|   15:07:40
  תמיר מורג  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

כשתיאלם תרועת הפסטיבלים

ניתוח מדוקדק של הסקרים העדכניים לאחר ועידות שתי המפלגות מלמד כי אובמה אכן שיפר את מצבו, אך הפער בהחלט מחיק מבחינת הרפובליקנים. במילים אחרות, שני הצדדים חזרו לנקודת המוצא
20/09/2012  |   תמיר מורג   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות
רומני. מירוץ מדשדש [צילום: AP]

הכרזה שרירותית
ויארגוסה המסכן עמד על הפודיום וביקש מהצירים הדמוקרטים, בהתאם לנוהג, לצעוק מי בעד החזרתה של ירושלים למצע ומי נגד. בפעמיים הראשונות היה ברור כי ידם של המתנגדים על העליונה, וכשחזר הדבר גם בפעם השלישית ויארגוסה הנבוך החליט לקחת את העניינים לידיים. הוא פשוט הכריז, באופן שרירותי לחלוטין, כי "היושב-ראש קובע שהתיקון עבר ברוב של שני שלישים"

הקונפטי עדיין לא התפזר לחלוטין מהוועידות של הדמוקרטים והרפובליקנים, והתמונה ברורה רק באופן חלקי: אובמה בהחלט יצא מחוזק מהסיבוב הזה, אך כפי הנראה הקפיצה שהשיג בסקרים קטנה יותר מזו שהסתמנה בתחילת השבוע. את היתרון האמיתי שלו, נכון לכתיבת שורות אלה, אפשר להעריך בשניים-שלושה אחוזים - בהחלט לא עניין של מה בכך בבחירות צמודות למדי, אך פחות מבטיח מהאופוריה שאפפה את הדמוקרטים עם פרסום הסקרים הראשונים לאחר סיום הוועידה שלהם.

אבל אי-אפשר להיפרד מהוועידה הדמוקרטית מבלי לחזור לרגע לפארסה של הוצאתה של ירושלים ממצע המפלגה, והחזרת אזכורה כבירת ישראל בלחצו הבלתי מתון של אובמה. לאחר שהבין שגולגלה לידיו חבית חומר נפץ, שלח הנשיא למערכה את יו"ר הוועידה, ראש עיריית לוס-אנג'לס אנטוניו ויארגוסה, כדי להעביר את התיקון המתבקש. ויארגוסה המסכן עמד על הפודיום וביקש מהצירים הדמוקרטים, בהתאם לנוהג, לצעוק מי בעד החזרתה של ירושלים למצע ומי נגד. בפעמיים הראשונות היה ברור שידם של המתנגדים על העליונה, וכשחזר הדבר גם בפעם השלישית ויארגוסה הנבוך החליט לקחת את העניינים לידיים. הוא פשוט הכריז, באופן שרירותי לחלוטין, כי "היושב-ראש קובע שהתיקון עבר ברוב של שני שלישים". אחת ממצלמות הטלוויזיה קלטה את הטלפרומפטר שלו, שעליו נכתב מראש כי ההחלטה עברה ברוב זה, בלי שום קשר לנעשה באולם. האפיזודה המביכה הזאת עיקרה מתוכנו את הטיעון של הדמוקרטים שלפיו מפלגתם תומכת בישראל לא פחות מאשר הרפובליקנים.

ייצוג עודף לדמוקרטים

לסדר את הבלגן
איך בכל זאת שיפר אובמה את מעמדו בסקרים? ובכן, אחרים עשו את העבודה בשבילו. בעיקר אשתו מישל, בנאום יוצא מהכלל שעורר תהיות שמא היא זו שצריכה להיות הפוליטיקאית במשפחה, וביל קלינטון, שהעניק לו את הגושפנקה שהנשיא נזקק לה נואשות, כשהפיל על הרפובליקנים את האשמה למשבר הכלכלי ואמר (בצניעות אופיינית): "אפילו אני לא הייתי מסוגל לסדר את הבלגן הזה בארבע שנים בלבד"

סביר להניח שאפילו אובמה לא ידע, בטרם פורסמו הסקרים הראשונים, שמעמדו השתפר בעקבות הוועידה. בבוקר שלמחרת הנאום הפושר שלו, שלא הזכיר בדבר את נאום קבלת המועמדות הסוחף מ-2008, פורסמו נתוני התעסוקה לחודש אוגוסט, והם נראו עגומים למדי. באופן פורמלי האבטלה אומנם ירדה מעט, מ-8.3 אחוזים ל-8.1, אבל המשק האמריקני, שזקוק ל-150 אלף משרות חדשות מדי חודש רק בשביל לעמוד בקצב הגידול הטבעי של האוכלוסיה, ייצר 96 אלף משרות בלבד. האבטלה ירדה "בכאילו", פשוט בגלל שכ-375 אלף בני אדם נואשו מחיפוש העבודה הבלתי נגמר ולא טרחו להירשם בלשכות התעסוקה.

