|   15:07:40
  פזית רבינא  
עיתונאית מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

משחקי הכסף

משטר אסד, שמאחוריו עומדים השיעים, אירן, חיזבאללה וגם רוסיה, עומד לקרוס מבחינה כלכלית. אבל מצבם של המורדים, ערב רב של ג'יהאדיסטים קיצוניים ומתונים, אינו מצליח לגייס מספיק תמיכה מהמדינות הסוניות, מטורקיה ומהמערב ומעדיף לקנות נשק במקום לדאוג לאיכות החיים של תושבי סוריה
25/06/2013  |   פזית רבינא   |   כתבות   |   מלחמה בסוריה   |   תגובות
עד מתי ישרדו אסד, המורדים והעם הסורי? [צילום: פלאש 90]

"לאוכלי איברי אדם?"
במסיבת עיתונאים עם ראש ממשלת בריטניה, התייחס פוטין להודעת הממשל האמריקני ערב פסגת ה-8G שיחמש את המורדים הסורים: "לאנשים האלה אתם רוצים לספק נשק? לאנשים שאוכלים איברי אדם?", שאל פוטין והתייחס לסרטון שבו נראה מורד סורי שאוכל לב של חייל מת מצבא אסד

לפני פרוץ המלחמה, לבנק המרכזי של סוריה היו כ-18 מיליארד דולר ביתרות מטבע חוץ. כעת הן מוערכות כעת ב 4-2 מיליארד דולר – סכום המספיק לכיסוי ייבוא של חודש או חודשיים בלבד, וכשלמשטר בסוריה ייגמר הכסף המטוסים יקורקעו, הטנקים יעצרו ומשטר אסד יבוא לקיצו. אלא שמשטר אסד כעת שורד בזכות מענקי סיוע מאירן: הבנק המרכזי של סוריה דיווח שאירן פתחה שני קווי אשראי בסך ארבעה מיליארד דולר, והיא צפויה לפתוח קו שלישי כדי לאפשר לדמשק לממן ייבוא נפט.

השורה התחתונה בתחזית: המלחמה תוכל להימשך עוד חודשיים לפחות. המחויבות האירנית ומעורבות חיזבאללה מסייעות למשטר. המורדים, לעומת זאת, סובלים מבעיות תקציב חמורות יותר והם מפולגים וממתינים להחלטות על אספקת נשק. גם בצד הזה, כל הנחישות שבעולם לא תועיל אם התקציב, התחמושת והכדורים יאזלו. מעורבות חיזבאללה הגבירה את החששות בעולם הסוני מפני השתלטות שיעית בסוריה, שסביר להניח שתוביל להגעת סיוע כספי ומתנדבים שיצטרפו אל המורדים.

אלא שהכסף הגדול שיכול לתת סיוע רציני לאחד הצדדים נמצא בזירה הבינלאומית, וכאן האמת חייבת להיאמר גם אם היא לא נעימה. ולדימיר פוטין, נשיא רוסיה, עשה השבוע בית ספר למנהיגי שבע המדינות העשירות והחזקות ביותר במערב. ערב פסגת ה-G8 באירלנד, הרוסים שבו והוכיחו שככל שמדובר בסוריה, מוסקבה שבה ומציגה קו יציב בעל היגיון פנימי בלתי מתפשר של תמיכה במשטרו של בשאר אסד. זאת בשעה שהמערב מייצר מדיניות מסוכסכת ועתירת סתירות פנימיות. זו נובעת, בראש ובראשונה, מהקושי להתמודד עם האופוזיציה הסורית ומה שהיא מייצגת – ערב רב של קבוצות וארגונים שכוללים את השוליים הקיצוניים והאלימים ביותר של היקום האיסלאמיסטי, כולל אל-קאעידה וגרורותיה. כל הניסיונות שנעשו עד כה להפריד בין החלקים השפויים יותר של האופוזיציה הסורית לבין השוליים הרצחניים שלה הוכחו כבלתי ישימים.

