|   15:07:40
  רפי פוירשטיין  
חבר הנהלה ארגון צהר
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

המראה לא משקרת

הקורבנות בהם עוסקת פרשת השבוע מציבים מראה בפני האדם, במטרה שיבין את תוצאות מעשיו. מראה דומה שנציב בפנינו תסייע לנו להימנע מהחרפת השסע הגוזר לגזרים את החברה הישראלית
13/03/2013  |   רפי פוירשטיין   |   מאמרים   |   צהר לפרשה   |   תגובות
בלי שקרים [צילום: AP]

הלכה שאינה מוכרת כל-כך קובעת, כי אסור לגברים להתבונן במראה. הסיבה לכך נעוצה באיסור שעל הגבר ללבוש בגדי אישה, ויש בהתבוננות במראה אקט נשי מובהק. מובן, שלפי חלק גדול מהפוסקים, הדברים קשורים לימים הראשונים שבהם חדרה המראה לעולמנו, אבל עתה, משעה שהפכה לנחלת הכל, פג האיסור, ובא לציון גואל, גם לגברים מותר לסדר את עצמם לפני המראה.

והנה למרות זאת, לעתים נדמה כי אצל כולנו "המראה", זו הפשוטה הנקנית בשקלים ספורים בכל חנות דסקית, הפכה לכלי מוקצה מחמת מיאוס. פתחו כל תחנת רדיו שתרצו והאזינו לדיבורים, קראו כמעט כל מאמר דעות ממוצע בעיתון או באינטרנט (על ה"טוקבקים" בכלל אין מה לדבר), ולרוב תגלו כי רובנו לא מתבוננים במראה לפני שאנו משמיעים את קולנו.

כל מי שיוצא עם שחר מביתו ללימודיו או למקום עבודתו, משקיע דקות ספורות (לפחות) לפני המראה. דקות אלה עשויות לגלות, כי מראהו פזור קמעה, ואילולא אותן דקות חסד, הוא היה עלול במשך יום ארוך להיראות אם לא מוזנח, אזי לכל הפחות כמי שזה הרגע קם זה עתה משנתו. כך גם לגבי מי שפתח את פיו או השחיז את עטו, ולא התבונן ראשית במראה. או אז אל יתפלא אם יגלה שקולו הרועם - מעורר דחייה אם לא צרימה.

מהו הנמשל לאותה מראה, שאת ההתבוננות בה אנו דורשים מהדוברים הנכבדים? המראה הזו נמצאת בדבריו העתיקים של הלל הזקן: "אל תעשה לחברך את מה ששנוא עליך". זאת מעין מראה קוגניטיבית, הדורשת, על-אף פשטותה לכאורה, תחכום שכלי רב. לא לחינם גם עמנואל קאנט (מבלי שביקש רשות מבעל זכויות היוצרים) הפך אמירה זו לצו הקטגורי של המעשה המוסרי.


מציאות אכזרית ומראה פנימית


פרשת השבוע שלנו, פרשת "ויקרא", מציבה גם היא מראה קשה אל מול האדם. הפרשה עוסקת בקורבנות מן החי העולים על המזבח. לדברי ר' משה בן נחמן (הרמב"ן), אחד מגדולי מפרשי התורה, הקורבנות הם לא יותר ממראה:

"כי בעבור שמעשי בני אדם נגמרים במחשבה, בדיבור ובמעשה, ציווה השם כי כאשר יחטא יביא קורבן, יסמוך ידיו עליו כנגד המעשה, ויתוודה בפיו כנגד הדיבור, וישרוף באש הקרב והכליות שהם כלי המחשבה והתאווה, והכרעיים כנגד ידיו ורגליו של אדם העושים כל מלאכתו, ויזרוק הדם על המזבח כנגד דמו בנפשו. כדי שיחשוב אדם בעשותו כל אלה כי חטא לאלוקיו בגופו ובנפשו, וראוי לו שיישפך דמו ויישרף גופו, לולא חסד הבורא שלקח ממנו תמורה וכיפר הקורבן הזה, שיהא דמו תחת דמו, נפש תחת נפש".

האדם המקריב ניצב בפני סיטואציה קשה, פוגעת, מערערת. הוא רואה בדמיונו את עצמו נשרף על המזבח, הוא מבין את משמעות התנהגותו הלא-מוסרית. המזבח מתפקד כמראה אכזרית המציבה בפניו, ללא כחל ושרק, את מה שראוי להיעשות למי שממרה את פיו של האלוקים. אחרי שהוא חווה את המציאות האכזרית הזו, ה"מראה" תהיה מראה פנימית, שתלוה אותו בכל מעשיו ותאפשר לו לחשוב על המשמעות הרחבה של המעשה הצר, ואולי כך להפוך אותו לשיקול מוסרי יותר.


