|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

אחרי השמועות הותר לפרסום

עשרות בכירים חשודים בפריצה <br>וגניבת מידע ממחשבי חברות ענק

המשטרה עיכבה 20 חשודים מעורבים בכירים מהחברות: סלקום, פלאפון, Yes, המפעיל ומודיעין אזרחי החקירה נפתחה בעקבות תלונה שהגיש הפסיכולוג-סופר אמנון ז'קונט, נגד חתנו מיכאל האפרתי
29/05/2005  |     |   חדשות   |   פרשת הסוס הטרויאני   |   תגובות

מימין: עוזי מור, יורם כהן, כתריאל [צילום: ישראל סאן]

נעצר, אלכס ויינשטיין

נעצר, אלי פילוסוף

   הדר פרבר
מהו סוס טרויאני וכיצד להתגונן מפניו

ענבל אביב
רן רהב: להעלות לגרדום את האחראים לסוס הטרויאני

פרשיית הונאה שבמרכזה עבירות מחשב, ריגול תעשייתי וגניבת מידע, הותרה (יום א', 29.5.05) לפרסום. הפרשה נחקרת מזה כחצי שנה באופן סמוי על-ידי מחלק ההונאה במשטרת מחוז תל אביב, בשיתוף יחידת חקירות המחשב של המשטרה.

בעקבות התלונות הוכנסו גורמי חוץ לחקירה, בהם: האינטרפול, משטרת גרמניה ומשטרת בריטניה. בימים האחרונים ביצעה המשטרה 18 מעצרים ונמסר כי צפוים להתייצב לחקירה עשרות חשודים, חלקם ייעצרו. החשד כלפי המעורבים: הם רכשו תוכנת "סוס טרויאני" תמורת כ-2,000 לירות סטרלינג ליחידה, ופעלו להחדרתו בחברות מתחרות. על-פי החשד מייצר התוכנה, הנחשבת כאחת המתקדמות בשוק העולמי, הוא הישראלי מיכאל האפרתי שנעצר על-ידי משטרת בריטניה.
היום בצהריים התייצב לחקירה גם בנו של יעקב שחר, נשיא קבוצת הכדורגל מכבי חיפה, מבעלי וולבו ומבעלי הפניקס. הבן, אור, נחקר במקביל לאבנר קז שהוא בנו של ישראל קז, שותפו של שחר בחברת "מאיר". השניים, כך נמסר, שוחררו בערבות למעצר בית.

השמות הבולטים בקרב עצורי הפרשה: מוריה כתריאל, מנהל הכספים בחברת Yes; יורם כהן, מחברת המפעיל; אלי פילוסוף, מחברת מודיעין אזרחי; עוזי מור, מנכ"ל חברת מאיר יבואנית רכב, קרוב משפחתו של בעלי הפניקס ונשיא מכבי חיפה יעקב שחר; החוקר הפרטי צבי קרוכמל, לשעבר מבכירי החוקרים בימל"מ במשטרה הצבאית; רוני ברהום, איציק רט, חיים זיסמן, אייל אברמוביץ, ואסף זלוטוקובסקי, כולם בכירים בחברת מודיעין אזרחי.

מעצרם של ארבע הוארך בתישעה ימים; אלכס ויינשטיין (חוקר בכיר לשעבר בשירות הביטחון הכללי), יצחק דקל ועופר פריד, שלושתם חוקרים בחברתו של קרוכמל; אליעזר פילוסוף (חוקר בכיר לשעבר במשטרת ישראל) ואבהרם בללי (חוקר בכיר לשעבר ביחידה המרכזית במשטרת מחוז תל אביב) - בעלים וחוקרים של חברת "פילוסוף-בללי חקירות".

במקביל נחקרו בכירים נוספים בחברות סלקום ונעצר עופר רייכמן, מנהל המודיעין העסקי של החברה, ששוחרר למעצר בית. כן נעצר שי רז, מנהל אגף מודיעין עסקי בחברת פלאפון; שגם הוא שוחרר למעצר בית. עורך דינו, אילן סופר, מסר ל-NFC כי מרשו שיתף פעולה בחקירתו וכי המשטרה הסכימה לשחררו. לציין כי בבית המשפט ציינה המשטרה כי לרז לא מיוחסת עבירה ישירה וכל מה שמיוחס לו הוא קבלת מידע שהושג ככל הנראה בפשע. לאור טענת הסניגור והסכמת המשטרה החליט השופט מרדכי פלד לשחררו בערבות של 30 אלף שקלים ואיסור יציאה מהארץ למשך 180 יום.

