|   15:07:40
  ישראל מידד  

  אלי פולק  
פרופ' לכימיה, מייסד ויו"ר האגודה לזכות הציבור לדעת
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

קשרי התקשורת

אחת האסטרטגיות הבולטות שנוקטים אמצעי התקשורת להדיפת ביקורת המופנית כלפיהם מצד ארגונים לא ממשלתיים היא לטעון כי פעילות זו נעשית על-ידי "אנשים מן החוץ"
10/11/2013  |   ישראל מידד, אלי פולק   |   מאמרים   |   מראה   |   תגובות
שינויים אתיים [צילום: יח"צ]

הפעלת לחץ
אחד התכסיסים הידועים היטב של התקשורת היא מניעה של "זמן שידור". פוליטיקאי או איש ציבור ייווכח לדעת מוקדם מאוד בקריירה שלו, כי הפעלת לחץ על התקשורת תוביל לייבוש הקשר שלו עם בוחריו.

הגנה עצמית והישרדות הם אינסטינקטים טבעיים. נוכח סכנה, הפנדה האדומה בדרך כלל בורחת, והקרנף - מתקיף. ביורוקרטים מטשטשים. מדריך סבוטז' של המשרד לשירותים אסטרטגיים של ארצות-הברית מ-1944 מציע את העצות הבאות כיצד להפריע לפעילות של ארגון: לעולם לא להרשות קיצורי דרך, להפנות את כל העניינים לוועדות ולהעלות לדיון נושאים בלתי רלוונטיים. כל הדרכים הללו ועוד הם לחם חוקה של התקשורת.

אחת האסטרטגיות הבולטות שנוקטים אמצעי התקשורת להדיפת ביקורת המופנית כלפיהם מצד ארגונים לא ממשלתיים כמו "האגודה לזכות הציבור לדעת" המנטרת אותם יומיום, מקליטה את שידוריהם ומפרסמת עליהם דוחות, היא לטעון כי פעילות זו נעשית על-ידי "אנשים מן החוץ". טענה זו מאפשרת להם להציג ארגונים כאלה כחסרי ידע, או אפילו כיריבים שכל מטרתם היא להתנגד לדמוקרטיה ולהפחית מערך התפקיד הדמוקרטי שממלאת התקשורת בחברה שלנו. התקשורת דורשת אי-התערבות בעבודתה המקצועית. היא הרשות הרביעית - נפרדת ונמצאת מעבר לוויכוח הפוליטי, ולאיש אין זכות לבדוק את פעילותה ואת בלמיה ואיזוניה.

תיוג מתנגדים היא אחת הדרכים הפחות מזיקות שנוקטת התקשורת, שמשתמשת בהליך הדמוקרטי לקידום מטרותיה. התקשורת דורשת הגנה מפני הפוליטיקאים בדמות חוקים המגינים על עיתונאים מגילוי מקורות-המידע שלהם. אך בו-בזמן היא מבקשת לבלום את אלה שיש בכוחם לגרום לה נזק.

אחד התכסיסים הידועים היטב שלה היא מניעה של "זמן אוויר/שידור". פוליטיקאי או איש ציבור ייווכח לדעת מוקדם מאוד בקריירה שלו, כי הפעלת לחץ על התקשורת תוביל לייבוש הקשר שלו עם בוחריו. התקשורת משתמשת בכוחה לעוות ואפילו להשתיק את האג'נדה הציבורית של אותו אדם. הציבור לא יורשה להכיר את עמדותיו ואת עשייתו. אם זה אינו פועל, הצעד הבא הוא להפוך אותו למושא לעג. התקשורת תציג את עצמה כגיבורה וכמתקנת עולם, ואילו את מבקריה - כנבלים.

