|   15:07:40
  רועי נתן  
פובליציסט הסוכנות היהודית
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

מכתבים מ"לימוד" המפטונס (א')

היהודים ממזרח אירופה נותרו מחוברים בטבורם לתרבותם השורשית; הם לא מוכנים לוותר על השפה, וזה מה שמחברם ל"לימוד"
31/08/2010  |   רועי נתן   |   כתבות   |   תגובות
בית הכנסת בהמפטונס [צילום: רועי נתן]

מערב המפטון, לונג איילנד, נחשבת, מזה עשרים שנה, למרכז של העילית היהודית של ניו-יורק רבתי.

תוכנית ה"לימוד" כוללת הרצאות רבות, הופעות של אמנים, הופעה של חזן נפלא - נתנאל הרשטיק (בנו של החזן הנפלא נפתלי הרשטיק) - ומקהלה שמורכבת ממוסיקאים יהודיים ממזרח אירופה שמלווים את התפילה. כאן יושבים, באווירה המיוחדת הזאת, עם ארון קודש שמכסה ספרי תורה במסך מדהים בעיצובו, טובי העיר במחלצות השבת, וגם במכנסיים קצרים, בטי שירט, בכפכפים ובטלית מצויצת, ונהנים מקדושתה של שבת קודש.

מערב המפטון לא הייתה, לפני כן, יותר מעיירת קיט. לפני למעלה ממאה שנים הייתה לונג איילנד עיר הקיט של יהודי ניו-יורק רבתי. לכאן הגיע המלחין היהודי אירווינג ברלין, כשרצה לנוח, ולכאן הגיעו האחים זינגר, יצחק בשביס זינגר - זוכה פרס נובל לספרות (משפחת מושקט) ואחיו י.י. זינגר (יושה עגל, בית קרנובסקי), כשהיגרו לארה"ב מבילגוריי שבפולין.

היום, מערב המפטון, שבה הותקן עירוב לשבת, היא מרכז יהודי ער מאוד בימי השבוע, בשבתות ובחגים. "כאן אפשר לחוש יהודי", אומר סטוארט כהאן, שבא לכאן מניו-יורק לפני שבת.

לפני שנה התקיים כינוס היסוד של "לימוד" בהמפטון, שהוקדש למאה וחמישים שנה להולדתו של הסופר היהודי-רוסי שלום עליכם, יליד פריסלב, אוקראינה, שהתגורר מרבית חייו בקייב (יהופץ), אוקראינה. לכינוס הגיעו טובי העיר של ארה"ב היהודית ובהם חבר הקונגרס היהודי, ג'רי נדלר ממנהטן, ניו-יורק, שמדבר אידיש; בתו של שלום עליכם, בל קאופמן בת התשעים ושמונה; השרה סופה לנדבר; הקונסול אסף שריב; וחברי הכנסת יוצאי חמ"ע [=חבר המדינות העצמאיות] זאב אלקין, פאינה קירשנבאום וליאון לטינצקי.

ההצלחה פתחה את התיאבון. ביום ראשון, 13.8.10, שוב נסגר המעגל בצורה ניסית משהו: "לימוד FSU" המפטון מקיים פסטיבל לימוד ליהודים מחמ"ע, ביחד עם בית הכנסת שנחשב בין היוקרתיים ביותר בארה"ב. זו השנה השנייה ברציפות, כינוס "לימוד" יכלול מרצים בתחומי היהדות והתרבות העולמית. למעלה מתשע מאות משתתפים מגיעים לכינוס ומרביתם מהגרים מחמ"ע, יוצאי ברית המועצות לשעבר, שהרעב שלהם לתרבות אינו מניח להם. הם מוכנים להיטלטל מצד אחד של הגלובוס לצדו השני כדי להקשיב להרצאות במשך יום שלם. הם עשו זאת בכינוס "נובל" האחרון בירושלים והם עושים זאת כאן במערב המפטון.

המנהיג - הרב שניירר

הרב מרק שניירר נחשב בעיני קהילתו למנהיג. הם רואים בו מנהיג, וכשהוא עולה לבמה ומתפלל עימם הוא נתפס בעיניהם לאחד מטובי העיר שלהם. בלשכתו, הרחק מהקהל שלו, מוקף בשלטי הערכה וכבוד, הוא מבהיר שהחלטתו לשתף פעולה עם לימוד FSU היא החלטה אסטרטגית שתכליתה לחבק את היהודים שהיגרו לארה"ב, שהרי כל יהודי רביעי בניו-יורק הוא יהודי שהיגר לארה"ב מחמ"ע. "אנו מחבקים את יהודי חמ"ע שהגיעו לכאן כמהגרים על-מנת שיצטרפו לזרם המרכזי בקרב יהודי ארה"ב", אומר הרב.

