|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

טקס האזכרה הממלכתי לרבין נפתח בי-ם

נועה: לא מצאנו מקום במשפחת השכול

הטקס מתקיים במעמד ראש הממשלה, יו"ר הכנסת, נשיא בית המשפט העליון, בני משפחת רבין, קונדוליזה רייס וביל והילארי קלינטון אחה"צ: ישיבת כנסת מיוחדת
14/11/2005  |   הדר פרבר   |   חדשות   |   פרשת רצח רבין   |   תגובות
רבין, על הבמה לפני מותו

נועה בן ארצי [צילום: ערוץ 1]

שרון ורייס [צילום: ערוץ 10]

תמונות מהמיצג ב'משגב'

תמונות מהמיצג ב'משגב'

עומר שיקלר
עשור לרצח רבין - שורה של אירועים וטקסים

מירב לוי
מחר: עצרת נוער ממלכתית לרצח רבין

ענבל אביב
שרון: חובה לזכור לאן קנאות עלולה להוביל

עידן יוסף
בעלוני השבת אין איזכור לרצח רבין

טקס האזכרה הממלכתי לזכרו של יצחק רבין במלאת 10 שנים למותו וללאה רבין, לציון חמש שנים לפטירתה החל בשעה 15:00 בחלקת גדולי האומה בהר הרצל בירושלים.

הטקס מתקיים במעמד ראש הממשלה, יו"ר הכנסת, נשיא בית המשפט העליון, בני משפחת רבין, מזכירת המדינה האמריקנית, קונדוליזה רייס, נשיא ארה"ב לשעבר, ביל קלינטון ורעייתו, הסנאטורית הילארי קלינטון, רבנים ראשיים ומכובדים נוספים.

הטקס נפתח בקטע מתוך נאומו של יצחק רבין ביומו האחרון, בטרם נרצח, בו אמר כי "יש סיכוי לשלום... ואתם מוכיחים שהעם רוצה שלום ומתנגד לאלימות".

גם קטעים מדבריו של מפקדו לשעבר של יצחק רבין, יגאל אלון הוקראו בטקס: "... הטבע חנן אותו בסגולות בולטות, לא היה לו כל צורך להתבלט... הבגרות המנטאלית פיצתה אותו על גילו הצעיר..."

נכדו של יצחק רבין, מיכאל רבין הדליק את נר הזיכרון ומייד לאחר מכן הוקראו פסוקי תהילים, על-פי האותיות יצחק ולאה רבין, על-ידי הרב הראשי לצה"ל, תא"ל ישראל וייס. הבן, יובל רבין, הקריא קדיש על הוריו ותפילת 'אל מלא רחמים' נשמעה מפי החזן הצבאי.

משה קצב - "הרצח הוא אסון לאומי"

נשיא המדינה משה קצב, אמר בנאומו לצד קברו של יצחק רבין: "עם ישראל ומדינת ישראל עטופים היום שוב ביגון... היריות רשמו פרק מוכתם בדם קשה מנשוא בהסטוריה של מדינת ישראל. מעשה הרצח יישאר נטל כבד, גם בהסטוריה של העם...".

"... סטודנט יהודי ששירת בצה"ל, המתיימר להיות ירא שמיים רצח ראש ממשלה...". הרצח, אמר הנשיא, הוא כישלון גורף, גם של מערכת החינוך. גם הערכים היהודיים, כך אמר, לא עמדו במבחן. "הצבנו פה משטר דמוקרטי נאור ומתקדם... העם בוחר את מוסדות השלטון ועל-פי רצון העם ונבחריו מתקבלות ההכרעות... גם בתוך חילוקי הדעות יש לנו דרכים רבות, חוקיות ומוסריות להשפיע...".

"אנו עדיין תוהים כיצד מחלוקת לגיטימית הובילה אז לרצח של ראש ממשלה... שלוש היריות צריכות להדהד בראשנו בכל יום, בכל דור ודור. כעת, בחלוף עשר שנים הראייה היא חדה יותר, תובענית יותר ואותה יש להנחיל לדור הצעיר...".

הנשיא הדגיש את הוויכוח הפוליטי הלגיטימי והדמוקרטי אשר צריך להוביל את הדרך הפוליטית. "אנו עדיין שומעים התבטאויות חסרות אחריות... משום כך חובה עלינו יום יום להפיק את הלקחים... להיות רגישים לכל גילוי של הסתה".

