|   15:07:40
  מרגלית מולנר גויטיין  
יוצרת סרטים, עיתונאית
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

האימפרסיוניזם והאופנה

"הפריזאית היא האופנה עצמה", טוענים יודעי דבר אישה פריזאית לא תעז לצאת ולהיראות בפומבי בלי כל האביזרים הנלווים
18/11/2012  |   מרגלית מולנר גויטיין   |   כתבות   |   תגובות
מונה [צילום: מוזיאון אורסה]

מונה: המרפסת [צילום: מוזיאון אורסה]

רנואר: ריקוד בעיר
[צילום: מוזיאון אורסה]

מונה: ארוחת הבוקר על הדשא
[צילום: מוזיאון אורסה]

לאחר תערוכות מונומנטליות על פיקסו, מונה, מנה ומטיס, עכשיו מציעה לנו פריז תערוכה מרשימה ביותר על האימפרסיוניזם והאופנה.

האימפרסיוניסטים הביאו מהפכה באמנות על-ידי תפיסת התנועה והשינויים שחלים לא רק בטבע, אלא גם בנוף האורבני. הם שאפו לתעד את בני האדם בסביבתם הטבעית, לתפוס את האדם המודרני בחיים היומיומיים, הן בעיר והן בכפר. רנואר, מונה, מנה ודגה הם דוגמה מצוינת לכך.

למרות שהם לא התכוונו מלכתחילה לתאר את הלבוש וההופעה החיצונית, ציוריהם מהווים עדות לאופנה ולטרנדים של אותה תקופה. הם השיגו זאת הודות לחדות עינם והיכולת לתפוס את הפורטרט כצילום האדם בסביבתו המוכרת, מנקודת מבט כפולה של "הטיפוס" המיוחד ו"השטח" בו הוא נמצא (טיפולוגיה וטופוגרפיה). או כפי שבודליר ניסח זאת: "שינויים יומיומיים של דברים חיצוניים". אדם ולבוש מתמזגים על-ידי קסם הצללים והאור. בתנועה או במנוחה, הצללית משתלבת באווירת הסביבה.

חלק מהתמונות לא הוצגו בפריז מזה עשרות שנים, ולכן זו הזדמנות ליהנות מהן עכשיו.

המציאות של האישה והגבר בשנים 1860-1880 השתנתה באופן ניכר, וכך גם הלבוש.

כדי להתרשם מאותנטיות הציורים מוצגים בתערוכה פריטי לבוש מקוריים מאותה תקופה: שמלות, כובעים, שמשיות ואפילו מחוכים. בגדי הגברים לא השתנו בהרבה ואין בהם וריאציות רבות. שמלות הנשים עשויות מסטן, מלמלה, פשתן, צמודות מאד לחזה בעזרת קורסט (מחוך המוצמד לגוף על-ידי מתיחת הסרטים), ומתרחבות מאד לעבר הרצפה.

"הפריזאית היא האופנה עצמה", טוענים יודעי דבר. אישה פריזאית לא תעז לצאת ולהיראות בפומבי בלי כל האביזרים הנלווים: בונט - כובע קטן מקושט בפרחים וסרטים (ציוריו של דגה מדגימים את העיסוק הרב של הנשים בתחום זה), שמשיה מקושטת בהשפעת האמנות היפנית שהייתה מאד פופולרית אז. כדי להראות את שלל המלמלה מתחת לשמלה, אמנים אחדים מציגים, כתכסיס, את האישה מרימה קמעה את שובל שמלתה כדי לעקוף מכשול בדרך... (טיסו, מונה).

הסלון של "הדחויים"

האימפרסיוניסטים אהבו לצייר אנשים בגודל טבעי, וכך ניתנת לנו הרגשה של הימצאות בטבע יחד עם אותם אנשים. ציוץ הציפורים והדשא (המלאכותי) על רצפת האולם מגבירים תחושה נפלאה זו. הבחורות של מונה המטיילות בגן מסמלות את הקיץ הנצחי. אך אירוני הדבר שציור מופלא זה נדחה בזמנו על-ידי הסלון האמנותי הרשמי של פריז והוצג רק בסלון של "הדחויים"... (salon des refusés). האישה על הנדנה של רנואר מעבירה תחושה של אושר אין סוף. זאת, בניגוד לאסכולה השנייה המוצגת כאן לשם השוואה, ומתמקדת רק בבגדים, ולכן משאירה תחושה של ריחוק וזרות.