את השיעור הראשון העביר פוטין כבר ערב פתיחת פסגת ה-G8. במסיבת עיתונאים מקדימה עם ראש ממשלת בריטניה, דיויד קמרון, התייחס פוטין להודעתו של הממשל האמריקני ערב הפסגה על החלטתו לחמש את המורדים הסורים. "האם אלה האנשים שרוצים לתמוך בהם? אלה שאוכלים איברי אדם?", שאל. פוטין התייחס כמובן לאותו סרטון אינטרנט שהאותנטיות שלו הוכחה מעל לכל ספק, בו נראה מורד סורי אוכל לב של חייל מת מצבא אסד. "אין לתמוך באדם שלא רק הורג את אויבו, אלא גם פותח את קרביו ואוכל את איבריו הפנימיים בפני מצלמות", נזף נשיא רוסיה בקמרון, ודרכו גם במנהיג העולם החופשי, ברק אובמה. "לאנשים האלה אתם רוצים לספק נשק?" התעניין פוטין בסרקזם, "האם יש לזה קשר לערכים ההומניטריים שאליהם אתם מטיפים באירופה במשך מאות שנים?"

כן, הרוסים אוהבים להטיף מוסר. זה אופייני לתרבות הפוליטית הרוסית, שאוהבת לייסר ולהשפיל חוטאים קבל עם ועדה. ופוטין, שלא כל יום נקרית בדרכו הזדמנות מעין זו, לא ויתר על ההזדמנות גם בנעילת הפסגה, כדי לשוב להסביר לבריטים ש"אותם אנשים מסוגם של אלה שערפו את ראשו של החייל לי ריגבי בבריטניה מאכלסים גם את שורות המורדים בסוריה. כמובן, לא כולם", אמר מנהל בית הספר פוטין. "אבל יש שם לא מעט מסוגם".

התחושה היא שהמצב בסוריה הולך ומסתבך. המלחמה התרחבה, והיא מייצגת כעת סכסוך בכל הרמות האפשריות. מה שהחל לפני שנתיים כסכסוך סורי פנימי, התרחב והפך כעת לסכסוך אזורי שבו המשטר הסורי נתמך על-ידי בנות בריתו המסורתיות אירן והחיזבאללה, ואילו המורדים נתמכים על-ידי קטר, טורקיה וסעודיה. כן, הייתה גם אפיזודה קצרה כשהליגה הערבית ניסתה לטפל בסכסוך בעידודן של מדינות ערב, ארצות הברית ורוסיה אך נחלה כשלון חרוץ. זו הייתה נקודת מפנה, שהמשמעויות שלה לא הוערכו נכונה בזמן אמת. כישלונה של הליגה הערבית להכיל את הסכסוך ברמה המדינתית יצר מומנטום שלילי שגרם להתרחבות הקואליציות בעד ונגד המשטר הסורי.

וכך, מבלי שהייתה לקהילייה הבינלאומית שהות לתת את הדעת על מה שבאמת מתרחש, המלחמה בסוריה קפצה מדרגה והפכה למלחמה דתית שבה השיעים תומכים במשטרו של בשאר אסד והסונים תומכים במורדים. הסכיזם ההיסטורי-דתי המלווה את העולם האיסלאמי לדורותיו שב לככב במלוא עוצמתו ובמלוא האכזריות והאלימות.

מה שמדאיג ומסבך עוד יותר את התמונה הוא העובדה שלתוך הסכסוך הזה נשאבו גם רוסיה וארצות הברית, שכעת מנהלות ביניהן סוג של מלחמת פרוקסי בסגנון שמזכיר את עידן המלחמה הקרה. אולם עם טוויסט דתי ממאיר. כעת, רוסיה תומכת בציר השיעי המיוצג על-ידי סוריה, אירן, חיזבאללה והממשלה השיעית בעירק בראשותו של נורי אל-מליקי. ארצות הברית והמערב, לעומתה, תומכים כעת בגוש המיוצג על-ידי סעודיה, קטר, טורקיה, מצרים ושאר מדינות ערב.

