|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

בין האישי ללאומי:

כיצד יוצרים משמעות באמצעות טקסי זיכרון?

טקסי זיכרון תובעים מאיתנו לבטא במילים אירועים שמשמעותם חורגת מכל טקסט או סמל, ואולי בשל כך, רבים כ"כ נרתעים מהם כיום. אלא שלזיכרון הקולקטיבי שנוצר בטקסים חשיבות חברתית עצומה מהי אם כן הדרך "הנכונה" ליצור זיכרון משותף? מה אנו מבקשים להשיג בעזרתו? ומהו המקום שנותר לביטוי האישי והאינטימי על במת הטקס? נעם ציון, דורית גלסר ורני יגר, חוקרים ומחנכים במכון הרטמן, מנסים, כל אחד מתוך עולמו, לענות על שאלות אלה
30/05/2010  |     |   מאמרים   |   מכון שלום הרטמן   |   תגובות
עומדים בצפירה. יום השואה, תל אביב 1974 [צילום: יעקב סער/לע"מ]

הדיון שקדם להחלטה על המועד בו יצוין יום השואה היה במידה רבה הדיון על לקחיה של השואה ועל משמעותה עבור החברה הישראלית, מסביר נעם ציון. לדבריו, ייתכן שכיום עלינו להיפרד מהרצון להעניק משמעות אחת לשואה, ולנוע לעבר ייצוג פתוח ומקוטע יותר, הכולל בתוכו את שבריהן של הגישות השונות שהתרסקו אל מול האסון הגדול בהיסטוריה.

"התאריך בו יחול יום השואה היה נושא לדיון ארוך שנים בישראל. הרבנות הראשית ביקשה לקבוע את יום השואה בעשרה בטבת, יום תחילת המצור על ירושלים, שנקבע כיום של צום ותשובה ביהדות. הרקע לכך היה פרשנותם הקלאסית של הרבנים, לפיה העם היהודי נושא גם הוא באחריות לשואה, ועליו לכפר על כך. מול הגישה הזו ניצבו הלוחמים והפרטיזנים ניצולי השואה, שרצו לתת ביטוי דווקא לממד הגבורה היהודית. הם ביקשו לקבוע את יום הזיכרון בחג הפסח עצמו, בו החל מרד גטו ורשה. מוסדות המדינה קיבלו את עמדתם בשינוי קל, וקבעו את יום השואה בחודש ניסן, בו לא נהוג להתאבל.

מאוחר יותר, ביקש ראש הממשלה מנחם בגין לשנות את התאריך, ולהעבירו לתשעה באב, המציין את חורבן בתי המקדש. אלא שעמדתו, שביקשה לשוב ולעגן את יום הזיכרון בתפיסה המסורתית של השואה, לא התקבלה.

הדיון הציבורי והפוליטי בשאלת קביעת המועד ליום השואה מוכיח עד כמה קשה להכיל את משמעותה בסמל, בטקס או בטקסט. הקושי הזה הוא שהוביל לניסיונות לחפש אנלוגיות לשואה, ולעגן אותה באירועים ובתאריכים קיימים. גם בטקסי השואה אנו נתקלים במצוקה הזו: כיצד למצוא את המלים הנכונות לפרש חוויה כה קשה, כשלעתים קרובות נדמה שדווקא השתיקה היא המעשה הראוי? אלא שהזיכרון נזקק למלים, וכך, כששואלים כיצד לעצב את טקס הזיכרון, שואלים למעשה מהו המתכון הפרשני המתאים לשואה.

הגישה הדתית לשואה, המטילה אחריות על הקורבנות, נדחתה זה מכבר, ולאחרונה נדמה יותר ויותר שגם דגם הגבורה הציוני אינו מהווה מענה מספק לצרכי הזיכרון. רבים שואלים עצמם אם אין מקום להמצאת דגם חדש לזיכרון, ואם כן, כיצד עושים זאת?

