|
דרור אידר
מנהיג התנועה הציונית חיים ויצמן דרש את הארץ מכוח התנ"ך בוועידת פריז וכך גם דוד בן-גוריון מול ועדת פיל ב-1937 הם המשיכו מסורת ארוכה מאוד בת אלפי שנים
|
|
|
דן מרגלית
ישראל תוקפת בזעיר אנפין, אבל כדי לא להכעיס את האמריקנים נמנעת או מסתייגת מהפעלת חיל-האוויר התוצאה היא עם פוטנציאל לאסון
|
|
|
אלי אלון
חרפת השירותים הציבוריים בתחנות האוטובוסים המרכזיות נמשכת שנים בעלי התחנות המרכזיות הם בעלי ממון הנהנים מקניות של אלפים הפוקדים את התחנות ומצופה מהם לדאוג לניקיונם ולאספקת נירות ט...
|
|
|
יצחק בריק
לנתניהו, גלנט, הרצי הלוי, בני גנץ וגדי איזנקוט יש גם אשמה ישירה על שהפסדנו לחמאס במלחמה ברצועת עזה, והרע מכול - עוד לפנינו איך זה ייתכן שהחבורה הזו שאחראית על המחדל והאסון הגדול ...
|
|
הבלוגרים הנקראים ביותר ב- News1
|
|
|
מגישה, עיתונאית ושחקנית לוסי אהריש (נולדה: 18 בספטמבר 1981), מגישה, עיתונאית ושחקנית
|
|
|
|
|
מנכ"ל קבוצת ויסוצקי רביב ברוקמאייר (נולד: 1957), מנהל.
|
|
|
|
|
כדורסלן דני אבדיה (נולד: 3 בינואר 2001), כדורסלן. בשלהי 2020 הצטרף לקבוצת וושינגטון ויזארדס בליגת ה-NBA.
|
|
|
|
|
|
נושא התגובה |
|
שם הכותב |
|
שעה תאריך |
|
1 |
|
|
שאול א. |
|
1/07/08 00:21
|
|
|
|
שבעצם לא אמרה כלום. זה מזכיר לי את המיוחס לשמעון פרס בשנות ה - 80: הכן והלא המפורסם. רק שבמקרה זה הכתב נדרש להרבה מילים לומר את מה שפרס אמר בשתי מילים.
דת היא אמונה פנימית. לא ניתן להוכיח אותה ולא ניתן להכחיש אותה. כל נסיון לכאן ולכאן נועד לכשלון.
ולא בכדי מדובר באמונה דתית ולא בידיעה דתית.
מן הסתם יהיה מי שיצטט את האימרה המרכסיסטית הידועה ואולי לא אחד בלבד "הדת היא סם להמונים". הוא או הם יעשו זאת מבלי לחשוב ולו לרגע שהססמה הזו יכולה לשמש גם בכוון אחר: סם לאותם המונים שגויסו לאידיאולוגיה המרכסיסטית שלוותה בשלילת הדת.
אך כפי שידוע, ססמאות לעיתים הן טובות ולעיתים הן גרועות. מה שמכריע בין החלופות היא אמונתו האישית של האדם. אם הססמה שוללת את אמונתו, אזי היא גרועה וההיפך.
זה פחות או יותר מקביל להגדרה או להבחנה בין נשק הגנתי או התקפי. התשובה נעוצה במיקום של המשיב. האם הוא נמצא לפני הטיל (אזי זה התקפי כי זה מכוון אליו). אם הוא אחרי הטיל (אזי זה הגנתי כי זה מכוון לאחר).
ובמילים אחרות - כולם יכולים להיות צודקים ובאותה מידה טועים. דת זו אמונה ואין היא נבחנת בכלים מדעיים, מה גם שכלים אלה לא תמיד צודקים ונכונותם קיימת ורלונטית כל עוד לא הופרכו. מדע ניתן להפריך על ידי התקדמות מדעית. אך שום התקדמות מדעית אינה יכולה להפריך את הדת והאמונה הנגזרת ממנה.
|
|
כתוב תגובה ל-
שאול א.
|
|
|
|
2 |
|
|
מלאכי שפר |
|
1/07/08 04:50
|
|
|
|
מאמר מענין, מעולה ומעמיק, המציב את הדברים במקומם הראוי:
כולנו [כולל דוקינס] מאמינים;
בין האמונה באל, לבין האמונה במדע, יש גם את האמונה ביחסים בין אנשים [ערכים] - והיא הבסיס המשותף לכולנו.
