s1 News1 מחלקה ראשונה
   |   15:07:40
דלג
אקטואליה
ראשי  /   חדשות   תחקירים   מקורות   יומנים   נאומים/הרצאות   מאמרים   הודעות כלליות   שירים   ספרים  
בלוגים / בעלי טורים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
יוסף אליעז
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
מועדון+ / תגיות
אישים | פירמות | מגשרים
מוסדות | אתרים | מושגים
לוסי אהריש [צילום: הדס פרוש/פלאש 90]
מגישה, עיתונאית ושחקנית
לוסי אהריש (נולדה: 18 בספטמבר 1981), מגישה, עיתונאית ושחקנית
רביב ברוקמאייר [צילום: יח"צ]
מנכ"ל קבוצת ויסוצקי
רביר ברוקמאייר (נולד: 1957), מנהל.
דני אבדיה [צילום: חוליו קורטז/AP]
גדורסלן
דני אבדיה (נולד: 3 בינואר 2001), כדורסלן. בשלהי 2020 הצטרף לקבוצת וושינגטון ויזארדס בליגת ה-NBA.
לכל הערכים במועדון+
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ספרות המעברות
מאת: מואיז בן הראש  |  11/01/2007
כתוב תגובה חזרה לכתבה
 נושא התגובה   שם הכותב   שעה    תאריך
1
ארז ביטון משורר דגול כמו שאתה משורר דגול
  פנחס   11/01/07 23:15
ואני אומר זאת כמי שקרא אותך עוד לפני הרבה שנים ומצאת חן בעיני. אבל למה ההגזמות הפראיות? נכון שכמעט כל השירה שלנו היא שירה של כלום על כלום, אבל יש כלום שטיפה מהדהד ויש כלום שהוא כלום גמור. והפרוזה כמעט כולה כנ"ל.
כתוב תגובה ל- פנחס
2
שכנזים רבים ופרנק אחד לפליטה
  humanape   12/01/07 10:27
רק גזענים מדשדשים בצואתם, רק הם מקדשים את ההפרדה על בסיס סמלים מבדילים. בישראל כיום, שבה יש עשרות אלפים אם לא מאות אלפים של זוגות 'מעורבים' (רק במשפחתי הקרובה אנו 18 שכאלה),שם המשפחה אינו רבותא ל'מוצא' ו'טוהר דם' או עדות ל'גזע עליון'.

אני חושב שעמוס עוז הוא חרא של סופר, אז מה? האם מותר לי לחשוב כך משום שאבי עלה מהונגריה, או שאסור לי לחשוב כך משום שאמי עלתה ממצרים? אני חושב שאברהם פררה היה זמר עילאי שהשתמש בטקסטים מעולים והוא לצדה של שושנה דמארי ומרים אביגל ראוי להיות מונצח בהיכל התהילה הישראלי, ומנגד, איה כורם, הלהיט 'השכנזי' החדש היא זמרת ויוצרת בינונית. אז?

דעתך יכולה להיות שונה משל שוורץ והולצמן, ואפילו משל קלדרון, אבל מדוע ההתפרצות הגזענית נגדם. תפרסם אנתולוגיה או לכסיקון אלטרנטיביים ותאפשר לקהל לשפוט ביניכם.

נמאס מגזענים ומפוסט-מודרנים. והכי נמאס מהשילוב המצחין של שני אלה יחדיו.
כתוב תגובה ל- humanape
3
נישואי תערובת גזענים
  מואיז   12/01/07 15:10
ככה זה

ונישואי תערובת אינם רבים כל כך אבל כל מי שמתחתן עם אשכנזי הופך לאשכנזי אלא אם כן הוא נלחם נגד זה.

משום מה כשהאשכנזים אומרים את זה הם מתגאים בזה אבל כשאני אומר את זה "גזעני",


זאת אומרת שמי שיוצא נגד גזענות הוא הגזעני. האמת היא שזה עובד, ורק אשכנזים שסבלו כל כך הרבה מגזענות היו יכולים לפתח פטנט כזה.

אני גם לא פוסט מודרני ואני לא נוסע בשבת.


דרך רגב, נתונים, לפני שנה נישואי התערובת הגיעו לשיא של כל הזמנים, 18% של הנישואים, אבל מעניין למה נישואי תערובת זה רק נישואים בין אשכנזים לאחרים ולא בין סורי למרוקאי. ועוד לא דיברנו על גירושי תערובת. עסק מצחין למדיי.