פרופ' דוד רוסקיס, המלמד באוניברסיטת בן-גוריון, הבין שאף אחד מהטקסטים הדתיים אינו מסוגל לבטא או להכיל את עוצמתה של השואה. השואה אף שמה את הטקסטים הללו ללעג. במקום לכתוב טקסטים חדשים, החליט רוסקיס להעמיד זה מול זה טקסטים מסורתיים ומודרניים. כשהניח להם להתנגש זה בזה באסופה אחת, הוא ביקש שהטקסטים המסורתיים והמודרניים יהדהדו אלה באלה.

יצירתו של פרופ' רוסקיס 'מדרשי צלמוות' היא מעין סידור או הגדה ליום השואה. לצד הטקסט המקראי של עקידת יצחק, בו הקב"ה מבקש מאברהם להקריב את בנו כ"קורבן עולה", מובא קטע מתוך 'חיל ורעדה', ספרו של סרן קריקגור העוסק בעקדה. לצידם מובא קטע מזיכרונותיה של יהודייה מווילנה שנלקחה עם בתה לפונאר, ובו מספרת האישה על הצעדה אל היער. השואה הרי אינה קידוש השם במובן המוכר, שכן גורל קורבנותיה לא היה בידיהם; ועל-ידי העמדת הטקסט המקראי מול הפרשנות החדשה והעדות האישית נוצר רב שיח, שאינו מאפשר לטקסטים 'להשליט' משמעות אחת מוחלטת. רוסקיס מנסה להציג מודלים שבורים, מתוך הבנה שדווקא השבירה הזו עשויה לבנות תחושה שלמה יותר של הבנת השואה.

'מדרשי צלמוות' כולל בתוכו הוראות התנהלות למהלך הקריאה. חלקים בו נקראים בישיבה על הארץ, ללא נעליים, וחלקים אחרים נאמרים בעמידה. אחד מהקטעים באסופה הוא טקסט שכתבו חז"ל מיד אחרי חורבן בית שני. המדרש אומר שם 'מי כמוך באילמים השם' (מכילתא דרבי ישמעאל, פרשת בשלח), במקום 'מי כמוך באלים השם' (שמות ט"ו, י"א), והבאתו כאן היא שימוש חדש בתגובה של חז"ל למשבר התיאולוגי שיצר חורבן הבית. לצד המדרש מצוטט אלי ויזל, הקובע 'בראשית הייתה שואה'. כמו שחז"ל החלו לבנות את התרבות היהודית לאחר החורבן, קורא לנו הטקסט לקבוע את השואה כנקודת ההתחלה בבנייה המחודשת.

אין פרשנות אחת לשואה. אין לקח אחד, אין דגם להתמודדות או תגובה אידיאולוגית ברורה ומיידית לשואה. נשארנו עם השברים, ורק בעזרתם נוכל להתמודד עם חוויה שהיא גדולה מיכולתה של הספרות המוכרת להכיל או לתאר, מבלי להשתיקה".

הזיכרון מתקיים רק מתוך דיאלוג עם הזוכרים עצמם, אומרת דורית גלסר. בבית הספר משתדלים להתחבר לסיפוריהם האישיים של הנוכחים, מתוך הבנה שאין תחליף להעמקה שיוצרת החוויה הפרטית.

"אירוע זיכרון הופך משמעותי רק כשהוא מוכּר לאנשים. טקס הוא לרוב אירוע מרוחק, פורמלי ונוקשה, שנדמה לעתים שצריך להתחפש בו, ולהתנהג באופן מאולץ או לא טבעי. בתיכון הרטמן אנחנו מנסים לחבר את הטקס עד כמה שאפשר אל המשתתפים ואל הצופים בו, והכלי המרכזי לכך הם הסיפורים האישיים. אנו מחפשים את הממד הפרטי בחוויה, זה שיהפוך את הטקס לרגע אישי עבור המשתתפים ויעביר את מסריו באופן בהיר יותר לצופים. כשזה קורה, נוצרת תחושה של אמת, שהקהל מגיב אליה ונענה לה.

