|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

משפט אולמרט מתקרב לנקודת שיא

אחרי הראשית, לקראת הנגדית

אהוד אולמרט סיים את חקירתו הראשית וכעת ניצב בפניו הקרב האמיתי - החקירה הנגדית. במשך 12 ישיבות פרס אולמרט יריעה רחבה מאוד, לעיתים בהתרגשות ולעיתים ברוגז, ותמיד בשטף ובביטחון רב. הנה סיכום טענות התביעה, גירסתו של אולמרט והשאלות שנותרו פתוחות גם לאחר עשרות שעות של עדות
01/07/2011  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   משפט אולמרט   |   תגובות
אולמרט ונבות תל-צור [צילום: פלאש 90]

אהוד אולמרט סיים השבוע את חקירתו הראשית במשפטו, וכעת צפוי לו הקרב הקשה באמת - החקירה הנגדית. החקירה הראשית נמשכה לא פחות מ-12 ישיבות - בעוד ההגנה עצמה העריכה בתחילתה, כי יידרשו לה רק שש-שמונה ישיבות להשלים אותה. אולמרט פרס יריעה רחבה מאוד, כולל מידע רב שאין לו כל רלוונטיות למשפט, עד שלעיתים נדמה היה שאולי יש כאן מחשבה מכוונת: "להטביע" את השופטים במידע בלתי נחוץ, שיטשטש את הראיות שהוצגו בפניהם.

אולמרט העיד בביטחון רב ובשטף דיבור שאפילו עורכי דינו לא הצליחו לעצור. לעיתים התרגש, לעיתים התרגז - בעיקר כאשר דיבר על ההדלפות מחקירתו ועל מה שהוא רואה כאובססיביות של משה לדור נגדו וכפעולות של הפרקליטות שנועדו להדיחו. את זעמו על המשטרה מנסה כעת אולמרט לנצל גם כאמצעי הגנה, כאשר מדי פעם הוא מסביר שמסר תשובות לא מדויקות בחקירתו, בשל הלחץ בו היה נתון ובשל תחושת הרדיפה נגדו.

כאשר הגיע אולמרט לנקודות מביכות יותר מבחינתו, הוא נקט באחת משתי טקטיקות: או שעבר לכמעט לחישה במבט אל השופטים בלבד, או שדיבר בטון נון-שלאנטי, כמי שמנסה לגרש זבוב טורדני. הוא דיבר ארוכות על פועלו והישגיו, גם כאשר הדברים לא בהכרח היו מדויקים (למשל: "מכרתי את בנק לאומי", כאשר העסקה לא הושלמה), ויצר את הרושם הברור שהתפטרותו הכפויה מנעה סיכוי היסטורי להגיע לשלום גם עם סוריה וגם עם הפלשתינים.

בישיבות הראשונות עוד ניסתה הנשיאה מוסיה ארד להציע לו לשבת, אבל הוא נותר על עומדו לכל אורך חקירתו הראשית. היה בכך כדי להדגים את רוח הקרב שבה הגיע למשפטו בכלל ולעדותו בפרט. אבל בהפסקות ניתן היה לראות את העייפות והדאגה ניבטות מעיניו, למרות ניסיונותיו להתבדח לפעמים עם עורכי דינו ומאבטחיו.

השופטים כמעט שלא התערבו בעדות, למעט ניסיונות של ארד לכוון את אולמרט (באמצעות הסניגורים) להתמקד בנושאים הרלוונטיים ופסיקה בהתנגדויות המועטות של התביעה. הפעיל מבין השלושה היה יעקב צבן, הקרוב ביותר למקום עומדו של אולמרט, אשר מדי פעם התבדח עימו - אך גם הציג לו את השאלות הנוקבות ביותר, ולפחות פעם-פעמיים נדמה היה ששפת הגוף שלו מציגה חוסר אמון בתשובות שקיבל.

בשורות הבאות ננתח את עיקרי עדותו של אולמרט לפי פרקי כתב האישום ונעמוד על השאלות שנותרו פתוחות - רובן מולו, ומיעוטן מול התביעה.

פרק מבקר המדינה
מיכה לינדנשטראוס [צילום: פלאש 90]

אולמרט מואשם שהעלים ממבקר המדינה תרומה בסך 100,000 דולר שקיבל מג'ו אלמליח לכיסוי הוצאות הגנתו במשפט החשבוניות הפיקטיביות בליכוד, ושדיווח ששווי אוסף העטים שלו הוא 140,000 שקל - בעוד שוויו האמיתי היה 1.3 מיליון שקל. לגבי אלמליח טוען אולמרט, כי לא היה לו כל אינטרס להסתיר את התרומה, ולא דיווח עליה משום שלא נשאל. לגבי העטים, הוא טוען שהערכת השווי הגבוהה הייתה מופרכת.

