הנהלת רכבת ישראל החליטה (יום א', 10.7.05) כי החל מיום ב' יסגרו שבעה עשר מעברים חקלאיים במסילות הרכבות למעבר כלי רכב וכלים חקלאיים. מדובר במעברים בהם לא מוצב מחסום.
בנהלת הרכבת סבורים, כי הצעד ימנע תאונות מיותרות בין משאיות וכלים חקלאיים לרכבות שחוצות אותן. הערב נמנע אסון נוסף כאשר נהג משאית החל לחצות מסילת רכבת סמוך לרמלה כאשר המחסום החל לרדת ועצר בזמן. המשטרה ממשיכה במקביל לחקור את התאונה באחוזם וגם את התאונה ברבדים. ביום שלישי ייערוך צוות החקירה שיחזור של התאונה באחוזם.
ההחלטה לסגור לתנועה את מעברי הכלים החקלאים באה בתום שיחה בין שר התחבורה, מאיר שטרית, עם מנכ"ל חברת הרכבת, יוסי מור. השר הנחה את מור לנקוט בשורה של צעדים בעקבות תאונות הרכבת האחרונות.
ממשרד התחבורה נמסר, כי "בעקבות בירור אשר נעשה התברר כי קיימים 17 מפגשי מסילה המיועדים למעברים חקלאיים. השר שטרית הורה לסגור מיידית את כל המעברים החקלאיים אשר אינם מאושרים סטטוטורית. השר הורה לכנס בהקדם האפשרי את ועדת המפגשים לצורך קבלת החלטה המצמצמת למינימום את שאר המפגשים, אשר אין בהם צורך ממשי".
עוד אומרים במשרד התחבורה, כי השר הוא הורה על הצבת מאבטחים בכל המעברים הללו, "הן למניעת מעבר במקומות הלא מוסדרים, והן לצורך של התרעה על מפגעים במעברים אשר בהם תימשך התנועה". השר שטרית עודכן, כי בזמן הקרוב יצא מכרז ליצירת הפרדות מפלסיות לאורך קו הרכבת של ב"ש-לוד.
גורמים במשטרה הביעו סיפוק על החלטת השר שיטרית שאתמול הביע אי שביעות רצון מדברי מפקד המחוז הדרומי במשטרה. "אתמול שיטרית תקף את בר לב ועכשו הוא בעצם עושה את מה שמפקד המחוז רצה שייעשה" אמר גורם משטרתי ל-Nfc.
כפי שדיווחנו אמש, ניצב אורי בר לב מסר, כי העביר מכתב חריף וקשה למנכ"ל רשות רכבת ישראל ודרש ממנו לפעול לתיקון ליקויים ונהלים בעבודת הרכבות. העתק המכתב נשלח גם ל"רשות התמרור" האחראית על הצבת תמרורי אזהרה במפגשי מסילות ברזל וכבישים.
במכתבו כתב, בין היתר, ניצב בר לב, כי "בעקבות התאונות הקשות שארעו במחוז הדרומי בשבועות האחרונים אני דורש גם הצבת מחסומים מרומזרים במפגשים בין מסילות רכבת ודרכים חוצות, הצבת תצפיתנים, שליחת קרון מקדים ומתריע לרכבת והוצאת הנחייה לנהגי הקטרים להפחית את מהירות נסיעת הרכבות".
עוד כותב מפקד משטרת המחוז הדרומי, כי "אם הייתה בידי הסמכות החוקית הייתי אוסר לחלוטין תנועת רכבות בתחומי המחוז הדרומי עד לתיקון הליקויים. מאחר ואין בידי את הסמכות ובמטרה למנוע את השנות הסכנה, אני דורש מיידית לנקוט באמצעים האמורים. אני רואה ברשות הרכבות את האחראית הבלעדית לטיפול בתופעה החמורה ודורש את התערבותה המיידית לפתרונה", דברי ניצב בר לב.
גורמים בלשכת השר כינו את מכתבו של בר לב "דברים שלא היו צריכים להאמר", השר שיטרית הגדיל לעשות כשהתראיין והגיב על דברי מפקד המחוז בדברים "לא צריך להגיב בהיסטריה ובפאניקה. לא צריך להכניס את הציבור להיסטריה, אני דוחה את ההתבטאות הזו על הסף ועדיף שלא היתה נאמרת".
להתקפה על מפקד המחוז הצטרף גם שמואל ריפמן, יו"ר מנהלת הנגב שכתב למפקד המחוז: "הצעתך לסגור את הרכבת ב"ש נמהרת ולא ראויה
התשובה לתאונות היא לא פאניקה ולא סגירה כי אם תיאום ואכיפה. אני מניח שלא מפקד מחוז המרכז ולא מפקד מחוז הצפון היו מעלים על דעתם להציע להפסיק את תנועת הרכבות בין חיפה לתל אביב במקרה דומה. הצעתך שגויה ונמהרת המבטאת חוסר אונים וחוסר רגישות לתושבי המחוז עליו הנך מופקד".
במשטרה לא הגיבו רישמית על הדברים אך מספר גורמים אמרו ל-Nfc שההתקפה על מפקד המחוז היתה מיותרת. "מפקד המחוז כמו המשטרה עובדים עבור האזרח ומגינים על חייו. במדינות אחרות כל תאונת רכבת מובילה להפסקת התנועה בקוים עד לתיקון ליקויים. בישראל זה תמיד הפוך".
ללא קשר, ביום שישי החליטו במשטרת התנועה הארצית וברכבת ישראל על הקמת צוות סיור משותף שיעסוק בביצוע סיורים לאורך מסילות במקומות מסוכנים לצורך איתור תקלות ומפגעים. הדבר סוכם בפגישה בין מנכ"ל רכבת ישראל, יוסי מור וראש אגף התנועה במשטרה, ניצב שחר איילון.
ביום שלישי הקרוב, תבצע המשטרה שחזור של תאונת הרכבת באחוזם. במושאי שבת שוחרר בערבות ובתנאים מגבילים גם נהג המשאית, בן 26 מקריית גת.
הנהג טען בחקירתו, כי ניסה להתריע בכל דרך אפשרית על כך שנתקע במסילה. נציין, כי בדיקת עברו התעבורתי של הנהג העלתה כי הורשע בעבר ארבע פעמים בעבירות תנועה חמורות.
בימים הקרובים יזומנו לחקירה בעלי חברת המשאיות "גרר פרץ", בעלי הרכב. צוות החקירה, שהוא גם הצוות החוקר את התאונה הקטלנית הקודמת באזור רבדים, יבדוק את נתוני הקופסאות השחורות ברכבת ובמשאית.