|   15:07:40
אקטואליה
ראשי  /   חדשות   תחקירים   מקורות   יומנים   נאומים/הרצאות   מאמרים   הודעות כלליות   שירים   ספרים  
בלוגים / בעלי טורים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אליעז
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
איתמר לוין
איתמר לוין
שופט המעצרים בנימין הירשל-דורון מפגין בקיאות רבה - לעיתים יותר מנציגי המשטרה - ושם לב לכל מילה הנאמרת באולמו    אירוע חריג ופסול מתרחש באולם בכיכובה של נציגת השב"ס
דן מרגלית
דן מרגלית
אם עד כה ראוי היה להציג את איתמר בן-גביר כעבריין לשעבר הרי שעכשיו הוא בלי לשעבר    רק, לכאורה, לפי שעה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
מועדון+ / תגיות
אישים | פירמות | מגשרים
מוסדות | אתרים | מושגים
לוסי אהריש [צילום: הדס פרוש/פלאש 90]
מגישה, עיתונאית ושחקנית
לוסי אהריש (נולדה: 18 בספטמבר 1981), מגישה, עיתונאית ושחקנית
רביב ברוקמאייר [צילום: יח"צ]
מנכ"ל קבוצת ויסוצקי
רביר ברוקמאייר (נולד: 1957), מנהל.
דני אבדיה [צילום: חוליו קורטז/AP]
גדורסלן
דני אבדיה (נולד: 3 בינואר 2001), כדורסלן. בשלהי 2020 הצטרף לקבוצת וושינגטון ויזארדס בליגת ה-NBA.
לכל הערכים במועדון+
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
החווה הסינית: ניפוץ המיתוס
מאת: אילן כפיר  |  07/01/2013
כתוב תגובה חזרה לכתבה
 נושא התגובה   שם הכותב   שעה    תאריך
1
מה האמת על שחרור העיר העתיקה
  במלחמת ששת הימים   7/01/13 17:25
עוד מיתוס שיש לנפץ. הראשונים שנכנסו לעיר העתיקה היו לוחמי החטיבה הירושלמית. רק לאחר מכן נכנסו הצנחנים.
כתוב תגובה ל- במלחמת ששת הימים
האמת היא שתלוי לאיזה איזור
  לייבלה וייספיש   7/01/13 19:20
ובאיזה שלב. לצפון העיר המזרחית (הגבעה הצרפתית) נכנסו הצנחנים שבשלב ב, הגיעו להר הצופים-הר הזיתים. אבל לדרום העיר באיזור ארמון הנציב ג'בל מוכבר נכנסה סיירת חטיבה 16 (הירושלמית). יום יותר מאוחר כבר חדרו לעיר העתיקה מגוון של כוחות משער האריות משער הרחמים אבל גם משער ציון אנשים מחטיבה 16. כך שהאמת תמיד באמצע והיא תלויה ביחסי הציבור של מפקד היחידה. בכל מקרה היו מעט מאוד דוסים בין החיילים שנכנסו וההשלתטות שלהם על הכותל באה יחד עם הגל הלאומני העכור שהציף אותנו בשנתיים שלאחר מכן.
כתוב תגובה ל- לייבלה וייספיש
איזה שער הרחמים
  אליהו 11   3/11/19 22:27
אולי התכוונת שער האשפות
החטיבה הירושלמית הגיע לפאתי שכונת המוגרבים ושם ציוו עליה לעצור
הטענה שלהם לצעד הבלתי מוסבר הוא שרצו שהצנחנים יקבלו את היוקרה
כתוב תגובה ל- אליהו 11
2
בגדוד 890 , טירונים 11 חודש בצ
  אחי שהיה שם   7/01/13 17:57
בצה"ל נכנסו למארב והיו לבשר תותחים רבים מהם לא שבו ואחי נפצע וכיום נכה צה"ל הם חולצו על ידי השריון והזלדות אם מישהו עוד זוכר. זה היה אחד הבזיונות הגדולים בקרב על החווה הסינית ואיציק מרדכי לא נותן לעובדות לבלבל אותו!!!אני במלחמה הייתי במילואים כנהג מובילים אשר הורידו את הטנקים לשם!!!
כתוב תגובה ל- אחי שהיה שם
3
לא אגדה, רעיי, אלא שקר
  אביתר בן-צדף   7/01/13 18:32
מסכת סיפורי פוגי של אדון מרדכי - עבריין מין מורשע - על כישלונו הנורא במלחמת יום הכיפורים, כמג"ד שטבח את גדודו, יכולה להיות בסיס להרבה סרטים בדיוניים.