כתוב תגובה ל- מואיז
4
2
  מואיז   12/01/07 15:13
ולגבי הלקסירון שכל אחד ייעשה לו לקסיקון, גם אין לי בעיה אם מר שוורץ רוצה לעשות לקסיקון של הספרות האשכנזית בישראל, הבעיה היא שהאשכנזים עושים את הדברים האלה עם המסים שאני משלם.

לכן, מצידי שייסגרו כל החוגים לספרות באוניברסיטאות ושייפתחו אוניברסיטאות פרטיות שילמדו רק ספרות אשכנזית. אין בעיה עם זה, זה מה שעושה קלדרון בקדמה, וזה מבחינתי לגמרי בסדר. הם גם יכולים ללמד רק סופרים כורדים שם, או סופרים ממזח ברלין שנולדו ב 1967. זה זכותם.

הבעיה היא שתקציבי התרבות, כולל הלקסיקון הזה, שמממומנים על ידי המיסים שכולנו משלמים, מיועדים אך רק לאשכנזים שבינינו.
כתוב תגובה ל- מואיז
מהי תגובה ראויה עבורך
  humanape   12/01/07 22:32
קראתי בעיון את שתי תגובותיך, ועיינתי אף בבלוג שלך ובתגובות שם. ועדיין אני מתחבט איך אדם סביר - יהודי פשוט כמוני - צריך להגיב לדבריך.

ממש מגרה אותי לעשות את שאני עושה ברוב המוחלט של הכתבות אותן אני קורא. פשוט להתעלם מהם. אך פה נדרשה תגובה, כי אם לא טפשות תהומית בלבד מדריכה את חייך, הרי שמעורבת כאן גם שנאה עמוקה לאחר ולשונה, גם אטימות כלפי תרבות האחר וגם חוסר יכולת בסיסי לפתיחות ולאימוץ ערכי האחר לאחר ניפוי המוץ מן התבן. איני יודע עד כמה אתה מייצג את המזרחים/פרנקים/ספרדים/מעברות (תבחר תואר), אך בוודאות אתה ניתן לקטלוג בברנג'ת היהודים-ערבים מבית מדרשו של שנהב.

ומבחינתי זה כמעט אות קלון אינטלקטואלי, שריבוי ספרים ומאמרים בז'רגון פוסט-סוציולוגי לא ימחו אותו.

הבעיה שלהם, וככל הנראה גם שלך, היא שריאקציה מאוחרת על חוויות ילדות מאפילה על יכולתם לראות ניכוחה (אהה - שימוש במונח כל כך לא רלטויסטי) את ההוויה התרבותית של האחר. ובתואנה של ביזוי לכאורה של מכמני תרבות אחת הם מרשים לעתצמם לבטל במחי יד את מכמני התרבות האחרת באמצעות תיוגה כגזענית וכו'...

ובפועל, לא יעזור לך מואיז, אתה כבר לכוד בכבלי התרבות השכנוזית. מלחמתך בה דומה יותר מכל למאבקו של הוירוס בחיסון, או התא הלבן בפולש הזר (תבחר לעצמך את הדימוי). מלחמה אבודה שבה כבר הובסת ללא תנאי. כי אתה כבר חלק מהתרבות השכנזית - שכמובן איננה שכזו ובישראל כמעט שלא הייתה שכזו אלא התקיימה בשמורות מבודדות ממש, רובן במגזר חרדי - דהיינו חלק מהשיח שמתפתח בישראל ה'ראשונה' ומשתנה כל העת על-פי עקרונות אבולוציוניים קלסיים. בוודאי שמת לב שאת מרבית 'השבחים' קצרת מאמירה הס...

כיצד תוכל להתגבר על מעצוריך הנפשיים ולהבין שאתה חלק בלתי נפרד מההוויה האינטלקטואלית האינטגרטיבית המקומית ... אולי תתחיל מאימוץ הגפילטע-פיש. כן, תנסה להתגבר על הדחיה ה'גזענית' מפני סמל תרבותי שכנזי ותפתח...

מצטער שכותב בשבת, אבל זה הרגל אשכנזי להתעלם מהמסורת הפרנקית של שמירת שבת.
כתוב תגובה ל- humanape
יא-ראבאק מואיז
  humanape   12/01/07 22:58
סליחה לתגובה בתוך התגובה, כי בינתיים שוטטתי קצת בין ספריך האלקטרוניים והביקורות השונות כלפיך.