ציד משפטי ומעשי ארכיון


יש להניח, כי אם רובנו היינו חושבים על כלל הברזל של הלל הזקן, החברה הישראלית לא הייתה נראית כמו אוסף של מתעוררי-בוקר שלא ציחצחו את שיניהם ולא הברישו את שערותיהם אל מול המראה. אלה מתנגדים על אלה בנושא כזה, והאחרים יוצאים למלחמת חורמה על הראשונים בנושא שני. אלה שמקפידים בענייני צניעות על קלה כבחמורה, לעיתים מגוננים "בשם התורה" על עבריינים, בעוד אלו שעומדים כנגדם מסוגלים מטעמים אחרים להגן על אנשי רוח שכשלו. אלה שמגוננים על חופש דיבור קיצוני לא סובלים דיבורים קיצוניים, ואלה שמתנגדים בדרך כלל לחופש דיבור, מגוננים על דברים קיצוניים המתאימים לתפישת עולמם. אלה הסובלניים נמצאים מחרימים, והמוחרמים מצידם גם הם אינם סובלים מעודף סובלנות.

וכך משתסעת לה החברה הישראלית לקווי אורך ורוחב שאינם מתלכדים למפה אחת. אין שיח ואין הסכמות. אין הקשבה והכלה של האחר, רק קיטוב ומרירות ובעיקר האופנה החדשה: "ציד משפטי ומעשי ארכיון" הממתינים לשעת הכושר כדי לבצע חיסול ממוקד.

פרשת השבוע שלנו קוראת לנו לאמץ השקפה חדשה, פחות אימפולסיבית ויותר בוחנת. הצצה חטופה למראה רגע לפני שאנחנו פותחים את הפה, עשויה לגלות כמה תובנות מועילות לאדם הפרטי ולחברה בכלל.

המאמר מובא באדיבות ארגון צהר.
הכותב הוא ראש מכון פוירשטיין וחבר הנהלת ארגון רבני צהר.
תאריך:  13/03/2013   |   עודכן:  13/03/2013
הרב רפי פוירשטיין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
המראה לא משקרת
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שואלת
14/05/13 08:42
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  צהר לפרשה
שכול הוא חוויה קשה, המזעזעת את עולמנו. כאשר אנו מאבדים אדם אהוב, אנו מאבדים גם תקופה ארוכה של חיים וזכרונות משותפים. לעיתים התחושה היא כאילו חלק מזהותנו האישית נקרע ואיננו עוד. מרבית האנשים שחוו שכול ממשיכים את משימת האבל במשך כל חייהם. הפצע אינו נעלם לעולם, אולם הוא מגליד ומתרפא. באיטיות אנו ממלאים בחזרה את חיינו באנשים ועיסוקים נוספים, והאבל חדל להיות מרכז החוויה. לעיתים זוהי גם הזדמנות לצמיחה ולהערכה מחודשת של יחסינו עם אנשים אחרים.
27/02/2013  |  הרב רפי פוירשטיין  |   מאמרים
הסיפור המסתורי על האסיר x חשף אצל כולנו את הסקרנות לעולם הסוד. מה היה שם בדיוק? מה קרה? אפשרויות עפות לאוויר, כיוונים מועלים ונשללים. אם רק היינו יודעים...
21/02/2013  |  הרב אייל ורד  |   מאמרים
הימים הם ימי "חגיגה לדמוקרטיה". למרות שמסורת שלטון העם מיוחסת ליוון העתיקה, העיקרון לפיו הרוב קובע מופיע כבר בפרשתנו: "לא תהיה אחרי רבים לרעות ולא תענה על ריב לנטות אחרי רבים להטות". אכן, מהסיפא של הפסוק "אחרי רבים להטות" למדו חז"ל, שכאשר יש ספק, הולכים אחר רוב הדעות.
06/02/2013  |  משה זלצברג  |   מאמרים
זוהי חוויה שלא אשכח לעולם. הייתי כבן שש או שבע, ומכיוון שכבר עמדתי על דעתי, התמונה זכורה לי בבהירות כאילו התרחשה זה עתה. סבא שלי, ר' יעקב משה דיקמן ע"ה, לקח אותי לראשונה לבית כנסת. היה זה מניין קטן ששכן בקומה השנייה של בניין בית ספר "בית יעקב" ברח' מיכאל שבחיפה. היה זה מניין של אנשים מבוגרים עם פנים חרושות בקמטים, שעומקם העיד יותר מכל על שנות הזעם שעברו באירופה ועל מה שהותירו "שם", ואני הייתי הילד הקטן היחיד שם.
31/01/2013  |  הרב שי פירון  |   מאמרים
ט"ו בשבט אינו חג הנטיעות. אם היינו צריכים לקבוע את חג הנטיעות, היינו בוחרים בתאריך שהוא המרוחק ביותר מ-ט"ו בשבט, ונמצא בדיוק בחצי השני של הלוח - ט"ו באב. זה התאריך בו התקיימו הנטיעות, הן בשל העובדה שניתן "להרוויח" כך שנת ערלה אם נוטעים לפני ט"ו באב, והן בשל העובדה שזה התאריך הטוב ביותר לנטיעות גם מבחינה חקלאית. איך אפוא הגיע חג הנטיעות לעולמנו?
27/01/2013  |  הרב יובל שרלו  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   צהר לפרשה  
אין כוח לחזון  /  הרב רפי פוירשטיין
מנהיג נולד  /  משה זלצברג
כוחנו באחדותנו  /  הרב יובל שרלו
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il