האינטרסים של ארדואן ופוטין
פוטין וארדואן [צילום: AP]

ההיערכות לקראת הקרב על חאלב, שנתפס כקרב מכריע, היא הסיבה האמיתית לכל הפעילות הדיפלומטית שהביאה את האמריקנים להצהיר שנמצאו ההוכחות לשימוש בנשק כימי על-ידי בשאר ולהתעקשות הרוסית להמשיך לשמור על הקליינטית שלה

הדברים לעולם אינם כה פשוטים. בתוך החלוקה הזו לשני גושים גדולים המתחרים במלחמה בסוריה יש חלוקה לתתי-גושים המייצגים אינטרסים אזוריים כלכליים ודתיים שונים.

כך, למשל, בין קטאר וסעודיה מתנהל קרב השפעה. סעודיה תומכת בארגונים הסלפיים בסוריה. הקטארים, לעומת זאת, מקדמים באופן ברור ונחוש את תנועת האחים המוסלמים. במהלך הזה חבר ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, לאמיר קטאר. זאת בניסיון להזניק את עצמו למעמד של מנהיג אזורי.

בהקשר הזה טורקיה וראש ממשלתה, רג'פ טאיפ ארדואן, הם קטגוריה בפני עצמה. שאיפותיו של ארדואן, כמו גם הטמפרמנט האישי והפוליטי שלו, הובילו אותו, כבר בשלבים המוקדמים של המלחמה, לנתק את הקשרים עם בשאר אסד, לייצר לעצמו דיבידנדים של מדינאי מוסרי, ולזכות בהערצת העולם על המקלט שנתן לפליטים הסורים בשטחו.

בדיעבד התברר לטורקים, ובראשם לארדואן, שזה היה מקח טעות. הגבול הסורי-טורקי הפך לגבול פרוץ ובלתי יציב, שמאיים ומכביד על העם הטורקי ועל שאיפתו של ארדואן לשנות את החוקה הטורקית ולבסס משטר נשיאותי. משטר כזה היה מאפשר בבחירות הבאות לשחק 'כיסאות מוזיקליים' עם הנשיא הנוכחי, עבדוללה גול, שיהפוך לראש ממשלה ויפנה את כס הנשיאות לארדואן.

הבעיה היא שבדרך להגשמת התוכנית, ארדואן ניצב כעת מול מחאה חסרת תקדים נגדו ונגד שלטונו. וכך היו השבוע לחשושים דיפלומטיים שארדואן הכספיתי והבלתי צפוי עשוי לייצר מהלך שבו ינסה לשוב ולייצר דיאלוג עם בשאר אסד, באופן שיחזיר אותו לימי הזוהר שלו אך לפני שנתיים, אז נחשב עדיין למודל חיקוי בקרב מדינות האזור.

האם ארדואן אכן בדרך לדיאלוג מחודש עם בשאר אסד? הממשל האמריקני קשר את ידיו של ארדואן. ובנאט"ו, שטורקיה היא חלק ממנה, הבהירו השבוע היטב שאין לברית הצפון-אטלנטית שום תוכנית להתערבות בסוריה. זאת אומרת שאם יש בדעת ארדואן לייצר מגע מחודש עם מי שהיה פעם ידיד משפחה, הדרך היחידה העומדת לרשותו היא ערוץ הדיפלומטיה והדיבורים. ואם זה יקרה, רוב הסיכויים שבשאר אסד יקפוץ על המציאה.

בכלל, מאז הקרב על העיירה קוסייר, יש הסכמה גורפת שהגלגל התהפך והצבא הסורי, בסיוע פעיל של אירן והחיזבאללה, קוצר הישגים בשטח. לפני כחודש וחצי בלבד נראה היה שכבר אפשר פחות או יותר לחלק את סוריה לשלושה חלקים – הצפון המשוחרר, שנשלט על-ידי המורדים; המרכז ורצועת החוף, שנשלטים על-ידי בשאר אסד והצבא הסורי; והדרום, שהמאבק בו לא הוכרע עדיין. כעת התמונה כעת נראית קצת אחרת.

מאז הקרב על קוסייר, צבא סוריה קיבל רוח גבית ונערך לקרב על חאלב – הקרב שהמורדים ועמם המערב חוששים שיכריע את המאבק לטובתו של בשאר אסד.