אז איך בכל זאת שיפר אובמה את מעמדו בסקרים? ובכן, אחרים עשו את העבודה בשבילו. בעיקר אשתו מישל, בנאום יוצא מהכלל שעורר תהיות שמא היא זו שצריכה להיות הפוליטיקאית במשפחה, וביל קלינטון, שהעניק לו את הגושפנקה שהנשיא נזקק לה נואשות, כשהפיל על הרפובליקנים את האשמה למשבר הכלכלי ואמר (בצניעות אופיינית): "אפילו אני לא הייתי מסוגל לסדר את הבלגן הזה בארבע שנים בלבד".

קריאה פשוטה של "השורה התחתונה" בלבד בכל סקר עשויה להטעות, כפי שקרה לפני כחודש כאשר התפרסם גל של סקרים שהעניקו לאובמה יתרון גדול, ובתוך כמה ימים הוא התפוגג כלא היה.

כבר אז כתבנו כאן שמדובר באשליה אופטית המבוססת על הטיות של הסקרים האלה, אולם הפעם המצב פחות חד-משמעי. כמה סקרים אמינים מצביעים בבירור על עלייה בתמיכה באובמה. בכמה סקרים אמינים פחות שוב קיימות הטיות שונות לכיוון הנשיא, אך מצד שני גם בסקרים המעודדים יותר מבחינת רומני אפשר להצביע על הטיות – כמובן לטובת המועמד הרפובליקני. לכן חשוב לשים לב לפרטים הקטנים שמתחבאים מעבר לכותרות העיתונים - בתוך הדוחות הרשמיים של מכוני הסקרים - ואשר משפיעים מאוד על התמונה הגדולה.

שני סקרים של שלושה גופים רציניים - אחד של רשת CNN וסקר משותף ל'וושינגטון פוסט' ול-ABC - פורסמו בהפרש של כ-12 שעות והציגו תוצאות שונות בתכלית. CNN נתנה לאובמה יתרון של שישה אחוזים על פני רומני, אך הסקר של 'וושינגטון פוסט' ו-ABC העניק לנשיא יתרון של אחוז בודד. הסיבה נמצאת עמוק באותיות הקטנות: בעוד שניהם התבססו על מדגם של מעט יותר מ-700 "בוחרים שסביר כי ילכו להצביע" ("Likely Voters"), המדגם של CNN כלל ייצוג עודף לבוחרים שהזדהו כדמוקרטים לעומת כאלה שהזדהו כרפובליקנים. נוסף על כך, לשתי הקבוצות גם יחד ניתן ייצוג עודף באופן קיצוני על חשבון בוחרים המזדהים כ"עצמאים".

כדי להבין את גודל ההטיה צריך לזכור שעל-פי מאגר המידע המקיף ביותר שקיים בנושא זהותם הפוליטית של האמריקנים - זה של מכון רסמוסן, המתבסס על כ-15 אלף נשאלים מהסקרים שהוא עורך מדי יום - כ-35 אחוזים מזדהים כרפובליקנים, שיעור דומה מזדהים כדמוקרטים, ו-30 האחוזים הנותרים מזדהים כעצמאים. למרות זאת, הסקר של CNN כלל 50.4 אחוזים של דמוקרטים, 45.4 אחוזים של רפובליקנים, ורק 4.2 אחוזים של עצמאים. גם ב-CNN אין איש שיטען שהחלוקה בסקר שלהם משקפת את המציאות, והדבר משמעותי במיוחד לאור העובדה שאותו סקר עצמו מצא שרומני נהנה מיתרון של 14 אחוזים בקרב הבוחרים העצמאים, לפחות על-פי אלה מהם שכן נכללו בו.