אריאל שרון - אהבתי את יצחק

ראש הממשלה, אריאל שרון, נשא את דבריו לאחר הנשיא. "יצחק רבין איננו רק האיש והמנהיג שנרצח, יצחק רבין הוא הדור שנשא על שכמו באביב נעוריו את מסע התקומה בהקרבה, בדם ובמאמץ מפרך. הדור הלוחם שכה רבים היו חלליו..."

הרצח, כך אמר רה"מ, השאיר בקרב הדור פצע של עלבון. שרון שיבח את חלקו של רבין בעבר ההסטורי של מלחמות ישראל ואת תרומתו ליחסי ישראל-ארה"ב והישגיו כראש ממשלה וכשר הביטחון.

"אהבתי את יצחק, גם כאשר לא ראיתי איתו עין בעין. דרך ארוכה הלכנו יחדיו בצה"ל במאבק תקומתה והגננתה ובשליחותה של המדינה. הידידות וההערכה ההדיית ביננו נשמרה גם כאשר פנינו שנינו לדרכים פוליטיות שונות... מעולם לא פקפקתי ביושרו של יצחק, בהגינותו ובכוונתו הטהורה לשרת נאמנה את עם ישראל על-פי דרכו... לביטחון ולשלום".

"אזרחי ישראל הפקידו בידינו, בידי יצחק אז ובידי כיום את שרביט האחריות הגורלית לא למען 'שב ואל תעשה'... הפיקדון הזה הוא נכס של אמון של העם..."

"הרצח הנורא... מחייב אותנו לעשות כל שבידנו כדי להבטיח שמדינות ישראל לעולם לא תסטה מדרכה היהודית הדמוקרטית... שום רוצח... ושום מסית ומדיח לא יטו אותה מלחתור ללא לאות לעבר הביטחון והשלום. את הוויכוח על הנתיב... ננהל כבני חורין במדינה דמוקרטית ובכבוד, בסובלנות ובשותפות גורל". שרון ציין את זכרה של רעייתו של רבין, לאה רבין.

ביל קלינטון: חייבים לזכור למען מה נפל יצחק רבין

נשיא ארה"ב לשעבר, ביל קלינטון, אשר נאם והתייחס לציון עשור לרצח רבין כבר בכמה טקסים קודמים במהלך השבוע, אמר כי הוא מתרגש מאוד להיות היום במקום זה: "צפיתי באש התמיד והקשבתי לנאומים וחזרתי לזכרונות... לתקופה שבה זכיתי בכבוד לזכות ולהכיר את בני משפחתו הנפלאים. אני זוכר כל מה שקרה, כל מפגש שהיה לי עם האדם הנפלא הזה". קלינטון הזכיר את פגישותיו הפחות רשמיות עם רבין, במרפסת "עם סיגריה", "את הבדיחות שסיפרנו זה לזה... את הסיפורים שסיפר על חייו כאיש צעיר... עשר שנים לאחר שאיבדנו אותו... על כולנו להיות זהירים בזכרו".

"כולנו יכולים לאהוב את יצחק רבין אבל לא נוכל לשכוח שהוא נפל כחייל אוניברסלי".

"אני אהבתי אותו גם כשלא הסכמתי איתו", ציטט קלינטון מדברי רה"מ ואמר, כי אלה היו הדברים החשובים ביותר שנשמעו היום. "גם אני אהבתי אותו", הוסיף. "הסיבה שהאש של יצחק רבין עדיין קיימת... בליבם של מאות אלפי אנשים... היא שהוא נגע באנושיות המשותפת שלנו וגרם לנו להבין שאנחנו יכולים לחיות עם המחלוקות שלנו..."

"אלה מאיתנו שאהבו אותו חייבים לכבד את יופי חייו ואת המשמעות של קורבנו. אני עדיין חש... את הכאב של אובדנו באופן מוחשי ביותר וחושב על החיים של הילדים שאפשר היה להציל אם היה נמשך חזונו".