מסביב לבית הכנסת שלו הוקמו שלושה אוהלים ענקיים ועשרות מרכזי הרצאה. האורח המרכזי בטקס הפתיחה הוא האסטרונאוט היהודי ד"ר גארט רייסמן, ואז החל פסטיבל לימוד בעשרות המוקדים שהוקמו. ההרצאות נישאות באנגלית וברוסית, ועל הדלת מתדפקים מאות יהודים מחמ"ע, שמחפשים אחר הזהות היהודית שלהם ברעב בלתי מוסבר.

איך אתה מסביר את התופעה הזאת? לפני שנה היו חמש מאות משתתפים והשנה כמעט אלף משתתפים? איך אתה מסביר את התופעה, את הצמיחה הזאת במספר המשתתפים? שאלנו את חיים צ'סלר.

צ'סלר: "יש בקהילה היהודית-רוסית בארה"ב אנרגיה עצומה, שדומה לה נמצאת גם במדינות אחרות שאליהן הגיעו יהודים דוברי רוסית, כמו ישראל, גרמניה, אוסטרליה וקנדה, וזהו הרצון הזועק לביטוי עצמי של האנרגיות החיוביות שקיימות בקהילות אלה. תוכנית "לימוד" מגשימה לאוכלוסיה זו את החלום להתבטא, להיות חלק ממהלך אינטלקטואלי, כשהכל עומד על ארבע רגליים: התנדבות, חופש בחירה, פלורליזם, שוויון בין מינים, זרמים וגילאים. בנושאים רגישים כמו זהות יהודית או שאלת מיהו יהודי, רק הקהילה הרוסית עצמה יכולה להיות כתובת לפתרון מבפנים לתופעה של משפחות מעורבות, כי הם לא מוכנים לקבל את הממסד (ממשלה ואחרים) אלא הקהילה עצמה".

הנס של "לימוד"
[צילום: רועי נתן]
בתמונה: חיים צ'סלר - מייסד "לימוד", שליחת הסוכנות היהודית לקהילה היהודית דוברת רוסית בניו-יורק, ורומן פולונסקי - יועץ יו"ר ההנהלה נתן שרנסקי
▪ ▪ ▪

חיים צ'סלר, המייסד של "לימוד", אומר כי הנס של "לימוד" המפטונס מורכב מכמה אלמנטים מרכזיים: האחד - ההתקבלות של לימוד בלב ליבה של העילית היהודית בארה"ב בשל האיכות שהתוכנית מציעה; השני - הרצון העצום של המהגרים היהודיים להגיע ולשמוע; והשלישי - האינטרס היהודי-אמריקני לחבק את המהגרים היהודים מחמ"ע שהפכו לכוח מוביל ברחבי ארה"ב בכלל ובעולם היהודי בארה"ב בפרט. "פעם דיברו על זכוכית שמפרידה בין יהודי ארה"ב ליהודי ישראל והעולם. דיברו על הנשיקה שמעבר לזכוכית. 'לימוד' ניפצה את האגדה הזאת באיכות האדירה שכוללת בתוכה הן מרצים מן השורה הראשונה, מתנדבים מדהימים, ושיתוף פעולה שבין בית הכנסת של המפטון לארגון 'לימוד'", הוא אומר.

הרב מרק שניירר הקים בית כנסת יוצא דופן ביופיו, באיכות התוכנית שלו, והוא מקיים כאן, מדי שבת בשבתו, תוכניות תרבותיות מגוונות מאוד. בבית הכנסת אפשר להקשיב לחזן נתנאל הרשטיק, בנו של החזן נפתלי הרשטיק, ולמקהלה שמורכבת, רובה ככולה, ממוסיקאים יהודים מחמ"ע, שמלווים את התפילה האורתודוכסית שלא תשמעו כמוה באף בית כנסת בארה"ב. זו איננה אווירה ישראלית אבל זוהי תפילה, אורח תפילה, שלא תראו בשום קהילה יהודית בעולם והאווירה פתוחה, עם מחיצה בין נשים וגברים, אבל כשכל אחד רואה את כל אחד מבני המשפחה, והכל באווירה אינטימית למרות המספר הרב של המשתתפים.