הטקסים היחידים שאנחנו מקיימים בבית הספר הם ביום הזיכרון וביום השואה. זאת בכוונה תחילה, על-מנת להבדיל אותם מכל יום 'מיוחד' אחר. ביום השואה האחרון, נושא הטקס היה 'מפה לשם ובחזרה'. תלמידים ומורים עלו וסיפרו את סיפורי ההצלה של סביהם. ביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל נבחרה קינת דוד כרעיון המרכזי, תוך התמקדות במוטיב 'הנאהבים והנעימים'. במהלך הטקס סיפרנו את סיפוריהם של חיילים שומרי מצוות שנפלו, על-מנת לצור קרבה אל נערי בית הספר, אשר באים מרקע דומה.

בטקסים הללו התלמידים בוחרים בעצמם את השירים שיושמעו, כך שלצד טקסטים בעלי מוטיבים דתיים כמו 'אל מלא רחמים' או 'יזכור', שרים התלמידים שירים הקרובים לליבם, כמו 'לב אם'. בדומה לבחירת הסיפורים, המטרה היא לשבור מעט את הרשמיות הטקסית ולהפוך את האירוע לחוויה פרטית שבמרכזה עומדים בני אדם. בטקס שקהל משתתפיו מורכב מצעירים שבעוד זמן מה ילבשו מדים, לא ניתן, לצד העוצמה של הכאב והאובדן, להתעלם מהאווירה הטעונה שנוצרת.

הזיכרון שלנו מעוגן במקום האישי, הקטן והנקודתי, ורק משם יש להצמיח אותו למימד הלאומי. הטקסטים שאנו בוחרים לטקסים מדברים על משמעות המוות מבעד לעיני האנשים הקרובים ביותר לנוכחים בטקס. בחברה הישראלית עולים לא אחת קולות המדברים על חוסר התוחלת שבלחימה. הקול האישי, העולה אצלנו בטקס יום הזיכרון, מאפשר להתמודד עימם.

אפילו בנסיעות לפולין, בהן יש מסלול הכרחי וכמעט קבוע מראש, חשוב לנו להדגיש את המקום האישי ואת הזיכרון המשפחתי. לא אחת קורה שאנו חורגים מהמסלול המוכתב, ויוצאים לכפרים ולערים שם חיו קרוביהם של התלמידים שלנו ושם התרחשו הסיפורים של משפחותיהם.

הזיכרון, גם כשהוא ציבורי, מעוגן בחוויה הפרטית ומתקיים רק מתוך יצירת דיאלוג עם אלו הנדרשים לזכור. אפשר לראות טקסים מרשימים, רוויי פירוטכניקה ומסכי ענק, או מקומות היסטוריים מצמררים, אבל רק המפגש עם חוויותיהם של אנשים אמיתיים מעניק משמעות ומחייה את אלו שאינם".

הזיכרון, במיוחד בישראל, עלול להפוך לדבר חונק. עלינו ללמוד לאחוז בו ולא רק להתמסר אליו, מסביר רני יגר, "ללא זיכרון, אישי או קולקטיבי, אין זהות. רואים זאת בבהירות כשאנשים מאבדים את זכרונם, והם חשים כאילו אישיותם אבדה להם. באופן דומה, הזיכרון הכרחי על-מנת ליצור את האישיות המשותפת של הקולקטיב. בכל סקר בו נשאלו חילונים מה חשוב להם כיהודים, התשובה הכי בולטת הייתה 'הסיפור המשותף'. לכל אחד חשוב למקם את עצמו בתוך הסיפור הזה.

הזיכרון מקנה משמעות למקום בו אנחנו נמצאים. מעוגנת בו החברתיות והנכונות להקרבה והתמסרות בין חברי הקהילה. הוא בעיקר נותן לנו פשר, אשר ממנו אנו גוזרים מסקנות. אנחנו בישראל מודעים מאוד, כמובן, למנגנונים שמשפיעים על הזיכרון. אבל ללא השפעה על החיים, מה הטעם בזיכרון?

