|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

החיים בסרט נע

באולמו של השופט אלי ספיר חולפות תביעות הנזיקין בזו אחר זו, ופסקי הדין מוכתבים בו במקום, לעיניהם ולאוזניהם של הנוכחים
12/03/2012  |     |   כתבות   |   תגובות
השופט אלי ספיר [צילום: אתר הרשות השופטת]

שיטת "הסרט הנע"
הכתבת פסק הדין מיד לאחר שמיעת העדויות הקצרות בשיטת "הסרט הנע" באה להבטיח יעילות בדיונים וכתיבה על בסיס התרשמות בזמן אמת. השיפוט מהיר. הקֶלֶט נכנס, הפֶּלֶט יוצא. הסיטואציה מביכה מעט בזריזותה

   רשימות קודמות
  קשיחות מיותרת ופוגענית
  משחקים פטריוטיים
  יוסוף ק. ימשיך לשבת
  מתפשרים על החוק

כבמעשה קצבים מכריע מדי יום כל בית משפט באשר ל"תשתית העובדתית", אותו מושג חמקמק ומוגן מערעור. "התשתית העובדתית" היא מלאכת העריכה הראשונית שעל השופט לעשות, ואשר נועדה להגדיר, לתחום ולספר את המציאות הכאוטית, הסיזיפית והקיומית העולה מדבריהם של כל תובע, נתבע, נאשם או עד שמופיע בפניו, ולהציגה כ"סיפור".

ביחס ל"תשתית העובדתית" השופט הוא לא יותר מעורך ספרותי שבורר בין חלופות עובדתיות ותפקידו הבלעדי הוא למצוא ביניהן את ההקשרים, המסגרות, העיקר והטפל. לשם כך הוא צריך להכריע מה היה ומה לא היה, מה חשוב ומה לא, וליישב את הסתירות בין הגרסאות ובין העדים. רק אחרי שהוא מסיים להגדיר את "התשתית העובדתית", באופן שתהיה הדוקה, עקבית, ועם מינימום סתירות וחלופות, הוא יכול להלביש עליה את ה"פרשנות המשפטית", הידע המשפטי של הסיפור שזה עתה סופר ונערך, ולשפוט אותו בפועל באמצעות בחירה בין חוקים לבין סעיפי חוק.

את "התשתית העובדתית" הוא מלביש באדרתה של הגלימה המשפטית. כל פסק דין הוא שילוב של שתי מדרגות אלו, העובדתית ועליה המשפטית. סדרי הדין הם כלי העריכה הספרותיים, החקיקה וביאורה הם כלי השיפוט הפרשניים.

באחד מימות רביעי האחרונים הקדיש את יום דיוניו באולם 451 בבית משפט השלום בתל אביב השופט אלי ספיר לכתיבת "התשתית העובדתית". הוא עשה זאת ברצף, בסרט נע, בין גרסאות נהגים פוגעים ונהגים נפגעים במכוניות, בתביעות נזיקיות של חברות הביטוח. בתיקים אלו המחלוקת היא עובדתית בלבד. כשיכריע בעובדות, יוכל תוך שניות לקבל או לדחות את תביעות הביטוח להשבת התשלום מהנהגים שבדיעבד יימצאו אחראים לתאונה שבה נגרם נזק לרכב אחר. סכומי התביעה אינם גבוהים, רק כמה אלפים, וחברות הביטוח מבקשות לגבות את הסכומים מהצד האחראי, כשבמקביל, חלקן מתירות השבת ההשתתפות העצמית ששולמה על-ידי המבוטחים שהאחריות לתאונה לא תימצא בהם לפי פסק דינו של השופט. את הדיונים מחלק השופט בין החלטות על "התשתית העובדתית", ואת הדיון בגובה הנזק הוא דוחה ליום אחר, לחקירת השמאים, ככל שיהיה בכך צורך.

הנהגים - הנהג ברכב הפוגע והנהג ברכב הנפגע, מתייצבים בפניו זוגות זוגות ומעידים זה אחר זה. כעשר דקות מוקדשות לכל עדות, שנפתחת בחקירה ראשית של השופט, ולאחר מכן חקירה נגדית קצרה. עורכי הדין של הביטוח מתגודדים בצד אחד של השולחן, הצדדים ועורכי דינם בצד השני. בעשר דקות אלו כל מילה קובעת. דברי הכל מתערבבים בדברי הכל, והשופט מתערב בחקירות הנגדיות כשהוא מבקש לברר איזה חלק עוד חסר לפאזל שהוא מתווה בראשו ול"תשתית העובדתית", כפי שיספרה. הצדדים ועורכי דינם ניגשים אליו להראות תמונות, שרטוטים, תמונות באייפון ומפות. הוא מתרכז ואחרי עשר דקות מכתיב את הסיפור.