הנער הניצול והתפילין

שר המדע והטכנולוגיה, הרב פרופסור דניאל הרשקוביץ, הגיע לבית הכנסת סמוך לכניסת שבת. הוא השתתף בתפילה והסב לשולחן מוקף אנשי ביטחון. הוא הגיע לכאן מפגישה עם ראשי נאס"א בארה"ב "שהביעו משאלה שישראל תמכור להם שלושה פרויקטים לפרויקט החלל", סיפר השר.

ערב שבת, כשאווירה דשבתא הייתה באוויר, הסבו לשולחן טובי העיר היהודית, ביחד עם יהודים מארץ ישראל, בלב ליבה של אמריקה היהודית והכל על שולחן אחד. התפילה המקדימה הייתה ארוכה, כמקובל בבית הכנסת נוסח ספרד, ושירה של גברים ובה לחנים של הקרליבך, הרבי מקליב, ר' ישראל מרוז'ין, הקוז'ניצער, ועוד. וכן, לחנים רוסיים לקראת לימוד שנפתח ביום ראשון, ואפילו מנשואי פיגרו של וולפגנג אמדיאוס מוצרט.

כשהרב פרופסור דניאל הרשקוביץ עלה לדבר, בסיומה של תפילת מוסף, הוא סיפר סיפור שמתקשר לפרשת השבוע, פרשת שופטים. הוא סיפר על נער בן שבע-עשרה וחצי שעמד בפתח מחנה הריכוז בוכנוולד כשהרב היהודי-אמריקני הגיע למחנה בבגדי צבא באפריל 1945, כדי להודיע ליהודים שנותרו בחיים כי הם חופשיים. הנער הזה ביקש רק דבר אחד: להניח תפילין לאחר שהשוטרים הנאצים נטלו ממנו את התפילין שלו. הוא לא ביקש אוכל - רק תפילין. הרב היהודי-אמריקני אמר לילד, כשדמעות בעיניו: הנה, קח את התפילין שלי והם יהיו מעתה שלך. "הנער הזה, היה אבי, אשר לפני שישים וחמש השתחרר ממחנה הריכוז בוכנוולד", אמר הרב לבית הכנסת המלא מפה לפה ביהודים אמריקנים, ביהודים מחמ"ע וביהודים מישראל. הנער הזה מבוכנוולד נישא לניצולת אושוויץ ודניאל נולד בישראל, ו-21 שנים לאחר מכן הניח את התפילין מבוכנוולד בבר המצווה שלו. האווירה מסביב הייתה מחשמלת, כשהשר סיפר לאורחים על הזיכרון הזה, ורבים מחו דמעה. ואז הגיע הבן של הניצול מבוכנוולד כשר בממשלת ישראל לאושוויץ במסגרת מצעד החיים בפולין, והניח את התפילין שהותיר לו אביו ביום השנה ה-65 לשחרור מחנה ההשמדה בוכנוולד, כשביקר באושוויץ בראש המשלחת הישראלית במסגרת "מצעד החיים".

הזהות היהודית מתחדדת בעיני רבים מן השומעים כשסיפור כזה ("אחד מאלפי סיפורים") מסופר בקרב יהודי הגולה.

עברית לבת של פרס
[צילום: רועי נתן]
בתמונה: ד"ר צביה ולדן ופרופסור הרב דניאל הרשקוביץ בפתח פסטיבל "לימוד" בהמפטונס ניו-יורק
▪ ▪ ▪

ד"ר צביה (ציקי) ולדן, בתו של הנשיא שמעון פרס, הגיעה ל"לימוד" בהמפטון, כדי לשאת הרצאה בליל שבת. היא משתתפת קבועה ב"לימוד" כמרצה. את ההרצאה שנשאה לאחר תפילת ליל השבת היא הקדישה לשורשים היהודיים של משפחתה. היא סיפרה לקהל שהתכנס לאחר התפילה לארוחת הערב על הסבא והסבתא שלה, הוריו של אביה שמעון פרס. היא הייתה מגיעה אליהם כילדה כדי להתארח. מדי שבוע הייתה מגיעה ורואה ספר שעומד באותו עמוד ממש, עמוד 18, והיא החליטה לשאול, כילדה: מדוע כל העת הספר נמצא על אותו עמוד? הסבתא אמרה לה: תשאלי את סבא. והסבא ענה: תשאלי את סבתא. ולבסוף נטלו את הקטנה כדי שתראה את הסוד הגדול. מתחת למיטה שעליה ישנו הסבא והסבתא, היו ספרים ברוסית ועיתונים ביידיש. והסבתא אמרה: אי-אפשר בלי ספרות רוסית, עיתון ביידיש, אבל אנחנו מחזיקים בספר בעברית כדי שנוכל ללמד אתכם, הנכדים, את השפה העברית...