אחת התמונות החשובות ביותר כאן היא "ארוחת הבוקר על הדשא" (1865) של קלוד מונה שזכתה לחיקויים בוואריאציות ומשמעויות שונות, כמו זו של אדוורד מנה שבמרכז התמונה שלו הציג אישה עירומה לגמרי היושבת ומשוחחת בטבעיות עם שני גברים לבושים. וכמובן, פיקסו, שערך אין ספור וריאציות לציור הפרובוקטיבי של מנה, מציור פיגורטיבי עד אבסטרקט.

לרוע המזל, הציור המקורי של קלוד מונה נפגע מהלחות והצייר עצמו חתך אותו לשניים בצורה א-סימטרית. בחלק העיקרי נראית אישה (חברתו של מונה) יושבת על הדשא בשמלה לבנה מנוקדת ולפניה מטעמי הפיקניק: פירות, עוף צלוי, יין, כמובן, לחם ונקניק. אישה וגבר עומדים מאחריה בשיחה טבעית. בחלק השני שלש דמויות מצוירות מהגב, זווית שמראה את לבושיהן ולא את פניהן, דבר שמצדיק, לכאורה, את התיזה של מארגני התערוכה שאמנים אלה מתעניינים באופנה. לי נראה יותר כי האמן מתייחס לבגד כחלק מהקומפוזיציה, מהצבעים, ממשחקי האור והצל, ולכן אין זה משנה לו אם הדמות מופיעה בזווית זו או אחרת ופניה לא נראים.

וכפי שהצרפתים יודעים לעשות, הם מקיפים את התערוכה בסוגי "הפנינג" שונים: תצוגת אופנה, קונצרט, הרצאות וסרטים.

המארגנים בחרו 14 סרטים שונים, גם סרטים אמריקניים בהם יש ייצוג לאופנה הפריזאית. בין הסרטים "פחד במה" של היצ'קוק, עם מרלן דיטריך הלבושה על-ידי כריסטיאן דיור, "שארייד" של סטנלי דונן, עם אודרי הפברן והמלביש האולטימטיבי שלה, הוברט דה ג'יבנשי. כדאי לציין גם את "מחווה לשנחאי", של ג'וזף פון סטרנברג, שוודאי נתן השראה לסרט ג'יימס בונד האחרון, סקייפול", המתרחש בחלקו בקזינו של שנחאי.

התערוכה נערכת בשיתוף מוזיאון אורסה בפריז, מוזיאון המטרופולין בניו-יורק ומוזיאון האמנות בשיקגו. היא הוקמה בפריז בשיתופו המיוחד של מוזיאון האופנה של פריז, ובתמיכת בתי האופנה כריסטיאן דיור, לואי ויטון ומואה הנסי.

התערוכה עד 20.1.2013.

תאריך:  18/11/2012   |   עודכן:  21/11/2012
מרגלית מולנר גויטיין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
האימפרסיוניזם והאופנה
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ש.ק.
19/11/12 08:20
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שלום לכולם והפעם נגיד מזל טוב למזל החודש - מזל קשת.
18/11/2012  |  צילה שיר-אל  |   כתבות
לאחר אירוע קשה (טראומה) כמו נפילת טילים, רוב האנשים מתקשים לחזור לחיי השגרה. קושי זה מתבטא בדרך-כלל בקשיי שינה, תמונות חוזרות של האירוע, עצבות, עצבנות יתר, חוסר עניין בעבודה או בחיי החברה, תיאבון ירוד ועוד.
18/11/2012  |  טלי צינמון  |   כתבות
מיד כשנכנסו שלושת האנשים לבניין הבין הרב ארי שישלר, מנהל בית חב"ד בסטרטהייבון בדרום אפריקה, שמשהו רע קורה כאן. זיכרון מתקפת הטרור במומבאי עדיין היה טרי והרב ארי הבין שהשלושה אינם באים ליהנות מקידוש וסעודת שבת כמיטב המסורת החב"דית. אכן, "בתוך מספר דקות כוונו רובים אלינו והדרישה האולטימטיבית נשמעה: את הכסף!".
מחנה ח"כ עמיר פרץ, שבו שותפים עתה באופן פעיל יושב-ראש ההסתדרות, עופר עיני, וח"כ בנימין בן-אליעזר, מכין עתה רשימות לקראת הבחירות המקדימות בעבודה, מהן יוחרמו מתמודדים המזוהים עם ראש מפלגת העבודה, שלי יחימוביץ', וח"כ יצחק הרצוג.
17/11/2012  |  יואב יצחק  |   כתבות
איש העסקים אלי עזור, שהתמודד על רכישת מעריב מידי המפרקים והפסיד לאיש העסקים שלמה בן-צבי, מנסה לגייס עתה לקבוצתו כמה מכוכבי מעריב לשעבר - שלא צורפו למעריב בהנהלתו החדשה.
17/11/2012  |  יואב יצחק  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il