ראשון עולה אדם בחליפה, בעל מבטא אמריקני וזקן. הוא מעיד שהיה בחופשה בטבריה, עמד בפתח חניון ונהג אחר פגע במכוניתו. בחקירתו הנגדית נחקר אם עמד בפתח חניון מסודר, האם עמד במקום מותר לעצירה, האם המנוע היה עובד, האם זה רכב אוטומטי או עם הילוכים, האם העלה את בלם היד, ואיפה אשתו, לה חיכה, הייתה בינתיים. האיש שואל את השופט ספיר האם יש צורך בעדות אשתו שבאה לאולם, ונענה כי אין צורך.

אחריו עולה הפוגע. גרסתו היא שהחונה השאיר את הרכב במדרון משופע, ורכבו הידרדר. השופט מעיין בתמונות המכונית הניזוקה והעד קורא לעברו שהתמונות כלל לא מהפגיעה עצמה. הוא נשאל עוד כמה שאלות, ויורד מהדוכן. שקט נופל באולם. השופט ספיר, בעברו היה שופט תעבורה, מסתכל על הקלדנית ומכתיב. הצדדים דוממים. "מדובר בתביעה לגבי נזק בתאונה )...( עד לטענה של הנתבע לגבי הנזק היו בעיניי העדויות מאוזנות. מהרגע שהנתבע ציין שהנזק שנשקף בתמונות אינו הנזק שנראה בתמונה, החלטתי הנתבע אינו מעיד עדות אמת ודין התביעה להתקבל. אני נותן אמון מלא בעד התובעת לפיה חנה ולא הידרדר. הנתבע יצר תמונה שממנה אפשר לקבוע שהעמדות מאוזנות, אך מרגע שהכחיש את הפגיעה עצמה שמגובה בחוות דעת שמאי ובצילומיו, הגעתי
למסקנה שעדותו אינה אמינה".

תוך שניות מתחלף צמד המתדיינים. המקרה השני נוגע למכונית שנפגעה בפגושה האחורי ממשאית. הנוהג ברכב שנפגע מספר באריכות לשופט כיצד עמד בצומת כששמע את הדפיקה. בחקירה נשאל האם עמד בצומת מרומזר, מדוע לא אמר שמדובר ברמזור, שכן קו העדות של הנהג הפוגע היה שהאוטו ניסה לתפוס ירוק מהבהב, ומשלא הצליח - חזר ונסע בהילוך אחורי ופגע בו. הם רבו, ולאחר התאונה הגיעו למשטרה להתלונן זה על תקיפתו של זה. שניהם נשאלו בפני השופט ספיר בין היתר מתי הספיקו לצלם וכמה זמן אחרי התאונה, ולעורך הדין שניסה לפתח את החקירה הנגדית בעניין זהות התוקף מול הנתקף כדי לשחזר כך מי נתפס כאחראי בזמן אמת, אמר השופט ספיר: "גם אם הוא ילמד חמש שנים פסיכולוגיה הוא לא יידע להסביר את זה. אם אתה הולך בחקירה הנגדית בכיוון של
הפסיכולוגיה - אין לך סיכוי".

שניות אחרי שיורדים העדים מהדוכן, מוכתב פסק הדין: "לאחר ששמעתי את העדויות, דין התביעה להידחות. עדות עד הנתבעים נראתה לי הגיונית יותר מעדות עד התובעת, שלא אמר את הגרסה לפיה כבר נכנס לצומת וציין זאת רק בשלב מאוחר יותר )...( אף סימני הנזק לא תומכים במקרה של פגיעה אחורית. לא סביר שמשאית גדולה תיסע אחרי רכב ותיתן לו מכה מאחור. לאור האמור, אני דוחה את התביעה". הכתבת פסק הדין מיד לאחר שמיעת העדויות הקצרות בשיטת "הסרט הנע" באה להבטיח יעילות בדיונים, וכתיבת פסק הדין על בסיס התרשמות בזמן אמת. השיפוט מהיר מאוד: הקֶלֶט נכנס, הפֶּלֶט יוצא. הסיטואציה עצמה מביכה מעט בזריזותה: הצדדים נשארים באולם במתח לשמוע את ההכרעה שזה עתה תיפסק לגבי הסיפור שסיפרו זה עתה. תוך שניות ייווכחו אם שיקרו או אמרו אמת.