בצהריים הגיע למתקני מפלג הונאה מנכ"ל סלקום, יצחק פטרבורג. זו האישיות הבכירה ביותר שנקראה עד כה לחקירה. בכוונת החוקרים לבחון האם פטרבורג היה מצוי בסוד העניינים, והאם ידע על המידע שהועתק.

יועץ התקשורת רני רהב, המייצג באמצעות משרד יחסי ציבור שבבעלותו אחדות מהחברות שנפגעו, מסר עדות במסגרת החקירה (לא כחשוד). רהב מסר, כי הוא קיבל הודעה על כך מהמשטרה, ונדהם מהחדירה למחשבים במשרדו.

גל מעצרים, שמועות

בעקבות המעצרים פשטו שמועות רבות בדבר חומרת המעשים. המשטרה נקלעה לקושי רב "בהחזקת" צו איסור הפרסום בתוקף - שאת קיומו נימקה בצורך לגונן על החברות שניזוקו מפני נזקים נוספים - ובצהריים (יום א') ביקשה המשטרה להסירו. עתה קיימת דאגה גדולה מפני נזק אפשרי לחברות מן המובילות בישראל. מפקח רוני הינדי, ראש צוות החקירה במשטרת תל אביב מסר כי "הנזק שנגרם טרם נאמד ונדע אותו רק לאחר שנחקור את כל החברות שנפגעו והן יבצעו בדיקה מקיפה. אנחנו החרמו מחשבים, ציוד, תוכנות וחומרה, עשרות ארגזים מלאות במסמכים ואנו צריכים לבדוק את כולם כדי לנתח את היקף הפרשה".

גורם המקורב לחקירה מסר ל-Nfc, כי במשטרה מנסים לערוך טבלה כדי לברר מי ריגל אחרי מי. מהמעט שידוע כרגע לחוקרים חברת יס ריגלה אחר המתחרה, חברת הוט; חברת מאיר חשודה בהזמנת ריגול על חברת צ'מפיון מוטורס; חברות סלקום ופלאפון אחרי משרדו של רני רהב, המספק שירותי יחסי ציבור לפרטנר; סלקום חשודה גם בריגול תעשייתי אחר משרד יחסי הציבור ראובני פרידן; חברת המפעיל אחר חברת צילומעתיק; חברת היי-טק ששמה לא נמסר, אחרי חברת גלובס; חברת תמי 4, אחרי חברת מי עדן. המדובר, כמובן, בחשד ראשוני שטרם אומת דיו. למשטרה לא ברור עדיין מי ניסה לרגל אחר החברות: אייס קנה ובנה, מלמ מערכות, שקם אלקטריק ועלית-שטראוס. כן לא ברור מי ניסה לרגל אחר משרד הפרסוםשלמור-אבנון-עמיחי

לציין כי על פי רשימה ראשונית שהורכבה במשטרה עם החברות שקיים חשש שנפגעו נמנות: שטראוס-עלית, פרטנר, שקם אלקטריק, צ'מפיון מוטורס, משרד הפרסום שלמור אבנון אביחי, עיתון העסקים גלובס, חברת צילומעתיק, אייס קנה ובנה, ראובני פרידן, חברת HOT, מי עדן ומלמ מערכות, חברת המדפסות HP.

דובר פרטנר, אחת הנפגעות כאמור, מסר בתגובה: "אנו המומים מהממצאים המתפרסמים. אנו בטוחים כי משטרת ישראל עושה כל מאמץ כדי לגלות את הגורמים שפעלו להשגת המידע ולרדת לחקר האמת".

חברת yes מסרה בתגובה: "אם היו עבירות על החוק הן נעשו בניגוד מפורש להוראת yes. יש לזכור כי yes לא הסתפקה בהתקשרותה עם חברת החקירות בהוראה בעל-פה, אלא החתימה את חברת החקירות על התחייבות חד-משמעית לפעול אך ורק לפי החוק, וחברת החקירות חתמה על הסכם בו התחייבה: "(חברת החקירות) מתחייבת בהסכם זה, כי היא וכל הנוטלים מטעמה חלק בביצוע הסכם זה פועלים ויפעלו אך ורק בהתאם לכל דין."