האם זה מה שעומד לקרות? ואם כן, האם זה כל כך רע? התשובה היא: כן, אבל. במיוחד משום שהאופציה של המשך שליטת המורדים בצפון סוריה – גם היא אופציה רעה. מחאלב ודיר א-זור מגיעים בימים האחרונים דיווחים מצמררים על טבח בכפר נוצרי סמוך לדיר א-זור והוצאה להורג של נער בן 15, שניסה למכור קפה ברחוב ונורה במקום, לכאורה בגלל שעלב במוחמד.

ההיערכות לקראת הקרב על חאלב, שנתפס כקרב מכריע, היא הסיבה האמיתית לכל הפעילות הדיפלומטית שהביאה את האמריקנים להצהיר שנמצאו ההוכחות לשימוש בנשק כימי על-ידי בשאר ולהתעקשות הרוסית להמשיך לשמור על הקליינטית שלה.

לרוסים יש כמובן סיבות גיאו-אסטרטגיות לתמוך בבשאר אסד, אולם הרושם הוא שמה שמריץ את פוטין בזמן האחרון הם דווקא השיקולים הפנים-רוסיים. התנהלותו עם המערב בשאלה הסורית זוקפת את הגאווה הלאומית, ומשכיחה מן הרוסים שאחרי 12 שנות שלטון, כבר אין להם כוח יותר לראות את הפרצוף של פוטין. מבחינה זו, אובמה וקמרון עושים עבורו שירות מצוין. מה זה מצוין, מעולה.

השכנות סובלות מהרעש

בשוליים של כל זה נמצאות שכנותיה של סוריה. לבנון וירדן מתמודדות כעת עם כמויות אדירות של פליטים סורים, שעצם נוכחותם בשטחיהן מאיימת על יציבותן. גרוע מזה – קו הגבול שלהן עם סוריה הולך ונמחק. החשש הוא שהמזרח התיכון עובר תהליך של אנטרופיה, שבמהלכו ישוב להיות חולות נודדים.

ישראל, לכאורה, עומדת מן הצד. אולם כניסתו של החיזבאללה למלחמה בסוריה במקביל להתחממות הגזרה ברמת הגולן שואבים כעת גם את ישראל לתוך הקלחת הסורית. הדיבורים על קצינים אירנים ברמת הגולן הם כבר לא רק בגדר נבואת זעם אלא אופציה ריאלית.

בכל אלה, רכיב הזמן משחק תפקיד מרכזי. עד מתי יוכל בשאר אסד לשרוד? כמה זמן יצליחו המורדים לשרוד בהיעדר נשק שישנה את כללי המשחק? האם העם הסורי ישרוד? קשה לתת תשובות, אך תחושה לגבי חומרת המצב אפשר למצוא דווקא בנתונים המספריים היבשים. הנה תמצית הנתונים כפי שפורסמו השבוע על-ידי 'אקתצאדי' – פרסום של מרכז דיין לכלכלת המזרח התיכון: לפני המלחמה חיו בסוריה כעשרים מיליון תושבים; עד כה נהרגו במלחמה בסוריה קרוב לכ-100 אלף נפשות; יותר מארבעה מיליון בני אדם בתוך סוריה הפכו לחסרי בית; אחד מכל שלושה סורים וכארבעה מיליון ילדים זקוקים לסיוע הומניטרי בדחיפות; קרן האו"ם לילדים, UNICEF, מעריכה שיותר מעשרה מיליון סורים – מחצית האוכלוסיה – יזדקקו לסיוע עד סוף השנה; עוצמת העימותים והאובדן בנפש וברכוש גדולים אף יותר מאלה שבעירק, בעיקר כיוון שהממשלה הסורית נלחמת באזרחיה; ההכנסה הלאומית של סוריה צנחה בשישים אחוזים, ונכון לעכשיו היא עומדת על 27 מיליארד דולר; התמ"ג לנפש צנח גם כן, ומוערך כעת ב-1,280 דולר בלבד.