אלה השורשים שלה, של בני המשפחה, וכן של רבים מן היהודים שנולדו בארץ ישראל להורים שהגיעו ממזרח אירופה. היהודים ממזרח אירופה נותרו מחוברים בטבורם לתרבות המזרח אירופית, שהרי ישראל היא מולדת אבל התרבות, הספרות והשירה, הן המולדת שמנקרת ומרעיבה את המהגר שעלה לישראל ולא התגרש מן התרבות העשירה. כך בישראל, כך בארה"ב וכך ברחבי העולם. יהודים ממזרח אירופה לא מוכנים לוותר על השפה, התרבות, וזה מה שמחבר אותם ללימוד.

ההרצאה שלה נישאה בפני באי בית הכנסת היוקרתי ולוותה בשירה של חברי המקהלה ששרו שירים ברוסית ובעברית, שריגשה את הקהל עד דמעות. לשולחן הסבו, בין היתר, יהודים מחמ"ע, יהודים מארה"ב שבני משפחתם היגרו לארה"ב ממזרח אירופה, והזילו דמעה.

קשה להסביר עד כמה הרעב גדול לתרבות שממנה הגיעו ההורים עד שמגיעים ללימוד FSU. "זו הצלחה מהממת, לימוד FSU, וזו הפעם השנייה ברציפות בהמפטון שאני רואה את הרעב הזה לחומרים אינטלקטואליים", אומר צ'סלר.

תאריך:  31/08/2010   |   עודכן:  01/09/2010
רועי נתן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מכתבים מ"לימוד" המפטונס (א')
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בדוח הוועדה לבחינת היבטי המיסוי של קבוצות הרכישה, הומלץ לראות בחברי קבוצות רכישה כרוכשי דירות מגורים לעניין מס רכישה, והומלץ לעגן את הדברים במסגרת תיקון חקיקה "מבהיר". הצבענו בעבר על הבעייתיות שבגישה זו, והקושי לטעון שבעוד שהמוכר מוכר קרקע בלבד, הרוכשים רוכשים דירת מגורים.

31/08/2010  |  ד"ר עירית ברגר   |   כתבות
בין הקהילות הנידחות של הפזורה היהודית ברחבי העולם יש כאלה שפרחו וששיגשגו בשעתן, אך נעלמו או נשכחו במרוצת הזמן. אחת הדוגמאות המובהקות לאותו פרק יהודי שנשכח הם יהודי חבל סורינאם, שבדרום-אמריקה, על גבול-ברזיל, ולשעבר תחת שלטון אנגלי, פורטוגזי והולנדי-יהודי. כיום הם מונים כ-200 נפש בלבד - אשכנזים וספרדים - החיים בעיקר בעיר הבירה פרמריבו.
31/08/2010  |  ראובן לייב  |   כתבות
לפני שנים רבות, כשהיו הוריי וחבריהם הולכים לפגוש עורך-דין, היו מתלבשים בבגדי השבת היפים ביותר, ונוסעים לפגוש אותו בחרדת קודש. מעולם לא מצאו לנכון לבדוק את ידיעותיו, ויותר מכל - להתווכח, רחמנא לצלן, על שכר הטרחה שביקש. הימים האלו חלפו ועברו, וטוב שכך. יחד עם זאת, עורכי הדין אינם "סתם" נותני שירותים, ובחירתם וההתקשרות עימם מצריכות קצת ידע והכנה מראש.
31/08/2010  |  עו"ד אריה שורץ  |   כתבות
נתחיל מהסוף: אם יש מישהו ששמח על ניצחונו של בשבקין, מעבר למתנחלי ניל"י ועדן אברג'יל, אלה הם אנשי אבוט-רייף-מאירי וערוץ 10. כי גם הם יודעים ש"העונה הטובה מכולן" לא עשתה טוב ל"הישרדות". מה שהם היו צריכים זה פנים ייצוגיות. מה שהם צריכים זה גיבור. ובשבקין, תאהבו או אל תאהבו זאת, הוא גיבור בישראל 2010.
31/08/2010  |  גדי להב  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il