השאלות שנותרו פתוחות:

  • מדוע קיבל אולמרט הלוואה בסך 72,000 דולר מאלמליח (עליה כן דיווח למבקר) ולא ממוסד בנקאי? מדוע הסכים אלמליח שלא לקבוע לה תאריך החזר, וכך היא הוחזרה רק אחרי 18 שנים? מדוע ביקש אולמרט מאלמליח בסוף 2008 דחייה של שנה בהחזר ההלוואה, בנימוק שהוא טרוד בתפקידו כראש הממשלה, ומה חשב שיהיה מצבו בסוף 2009? האם ניתן להאמין לאולמרט, המציג את אלמליח כידיד קרוב מאוד ובאותה נשימה אומר שאינו יודע במה הלה עוסק? ואילו לגישת התביעה, מה היה האינטרס שלו בהעלמת התרומה?

  • האם השמאי יורם ברייר, שפעל מטעם סוכן הביטוח של אולמרט, המציא את הנתונים על אוספי העטים, השעונים והסיגרים שלו? מקובל ששמאים בודקים נקודתית פריטים בודדים ולגבי כל השאר מסתפקים בהצהרת הבעלים; מדוע עלינו להניח שכאן המצב היה שונה? האם אולמרט שלח להערכה בניו-יורק את כל אוסף העטים שלו? אם אכן הוא הסתיר את שווי האוסף - מדוע, לגישת התביעה, עשה זאת?

  • בשולי הדברים: אולמרט אמר שאין לו 1,000 סיגרים בשווי 70,000 שקל, אין שום סיגר שעולה 300 דולר ואי-אפשר לשמור כזו כמות של סיגרים לאורך זמן. למען הדיוק, אפשר לאחסן סיגרים לתקופות ממושכות במתקן הקרוי "יומידור". האם ייתכן שבדוח השמאי מדובר על קופסאות סיגרים, שמחיריהן עשויים להגיע למאות דולרים?

פרק ראשונטורס
רייצ'ל רז-ריסבי [צילום: פלאש 90]

אולמרט מואשם בכך שב-17 מנסיעותיו לחו"ל בשנים 2004-2002 נוצרו עודפים של קרוב ל-100,000 דולר, בשל מימון כפול - לעיתים משני ארגונים ולעיתים בידי המדינה וארגון וולונטרי. לטענת המדינה, הוא השתמש בעודפים אלו למימון טיסות פרטיות ו/או שדרוגים שלו ושל בני משפחתו.

אולמרט טוען, שהוא לא ידע על העודפים, ושהם נוצרו כנראה בשל טעויות של מתאמת הנסיעות שלו, רייצ'ל רז-ריסבי. הוא הראה, כי היו נסיעות שהסתיימו בגרעונות בערך באותו היקף של העודפים, ובכך ביקש להוכיח את הבלגן ששרר בתחום. עוד טען, כי השתמש לשדרוגים ולנסיעות הפרטיות בנקודות שנצברו לזכותו (מהנסיעות שמימנו הארגונים) ובמידת הצורך הוסיף תשלום מכיסו. נראה שמטרתו כאן היא לעורר ספק סביר בדבר מודעותו וכוונתו הפלילית, שדי יהיה בו כדי לזכותו בפרק זה.

השאלות שנותרו פתוחות:

  • אם רז-ריסבי אכן הייתה כה לא מוכשרת ולא יעילה, מדוע שימשה בתפקידה שנים רבות כל כך - הן בעיריית ירושלים והן במשרד התמ"ת? האם נסיעות אכן נותרו בגרעון, דהיינו שאיש לא שילם עד היום תמורת הכרטיסים והשהות במסגרתן?

  • אולמרט הירבה לטעון שאינו זוכר פרטים לגבי מימון נסיעותיו. לעומת זאת, הוא הפגין זיכרון מעולה בנוגע לפגישותיו והופעותיו באותן נסיעות. האם מדובר בזיכרון סלקטיבי או בתופעה טבעית? האם כל הנסיעות הללו היו באמת רק לשם שמיים, או שאולמרט חשב להפיק מהן תועלת בבוא היום? האם ראוי היה שנבחר ציבור יבלה חלק כה ניכר מזמנו מחוץ למשרדו ולעבודתו השוטפת?