ואולי תסביר לי מדוע 'גזען' גא כמוך כל כך מייחל להכרת השכנזים? אפילו אני לא זקוק הייתי להרמנויטיקה גבוהה בשביל להבין זאת.
כתוב תגובה ל- humanape
5
התגובה היא להקשיב
  מואיז   13/01/07 09:25
מה שאתה עושה זה להתלהם. ולא משנה באיזו שפה אתה משתמש. אתה גם אומר כמה דברים נכונים, אבל ברגע שאתה מאשים אותי בשינאה או בגזענות הדיון בינינו נגמר.

כתוב תגובה ל- מואיז
6
ואם תשימו לב טוב טוב
  מואיז   13/01/07 09:27
בשום מקום במאמר הזה לא אמרתי שפרופסור שוורץ או הולצמן או מישהו אחר הוא גזעני. אולי זה פוגע בך שאני אומר שהם אשכנזים, או שאתה אשכנזי ואני לא. תחשוב על זה.

הטענה היא כלפי הקיפוח של המזרחים ולא על טיבם של האנשים, אני לא יודע בדיוק מה עובר בראש של פרופסור שוורץ וזה גם לא מעניין אותי, אני כן יודע מה התוצאות של מעשיו. את זה אני רואה ואת זה אני יכול לשפוט. והתוצאות הן הדרה שיטתית של מי שלא אשכנזי. ועל זה אני מתקומם. זו גם זכותי ובמידה רבה חובתי.
כתוב תגובה ל- מואיז
סליחה
  humanape   13/01/07 20:43
אני מצטער על שהשתמשתי בתואר 'גזען', משום שאין דבר שיכול לצער אותי יותר מאשר פגיעה בזולת.

ובכל זאת אני דבק בטענתי שהשנאה לאחר - 'האשכנזי', אם היא אותנטית ואינה מיועדת לבדל ולתייג אותך ואת יצירתך (או להכעיס סתם), עברה כבר מזמן את השלב הרציונלי - דהיינו ביקורת לגיטימית כלפי ממסד אקדמי/ספרותי כלשהו - והפכה לאובססיה המשלבת את מיטב השנאה המאפיינת גזענים בכל מקום.

ואם אינך מסכים איתי, אנא בצע הזרה להתבטאויותך הפומביות ותשתכנע.

מצערת אותי מאד התפסותך לנושא מוצא האדם או משפחתו (דור או דורות אחרונית) - וכי גם זה לא מאפיין גזענים? כבר מתגובתי הראשונה אמור היית לדעת שאני 'מעורב גזעים', ובאופן הכי טבעי. ומכל קבוצה אתנית איתה אני בא במגע אני דולה ומאמץ ומוסיף למכלול ערכי את אשר אני מוצא לראוי, ובה בעת אני דוחה את שאיני חושב שזה מתאים לי. לא באתי, בלשון המעטה, ממשפחה עשירה ולפחות מצד אבי אני חסר שורשים והמשכיות כי הוא היה אוד מוצל יחידי מהשואה. את השכלתי רכשתי במאבק עיקש, וכן, למרות אי הנוחות והכעס לעתים, שחקתי את המשחק המקובל בלטיפונדיות האקדמיות עד שהגעתי לצמרת. ומדוע? כי לכל קבוצת סטטוס יש את החוקים שלה, ובדרך כלל אדם מקבל אותם אם הוא רוצה להיות חלק ממנה.אבל בין להיות פרט בקבוצה ובין הצטיינות מקצועית אין בהכרח חפיפה. אינך חייב כל העת 'ללקק' לחברי הקבוצה (פוליטיקה להמונים), אלא בשביל השגת דרגה פורמלית. ולא חייבים כל העת לשאוף לצמרת פורמלית. אחת שאתה בקבוצה אתה יכול לבדל את עצמך בדרכים רבות ולזכות בהכרה ובהערצה (ובשנאה) על בסיס מקצועי טהור.

מואיז, אינך חייב להיות חלק מהקבוצה שבפועל אתה עורג להיות חלק ממנה.אבל בידולך כנון קונפורמיסט יכולה להתבצע בדרכים מגוונות ושונות ואחרות מאלה שבחרת בהן. וככל שעקבתי אחרי מעלליך האלקטרוניים עושה רושם שאתה עושה חיל בכך. גם התנגדות כביכול לממסד יכולה לסייע בקידום האנפן-טריבל המיוסר והדפוק והנרדף.