הפרת הדרישות מקצועיות הבסיסיות של איזון ופלורליזם

ד"ר ג'סינטה מאוו (Jacinta Maweu) מאוניברסיטת ניירובי שבקניה הוא מרצה לתקשורת. במאמרו מאוגוסט 2013 הוא דן בהשפעה של המסחור הגובר על מה שהוא מגדיר כאבני יסוד של התקשורת: מקצועיות, אמת, דיוק, אחריות, אובייקטיביות, כבוד לאדם, וקידום אינטרס- הציבור. הוא מציין כי "הצלחתה של כל דמוקרטיה תלוייה במאמץ המשולב של עיתונאים מקצועיים, אזרחים פעילים ומוסדות תקשורת אחראיים המסוגלים לאזן בין הציבור לבין האינטרס המסחרי. ללא איזון כזה, אזרחים רק מרמים את עצמם בחושבם שהם מיודעים ונשלטים על-ידי עצמם.

למרבה הצער, לעיתים קרובות מדי, במקום שהאקדמיה בישראל תוביל ותצביע על כך שהמלך הוא עירום, היא עושה בדיוק ההפך. לעתים קרובות מדי, אקדמאים ישראלים מעדיפים להישאר בעצמם ערומים, ומתיידדים יותר מדי עם אנשי תקשורת.

השבוע, החוג לתקשורת של אוניברסיטת חיפה, יחד עם "אלסונארה" ו"המוסד האקדמי נצרת", מקיים כנס תחת הכותרת "דת ושלום בתקשורת". אלסונארה הוא אתר חדשות ערבי. בדיקה שלנו העלתה כי הוא משדר את "עמק הזאבים" - הפקה טלוויזיונית טורקית אנטי-ישראלית, או ליתר דיוק - אנטישמית. אולי הצורך במימון הביא את מארגני אוניברסיטת-חיפה להתעלם מפרט לא נוח זה.

תוכנית הכנס מספקת דוגמאות לתובנות באשר לאופן שבו מפירה התקשורת את הדרישות המקצועיות הבסיסיות של איזון ופלורליזם בעצם שיתוף הפעולה שלה עם כנס כה מוטה.

ביום השני של הכנס (8.11.13) ד"ר חנה קהת היא הדוברת היחידה של המושב הראשון, המוקדש לנושא: "התקשורת והמדיה - שדה הכוח החדש במאבק הפמיניסטי הדתי". אנו יודעים על התפתחויות מרתקות בתחום הפמיניזם במחנה הלאומי דתי החורגות מן התפיסות הרדיקליות של קהת. מדוע אפוא אין הן חלק מן הכנס? האם המארגנים מבקשים לדחוק לשוליים גורמים בחברה הישראלית שאינם מתיישרים לפי הקו של התקשורת הליברלית?

במושב הבא של הכנס שנושאו "שלום בתקשורת", משתתפי הדיון הם פרופ' עקיבא כהן, אילאיל שחר מגלי צה"ל, חוסין סוויטי שהוא עיתונאי אלסונארה, יריב אופנהיימר מ"שלום עכשיו" וד"ר ג'ואל אבו ריא דובר סכנין ומנהל שלוחת גבעת חביבה (מרכז של תנועת הקיבוץ הארצי) בסחנין.

כהן הוא ללא ספק הכוח העומד מאחורי השינויים האתיים שהוכנסו לאחרונה ברשות השידור, המאפשרים לעיתונאים לגנוב תדרים ציבוריים לקידום האג'נדות שלהם. את שחר חשפה אגודת "לדעת" כמי שקיבלה הזמנה חינם מקבוצת "יוזמת ז'נבה" לטוס לאירופה לכסות תקשורתית את פעילותה. חוסר האיזון בבחירת משתתפי המושב מדבר בעד עצמו.

המושבים האחרים אינם יותר טובים. במושב המרכזי ביום הראשון של הכנס השתתפו ד"ר מישל רוזנטל מאוניברסיטת חיפה, יאיר שלג שהוא עיתונאי ב"מקור ראשון" ומעריב ועמית מחקר ב"מכון הישראלי לדמוקרטיה", הארכיבישוף אליאס שקור, ראש העדה היוונית קתולית, הרב גלעד קריב, מנכ"ל התנועה הרפורמית בישראל, הקאדי איאד זחאלקה, נשיא בית הדין השרעי בירושלים והשייח' נימר נימר.