ובכ"ז, דוקינס מדגיש [במניע לפעילותו,ע"פ הראיון בעתון 'הארץ'] את הפן המטריד מאד:ההבל מתרבה בעולם: 'רוחניות', עכו"ם [t.v.,'ידוענים', קברות-צדיקים וכיו"ב].
אמנם, עולמנו היה מהובל מאז ומעולם, אך - האם לא הגיע הזמן שיהיה נאור יותר?
|
|
כתוב תגובה ל-
מלאכי שפר
|
|
|
|
3 |
|
|
חנה "מוח אחד" |
|
1/07/08 09:49
|
|
|
|
לא קראתי את הספר אך המאמר עורר אותי למחשבה בהיותו מענין, כתוב יפה.
|
|
כתוב תגובה ל-
חנה "מוח אחד"
|
|
|
|
4 |
|
|
איתן אלחדז |
|
1/07/08 12:25
|
|
|
|
יש שני דברים שאני הכי חושש מהם - אלו שאין להם אלוהים ואלו שיש להם יותר מדי אלוהים ודי לחכימה ברמיזה
|
|
כתוב תגובה ל-
איתן אלחדז
|
|
|
|
5 |
|
|
דודהראובני |
|
1/07/08 14:33
|
|
|
|
אנחנו רוצים להרגיש חשובים, ולכן כל כך בוער לנו לדעת שישנה איזו משמעות לחיינו. שלא לדבר על כך שאנו פוחדים מהמוות, אבל זה מוזר כי לפני שחיינו היינו מתים מיליוני שנים, לחיינו לא היתה משמעות, וזה לא היה כל כך נורא.
מה שיפה הוא שכל אחד יכול ליצור לעצמו בעצמו את המשמעות לחייו.
חשיבותו של הספר הזה ושל דוקינס בכלל, הוא שהוא יכול לשחרר אותנו מחיפוש המשמעות הקולקטיבי, אשר מביא רק צרות לעולם. מצד שני עלינו לתת מקום למשמעויות שונות אצל אנשים שונים, אבל בלי לכפות עליהם את המשמעות שלנו.
אגב, שמו המקורי של הספר הוא "אשליית האלוהים". רק אלוהים יודע מדוע בתרגום ניתן שם כל כך לא מתאים.
|
|
כתוב תגובה ל-
דודהראובני
|
|
|
|
|
|
|
איתן אלחדז |
|
1/07/08 18:56
|
|
|
|
שאלה ? דוד היקר ! מתי תוכל להשתחרר מהצורך שלך להגיב ?
האם אתה יכול לשאת בשלווה גם את אותם הדברים שלא נראים לך ? אני אני אגיד לך את האמת - אני מבין אותך זהו צורך אנושי בסיסי וזה אולי גם מה שעושה אותנו בני אדם עם החולשות והיתרונות . כן , גם הצורך למשמעות הוא חלק מהיותנו בני אדם - כי אנשים לא חיים בבואה.
כמובן שלא צריכים להיות אובססיבים בעניין ואפשר לשאוף למשמעות. עיין ערך 'לוגותרפיה'.
|
|
כתוב תגובה ל-
איתן אלחדז
|
|
|
|
6 |
|
|
אביה החילוני |
|
1/07/08 15:00
|
|
|
|
איזה קשר מצאת בין המשמעות לקיומנו "פה" (היכן פה? ברמלה, בצפת, בישראל, בעולם?) לבין אמונה דתית או ידע מדעי? המשמעות לקיומנו קיימת בלבו ומוחו של כל אדם חושב, אבל בסיסה משתנה בין "אלוהים" כבורא-כל לבין הביולוגיה כתולדה טבעית ללא יד מכוונת וללא מטרה מראש
אתה משחק במילים שאני מסופק אם אתה בכלל מבין את משמעותן, כמו "המאמין הכי אמורפי" או "האתאיסט הכי רך". זו שיטה מוכרת בעולם הדיקטטורי-רעיוני (כמו עולם הדתות, למשל) לכבס מילים ולעשות רושם על חסרי הבנה. אדם שמוחו בראשו, הקורא את ספרו של דוקינס, כמו גם את כל שאר ספריו, מבין היטב היכן קיימת אמת מדעית והיכן שולט כזב - תמים או מכוון, היינו הך
|
|
כתוב תגובה ל-
אביה החילוני
|
|
|
|
|
|
|
איתן אלחדז |
|
1/07/08 18:49
|
|
|
|
כמי שמכנה את עצמו 'חילןני' קשה לי להבין על מה יוצר קצפך ? הרי פלורליזם רעיוני הוא מאבני התשתית של החילוניות. לקלס ולבקר את זה יודע כל טוקבקיסט מתחיל אבל בוא נראה אותך מחדש משהו ? מביא רעיון מעניין? יאללה לך על זה ....