לעומת זאת, נתונים אחרים דווקא מחזקים את אובמה: בסקר של 'הוושינגטון פוסט' ו-ABC, שהצביע על כמעט שוויון, כ-80 אחוזים מהנסקרים היו לבנים וכ-20 אחוזים בלבד היו היספאנים, שחורים ובני מיעוטים אחרים. חלקן של אוכלוסיות אלה בבחירות האמיתיות צפוי להיות גדול יותר והן תומכות באובמה בשיעורים עצומים. סקר נוסף, שנערך עבור ארגון החדשות השמרני Christian Science Monitor, מצא שאובמה מוביל בשני אחוזים בלבד. אולם בחינה של התאריכים שבהם נערך הסקר מגלה שמרבית הטלפונים שנערכו במסגרתו התבצעו לפני שהסתיימה הוועידה הדמוקרטית, ובטרם חלחל האפקט שיצרה באופן מלא. סקרים שנעשו מאוחר יותר כבר הצביעו על יתרון משמעותי יותר לאובמה. כך למשל הסקר היומי של רסמוסן, שבו נהנה רומני מהובלה קלה לאחר הוועידה הרפובליקנית וכעת מוביל בו הנשיא.

35% לא יצביעו
אובמה. בינתיים מוביל [צילום: AP]

מלבד ראש עיריית לוס-אנג'לס כיכב השבוע בכותרות בארצות הברית ראש עיר נוסף: רם עמנואל. ראש עיריית שיקגו ולשעבר ראש הסגל של אובמה בבית הלבן מצא לצדו בן ברית מפתיע שבוודאי היה מעדיף לוותר עליו. מיט רומני הביע את תמיכתו בו במסגרת המאבק שמנהל עמנואל נגד ארגון המורים של שיקגו, שהכריז על שביתה. המורים בעיר, שמשכורותיהם הן מהגבוהות ביותר בארצות הברית ויום הלימודים שהם נדרשים להעביר הוא מהקצרים ביותר, מתנגדים לרפורמות שמנסה עמנואל לקדם, ביניהן הארכת יום הלימודים ובחינת המורים על-פי הישגיהם של התלמידים במבחנים הארציים.

המורים, כמובן, טוענים ש"הכול למען עתיד ילדינו", אך בינתיים קרוב ל-400 אלף תלמידים בשיקגו מסתובבים ברחובות מוכי הפשע של העיר במקום לשבת בכיתות. בשל זהותו של ראש העיר עלתה השביתה הזאת לכותרות הלאומיות בארצות הברית. עמנואל, שכמה ימים לפני פרוץ השביתה התנדב לרכז את המאמץ לגיוס הכספים עבור אחד מהארגונים העצמאיים ("Super PACs") שפועלים לטובת הקמפיין של אובמה, נאלץ לנטוש את התפקיד כדי להתמודד עם המשבר במשרה מלאה. הבוס לשעבר, אגב, נמנע מלהביע תמיכה בו. הוא חושש להסתבך עם איגוד המורים, המזוהה עם הדמוקרטים, ערב הבחירות. מקורבו האגדי של אובמה נאלץ להסתפק בחיבוק הקר של מיט רומני.

הנתון המעודד מבחינת רומני הוא שבעוד שמיד לאחר הוועידה הוביל אובמה בחמישה אחוזים, נכון לאמצע השבוע החל ה"בום" שממנו הוא נהנה להתפוגג, וההובלה שלו בסקר רסמוסן ירדה לשלושה אחוזים בלבד. כאשר כוללים גם מצביעים שאינם בטוחים בהצבעתם אך מגלים נטייה מסוימת לטובת אחד המועמדים, הפער מצטמצם אף יותר, לשני אחוזים. גם הסקר שהוזכר קודם לכן, של 'וושינגטון פוסט' ו-ABC, הצביע על מגמת התפוגגות מהירה של גל ההתלהבות מאובמה שיצרה הוועידה. אם בראיונות הטלפוניים שנערכו ביום שישי, מיד לאחר סיום הוועידה הדמוקרטית, זכה הנשיא ליתרון של שישה אחוזים, הרי שבראיונות שנערכו בשבת וביום ראשון נרשם כמעט שוויון בינו לבין רומני.