  • התביעה הציגה מסמך בכתב-ידה של רז-ריסבי בנוגע לנסיעתו של אולמרט לארה"ב בנובמבר 2004, בו נאמר שמשרד התמ"ת יממן טיסה במחלקת עסקים, ואילו ארגון אחר יחוייב בטיסה במחלקה ראשונה. אולמרט טען שמדובר בשתי אופציות שהוא התבקש לבחור ביניהן. לגירסת התביעה, מדובר בדיווח על שתי פעולות שבוצעו במקביל וכך נוצר מימון כפול. מה האמת?

פרשת טלנסקי
משה טלנסקי [צילום: פלאש 90]

אולמרט מואשם שקיבל לאורך השנים ממשה טלנסקי 600,000 דולר, רובם במזומן, החזיק אותם בקופה סודית אצל אורי מסר, ובתמורה סייע לטלנסקי בקידום עסקיו השונים. אולמרט מכחיש את גירסתו של טלנסקי על קבלת כספים במזומן ואת עצם המושג "קופה סודית", ואומר שכל הכספים היו חלק מגיוס חוקי של תרומות למימון פעילותו הפוליטית. לגרסתו, מסר פעל בחלק מהנושאים על דעת עצמו ואף לא דיווח לו על מעשיו, ובנושאים אחרים - היה מסר שלוחו ולא היה צריך לדווח לו.

השאלות שנותרו פתוחות:

  • האם מי שהיה שותפו, ידידו ואיש סודו של אולמרט פעל מאחורי גבו בהיקפים של מאות אלפי דולרים? האם מסר היה רק עוד ידיד של אולמרט, ולאו-דווקא אחד מידידיו הטובים ביותר, כפי שטוען כעת אולמרט? מספר פעמים בעדותו אמר אולמרט, שעקבות פרשת החשבוניות בליכוד, הוא הפסיק לחתום על ניירות בלא לבדוק אותם - אבל במקביל טען שמסר היה אחראי על כל הצדדים הכספיים של הקמפיין שלו בירושלים; כיצד הדברים מתיישבים?

  • האם כמו בפרשת ראשונטורס, גם כאן אפשר להאמין לאולמרט באומרו שלא ידע על תנועות של עשרות ומאות אלפי דולרים השייכים לו או הקשורים אליו? האם לא ידע, למשל, מה עלה בגורלם של 150,000 דולר שלכאורה נותרו ב"קופה הסודית" אצל מסר?

  • אין ספק שיש בעייתיות בעדותו של טלנסקי. האם בית המשפט יחליט לראות זאת כחוסר מהימנות גורף, או לברור בין הפרטים המופרכים לבין אלו שניתן לאמצם ולאמתם בעזרת ראיות אחרות? אם המדינה סבורה שאולמרט העניק תמורה לטלנסקי, מדוע לא האשימה אותו בקבלת שוחד?

פרשת מרכז ההשקעות
עו"ד אורי מסר [צילום: בוצ´צ´ו]

אולמרט מואשם בכך שקידם בצורה חריגה פרויקטים של יזמים שיוצגו בידי מסר מול מרכז ההשקעות. תגובתו של אולמרט: פעלתי במסגרת תפקידי לטובת המדינה וכלכלתה, יזמים אלו לא קיבלו שום יחס מועדף, ובכל התחומים לחצתי לאשר מהר ככל האפשר השקעות שזכו לתמיכת הדרג המקצועי.

השאלות שנותרו פתוחות:

  • האם אולמרט באמת יכול היה, אפילו אם רצה, להתעלם מכך ששותפו (בעבר), ידידו ופרקליטו (בהווה) מייצג משקיעים מולו? מדוע לא פסל את עצמו, או לכל הפחות ביקש חוות דעת בנושא? האם פנייתם של אותם יזמים רבים למסר הייתה מקרית ותמימה?

  • האם התביעה תוכל להוכיח שלקוחותיו של מסר קיבלו יחס מועדף? גם אם כן, האם יהיה בכך יסוד להוכחת עבירה מצידו של אולמרט, אם בסופו של יום המדינה יצאה נשכרת?

  • אולמרט אומר על עובד יחזקאל, שהיה המקורב אליו ביותר אחרי שולה זקן, כי לא תמיד פעל בשיקול דעת ראוי. זו הייתה בין היתר תגובתו לכך שיחזקאל הביא לחתימתו מכתב המלצה ליזמים, שנוסח במשרדו של מסר, ולטענת אולמרט - לא דיווח לו על פרט זה. האם אנחנו צריכים להאמין לאמירות אלו על אדם כה מקורב, שאף מונה בידי אולמרט למזכיר הממשלה?