"חברי, עשר שנים לאחר אובדנך אנחנו עדיין אוהבים אתכם... חיית למען ישראל ומתת כי רצית... חופש לכל הילדים של הארץ הקדושה הזאת... עד אין קץ, אנחנו אוהבים אותך ואנחנו מודים לך".

נועה בן-ארצי הצליחה לרגש עד דמעות את הקהל גם הפעם

בשם המשפחה, הקריאה נועה בן-ארצי את דבריה וגם הפעם כמו אותו נאום לפני 10 שנים, הצליחה לרגש עד דמעות את המאזינים. "האוויר עומד כבד, מעל הארץ העייפה שלנו... שתמונותיו של סבא שלי מלאו אותה מאז אותו לילה שחור, לפני עשר שנים... תמונותיו בלבד, שכן הוא כבר לא הולך בארץ שאהב כל כך ונוכחותו החסרה זועקת אלי מכל מקום..."

"אני יודעת שדרך הטבע היא שהצעירים מלווים את הזקנים בדרכם האחרונה... הטראגיות עולה מהדרך האיומה שבה הוא הובל אל מותו... באופן אירוני דווקא הרצח המתועב הפך אותו לנצחי במובן הכי בלתי נסבל... הפכנו למצבה חיה, לא מצאנו מקום במשפחת השכול... מצאנו עצמנו חסרי שיוך וכך קיבלה דמותו הענקית והרחוקה ממד מעציב מפלצתי כמעט של ניכור, שכן לא רק הוא התרחק. אין בדברי תוכחה, גם לא כעס... יש בי בעיקר געגוע אליו ולסבתא ואל עצמנו...".

נציגים מטעם הנוער העובד והלומד ומבני עקיבא ברעננה הקריאו דברים, לפני הנחת הזרים. את זר מדינת ישראל הניח נשיא המדינה, משה קצב. את זר ממשלת ישראל הניח ראש הממשלה, אריאל שרון. את זר הכנסת הניח יו"ר הכנסת ח"כ ראובן (רובי) ריבלין וח"כ אברהם שוחט, אשר כיהן בממשלתו של יצחק רבין. את זר ביהמ"ש העליון הניח נשיא ביהמ"ש העליון, אהרן ברק. זר ההסתדרות הציונית העולמית והסוכנות היהודית הונח על-ידי גזבר הסוכנות היהודית שי חרמש. את זר צה"ל וכוחות הביטחון הניח ראש המטה הכללי רב-אלוף דני חלוץ. את זר משטרת ישראל הניח המפקח הכללי רב-ניצב משה קראדי. ראש עיריית ירושלים, אורי לופליאנסקי, הניח את הזר בשם העיר ובשם המשפחה הניחו נכדיו של רבין זר אחרון.

אחה"צ: ישיבת כנסת מיוחדת

יום השנה הממלכתי לרצח ראש הממשלה המנוח יצחק רבין צויין החל מהבוקר במוסדות רבים במדינה. היום, י"ב בחשוון (ב', 14.11.05) נקבע כיום הזיכרון הממלכתי, והוא נפתח בתפילת שחרית מיוחדת לזכרו של רבין, בבית הנשיא.

במוצאי שבת נפתחו הטקסים בעצרת הזיכרון המרכזית לציון עשר שנים לרצח בסימן: "חוזרים לכיכר", בכיכר רבין בתל אביב. בטקס השתתף אורח כבוד, בין יתר המכובדים, נשיא ארה"ב לשעבר, ביל קלינטון, ומעל 150 בני אדם הגיעו לעצרת בכיכר.

אמש (א') התקיים אירוע "משואות זיכרון ליצחק" בהשתתפות חניכי ומדריכי הנוער העובד והלומד, יהודים, ערבים ודרוזים, בנקודות שונות בארץ. בערב התקיימה תפילת אזכרה ולימוד משניות לזכרו של רבין בהשתתפות הרב הראשי לישראל, הרב יונה מצגר והשר מתן ילנאי, בבית הכנסת ע"ש יצחק רבין "אוהל יצחק" ברחובות. במקביל התקיימו אירועי "חוזרים להדליק נרות בכיכר", בתל אביב.

בשעה 10:00 בבוקר התקיים טקס אזכרה בכפר הנוער החקלאי כדורי, בו למד יצחק רבין ז"ל, בהשתתפות תלמידים, מורים ובכירים מהסביבה.

