|   15:07:40
  יהודה קונפורטס  
עורך קבוצת אנשים ומחשבים
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

זהירות: לייק להשכיר

יותר ויותר לקוחות נותנים חשיבות מכרעת לפעילות הארגונים ברשתות החברתיות, אולם עובדה זו מביאה עמה תופעה שלילית - גידול ניכר במספר החברות שיוצרות מצגי שווא כך, נקנים בתשלום תגובות אוהדות ולחיצות לייק במטרה להעצים כוחם של המותגים כיצד מטפלים בנוכלי הפרסום החדשים?
20/09/2012  |   יהודה קונפורטס   |   כתבות   |   תגובות
כמה עולים עשרים לייקים? [צילום: פלאש 90]

אנשים "אמיתיים"
חלק מהחברות שעוסקות בהשכרת לייקים מתמקצעות, ושוכרות אנשים "אמיתיים" תמורת תשלום כדי שיכתבו סקירות תדמית חיוביות על חברה זו או אחרת. התעריף הממוצע בישראל נע בין 125 שקלים ל-500 לייקים, ועד כ-1,000 שקלים תמורת כ-5,000 לייקים

ההתעניינות הגוברת ברישות ומדיה חברתית יביאו לכך שבשנת 2014 יהיה גידול ניכר במספר הארגונים שייצרו מצגי שווא, ויקנו בתשלום תגובות חיוביות ואוהדות על פעילותם. עובדה זו תגרום לכך שחברות מסתכנות במסירת מידע כוזב לציבור, כך עולה ממחקר חדש שפרסמה באחרונה גרטנר (Gartner).

על-פי חברת המחקר, לקוחות מתחילים לתת חשיבות הולכת וגדלה לפעילות חיובית של חברות הפעילות ברשתות חברתיות, כגון לייקים, כתבות אוהדות ועוד. עובדה זו תגרום לארגונים להגדיל בכ-15% את היקף הפעילות שלהם ברישות חברתי עד 2014, כאמור.

אולם, המגמה הזו גוררת אחריה גם גידול בתופעה מוכרת אחרת בתחום המדיה החברתית - זיוף וקניית סקירות אוהדות בתשלום על-ידי אנשים שזו פרנסתם. בישראל, כמו במדינות רבות נוספות, פועלות חברות שמתמחות בהשכרת תגובות אוהדות בפייסבוק - Facebook וברשת בכלל, תמורת סכומים לא גבוהים במיוחד. כך, פרסמה לא מכבר הנהלת הרשת החברתית תגובה בעניין, והזהירה כי תוריד מיוזמתה כתבות אוהדות ולייקים, שאין עוררין כי נקנו בכסף. לחלופין, יש שיטות להגברת הלייקים על-ידי דואר זבל, רוגלות למיניהן ועוד.

התופעה החלה להטריד הן את רשויות החוק והן את ארגוני הצרכנים. בעידן האינטרנט יש לא מעט צרכנים שמקבלים החלטות לגבי רכישת מוצרים, לעתים בעלי ערך כספי רב, על סמך תגובות של צרכנים כביכול באתרי השוואות מחירים או ברשתות חברתיות. חלק מהחברות שעוסקות בהשכרת לייקים מתמקצעות, ושוכרות אנשים "אמיתיים" תמורת תשלום כדי שיכתבו סקירות תדמית חיוביות על חברה זו או אחרת. התופעה הזו קיימת גם בישראל, ובחיפוש מהיר ברשת נמצא לא מעט חברות שמעניקות שירותים כאלו, לכאורה לגיטימיים ומקצועיים. התעריף הממוצע בישראל נע בין 125 שקלים ל-500 לייקים, ועד כ-1,000 שקלים תמורת כ-5,000 לייקים.

מלחמת כריות וירטואלית

לדעת חוקרי גרטנר עד 2014, לפחות שתי חברות מתוך רשימת ה-500 של פורצ'ן (Fortune) יצטרכו לתת הסברים ל-FCC האמריקני לגבי פעילותן ביצירת מצגי שווא ברשתות החברתיות. זאת, במטרה לצבור אהדה ולתרגם את זה לרווחים כספיים. בשנת 2009, למשל, ה-FCC הצהיר שתשלום על סקירות אוהדות ברשתות חברתיות מבלי לחשוף את זהות הכותבים או להודיע על כך לציבור, דומה לפעילות של הטעייה בפרסום ומסירת מידע בשוגג לציבור הצרכנים. אותם הארגונים, כך נמסר, יועמדו לדין בשל כך.

גרטנר מאשרת בממצאיה, כי "יותר ויותר מנהלי שיווק רוכשים בתשלום סקירות אוהדות, אם על-ידי שכירת אנשים או על-ידי תשלום עקיף לגולשים באמצעות קופונים ומבצעים, שהתנאי שלהם זה ללחוץ לייק על דף הבית שלך".