הסקר הנ"ל גם הצביע על יתרון של שישה אחוזים לאובמה בקרב כלל המצביעים הרשומים ("Registered Voters"), אולם עורכיו השכילו להדגיש בכותרות הראשיות את העובדה שבקרב ה-Likely Voters השתקף, כאמור, פער של אחוז אחד בלבד בין המועמדים. זאת מאחר שכ-35 אחוזים מכלל המצביעים הרשומים בארה"ב אינם מטריחים את עצמם לקלפיות ביום הבחירות. לכן, ככל שהבחירות מתקרבות, אנו רואים יותר ויותר סקרים המתבססים על בוחרים ששאלות הרקע מעידות על כך שבאמת יטרחו להצביע. השיטה המקובלת לאיתור Likely Voters היא בדרך כלל לשאול "האם הצבעת בבחירות לקונגרס ב-2010 ובבחירות לנשיאות ב-2008?" וכך להבין אם אותו מרואיין נוהג להצביע. זו שיטה שמיטיבה מעט עם רומני, מאחר שהיא מדירה את הבוחרים שעבורם הבחירות הקרובות יהיו הראשונות, ואובמה נהנה מתמיכה מוגברת בקרב הצעירים. למרות זאת, העיוות המתקבל כך קטן יותר מאשר במשאלים המתבססים על מצביעים רשומים, שיותר משליש מהם, כאמור, כלל לא משתתפים בבחירות.

בעוד שב-CNN החליפו בסקר האחרון את מודל המדגם ממצביעים רשומים ל-Likely Voters, הסקר היומי של גאלופ ממשיך להתבסס על מאגר של מצביעים רשומים. על-פי תוצאותיו אובמה מוביל בשישה אחוזים – בדומה לתוצאה בקרב קבוצה זו של מצביעים בסקר של 'וושינגטון פוסט' ו-ABC. אולם סקר זה, כאמור, העניק לנשיא יתרון של אחוז בודד בלבד בקרב הבוחרים שעורכיו הגיעו למסקנה כי סביר להניח שבאמת ילכו להצביע. לכן, נראה שחלק גדול מהזינוק של אובמה התרחש בקרב בעלי זכות בחירה שלא מתכוונים להשתתף בבחירות.

המסקנה מסבך הנתונים הזה היא שאובמה שיפר את מצבו ושכעת סיכוייו נראים טובים יותר מאלה של רומני, אך המרוץ נותר צמוד מאוד. מה שנראה מיד לאחר הוועידה הדמוקרטית כפער גדול שנפתח בין המועמדים התכווץ בממדיו לפער מחיק בהחלט מבחינת הרפובליקנים. הימים הקרובים יגידו אם תימשך ההתפוגגות של העלייה שחווה הנשיא בסקרים, כפי שקורה בדרך כלל כשמועמד זוכה בזינוק בפופולריות לאחר ועידה מוצלחת, או שאובמה ישכיל בכל זאת לחדש את המומנטום ולהשיג מרחק משמעותי יותר מרומני.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  20/09/2012   |   עודכן:  20/09/2012
תמיר מורג
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
כשתיאלם תרועת הפסטיבלים
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
בכלל לא רלונטיים
20/09/12 23:55
2
לא יעזור שום ספין
21/09/12 05:13
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כך משתקף השבוע מהפייסבוק שלי
20/09/2012  |  מאיר עוזיאל  |   כתבות
ההתעניינות הגוברת ברישות ומדיה חברתית יביאו לכך שבשנת 2014 יהיה גידול ניכר במספר הארגונים שייצרו מצגי שווא, ויקנו בתשלום תגובות חיוביות ואוהדות על פעילותם. עובדה זו תגרום לכך שחברות מסתכנות במסירת מידע כוזב לציבור, כך עולה ממחקר חדש שפרסמה באחרונה גרטנר (Gartner).
20/09/2012  |  יהודה קונפורטס  |   כתבות
שמונה טיפים ברוח גישה חדשה ומעשית לניהול חיי היום יום ממקום של מודעות, בחירה ומשמעות. מובטח כי מי שיפעל החל מתחילת השנה ברוח הכללים הללו, ירוויח זמן יקר ותועלת רבה יותר ואף יחיה חיים בריאים יותר:
20/09/2012  |  מירב גלילי  |   כתבות
צום יום הכיפורים גורם לחולשה וכאב-ראש בעקבות המחסור בנוזלים ובמזון. להלן מספר טיפים שימושיים לצום קל:
20/09/2012  |  שירלי קטרון  |   כתבות
בין כמה משיאי האמנות בכל הזמנים, מצוי מיקומה של האמנות הפלנדרית (במה שקרוי היום בלגיה). לאחר תור הזהב של הרנסנס האיטלקי, פרחה והגיעה לשיאה האמנות הפלנדרית, שהמוביל בה היה הירונימוס בוש, שהוא אולי אבי הסוריאליזם והציור הדמיוני, ואחריו נהו פיטר ברויגל ובני משפחתו, ובהמשך גם פיטר פול רובנס.
19/09/2012  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il