בשעה 17:00 אחר-הצהריים היום תתקיים ישיבה מיוחדת של הכנסת, במעמד נשיא המדינה, ראש הממשלה, יו"ר הכנסת וראש האופוזיציה.

מאוחר יותר הערב תיערך חנוכת מרכז יצחק רבין חקר ישראל, ברמת אביב. המרכז הוקם על-פי חוק במטרה להנציח את יצחק רבין ואת מורשתו. הטקס ייערך השתתפות נשיא המדינה, ראש הממשלה, יו"ר הכנסת ומנהיגים מהארץ ומהעולם. ביל קלינטון יהיה אורח כבוד בחנוכת המרכז.

לנהגים: החל משעות אחר-הצהריים ועד חצות (מ-16:30) ייסגרו לתנועה הרחובות: שד' רוקח מדרך נמיר ועד רחוב שטרית (גני התערוכה), רח' חיים לבנון (האוניברסיטה) בקטע שבין רח' איינשטיין לדרך נמיר, שד' רוקח מהיציאות לאיילון צפון ודרום ועד מרכז הירידים.

אוהלי הידברות והלימוד של עמותת גשר ובוגרי המדרשות למנהיגות חברתית, יימוקמו ברחבת הזיכרון בין בניני האומה לתחנה המרכזית, ירושלים. באוהלים יתקיימו סדנאות הידברות בין תלמידים חילוניים לדתיים וכן יתקיימו הרצאות של אישי ציבור רבים.

ביום ד', בשעה 07:45, יחל מירוץ לשלום של מכללת סמינר הקיבוצים לזכרו של יצחק רבין, פארק הירקון בסמוך לגולפיטק, תל אביב.

אורות רבין

ביום ה' יתקיים טקס זיכרון לציון 10 שנים להרצחו של ראש הממשלה המנוח באתר תחנות הכוח 'אורות רבין' שעל שמו, בשעה 17:00. הטקס נערך במשותף עם מרכז יצחק רבין ובמעמד דליה רבין פילוסוף. בטקס ישתתפו 40 תלמידי כיתות ו' מביה"ס ע"ש רבין מנתניה.

ביוזמת דליה רבין-פילוסוף מתקיים, זו השנה השלישית, שיתוף פעולה בין מרכז רבין ואתר 'אורות רבין' המשמש כמוקד חינוכי המשלב את שני היעדים של חינוך ותשתיות עליהם הכריז רבין כיעדים מרכזיים לממשלתו בנאום הצגת הממשלה ב-13 ביולי 1992.

ב-31 באוקטובר 1995, ארבעה ימים לפני הרצחו, חנך יצחק רבין את יחידת הייצור החדשה שהוקמה באתר. ימים ספורים לאחר הרצח, הוחלט לקרוא לאתר על שמו ובדרך זו להנציח את זכרו של האיש, שהיה קשור עם חברת החשמל במשך כל חייו.

טקסים בפריפריה

41 טקסי זיכרון לציון 10 שנים להירצחו של יצחק רבין ז"ל יתקיימו בישובים שונים ברחבי הארץ במסגרת פרויקט "הרעות מסע ישראלי" (הטקסים יתקיימו במחצית השנייה של חודש נובמבר).
זו השנה החמישית שהאירועים מתקיימים בשיתוף מרכז יצחק רבין ו"אמנות לעם".

ראשי הרשויות המקומיות התבקשו לעודד את השתתפותם של עולים חדשים ותלמידים באירועים לזכרו של יצחק רבין. גדעון שירין מנכ"ל "אמנות לעם" מסר כי שיתוף הפעולה בין מרכז יצחק רבין ו"אמנות לעם" נועד לקיים פעולות הנצחה לזכרו של יצחק רבין בישובים המרוחקים ממרכז הארץ.

בטקסים, יוקרן סרט על דמותו של רבין ז"ל שהופק על-ידי מרכז רבין, יופיעו אמנים ותתקיים שירה בציבור. בין הישובים שמשתתפים בפרויקט: אשקלון, יבנה, מזכרת בתיה, נצרת עילית,
עמק יזרעאל, עמק חפר, עפולה, רמת השרון, שדרות, דימונה, מעלות, קריית שמונה, חדרה, רמלה,שהם ועוד.

