ראו קישור]. השר אפי איתם סבור, כי יש לפרוש מהממשלה, אולם לעומתו השר זבולון אורלב סבור, כי תוכנית הפשרה שהושגה אינה כוללת פינוי ישובים וניתן אולי לעכב את המהלך מתוך הממשלה.

בישיבת הממשלה שהתקיימה, אמרה שרון ליו"ר המפד"ל, ח"כ ניסן סלומיאנסקי, כי מפלגתו תעשה טעות היסטורית אם תחליט לפרוש מן הממשלה. לאחר ישיבת הסיעה ייפגשו חברי הכנסת של המפד"ל עם הרבנים אברהם שפירא ומרדכי אליהו בשעה 22:30.

השר אפי איתם (מפד"ל) אמר בתגובה לאישור תוכנית ההינתקות, כי "שום מכבסת מילים לא תוכל להלבין את אחת ההחלטות השחורות ביותר שהתקבלו על-ידי ממשלת ישראל, שפירושה המעשי הוא גירוש אלפי יהודים מבתיהם... בדרך אל ההחלטה נרמסו רצון הבוחרים, דבר מתפקיד הליכוד, נהלי עבודת הממשלה, הדמוקרטיה וזכויות האדם. אנחנו לא מתייאשים".

איתם הוסיף, כי "המפד"ל לא תתן את ידה לממשלה שקיבלה החלטה נוראה כזו. חזונו של ראש הממשלה, שבסוף 2005 יהיה אזור נקי מיהודים - לא יקום ולא יהיה. נאחד כוחות בליכוד, בימין ובציונות הדתית להקים מחנה גדול להילחם בכך".

השר אורלב: על המפד"ל להישאר בממשלה

שר הרווחה, זבולון אורלב (מפד"ל), אמר בתגובה לאישור תוכנית ההינתקות, כי אין הוא סבור שעל המפד"ל לפרוש מהממשלה, למרות שהוא מתנגד לכל סוג של תוכנית הינתקות. "לאור החלטת הממשלה כי התוכנית אינה כוללת פינוי וייבוש יישובים, יש בסיס להישארותנו בקואליציה", אמר אורלב.

"נכנס את מרכז המפד"ל", הוסיף שר הרווחה, "ונציג [את המצב] בפני החברים, צמרת המפלגה ורבניה, כדי לנסות ולשכנע שיציאת המפד"ל פירושה כניסת מפלגת העבודה, שפירושו ממשלת מרכז ושמאל. המשימה שלנו היא לעכב את הפינוי בעוד שנה ולהשפיע על ההחלטות".

השר לפיד: זהו ניצחון עצום של שינוי

שר המשפטים, יוסף (טומי) לפיד, אמר בתגובה לאישור תוכנית ההינתקות כי "זהו ניצחון עצום של שינוי, כי כאשר אמרנו שלא נישאר בממשלה אם לא תתקבל החלטה כזו תוך 3 שבועות, אז זה לקח חודש. זה בכלל תאריך היסטורי, שבו מתחיל תהליך של שלום שצריך להוביל אותנו למדינה יותר טובה ויפה, במחיר של כאב קשה מאוד שייגרם למתנחלים בחבל עזה".

לפיד הוסיף, כי הוא "מקווה שרובה הגדול של המפד"ל יישאר בממשלה, וברור שיש בה מאבק בנושא הזה. אני חושב שהם בסוף יתעשתו ועד שההכנות המשפטיות, הפיננסיות והאישיות יסתיימו, הם יכולים להישאר בממשלה בשקט".

המשבר האחרון נפתר סמוך לשעה 20:00

משבר נוסף פרץ הערב, זמן קצר לפני המועד שנקבע להצבעה: דקות ספורות לפני ההצבעה על תוכנית הפשרה יצאו השרים בנימין נתניהו, סילבן שלום ולימור לבנת, מישיבת הממשלה להתייעצות.

המשבר החדש אירע למרות שלשכת ראש הממשלה הודיעה, סמוך לשעה 15:30, כי הושג הסכם עם השרים 'המורדים'. על-פי ההסכם, לא ייקבע בתוכנית ההינתקות מועד התחלת הפינוי. כמו כן לא ייקבע מועד סיום הפינוי. עם זאת הוסכם לאשר, כי בכוונת שרון להביא לממשלה את תוכנית פינוי הישובים לאחר שתבוצע עבודת מטה.