וכל זאת לא מצדיק את ביטויי השנאה השופעים מכל משפט שלך. עובדתית, התואר 'אשכנזי' כמכלול תרבותי-ערכי הוא מופרך ורחוק מכל מציאות קונקרטית. ונניח שאנו יכולים להצביע על יהודים אשכנזים באירופה, הרי שהטיפוס הארץ-ישראלי הוא כל כך רחוק מהטיפוס המסורתי האירופאי, עד כדי כך שהדבר המשותף היחידי הוא מקום הולדת ביבשת משותפת. לפחות בדור המהגרים הראשון. עובדה שניה שלא ניתן להתעלם ממנה, שהרוב המוחלט של המשכילים שאינם דתיים, בשנים הפורמטיביות, ה- 40 וה- 50, היו ממוצא אירופאי. אלא שבקבוצת 'האליטה' הזאת היו גם 'מזרחים' בשיעור דומה לחלקם של 'המזרחים' בחברת היישובית ובחברה הישראלית עד סוף שנות החמישים. את הערכים המשותפים של כל חברי הקבוצה ניתן להכליל במטפורה אירופאית. אולם הגוונים בתוך הקבוצה היו רבים מאד.

וגם - האוכל האשכנזי כביכול בישראל, אין לו ולא כלום עם אוכל יהודי מזרח אירופאי. ומה מבדיל את ה'שכנזי' במשפחתי מ'המזרחי' - הסתגלות טובה יותר לטעמים ומסורות של האחר.

טוב, בעצם איני יודע מדוע הכברתי מילים כה רבות, שהרי לא יכול להתקיים דיאלוג אמיתי עם אנשים בעלי אידאה-פיקס. על כן אתנחם שאיש באמונתו יחיה.
כתוב תגובה ל- humanape
7
באמת לא יכול להיות דיון
  מואיז   14/01/07 11:52
כי אף פעם בחיים שלי לא טענתי שהאשכזניות היא גזע. לא האשכנזים, לא האשכנזיות, ולא הספרדים, ולא הספרדיות. את זה אתה ממציא מתוך דעתך או חוסר הבנתך.

אני כן חושב שיש באשכנזיות תפיסת עולם. מצד אחד אתה טוען שכל ההוגים היהודים היו אשכנזים, מצד שני אתה טוען שהמחשבה שלהם איננה אשכנזית. עניין של ניסוח.

מצד אחד הציונות נבראה באירופה על ידי אשכנזים, אבל כשאומרים הציונות האשכנזית זו טענה גזענית.

נוח לחשוב שיש רק ספרדים, מזרחים, גזע מעורב, ואנערף מה, אבל האשכנזים הם מעבר לזה, הם ישראלים וזה הכל. אבל זה לא כך. יש כאלה ויש כאלה. כתוב, המבדיל בין קודש לחול, ובין אור לחושך, ובין ישראל לעמים , וכן הלאה, הבדל הוא גם עושר אם לא מסנים למחוק אותו.

ויש הבדל גדול בין ספרדים לאשכנזים. ולכך יש סיבות היסטוריות, דתיות וגיאוגרפיות, אבל בשום פנים ואופן לא סיבות גזעיות.

אני גם לא חושב שהיהודים הם גזע, שזה מה שמדינת ישראל חושבת. ואם כבר הוא ממש מעורב הרבה יותר ממך.

כתוב תגובה ל- מואיז
8
אם כך לטענתך
  מואיז   14/01/07 11:54
בגלל שיש עשרות זוגות מעורבים מותר לאוניברסיטאות ללמד בחוגים לספרות רק סופרים אשכנזים, ולדחות מי שרוצה לעשות עבודת מסטר על ארז ביטון או חס וחלילה דוקטורט.

או שבבתי הספר יש ללמד את הילדים הרכים רק יוצרים אשכנזים (כן, יש שיר אחד חובה של ארז ביטון, הבת שלי באה אלי עם השאלה : "אפיין את המזרחיות בשירו של ביטון."). איפה אתה חי?

נשמע הגיוני, לא?
כתוב תגובה ל- מואיז
9
הטיעון בפשטות
  מואיז   14/01/07 12:05
הוא שהספרות העברית מתימרת להיות עברית והיא אשכנזית.
הממסד משתמש בכספי ציבור כדי לחקור או לפרסם ספרות אשכנזית.