דוברת חברת פלאפון מסרה כי, לחברת פלאפון ולעובדיה אין כל קשר להשגת מידע בדרכים בלתי חוקיות. החברה ועובדיה הופתעו מן הפרסומים האחרונים והם ישתפו פעולה עם המשטרה לבירור העובדות בפרשה זו.

לגבי סמנכ"ל הכספים של Yes, כתריאל מוריה, נמסר: "אנו מאמינים שהליכי החקירה והבירור הנערכים לגבי סמנכ"ל הכספים של החברה, כתריאל מוריה, יעלו שהוא פעל בדיוק לפי החוק".

דובר קבוצת שטראוס-עלית מסר בתגובה: "ביום חמישי נודע לנו לראשונה ממשטרת ישראל על הנושא. ביום שישי בבוקר הציגה לנו משטרת ישראל במשרדינו, חומרים ועובדות מתוך החומרים שנאספו. אנחנו לומדים את המשמעויות מבחינתנו, ככל האפשר. אנחנו מברכים את משטרת ישראל על גילוי הפרשה. כמו כן, בשלב זה הדברים מדברים בשם עצמם ואנחנו מבקשים שלא להגיב מעבר לכך.

יוסי צבילינגר, יו"ר דירקרטריון חברת מפעיל בע"מ, מסר כי החברה פונה לצורך התקשרויות עסקיות רק עם חברות מן השורה הראשונה ואשר ברור מעבר לכל ספק כי התנהגותם ישרה, ומכאן בטוחים מעבר לכל ספק בנקיון כפיו וביושרו המקצועי והאישי של יורם כהן המשמש כמנכ"ל מפעיל.

עו"ד אסתר בר ציון המייצגת את כהן, מסרה כי מפעיל בע"מ פעלה כחוק. עוד נמסר בתגובה כי כהן שיתף פעולה מלא עם חוקריו, המציא את כל הראיות והמסמכים שנדרש להם. לדבריה, "מפעיל" פנתה לחברת "מודיעין אזרחי", הנחשבת לחברה מובילה בתחום החקירות בישראל.

מיד עם ההתקשרות עם החברה ולמען הסדר הטוב והסר ספק, הוחתמו נציגי "מודיעין אזרחי" על-ידי נציגי "מפעיל", על כך שהם מתחייבים לעבוד באמצעים כשרים ואך ורק על-פי החוק. מעבר לכך לא נתנו הנחיות נוספות. לאנשי מפעיל לא היה שמץ של מחשבה או סיבה לחשוד שדברים נעשים באופן לא תקין או לא חוקי. עוד מסרה עו"ד בר ציון, כי לא ייתכן לבוא בדיעבד למזמין שירותים ולייחס לו חשדות פליליים אם וכאשר יש טענות לגבי דרך עבודתו של נותן שירות כזה או אחר.

עו"ד גיורא אדרת, המייצג את עוזי מור, מנכ"ל "מאיר" חברה למכוניות בע"מ, מסר כי החברה והמנכ"ל פעלו כחוק וללא רבב. בחקירה נטען, כי חברת "מודיעין אזרחי" ספקה ל"מאיר" מידע שבחלקו הושג בדרכים בלתי כשרות וכי על "מאיר" היה לדעת על כך. טענה זו הוכחשה ומוכחשת מכל וכל.

"עוזי מור שיתף פעולה עם חוקריו, הסביר כי החברה עובדת עם 'מודיעין אזרחי' תקופה ארוכה של כ-10 שנים. מדובר בחברת חקירות בעלת מוניטין מהמובילות בתחומה בארץ שהתחייבה במפורש ובכתב כלפי "מאיר", לפעול אך ורק באמצעים כשרים וחוקיים. לאנשי 'מאיר' לא היה שמץ של חשד שמודיעין אזרחי' פעלה באופן לא תקין".

עוד מסר ע"ד אדרת, כי כל ניסיון לטפול בדיעבד על מזמין שירותים שפעל בתום לב, חשדות פליליים בגין מעשים של נותן השירות הוא מעשה אבסוקדי ונועד לכישלון.

