אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
האם הנושא הנ"ל לא קורא לסוג של רפורמה? לשינוי? איך השינוי יכול לתפוס תאוצה, אם תוקעים לו מקלות בגלגלים, ועוד לפני שהתחיל לזוז, כבר מכנים אותו "רפורמה לא ראויה"? תמהתני האם הפכנו להיות חברה שמרנית וארכאית עד כדי כך, לא עלינו.
לדעתי רפורמה שאינה משפרת את מצב התלמיד מחד, ולעומת זאת פוגעת במורים - בתנאי הפנסיה שלהם, בעובדה שמדובר בתוספת שעות עבודה בשכר לשעה נמוך יותר,בתנאי עבודתו הפיזיים (אם לא תהיה הערכות מתאימה) היא רפורמה לא ראויה.
רפורמה אמיתית אמורה לשפר את מצבו של המורה הוותיק לא רק המורה המתחיל , ואמורה לשפר את מצבו של התלמיד.
אם יוציאו תלמיד לשעה פרטנית על חשבון שעה אחרת, זו לא רפורמה שתשפר את מצבו. למעשה ה"חזון" היחיד של הרפורמה הזו היא אותן שעות פרטניות, מעבר לזה זה הסכם שכר גרוע.
כמורה ותיקה בתיכון שמלמדת, בין היתר, תלמידי אתגר, אומ"ץ ומב"ר, אני יכולה להעיד שרבים מהם אינם מתאימים ללימודים עיוניים ואינם משלימים בגרות. הם יוצאים מהתיכון עם תעודה שסיימו 12 שנות לימוד. רובם מתוסכלים, יש בעיות משמעת רבות והיעדרויות כרוניות. חלקם רק "רשומים" בביה"ס ומעדיפים לעבוד. קציני ביקור סדיר אינם מצליחים להביאם ללמוד. תלמידים אלה מתאימים ללמידת מקצוע שבו יעבדו תוך כדי למידה וירוויחו שכר, אבל לצערי יש מעט מאד מוסדות לימוד מסוג זה באיזור הצפון, ואני מניחה שבשאר חלקי הארץ המצב אינו טוב יותר. חייבים להחזיר את האפשרות של למידת מקצוע בתיכון!