שקור הוא מלכיתי מבירעם, ועוסק ב"עבודת פיוס". בספרו "אנחנו שייכים לאדמה", הוא כותב: "אנו כפלשתינים איננו אחראים לסבלם של היהודים באירופה, אך למרות זאת היינו אלה שגורשנו מאדמתנו ואולצנו לסבול כדי שהעולם יוכל להרגיע את מצפונו ולהעמיד פנים שהוא מתקן את הרשע שנעשה ליהודים".

שלג החובש כיפה נמצא אידיאולוגית שמאלה מן המרכז, והשקפתו הפוליטית-דתית קרובה לזו של קהת. קריב מגדיר את עצמו פרוגרסיבי. האם עורך "בשבע", עמנואל שילה, שגם הוא יהודי חובש כיפה התבקש להשתתף? התשובה לכך שלילית. שאלנו אותו. יש כמה עיתונים, תחנות רדיו ואתרי חדשות חרדיים. האם להם אין מה לתרום לנושא? יש רבנים לאומיים דתיים המופיעים תדיר בתוכניות ראיונות בתקשורת המרכזית. האם לא היה אפשר לשכנע איש מהם להשתתף? האם הזמינו את ד"ר יואל כהן מאוניברסיטת אריאל, שהוא מומחה ומחבר של ספרים ומאמרים בנושא? בתשובה לשאלתנו, הוא אישר כי לא הוזמן.

כנס "אקדמי" זה הוא דוגמה קלאסית לחברים של התקשורת המגבילים את "המרחב הציבורי" של מבקרים אפשריים, בעוד שהם מעניקים לאלה שכן משתתפים בו הכרה ואולי אף כיסוי תקשורתי. כנס זה מבליט את הצלחתה של התקשורת להגן על עצמה מפני ביקורת ומפני דעות הנוגדות את שלה. הוא גם חושף את הפעולות הבלתי אתיות שגורמים מסויימים בחברה מוכנים לעשות כדי לבצר את הטייתם הפוליטית והתרבותית.

אחת השנינויות של הסאטיריקן היהודי-אוסטרי קארל קראוס היא "אדם הנעדר רעיונות ויכולת לבטא אותם - זהו העיתונאי". שלא תהיה אי-הבנה: תקשורת חופשית היא תנאי שבלעדיו אין דמוקרטיה חופשית וחברה דמוקרטית מודעת. אבל אם התקשורת ותומכיה באקדמיה מתעקשים לנהל את החדשות, להרחיק את מי שאינם אנשי שלומם ולקרב את בעלי בריתם, הם רק מעודדים חוסר אמון גובר והולך שהציבור רוחש להם.

יש סיבות רבות לכך שיש לנטר את התקשורת ולחקור אותה. הסבר טוב אחד הוא משפט מסיפורו של פרנץ קפקא "בלילה": "מדוע אתה שומר? מישהו מוכרח לשמור, אומרים, מישהו מוכרח להיות שם".

לאתר מגזין מראה
המאמר באנגלית התפרסם ב"ג'רוזלם פוסט".
ישראל מידד הוא סגן יו"ר אגודת "לדעת", מידען של מרכז מורשת מנחם בגין, ובעל תואר מוסמך במדע המדינה.