יעקב שחר וישראל קז, נשיאי מאיר חברה למכוניות ומשאיות בע"מ מסרו כי הם בטוחים מעבר לכל ספק ביושרו המקצועי והאישי יוצא הדופן של עוזי מור המשמש כמנכ"ל הקבוצה, ובנקיון כפיו.


ז'קונט הגיש את התלונה

החקירה נפתחה בעקבות תלונה שהגיש הסופר אמנון ז'קונט, שהתלונן על כך שחלקים מספרו החדש הועתקו והופצו ברשת האינטרנט, ופרקים מסויימים אף שונו. כבר בחקירה ראשונית עלה חשד, כי בפרשה מעורב חתנו לשעבר של ז'קונט: מיכאל האפרתי, בן 41, המתגורר במערב לונדון. בבעלותו של האפרתי חברה שמספקת בין היתר מידע לחוקרים פרטיים. אשתו רות בת 28 נעצרה יחד עימו.

תלונה נוספת הוגשה על-ידי אחת החברות הגדולות במשק, שחשדה שהושתל במחשבי החברה וירוס טרויאני. באמצעותו נשלחו ממחשבי החברה מסמכים ותמונות לשרת אפ.טי.פי (שרת אחסון קבצים).

הסוס הטרויאני איפשר בנוסף לשלוח את החומר ממחשבי החברה תוך שליטה בהם. צוות החקירה הצליח באמצעים טכנולוגיים לאתר את יצרן ה"סוס" ואת שרתי קבלת הקבצים בארץ ובעולם, ששימשו לאחסנת המידע הרגיש והסודי שהושג כאמור באמצעות ריגול.

מבדיקת השרתים התברר, כי יצרן הסוס שיווק לשלושה משרדי חקירות פרטיים מהגדולים מהארץ את הסוסים הטרויאניים, ואלה החדירו אותם בשיטות שונות למחשבי חברות גדולות המובילות במשק הישראלי ולמחשבי חברות בחוץ לארץ.


חברות ענק נפגעו

בדרך זו, של ריגול תעשייתי ומסחרי, אספו החוקרים הפרטיים מידע רב עבור לקוחותיהם שעל-פי החשד הינן חברות מתחרות לאותן חברות שהמידע נגנב מהן. על-פי המשטרה, היצרן של הסוס הטרויאני הוא ישראלי בעל חברה הפועלת בחו"ל. במסגרת החקירה נוצר קשר עם האינטרפול ומשטרות זרות באירופה ובארצות הברית. החקירה הפכה להיות בינלאומית. עקב רגישותה, טוענים במשטרה, התיק לווה על-ידי פרקליטות מחוז תל אביב.

לטענת החוקרים, העבירות הבולטות שהתגלו בחקירה הן: הכנת נגיף מחשב, הפצתו, חדירה לחומר מחשב, עבירה על חוק הגנת הפרטיות, האזנות סתר, קשירת קשר לביצוע פשע ומרמה בנסיבות מחמירות. בשבוע שעבר הפכה החקירה לגלויה ושוטרי יחידת ההונאה עיכבו לחקירה 11 חשודים העובדים במשרדי חקירות ובחברות שונות במשק.
כן בוצע חיפוש בבתיהם ובמשרדיהם כשבמקביל אותר ונעצר בלונדון ישראלי החשוד בייצור הוירוס הממוחשב.

בסוף השבוע נעצרו חמישה חשודים נוספים תושבי הארץ החשודים במעורבות בביצוע העבירות ובוצעו חיפושים גם בבתיהם. לטענת המשטרה, נתפסו ראיות הקושרות אותם לעבירות המיוחסות להם וכן נתפסה חומרה שבה מידע על חברות שונות. כמו כן הגיעו החוקרים לחברות כלכליות ומשרדי פרסום ויחסי ציבור ברחבי הארץ, אשר על-פי החשד נפלו קורבן לעבירות מחשב שצויינו לעיל ובמחשביהם אותר "הסוס הטרויאני".