הדבר מוכח במספרים, בחברי ועדות שהם אשכנזים, וזוכי מילגות, פרסים, מרצים וכן הלאה. שכמעט כולם (אני מדבר על מעל ל 95% הם אשכנזים).

אם אתה טוען שהטענה הזו היא גזענית, אז בסדר, מה אני יכול לעשות. אם אתה טוען שזה בגלל שהספרדים דפוקים בראש, תטען. אני טוען שזה נובע מתוך כיתתיות ושבטיות אשכנזית.


למעשה, לא צריך ללכת רחוק, כנס לחנות ספרים כלשהי ותעשה סטטיסטיקה של ספרים של סופרים אשכנזים ושל ספרדים, ואחר כך סטטיסטיקה נושאית, איזה ספרים מדברים על הנושאים האלה או האחרים. יש סדרות שלמות על יהדות שהכל כתוב על ידי אשכנזים, כאילו אין יהדות ספרדית.

אני מבין שזה מפריע לך שיש מישהו שטוען שיש דבר כזה, יהדות ספרדית, יהדות מרוקאית, יהדות בבלית, יהדות תימנית, ושזה דבר גזעני לחשוב שלא רק האשכנזיות קיימת.

הבעיה היא כשפרופסור לספרות חושב כך. כשפרופסור לספרות עברית לא יודע על מאות סופרים כי הם לא מתאימים לדיעה שלו על הספרות, פה אנחנו מדברים על דוגמא ועל כיתתיות.


והנה ההמשך
 גזענות - האישי - הכללי
כתוב תגובה ל- מואיז
10
למה ילינו הפרנקים, ונעמי שמר?
  שיכנזי   30/06/14 17:15
אל תלין על שוורץ סתווי ודומיהם. כנראה סתם מלחכי פנכה עלובים,שכל גדולתם בשנור ממשרד החינוך מפעל הפיס, וכל מקום שקיימים בו מרשרשים....באר שבע בכלל הפכה לקן צפעונים, מעין נטורי קרתא של של השמאל הנאור בחסותו של הכוהן הגדול מערד.., פרופסורים המקפצים מאוניברסיטה למשניה , מקום בו הדייסה סמיכה יותר מתוקה ומעודנת..., המחפשים להיות חלק מחברה הומוגנית של נשמות טהורות וחברתיות לכאורה....מה שקרוי ״פיינע מענטשן״ טבעי שרובם ככולם א״ט (אשכנזים טהורים) אך ייחודם לא במוצאם אלא באנטי ממסדיות של הימין שבשלטון, והשיטה הנקוטה בידיהם היא סטאליניסטית מובהקת. מי יחשוד הפרופסורים נאורים כביכול שיפסלו את נעמי שמר תוך השמעת נימוק״ פרופסיונלי אליטיסטי״ שרוב הציבור לא מסוגל להבין את משמעותו הנשגבת...״ שירת נעמי שמר אינה קאנונית״....ועל כן שמה לא ניכלל בין היוצרים....מצחיק ומעציב גם יחד לשמוע פרופסורים ואנשי קידמה ודמוקרטיה המתבטאים בצביעות וההתחסדות אליטיסטית, כאשר האמת שבליבם משמעותה ...הללו אינם ראויים כי, אינם חושבים כמונו....מחשבתם מעוותת ואי לכך גם יצירתם אינה ראויה להימנות עם. ״ הטוביםוהראויים״ כמו למשל כמ ערבים ישראלים המעדיפים להיקרא פלשתינים אך מקומם בולט בקובץ המצונזר הז של הספרות העברית. אי הכללת היוצרים הספרדיים היא סתם טעות של ראיה צרת אופק של שבעי הכבוד והכיבודים הספונים בלשכותיהם המרווחות והממוזגות בהשראת הכוהן הגדול מערד , לא הרחק מבקתות הבדואים הלוהטות ושאר פראי המדבר...אין מנוס אלא לתת כל אלו להתבשל במיץ בני חבורתם ״ הנבחרת״ עד שיתברר בבוא היו מה ממוזערת היתה חשיבותם. על כן אל תלין ותן
כתוב תגובה ל- שיכנזי
ביטוח ופיננסים
אלבר רכב
מלונאות ונופש
בי פטנט פתרונות מיוחדים
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il