עכשיו, כאמור, משבר נוסף. השרים מתנגדים להכללת חילופי המכתבים בין ראש הממשלה אריאל שרון לנשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש, בהם נקבע כי תוכנית ההינתקות תיושם עד סוף 2005. הם טענו, כי התחייבויות שרון לבוש ליישם את ההינתקות סותרת את נוסח הפשרה שהושגה השבוע. למעשה, ביקשו השרים "המורדים" לעקר את התוכנית מהמרכיב הבסיסי שבה, שנכלל גם בחילופי המכתבים, והוא התחייבות מפורשת לפינוי ישובים. השלושה התייעצו עם עורכי דין בנושא ובשל כך התעכבה ההצבעה על התוכנית.

אולם גם למשבר הזה נמצא לבסוף פתרון, לאחר שהוחלט כי חילופי המכתבים יאוזכרו בהחלטת הממשלה, אולם הם לא יאושרו כנספח רשמי להחלטה, כפי שביקש תחילה שרון.

תאריך:  06/06/2004   |   עודכן:  07/06/2004
נועם שרביט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מנכ"ל משרד החוץ, יואב בירן, יצא היום (א', 6.6.04) לביקור עבודה בסין, במהלכו ייפגש בבייג'ין עם שר החוץ הסיני, לי זאוסינג, ועם סגן השר לקשרי חוץ במפלגה הקומוניסטית הסינית, מא וונפו.
06/06/2004  |  גל ברגר  |   חדשות
הממשלה עשתה היום (א', 6.6.04) צעד משמעותי לקראת פתרון מצוקת השכר ברשויות המקומיות, כאשר ועדת השרים לענייני חקיקה החליטה פה-אחד לתמוך בהצעת החוק שיזם שר הפנים פורז, על דעתו של שר האוצר נתניהו. מטרת של ההצעה: להתגבר על המצב הבלתי מתקבל על הדעת אליו נקלעו הרשויות המקומיות, שחשבונותיהן מעוקלים ואשר חתמו על תוכניות ההבראה שיזם משרד הפנים.
06/06/2004  |  מיכאל דבורין  |   חדשות
האם ההסתדרות שוב עומדת להפוך את חיינו לסיוט אחד גדול על-ידי השבתת המשק? אם לשפוט על-פי ההצהרות הלוחמניות שיוצאות מדוברי ההסתדרות, ייתכן מאוד שהתשובה לכך חיובית.
06/06/2004  |  מיכאל דבורין  |   חדשות
נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, פנה היום לשר הפנים, אברהם פורז (שינוי), בדרישה להקים ועדה שתבחן את מכלול הנושאים הקשורים בגביית ארנונה, ובכלל זה מהי הדרך הנאותה לחלוקת ההכנסות מארנונה שאיננה למגורים, קרי הארנונה העסקית.
06/06/2004  |  מיכאל דבורין  |   חדשות
בערים אנקרה ואיסטנבול שבטורקיה נערך בימים אלו כנס בינלאומי ביוזמת LOSEV - הקרן הטורקית לבריאות וחינוך לילדים עם לוקמיה, בהשתתפות ילדים ובני נוער ממדינות רבות מכל רחבי העולם.
06/06/2004  |  גלית יצחק  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אחד יצא בשצף-קצף נגד פרקליטות המדינה, היא רקב, היא רוצה להפיל את שלטון הימין, היא מבצעת עבירות, היא חוקרת את חבורת ביבי ועד היום איש לא הורשע
חיים רמון
חיים רמון
נאום שנשא הרמטכ"ל לשעבר אביב כוכבי בכנס בארה"ב כולל בדיות ומעשיות    כוכבי הוא אחד הבכירים שהפיץ שחמאס מורתע - "חמאס לא מגיב לתקיפות שלנו ואפילו לא שוקל להגיב"    בתקופת כהונתו של נפ...
איתמר לוין
איתמר לוין
"עשרת הימים הנוראים הלאומיים" - מיום השואה, דרך יום הזיכרון ועד יום העצמאות - מקבלים השנה משמעות קשה במיוחד    כמה מחשבות על השבוע שעבר והשבוע הבא
אולפני אל-ג'זירה [צילום: נאסר נאסר/AP]
גדי חיטמן
אלג'זירה, למי שיודע ערבית, הייתה הערוץ היחיד שהעביר תמונות וקולות מעזה מאז ה-7 באוקטובר לכל בית בישראל    העובדה שאין תקשורת ישראלית שמכסה את המלחמה מתוך הרצועה העצימה עוד יותר את ח...
דרור גרין
דרור גרין
מזאי אינו מתאר את החייל הרוצח את קורבנותיו כמי שמייצג את הרוע המוחלט, אלא כמי שנקלע, מרצון או שלא מרצון, כמו קורבנותיו, לסצינה שבה עליו לשחק תפקיד
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il