כפי שדווחנו ביום שישי, המשטרה הבריטית עצרה ישראלי החשוד כ"האקר", במסגרת חקירה של פשע היי-טק. החשוד הוא מיכאל האפרתי בן 41 המתגורר במערב לונדון, ובבעלותו חברה שמספקת בין היתר מידע לחוקרים פרטיים. אשתו רות בת 28 נעצרה יחד עימו.

סוכנות הידיעות אי.פי דיווחה, כי האפרתי נעצר בעקבות בקשה של הרשויות בישראל. על-פי הדיווח, בית המשפט בלונדון האריך את מעצרם של בני הזוג האפרתי עד תחילת חודש יוני. ההחלטה להאריך את מעצרם התקבלה, לאחר שהתברר כי את העבירות הם ביצעו במדינה אחרת. בשל זאת הוצע להם לצאת מבריטניה, אך הם העדיפו להישאר במדינה זו.

על-פי טענת התביעה הבריטית, בני הזוג האפרתי חשודים בעיקר בריגול תעשייתי. "החשודים סיפקו מוצרים לחוקרים פרטים שבאמצעותם העבירו מידע עסקי על חברות ללקוחותיהם", אמר התובע, ג'ון הארדי: "יש חשש כי אם ישוחררו ימשיכו במעשיהם".

הסניגור, בן-בנסון, טען מנגד, כי המוצר שסיפקו השניים לא נועד לריגול תעשייתי, ואם מישהו עשה בו שימוש פלילי הרי שאין לייחס זאת לבני הזוג. בדיון המשפטי לא צוין באיזה מוצר מדובר, אך מנגד נטען כי לבני הזוג לא היו לקוחות בבריטניה ונראה כי עסקיהם התנהלו משם כלפי מדינות אחרות.

תאריך:  29/05/2005   |   עודכן:  29/05/2005
שלומי דיאז
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נשיא התאחדות המלונות בישראל, אבי אלה, הביע את תמיכתו בהקמת קזינו בעיר אילת. במכתבו לשר האוצר, בנימין נתניהו ושר התיירות, אברהם הירשזון, מברך אלה על הצעדים למען קידום חקיקת חוק הקזינו.
29/05/2005  |  מירב לוי  |   חדשות
עם ישראל עומד איתן וחזק מתמיד - זאת רק אחת המסקנות שהגיעו אליה החוקרים מהמרכז לחקר הביטחון הלאומי מאוניברסיטת חיפה, בראשותו של הפרופסור גבריאל בן-דור (יום א', 29.5.05).
29/05/2005  |  מירב לוי  |   חדשות
צעירה בת 21 מאריאל, משוחררת טריה מחיל המודיעין, נעצרה כי סייעה לפלשתיני בן 24 להתגורר בארץ למרות איסור כניסה לשטחי ישראל, סיפקה לו מדי צה"ל והשתמשה עימו בסמים. בחקירתם הראשונית התברר כי השניים מנהלים רומן מזה כשנה.
29/05/2005  |  שלומי דיאז  |   חדשות
אם תהיתם מה טומן בחובו העתיד עבורכם כדאי אולי שבמקום לחפש אחריו בכדור הבדולח תציצו בפדומטר (מד צעדים).
29/05/2005  |  יפעת גדות  |   חדשות
"הייתי עם הגדוד הזה בסדיר אז זה נראה לי ראוי להמשיך. הם חלק ממני ולכן החלטתי להמשיך איתם. זה חלק ממני המילואים האלה". כך אומרת סרן (במיל.) ליטל סולומון, שלישה של גדוד מילואים, בראיון ל-Nfc לרגל יום ההוקרה למערך המילואים.
29/05/2005  |  עומר שיקלר  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
[צילום: יוסי זמיר, פלאש 90]
מתן גולדבלט
בית המשפט העליון של קנדה בבחינה חוקתית של פגיעה בחופש ההתאגדות של מנהלים זוטרים בבתי קזינו: האם יש הבדל בין פגיעה בזכות שלילית לפגיעה בזכות חיובית?
יריב גוטמן
יריב גוטמן
דוח פיץ' רובו ככולו מזהיר שוב ושוב מפני תרחיש אפשרי של ירידת הדירוג של ישראל, זאת בעיקר בשל האפשרות של הארכות המלחמה ובד בבד רמיזה שעל מקבלי ההחלטות בממשלת ישראל לעשות את הנדרש כדי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il