מעמיקים את הזיכרון

השנה החליטו בביה"ס העל יסודי משגב, שבלב הגליל, לנסות להעמיק את הלמידה ואת המפגש עם הרצח הפוליטי של ראש ממשלה בישראל לפני 10 שנים ולהפוך את המפגש של התלמידים עם הנושא לחוויה מוחשית יותר. בשלב הראשון תלמידי כל הכיתות עברו סדרה של שיעורים במסגרת שיעורי חינוך וגם במקצועות הלימוד כגון היסטוריה, ספרות, אזרחות ותנ"ך . בשלב השני תלמידי שכבת י’, אשר כל שנה מארגנים את הטקס, בנו מיצג שהוא מסדרון גדול שכל תלמידי בית הספר עברו דרכו ביום הזיכרון [ראו תמונות משמאל].

תאריך:  14/11/2005   |   עודכן:  14/11/2005
הדר פרבר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
טאריק אחמד דאר, רוקח במקצועו, מימן, תכנן ועמד מאחורי הפיגועים בניו-דלהי בחודש שעבר. הרשויות בהודו הודיעו כי עצרו אותו בחלק ההודי של קשמיר ביום חמישי (10.11.05).
14/11/2005  |  הדר פרבר  |   חדשות
מאחר והסיכונים הבריאותיים של עודף משקל קשורים ברובם לעודף שומן, רבים רוצים לבדוק כמה שומן יש בגופם.
14/11/2005  |  יפעת גדות  |   חדשות
"אני מצפה להמשיך לעבוד אתך ועם אנשיך ולהתקדם לפתרון של שתי מדינות שבו ישראל והמדינה הפלשתינית יוכלו לחיות בשלום, חופשיות מטרור", אמרה מזכירת המדינה, קונדוליזה רייס, בפתח פגישתה הבוקר (ב', 14.11.05) עם ראש הממשלה, אריאל שרון, בלשכתו בירושלים.
14/11/2005  |  הדר פרבר  |   חדשות
ימים ספורים לאחר הבחירות לראשות העבודה, וכבר פועלים בכירי העבודה בדרך שיש בה משום ערעור על מנהיגותו של היושב-ראש הנכנס, ח"כ עמיר פרץ. מייד לאחר ישיבת הממשלה הקצרה שנמשכה כ- 20 דקות בלבד, התכנסו שרי העבודה לפגישת תיאום ועידכון, מבלי לשתף את פרץ.
14/11/2005  |  יואב יצחק  |   חדשות
אמנם היתה זו טעות לצאת למלחמה בעירק, אך הנשיא בוש לא הטעה מידע מודיעיני כשהחליט על כך. דברים אלה אמר היועץ לביטחון לאומי של הנשיא האמריקני. לדבריו, הסתמך בוש על השיפוט הקולקטיבי של קהילת המודיעין כשהחליט כי ברשותו של סדאם חוסיין קיים נשק להשמדה המונית, כך טוען ספטן האדלי. "מסתבר, שטעינו", אמר בראיון למהדורה המאוחרת של סי.אן.אן. "אבל אני חושב שהנקודה שצריך להדגיש... ההאשמות כעת שהנשיא, בדרך כלשהי, עשה מניפולציה של המודיעין... הטעה את העם האמריקני, הן שגויות". יועצו של בוש אמר, כי הנשיא הסתמך על מידע זהה לזה שקיבל קודמו בתפקיד, ביל קלינטון, ואשר עליו הסתמכו גם 77 הסנאטורים שגיבו את בוש, ב-2002.
14/11/2005  |  הדר פרבר  |   חדשות
חדשות נוספות ברשת  
חמץ בפסח? המכשולים החמורים שהובילו למכתב חריג נגד 'יש חסד'
26/04/2024  |  08:16  |  בחדרי חרדים   |   קובי ברקת
משט המרמרה 2 מטורקיה לרצועת עזה נדחה
26/04/2024  |  08:16  |  בחדרי חרדים   |   שלו שינברג
למעלה מ-100 אסירים נמלטו מהכלא עקב גשמים עזים
26/04/2024  |  08:16  |  בחדרי חרדים   |   ישראל לפקוביץ
איציק וולף
אורי מילשטיין
איציק וולף
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il