מדובר בתופעה שקשה מאוד להתחקות אחריה. זאת ועוד, על-פי גרטנר, מרבית מנהלי השיווק וה-IT שמעורבים בפעילות כזו ברשת עושים זאת בתום לב. תפקידם להעצים את המותג של חברתם ברשת החברתית, אומרים החוקרים, אבל הם לא לוקחים בחשבון את ההשלכות שיש לכך, הקשורות בפרסום לא אמין, מסירת מידע כוזב לציבור והיעדר שקיפות - המנוגדת לחוקי הבורסה והכלכלה. בעקבות הטרנד החדש, ממליצה גרטנר לגופים הרלוונטיים להיות יותר שקולים, ולקחת בחשבון את כל הסיכונים בעת שהם שוכרים את שירותיהם של חברות לייק להשכיר.

אך הדבר החשוב ביותר הוא השקיפות: מסירת מידע מלא לציבור, מיהם כותבי הלייקים האוהדים, מהו הסטטוס שלהם ומיהם הכותבים. אגב, הטרנד של לייק להשכיר הוליד תופעה נוספת: חברות המזהות מגמה כזו אצל מתחרותיהן, יוזמות כתיבת סקירות שליליות על המתחרה (בתשלום כמובן), ואף מעבירות מידע לרגולטור. בקיצור, מלחמת כריות אמיתית, אבל וירטואלית.

בטווח הארוך, על-פי מחקרים והיגיון בריא, נראה כי שימוש קבוע בלייקים מזויפים יגרום לירידה באמון הציבור באותה חברה. הצרכנים היום חכמים מתמיד, קוראים ורואים הכל. די בפעם אחת שבה יזהו הלקוחות כי מוצר מסוים קיבל דירוג פיקטיבי בגלל שיטה כזו או אחרת, והנזק המצטבר לאותה חברה יעלה על התועלת האפשרית.

ישנה עוד עצה שימושית: הקפידו שבאתרים שלכם יהיה ביטוי גם לתגובות שליליות, לתלונות צרכנים ואפילו להשמצות כאשר הן מועלות. אפשר גם להמציא אם אין בנמצא לקוחות זועמים. זה ייראה הרבה יותר אמין מאשר הצפת הדף שלכם באלפי לייקים מזויפים.

תאריך:  20/09/2012   |   עודכן:  20/09/2012
יהודה קונפורטס
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שמונה טיפים ברוח גישה חדשה ומעשית לניהול חיי היום יום ממקום של מודעות, בחירה ומשמעות. מובטח כי מי שיפעל החל מתחילת השנה ברוח הכללים הללו, ירוויח זמן יקר ותועלת רבה יותר ואף יחיה חיים בריאים יותר:
20/09/2012  |  מירב גלילי  |   כתבות
צום יום הכיפורים גורם לחולשה וכאב-ראש בעקבות המחסור בנוזלים ובמזון. להלן מספר טיפים שימושיים לצום קל:
20/09/2012  |  שירלי קטרון  |   כתבות
בין כמה משיאי האמנות בכל הזמנים, מצוי מיקומה של האמנות הפלנדרית (במה שקרוי היום בלגיה). לאחר תור הזהב של הרנסנס האיטלקי, פרחה והגיעה לשיאה האמנות הפלנדרית, שהמוביל בה היה הירונימוס בוש, שהוא אולי אבי הסוריאליזם והציור הדמיוני, ואחריו נהו פיטר ברויגל ובני משפחתו, ובהמשך גם פיטר פול רובנס.
19/09/2012  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
בפרוס השנה החדשה, ולאחר טעימות חוזרות ונשנות, הגענו למסקנה חד-משמעית: "רפאל", "התרנגול הכחול" ו"קפה נואר" - הן המסעדות המושלמות והמובחרות היותר. שלושתן תל אביביות מעולות, וביום הדין של הקולינריה הישראלית מסתבר גם שהן אינן ברות תחרות.
19/09/2012  |  ראובן לייב  |   כתבות
כמות הישראלים העוסקים בספורט הולכת וגדלה, עקב עליית המודעות לחשיבות הפעילות הפיזית כחלק מאורח-חיים בריא בעידן המודרני, וזאת למטרת שיפור איכות-חיים ושמירה על משקל. יחד עם העלייה בכמות העוסקים בספורט, אנו מוצאים גם עלייה בשיעור הפגיעות והנפגעים.
19/09/2012  |  ד"ר יוני ירום  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
אפרים הלפרין
אפרים הלפרין
המחשבה שתגובה לפרובוקציה תשנה את ה-דנ"א של אויבנו המוסלמים היא מחשבת סרק    עלינו ליטול את היוזמה לידיים ולתקוף בהתמדה בנקודות הכי כואבות    התגובה והנקמה הן נשק של עניים, ואנו לא כא...
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
כחברה עלינו לשנן את שתי הפרשות ולתת להן ביטוי במערכות חיינו היומיומיים, כחברה עלינו לאמץ את התפיסה החברתית וההומנית לפיה כל בני האדם שווים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il