פרסום כוזב ומטעה לכאורה של חברת הליסינג 'ניו קופל', בדבר מצב נכסיה וחובותיה במסגרת הדוחות התקופתיים של החברה - זוהי העילה לתביעה שהוגשה היום (ד', 26.1.05) לבית המשפט המחוזי בתל אביב נגד החברה, שהיא אחת מהחברות המובילות בישראל בתחום ניהול ציי רכב, השכרת רכב וליסינג, על-ידי שניים מבעלי מניות המיעוט.
התביעה הוגשה גם נגד שלמה שמלצר, ששימש יו"ר הדירקטוריון של החברה, דודי פרי ששימש כדירקטור החברה ועד לחודש מרס 2003 כיהן כמנכ"לה וכן נגד ניר גלילי, המשמש כמנכ"ל החברה מאז מרס 2003. התובעים מבקשים מבית המשפט לאשר את התביעה כייצוגית, על סכום של כ-7 מיליון ש"ח.
בתביעה שהגישו מגדלנה ואברהם יעקובוביץ', באמצעות עורכי הדין צבי גלמן ואריאל שמר ממשרד אריאל שמר ושות', נטען כי כתוצאה מהדוחות הכספיים הכוזבים שהגישה ניו קופל, הוטעו התובעים לחשוב שהכנסות החברה גדולות מההכנסות שהיו לה בפועל, ובהתאם לכך גם רווחיה. הדוחות, כך נטען, הציגו מצג שווא ביחס למצבה הפיננסי של החברה וכפועל יוצא ביחס לשווי מניות החברה.
הסכם תיקונים עם חברת ש.י.ר.
מכתב התביעה עולה לכאורה, כי לניו קופל הסכם עם חברת ש.י.ר. - שלמה יבוא רכב בע"מ, לפיו היא מקבלת שירותי פחחות לתיקוני רכב, בסכום הנמוך ב-15% ממחיר התיקונים על-פי דוח השמאי הניתן בקשר לכל תאונה ותאונה. בפועל, כאשר נגרם נזק רכוש לכלי רכב של ניו קופל על-ידי צד שלישי, מזמינה ומקבלת החברה דוח שמאי בו נקבע סכום הנזק לכלי הרכב, וכן מפורט תמחור התיקונים שיש לבצע ברכב כתוצאה מהנזק. הרכב מתוקן במוסכי ש.י.ר, המחייבת את החברה בגין התיקון בסכום הנמוך ב-15% מהסכום הנקוב בדוח השמאי.
ואולם לאחר מכן, תובעת לכאורה ניו קופל מהצד השלישי, שגרם את הנזק, את מלוא הסכום המפורט בדוח השמאי, מבלי שתעדכן שהעלות "האמיתית" שלה נמוכה ב-15% מהסכום הנקוב בדוח השמאי. זאת, למרות שעל החברה לעדכן את הצד השלישי כי הנזק שנגרם לה הינו נמוך ב-15% מהסכום שתבעה, ולמרות שאילו ידע הצד השלישי העובדות האמורות, היה זכאי להפחית 15% האמורים מהתשלום. בדרך זו, כך נטען, נותר למעשה בידי החברה סכום כספי בגובה מלוא ההנחה, של 15% מהמפורט בדוח השמאי.
החברה הרוויחה לכאורה מיליוני שקלים
מתחשיב שערכו התובעים בהתאם למפורט בתשקיף מחודש פברואר 2002, עולה כי בעקבות התנהלות זו של החברה נותרים לכאורה בידי החברה מיליוני שקלים המדווחים כהכנסה בדוח התקופתי, למרות שאינם שייכים לחברה ועליה להשיבם לצדדים שלישיים. כך לדוגמא, הסתכמו סכומים אלה בגין תשעת החודשים הראשונים של שנת 2001, בסכום של 3,026,500 ש"ח.
עוד טוענים עורכי הדין צבי גלמן ואריאל שמר, כי החברה לא גילתה לכאורה בתשקיף ובדוחות לציבור כי סכומי כסף רבים - העולים כדי מיליוני שקלים - המצויים בקופתה, אינם מהווים למעשה הכנסה בידה, כי עליה להשיבם למזיקים שפגעו בכלי הרכב שבבעלותה וכי טרם עשתה כן בשל הטעיית המזיקים משום שאינה חייבת לעשות כן.
היה צריך לפרט בתשקיף שהכסף שייך לצדדים שלישיים
התובעים טוענים, כי על החברה היה לפרט בתשקיפיה ובדוחותיה, כי סכומים אלה שייכים לצדדים השלישיים וכי עליה להחזירם לצדדים שלישיים אלה, וכי הטעם היחיד להימצאם בקופת החברה הוא הטעיה שביצעה לכאורה החברה כלפיהם. מחוות דעת של רו"ח דוד רוזנברג שצורפה לכתב התביעה עולה, כי בהתאם לכללי חשבונאות מקובלים, היה לכאורה על החברה לפרט בדוח הכספי את העובדה שכספים הנגבים על ידה מצדדים שלישיים אינם שייכים לה וכי עליה לשמרם עד למועד בו יושבו לצדדים שלישיים.
מגדלנה ואברהם יעקובוביץ' שרכשו בשנת 2004 מניות, אופציות ואגרות חוב של ניו קופל, באמצעות בנק לאומי, מבקשים מבית המשפט להכיר בתביעתם כתביעה ייצוגית על סך כ-7 מיליון ש"ח. מעבר לכך, הם מבקשים מבית המשפט לחייב את הנתבעים לשלם להם באופן אישי סך של 2,138 ש"ח, המשקף את ההפרש בין הסכום ששילמו במועד בו רכשו את מניות החברה, לבין ערך המניות לאחר פרסום הדוחות. לסכום זה הם דורשים לצרף הפרשי הצמדה וריבית כדין וכן הוצאות משפט.
טרם הוגש כתב הגנה. את תגובתה של ניו קופל לא ניתן היה להשיג.
ניו קופל - נסחרת בבורסה מאז 86'
חברת 'ניו קופל' נוסדה בשנת 1969 ונמנתה על החברות המובילות להשכרת רכב בישראל. בשנת 1986 הונפקה החברה בבורסה לניירות ערך בתל אביב ומאז היא חברה ציבורית. החברה היתה בין הראשונות שהחדירו לישראל את שירות ה-outsourcing לציי רכב לחברות. במהלך 1987 עברה החברה לפעילות ליסינג (השכרת רכב) תפעולי, והיא חלוצה בתחום זה בישראל. כיום כולל צי הרכבים שלה מעל 26,000 רכבים.
בראשית שנת 1996 נרכשה השליטה בחברה על-ידי איש העסקים שלמה שמלצר, שמחזיק כיום בכמעט 70% ממנה. הציבור מחזיק בכ-26.5% מהמניות.
[ת.א. 1131/05, בש"א 3105/05]