תאריך:  01/07/2011   |   עודכן:  01/07/2011
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אחרי הראשית, לקראת הנגדית
תגובות  [ 12 ] מוצגות   [ 12 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שמולק'ה
1/07/11 19:07
 
עיניה
2/07/11 12:02
 
זולטן
3/07/11 08:47
2
ישמעאל
1/07/11 21:50
 
ומשחית התרגלו ל..
2/07/11 18:38
3
את"הכשרת הישוב"..
1/07/11 22:22
 
שלום ירושלמי וכו'
1/07/11 23:36
4
לושינקה
2/07/11 05:03
5
משה אר
2/07/11 05:46
6
" אולמרט יסדר"
2/07/11 11:05
7
ירושלמי אסלי
3/07/11 08:41
8
איש מחנה יהודה
3/07/11 09:02
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
המזגן הפך להיות חלק מהפולקלור במשפט אולמרט לקראת חודשי השיא של התיירות: כיצד אשת טורס עשקה אותי, ומה חסר למלונאות הישראלית משרד התחבורה פועל בטמטום: משיק את רפורמת האוטובוסים ומאיים להשבית את הרכבת - בשיא החום וגם: עצה לקוראי מדורי הספורט בחודשיים הקרובים
30/06/2011  |  איתמר לוין  |   מאמרים
מאז שאריה דרעי הכריז (והוא שב ומכריז כבר כשנתיים) על חזרתו לחיים הציבוריים ולפוליטיקה, שבים ושואלים אותי רבים מאד האם יש להתיר לו זאת. אכן, יש לאפשר לדרעי לחזור לפוליטיקה הישראלית, אך יחד איתו יש להחזיר רבים וטובים אחרים, שמצאו את עצמם מחוץ לפוליטיקה ללא כל הצדקה אמיתית. הפוליטיקה הישראלית ראויה להם.
30/06/2011  |  מאיר גלבוע  |   מאמרים
קהנה (אני מעדיף שלא לחלל את הכתיב הנכון של המושג המסורתי כהן, ושל השם המסורתי הנגזר ממנו כהנא, בהתייחסות לאיש ולתורת הבאושים שלו) נרצח - לצערי, כי אני שולל כל רצח - אך לדאבוננו משנתו חיה ובועטת.
30/06/2011  |  הרב משה יהודאי  |   מאמרים
פתאום הרמטכ"ל לוקח סמכות לפסוק במחלוקת על נושא שהוא בבת העין - ה"יזכור עם ישראל" או אלוהים. הרמטכ"ל חייב להבין בצבאיות, ולא בדברים המכוננים את מהפכת הריבונות של העם היהודי. השורש הרוחני של תרבות התקומה, שעליה קמה המדינה הזאת, אינו עניין לרמטכ"ל, לצה"ל, או לאלוף הרב גורן (שהשחיל בשעתו את "יזכור אלוהים" שלו). האינטרסים המיידיים של הרמטכ"ל אינם רלוונטיים לרבדים החברתיים בהקשר הזה. "יזכור עם ישראל" הוא, מבחינה רוחנית, תמצית המהפכה הציונית, שהציעה זהות לאומית. זהות לאומית היא תנאי להקמה ולקיום מדינה, כי מוסדה עומד על שורש האדם הריבוני. עד שנכבש דור צעיר של יהודים, בתחילת המאה שעברה, להסב זהות דתית לזהות לאומית - לא יכלה להיכון מדינה.
30/06/2011  |  צבי כסה  |   מאמרים
המורה לילי בן עמי העלתה ביוזמתה בפייסבוק את המאבק להעסקה ישירה של המורים, המועסקים היום על-ידי ספסרי עֲבָדִים, שהם כוח עבודה זול בהוראה. במקום שהסתדרות המורים וארגון המורים ייקחו על עצמם את הדאגה למורי הקבלן, הם השאירו את הדאגה לזכויות של אותם מורים למורים עצמם. המורה לילי בן עמי היא מורה מן המניין. בעלת תואר שני, תעודת הוראה ורשיון הוראה. לילי בן עמי מכינה תלמידים לבחינות בגרות ומחנכת בתיכון זיו בירושלים.
30/06/2011  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   משפט אולמרט  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   פרשת אולמרט-אלמליח  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   פרשת אולמרט-טלנסקי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   פרשת אולמרט  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   פרשת אולמרט טורס  /  מי ומי  
הסניגור צעק על התובע - השופטים עזבו את האולם  /  איתמר לוין
ג'ו אלמליח קנה תמונות רבות של עליזה אולמרט  /  איתמר לוין
אולמרט: אינני יודע במה אלמליח עוסק כיום  /  איתמר לוין
הלוואה ושאלות בצידה  /  איתמר לוין
תורו של עובד יחזקאל  /  איתמר לוין
הנואם המתמיד  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il