|
|
כתוב תגובה ל-
איתן אלחדז
|
|
|
|
7 |
|
|
יהוה |
|
1/07/08 16:23
|
|
|
|
כי יש חרדים!
|
|
כתוב תגובה ל-
יהוה
|
|
|
|
8 |
|
|
בס''ד |
|
1/07/08 17:16
|
|
|
|
|
9 |
|
|
איש אלהים אני |
|
1/07/08 17:36
|
|
|
|
|
10 |
|
|
אתאיסט עם ערכים |
|
1/07/08 17:44
|
|
|
|
כותב המאמר אינו מבין שבני אדם קובעים לעצמם את הערכים והמטרות, גם אם "הכל רק ריאקציות כימיות".
הבחירה היא בין הכרה ברורה ומודעת בעובדה הזאת, או השליה עצמית באמונה בסיפורים עתיקים שכבר מזמן התברר שאין להם שום קשר למציאות, וכל יתרונם הוא בהסבר הפשוט שהם נותנים - פשטות על חשבון נכונות.
|
|
כתוב תגובה ל-
אתאיסט עם ערכים
|
|
|
|
11 |
|
|
אוריי |
|
1/07/08 18:09
|
|
|
|
אין לי כל בעיה שהאדם ממציא ישויות הבעיה היא שהם נותנים כוח לאותם ישויות והגולם קם על יוצרו. בדיוק כמו במשחקי ילדים. אנשים טרם התבגרו, ודרך אגב הספר של ירון ידען 'הדת קמה על יוצירה' מלמדת בדיוק על כך. צריך הסדרים חברתיים וצריך [כנרא] איזה קדוש להמציא, אז למה לא החברה כקדושה וערכיה כפי שכבר אמר דיורקהיים הגדול
|
|
כתוב תגובה ל-
אוריי
|
|
|
|
12 |
|
|
Krief benjamin |
|
2/07/08 09:48
|
|
|
|
ADAM LE LO AVAR ZE ADAM LE LO HOVE VE ADAM LE LO HOVE EN LO ATID IM ATA MAAMIN BE ELUHIM YESH LEHA ET 3 HA OPTSYUT VE IM ENHA MAAMIN BE KLUM HAREY SHE HAYEHA MESHULIM LE YETSURIM SHE ENAM MAVDILIM BEN AVAR HOVE ATID LE DUGMA KMU HAYUT EN LAHEM ET HATOVA SHEL AVAR HOVE ATID HAYUM ANU PO VE MAHAR ULAY BAKEVER VE ULAY BA ZEVEL
|
|
כתוב תגובה ל-
Krief benjamin
|
|
|
|
13 |
|
|
שפוי מקורי |
|
2/07/08 12:58
|
|
|
|
אמונתם של אנשים רבים באלוהים מהווה סוג של מנגנון מרגיע. הם מוטרדים למדי מכך שהם עצמם בנויים מבשר ודם והתנהגותם היא פועל יוצא של תגובות כימיות. אם אין לי למה לצפות לאחר מותי, איזו תקווה יש לי? מה ממשיך לדחוף אותי קדימה? זוהי אמונה המבוססת על נוחיות. מדכאת אותי מאד גם כמות המלחמות, הרעב ואסונות הטבע בעולם... אולי כדאי שאאמין שהם כולם אינם קיימים, כדי להיות רגוע ומאושר יותר? מה שמושך אותי קדימה הן מטרות אישיות, ערכים, משפחתי וחברים, סיבות פיזיולוגיות – צירוף של גורמים רבים!
|
|
כתוב תגובה ל-
שפוי מקורי
|
|
|
|
|