פרופ' אלי פולק הוא פרופ' לכימיה, ממייסדיה ויו"ר של אגודה לזכות הצבור "לדעת", חבר בהנהלת חוג הפרופסורים לחוסן מדיני וכלכלי.
תאריך:  10/11/2013   |   עודכן:  10/11/2013
ישראל מידד, אלי פולק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
קשרי התקשורת
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
קורןנאוה טבריה
11/11/13 06:01
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עיכוב או ביטול של טיסות היו לתופעה שגורה בימינו. תכננתם חופשה, לקחתם ימי חופש, מצאתם סידור מושלם לבעלי החיים, הזמנתם טיסה ומלון מהסרטים - ובדקה ה-90 התבשרתם שטיסתכם בוטלה או מאחרת? אבוי...
08/11/2013  |  ארתור בלאייר  |   מאמרים
חקירה מתמשכת, שאורכת שנים, ללא תוצאות, ללא הגשת כתב אישום - היא לא רק עינוי דין, היא גם עוולה אישית, ציבורית ומשפטית. יש מקרים מסובכים - שדורשים זמן, מרחב וסבלנות, אך אלה צריכים להיות מקרים חריגים, שיקבלו אישור מפרקליט המדינה או היועץ המשפטי לממשלה.
08/11/2013  |  אברהם פכטר  |   מאמרים
מה היה הנשק הסודי של יעקב? כן, ניחשתם, התפילה וקדושת הארץ מה מסמל סולם יעקב וגם: מה מקור השם יהודי? על כל אלה ועוד בפרשה שלפנינו
08/11/2013  |  ציפי לידר  |   מאמרים
יְצִיאָה חֲפוּזָה
08/11/2013  |  אברהם הללי  |   מאמרים
המוקדם והמאוחר בסיפורי האבות כרוכים זה בזה. כך הם באים והולכים במרחב שנות חייהם הם, וכך הם דואים מעל הזמן ממקומם אל מקומנו ואנו פוגשים בהם והם פוגשים בנו וחייהם אינם תמים ושלנו זוכרים מה שקדם להם. בצאתו של יעקב מבאר שבע בואך חרנה אומר הכתוב "וַיִּפְגַּע בַּמָּקוֹם.." (בראשית כ"ח,י"א).לא בְּמקום בשווא, כל מקום אלא בַּמקום, במקום מיודע, מוכר ועל-פי פרשנים מדרשיים ופרשני המקרא אחריהם, מקום המקדש עליו אמרה התורה "...בַּמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר לְשַׁכֵּן שְׁמוֹ..." (דברים י"ד,כ',ג'), בית המקדש. במקום בו עתיד להיבנות פגע מוקדם, דורות הרבה לפני שנבנה מאוחר. דון יצחק אברבנאל רואה ביעקב את האיש ש "...היה הראשון שהתחיל להגביל בית המקדש לפי שהוא הגביל המקום ההוא ויחדו לגבוה...במקום שהיה עתיד להיות בית עולמים" (אברבנאל, שם). אדם בנוסו מארצו ומולדתו לארץ אחרת להציל בה חייו, פוגע, כמו באקראי, באורח לא מתוכנן, במקום בלתי ידוע באותה שעה, אבל המודגש כבר כמקום ידוע, מפני שבכל עבר כבר חי העתיד שיבוא גם אם אין האדם יכול להעלות אותו על דעתו. התמול הורה את המחר גם אם אין אדם בארץ אשר ידע מה ילד יום. "ויִּקַּח מֵאַבְנֵי הַמָּקוֹם" (שם) . הכתוב מתעתע. מן האבנים שהיו באותה שעה, באותו מקום, או כבר מן האבנים שתהיינה לעתיד לבוא,"...בַּמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר לְשַׁכֵּן שְׁמוֹ..." (דברים י"ד,כ"ג) . "וַיִּשְׁכַּב בַּמָּקוֹם הַהוּא", במקום בו פגע באותה מנוסה, או כבר "בַּמָּקוֹם הַהוּא", עוד בטרם ייבנה המקום ההוא.
08/11/2013  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
אפילו לא תמורת נזיד עדשים  /  דפנה נתניהו
דמוקרטיה של שבטים   /  מרדכי קידר
מי יהיה היורש  /  מנשה שאול
רוחות רוחאני   /  נחמן פביאן
חלוצים בקהיר  /  צבי גבאי
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il