בטקסים שאני עורך, אחד הדברים החשובים עבורי הוא הניסיון לגלות את מימדיו היהודיים של הזיכרון הישראלי. לדורות הראשונים בארץ, האבות הפוליטיים של המדינה, השפה היהודית הייתה חלק מהאוצר התרבותי. גם כשמרדו בה, היא הייתה שם, נוכחת במבנים ובסמלים שיצרו. לדוגמה, 'הימים הנוראים' שבין יום השואה ליום הזיכרון נתפסים כביטוי המובהק לזיכרון הישראלי, וברור שבדיוק לשם כך הם נוצרו. מאידך, הם מתקיימים מיד אחרי פסח, שגם תבניתו ההיסטורית היא של מעבר מגלות לגאולה. עיצוב הזיכרון המודרני, אם כן, משמר את התבנית הזו באופן עמוק.

לרבים בציבור הישראלי חסרים חלקים מהזיכרון היהודי, ולעתים עליהם להרחיב אותו. אלא שלעומת יהודים החיים בחו"ל, לישראלים יש זיכרון יהודי נוסף, עצום ממדים, גם כשאינם מודעים אליו. את השפעותיו אפשר לדמות למעין גן נסתר בגוף האדם. הזיכרון היהודי הזה מפעם בשפה העברית היומיומית ובמבני חיינו גם מבלי שנרגיש.

כך למשל, לקחתי חלק בעיצוב טקס זיכרון שהתבסס על מבנה יהודי - טקס הבדלה בין יום הזיכרון ליום העצמאות. 'עת ספוד, ועת רקוד'. בין היתר, לקחנו את שירו של נתן אלתרמן 'מגש הכסף', שנקרא לרוב כצידוק הדין, ובנינו סביבו מעין דף גמרא עם פירושים. ניסינו להראות קשרים בין השיר למעמד הר סיני, וגם להביט על השיר כנבואה מודרנית ולאו-דווקא כקדיש.

מתוך תפיסת הזיכרון הזו, אני מזהה בעייתיות במסעות לפולין, כפי שהם מעוצבים היום. אני מאמין באופן בסיסי במהלך הציוני, וזו בעיה עבורי שישראלים צריכים להגיע לאושוויץ על-מנת לקבל גושפנקא לישראליות שלהם. אין הכוונה שלא צריך לנסוע, אלא שיש לחשוב ברצינות מדוע נוסעים.

כאשר מדובר באירוע עצום ממדים כמו השואה, לא ניתן לצמצם את השפעותיו לטקסים ולסמלים המוקדשים לו. לא תמיד ברור לנו עד כמה אנחנו באמת מושפעים מהשואה. השואה מחלחלת אלינו כל הזמן. חשוב לדבר על הנושא כמה שיותר, כדי שממדי ההשפעה וצורותיה יהיו חשופים לאור, כמו טיפול שנועד להתמודד עם זיכרון אישי. רק כאשר נעלה אותו על פני השטח, נוכל ליצור את הזיכרון ולא להיות כבולים אליו בלבד".