באחד מסרטי וודי אלן מתועד ערב חברתי, כשפסקול האירוע הוא מחשבותיהם הסודיות. באולם 451 של בית משפט השלום אפשר לשמוע בזמן אמת ובפניך מה השופט חשב עליך ועל גרסתך כל זמן שהקשיב לדבריך. וכך נמשך היום, ולסיפורים שנשמעים מוצמדת תווית "התשתית העובדתית" בשיטת הסרט הנע. באחד המקרים החיתוך היה מהיר אף יותר: הצדדים העידו ממושכות, ועורכי דינם הסמיכו את השופט להחליט לפי סעיף 79 א' לחוק בתי המשפט, לדין ובלא הנמקה. לאחר כ-20 דקות מייגעות ורוויות פרטים, הכתיב השופט: "מדובר בתביעה לגבי נזק בתאונה, הצדדים הסכימו לסעיף 79 א'. אני דוחה את התביעה". כתב ולא הוסיף. התיק הבא כבר המתין.

מגזין הפרקליטים
תאריך:  12/03/2012   |   עודכן:  12/03/2012
ד"ר עמית גורביץ'
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
היאחזות תאים במצע הגידול שלהם איננה "הדבקה" פשוטה ופסיבית, אלא דווקא תהליך מסובך. היא נעשית באמצעות "אזורי הדבקה ממוקדים", המקשרים בין פני השטח החיצוניים של התא לבין רקמות החיבור. אזורי הדבקה אלה מורכבים ממאות חלבונים שונים, המחברים את השלד הפנימי של התא, באופן עקיף, למשטח החיצוני, והם ממלאים תפקיד מרכזי בקיבוע התא למקומו ברקמה.
12/03/2012  |  מכון ויצמן למדע  |   כתבות
לזכותו של זוג המסעדנים רותי ומתי ברודו נזקפו כבר הצלחות לא מעטות בתחום הקולינריה. עדות לכך משמשות ארבע המסעדות התל אביביות הוותיקות שבבעלותם -"קופי בר", "בראסרי", "הוטל מונטיפיורי" ו"רוטשילד 12", ששמן הולך לפניהן. בהצלחות האלה לא נגרע גם חלקה של קונדיטוריית ה"בייקרי" שלהם, שהיא בית היוצר לקינוחים המופלאים המוגשים במסעדותיהם.
11/03/2012  |  ראובן לייב  |   כתבות
גירסתו של דניאל אפרת מבוססת באופן מוצק על המוזיקה הנהדרת של ג'ון קנדר, שמלבבת יותר ויותר ככל שאתה שומע אותה. ואכן, המוזיקה של המחזמר עדיין מהדהדת במוחי מאז חזרתי מההצגה. ההופעה הבוטחת והמושלמת של גיבורות/גיבורי הסיפור, הליטוש של תנועתם והחן שמקרין תרגומו הנפלא של אהוד מנור, מרשימים במיוחד על-רקע התפאורה הפנטסטית שעיצבה מאיה פלג. סגנון האר-נובו של עיצוב מנורות הרקע היוצרות את המבנה - ממש חדשני ועשיר. גודלה של הבמה, שאין רבות המתחרות בה בעומקה, מאפשר לתזמורת החיה להיראות ולהרשים לא רק בשמיעה. אך לא היה מזיק להגביר את עוצמת הזרקורים על פני השחקנים, כדי שאפשר יהיה להתרשם מהם.
11/03/2012  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
היו ימים שבהם היה זה ג'וב נחשק למדי בעיתונות האמריקנית: ליווי צמוד של מועמד לנשיאות בימי מערכת הבחירות. "הבחורים באוטובוס" (אחר-כך הצטרפו גם נשים עיתונאיות) היטלטלו אומנם ימים ארוכים בין מתנ"ס בעיירה נידחת לבית-אבות בפרבר מרוחק, אבל הקרבה ההדוקה לפוליטיקאי שמנסה להגיע לבית-הלבן הניבה לא מעט סיפורים, לפעמים גם ספרים. כך היה גם כאשר מטוס חכור החליף את האוטובוס. אבל בשנים האחרונות פג הקסם. המועמד עצמו כבר אינו מסיים את היום בשיחה גלוית לב עם העיתונאים על בקבוק בירה במוטל על אם הדרך. המערכת המשומנת של יועצי תקשורת מונעת מפגשים כאלה. המועמד עלול לפלוט חלילה משהו מביך, או לחרוג מדפי המסרים, פרי אסטרטגיית שיווק שתוכננה בקפידה.
11/03/2012  |  רפי מן  |   כתבות
איך שאני לא מסתכלת על המסע האחרון שלי לפולין אני מתרגשת. אולי זה עצוב להתרגש ממסע לארץ שביסודה היא ארץ אנטישמית ועוד מתקיימים בה גילויים אנטישמיים. אפילו אם יהפכו אותי וירצו להוציא ממני את כל מה שהטמנתי בתוכי במהלך הטיול האחרון למחוזות הילדות של אבי ומשפחתו, אשמור תמיד משהו בתוכי. היה מוזר עבורי לשוב לפולין, שהרי רק לפני כחצי שנה ביקרתי שם את בני משפחתי לכבוד טקס דתי שנערך שם.
11/03/2012  |  שושנה ויג  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il