חשיבותם של הנתונים האלה אינה רק בהיקפים חסרי התקדים, אלא גם בעובדה שהאופוזיציה הסורית, השולטת על חלקים בתוך סוריה, בעיקר בצפונה, לא השכילה עד היום לייצר מערכת שלטונית אלטרנטיבית שתדאג לקיום הצרכים הבסיסיים ביותר של התושבים. היא מעדיפה לעסוק ברכש נשק.

עד כאן בתוך סוריה. ובאשר למצב מחוץ לגבולות סוריה:

מספר הפליטים שנמלטו מהמדינה נאמד במיליון וחצי; מחנות פליטים לאורך גבולותיה של סוריה קולטים 7,000 פליטים חדשים מדי יום; האו"ם צופה שמספר הפליטים יגיע לכמעט 3.5 מיליון עד סוף שנת 2013.

כמה זמן יוכל העם הסורי, ועמו המורדים, להחזיק מעמד במצב הנתון הזה? עד מתי יוכלו שכנותיה של סוריה לשאת בעול מבלי להישאב לתוך המלחמה בעצמן?

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  25/06/2013   |   עודכן:  25/06/2013
פזית רבינא
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מלחמה בסוריה
האופוזיציה הסורית הוא מונח שכולל קבוצות ויחידים הקוראים לשינוי המשטר בסוריה ושמתנגדים למפלגת הבעת' השלטטת. במבנה קבוצות האופוזיציה חל תפנית בשנת 2011, כאשר התאחדו ליצור את המועצה הלאומית הסורית (SNC) שקיבלה תמיכה בינלאומית והוכרה כשותפה לשיח על עתידה של סוריה. בנובמבר 2012 זכתה המועצה להכרה כ"נציגה הלגיטימית של העם הסורי" על-ידי מועצת מדינות המפרץ וכ"נציגת השאיפות של העם הסורי" על-ידי הליגה הערבית.
23/06/2013  |  אריאל י. לוין  |   מושגים
7.6 מיליון בני אדם הפכו לפליטים במהלך שנת 2012. מדובר בשיא מפוקפק של מספר הפליטים מאז שנת 1994. כך דיווח ארגון האומות המאוחדות.
23/06/2013  |  איציק וולף  |   חדשות
שר החוץ של רוסיה, סרגיי לברוב, אמר (יום ו', 21.6.13) כי וושינגטון שולחת איתותים סותרים בנוגע לסוריה, העלולים לשבש את הוועידה הבינלאומית שנועדה לשים קץ למלחמת האזרחים. הוא הזהיר כי דיבורים אמריקנים על אזור ללא טיסה רק יעודדו את המורדים להמשיך בלחימה.
21/06/2013  |  עופר וולפסון  |   חדשות
מזכיר המדינה האמריקני, ג'ון קרי, טען שארצות הברית צריכה לצאת לפעולה צבאית בסוריה, אך בשל התנגדות ראש המטות המשולבים, הגנרל מרטין דמפסי, התקיפה האמריקנית נדחתה. כך חשף (יום ד', 19.6.13) העיתונאי ג'פרי גולדברג, הנחשב למקורב לבית הלבן.
19/06/2013  |  איציק וולף  |   חדשות
אירן החליטה לאחרונה לשלוח 4,000 חיילי משמרות המהפכה לסוריה. זאת, על-מנת לסייע לנשיא סוריה, בשאר אסד, במלחמתו נגד המורדים. כך דיווח (יום א', 16.6.13) האינדפנדנט הבריטי.
16/06/2013  |  איציק וולף  |   חדשות
רשימות נוספות   /   מלחמה בסוריה  /  מי ומי    / 
מצרים ניתקה הקשרים עם סוריה  /  איציק וולף
נסראללה: נמשיך להגן על סוריה לצד אסד  /  עופר וולפסון
יעלון: יש לנו 3 קווים אדומים מול סוריה  /  עופר וולפסון
נשק כימי בסוריה  /  אריאל י. לוין
טבון  /  אריאל י. לוין
VX  /  אריאל י. לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il