נעם ציון הוא מחנך העוסק בהכשרות והשתלמויות מורים במכון שלום הרטמן החל מהקמתו ועורך הגדת הפסח "הלילה הזה - הגדה ישראלית".
דורית גלסר היא רכזת חינוך חברתי בתיכון הרטמן בירושלים ומורה לספרות ולתאטרון.
רני יגר הוא דוקטורנט בחוג לפרשנות ותרבות באוניברסיטת בר-אילן, ממייסדי בית תפילה ישראלי בתל אביב וינהל בשנה הבאה את בית הספר למורים של מכון הרטמן.
תאריך:  30/05/2010   |   עודכן:  30/05/2010
נעם ציון, דורית גלסר, רני יגר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
כיצד יוצרים משמעות באמצעות טקסי זיכרון?
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראש הממשלה בנימין נתניהו ונגיד בנק ישראל סטנלי פישר חושבים "בראש אחד" בכל הנוגע לחשיבות נטרול ריכוזיות כוחם של הטייקונים במשק הישראלי. אולם חשיבה לחוד ומציאות לחוד. מי שחושב בדיוק ההפך משני האחראים על כלכלת ישראל, היא עורכת הדין מרגלית נוף, שהציבור גילה אותה בערוב ימיה בתפקידה כיו"ר ועדת המניות של בנק לאומי, הממליצה לאסיפה הכללית של הבנק מי הם המועמדים המועדפים עליה להיבחר לדירקטורים בבנק. הגברת נוף, שנכוותה בסיבוב הראשון של הבחירה, שממנו נאלצה לסגת בעקבות הלחץ הציבורי, פרסמה לידיעת הציבור את נימוקי הוועדה לבחירת חמשת הדירקטורים המיועדים. רק עובדה אחת העלימה הגברת נוף, או אולי רק שכחה: שני המומלצים שאותם היא רואה כמתאימים לתפקיד יו"ר הבנק, הם דוד ברודט ואהוד שפירא, עושי-דברם של שני טייקונים.
30/05/2010  |  עמי דור-און  |   מאמרים
שש הערות על אובדן אליפות המדינה בכדורסל ועוד אחת קטנה על היורשת
30/05/2010  |  איתמר לוין  |   מאמרים
הם שרדו את תהום הנשייה הנאצית, לוחמים ופרטיזנים בעשור השמיני והתשיעי לחייהם, שנותרו הירואים וזקופי-קומה על-אף אימי השואה. ועכשיו, בטרם ילכו לבית-עולמם, הם מותירים אחריהם על הנייר, בתיאור אישי ואנושי מרתק, את זיכרונותיהם מימים הרי-גורל, כדי שמוראות האימה שעברו לא יישכחו ולא ייסלחו.
30/05/2010  |  ראובן לייב  |   מאמרים
את אביחי הכרתי בכיתה ב'. כיוון שאין בתי ספר בבית חגי, הוא היה נוסע כל יום אל בית הספר הממלכתי דתי שבקרית ארבע. במשך השנים גיליתי אדם משכמו ומעלה, ולא כל אדם ניתן להכתיר בתואר שכזה. הוא היה אדם אכפתי, חברותי, שכל אחד יכול ללמוד ממנו המון. הצורה בה היה מתייחס אל כל אדם, תמיד הייתה בסבר פנים יפות, וחיוכו נותר לי רק לזיכרון.
30/05/2010  |  עקיבה לם  |   מאמרים
הכל החל בחדשות ערוץ 2, ביום חמישי, בשמונה בערב. יונית לוי, חמורת סבר, מספרת על פרומו ובו חלון הזדמנויות נדיר שנקרה בדרכו של עמנואל רוזן. ענת קם דיברה לאומה! לכתב החרוץ נודע שהגברת שגנבה מבסיסה בשיטתיות חומר סודי ורגיש ביותר, ומסרה אותו לעיתונאי של הארץ, מתייצבת אחת ליום בתחנת המשטרה. רוזן נשלף ממיטתו וארב לה בחדר המדרגות. לאחר שהביט בה בעיניים טרוטות, הצליח לנסח שתי שאלות: "מה דעתך, מאשימים אותך בריגול חמור. מתי לדעתך הם יצליחו לרדת מהעץ שטיפסו עליו?" וגם: "האם מדובר בריגול חמור או בהגזמה חמורה ומתי הם יגיעו למשהו שפוי יותר?". קם נענתה לאתגר ופלטה את ראשי הפרקים של כתב ההגנה ה'פלדמני' שלה. מאוד מעניין. הפרומו הסתיים כשיונית ועמנואל נועצים מבט רב-משמעות בצופים ההמומים מגודל המעמד וכל מה שנותר, זה להמתין בקוצר-רוח ליצירה השלמה שניחתה עלינו לטובה במסגרת התוכנית "נדבר על זה בבית" ששודרה היום.
30/05/2010  |  אלכס נחומסון  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   שואה וגבורה  /  מי ומי    / 
המנהיג הנשכח מצפת: ר' שמואל הלר  /  רבקה אמבון
מינים, מינות ומשבר הזהות היהודי הגדול  /  פרופ' עדיאל שרמר
עמלק  /  יוסקה אחיטוב
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il