השכחת לוחמי חטיבת השריון 14 וחטיבת השריון 217, שעשו את העבודה - שלא כמו גדוד 890 - הנה דוגמה לאחוות הלוחמים לתעוזת הנפש של מרדכי ושל אנשיו. להזכירכם, כדי להאדיר את כבודו, השכיח אדון מרדכי את הצלחתם הקרבית של הפלוגה הצעירה בגדודו, שסופחה ככוח שמואליק (ארד) לחטיבה 14.

מרדכי הוא ביזיון מהלך, שאינו מתבייש במעלליו המיניים ובמחדליו הצבאיים.

ומלה אחרונה - הערכה רבה לאילן כפיר, שעשה עבודה חשובה בניפוץ מסכת שקריו של מרדכי.

מעניין מה יבדה עכשיו עבריין המין כדי להצדיק את כישלונו במלחמת יום הכיפורים - הסתערות על ארמון הנשיאות בקאהיר?!



כתוב תגובה ל- אביתר בן-צדף
ימוש תעמולה וחיפוי ...ע"י הפיק
  כושל, קדמי   8/01/13 10:54
7.3.3.2. בעיני קרב הגבורה של הצנחנים בחווה הסינית" היה מימוש תעמולה וחיפוי ...ע"י הפיקוד הכושל. "אחרי המלחמה שמעתי על "קרב הגבורה של הצנחנים בחווה הסינית". בתחילה לא קלטתי שמדובר באותו קרב. הרי אנחנו נלחמנו על ציר "טרטור", ו"החווה הסינית" היתה המקום שממנו ירו עלינו טילים...למה התכוונו אלה שהגדירו קרב אומלל זה "קרב גבורה". יעקב (יאשה) קדמי מלחמות אבודות לשעבר ראש "נתיב" (שלוחה חשאית ליד משרד רוה"מ להעלאת יהודי בריה"מ) אני ראיתי גדוד צנחנים שהסתבך בצורה מטופשת - הוכנס לקרב שלא התכוון אליו, נתקל בכוח מצרי שלא ידע עליו דבר, עלה על עמדות מאורגנות, מתוגברות בטנקים ומצוידות הרבה יותר טוב מהצנחנים. הגדוד רוסק ע"י כוח מצרי עודף בהרבה...הצנחנים נשכבו בניסיונם להינצל...זו לא הייתה יחידה אורגנית, לוחמת, תחת פיקוד אחיד... שלחו אותם רק לסרוק את השטח ולחפש "ציידי טנקים". "ציידי טנקים" היה מושג שהמציאו "גיבורי המטות" בצה"ל . "ציידי טנקים" היו במלחמת העולם השנייה. ב-1973 היו בצבאות בעולם, ובמיוחד בצבא הסובייטי ובצבאות מצרים וסוריה...יח' ללחימת נ"ט, סדורות ומורכבות, עם תורות לחימה יעילות ומגוונות, ועם חיילים מאומנים היטב. אבל בצה"ל של 1973 שלחו גדוד צנחנים לחפש את האגדות ממלחמת העולם השנייה. איני יודע מי ולמה הציג את הביזיון הצבאי הזה כ"קרב גבורה". שכגודל הכישלון כך גודל הצורך של המערכת להתפאר בגבורה כביכול של החיילים ולפאר את ההרוגים, כדי שלא להשיב על השאלה הקשה "למה הם נהרגו ?". בעיני [ממשיך יאשה קדמי] "קרב הגבורה של הצנחנים בחווה הסינית" היה מימוש תעמולה וחיפוי ...ע"י הפיקוד הכושל". global-report.com
 היה מימוש תעמולה וחיפוי ...ע"י הפיקוד הכושל
כתוב תגובה ל- כושל, קדמי
4
ישר כוח לאילן כפיר
  רפי אשכנזי   7/01/13 18:57
ישר כוח לאילן כפיר!
המאמר מרגש מאד. הסופר הנכבד הצליח לנבור בסודות העבר ולהפיק משהו הקרוב יותר לאמת.
הוצאת הספר היא כבוד גדול לחיילים הלוחמים ששרדו את הקרב, בין אם הם שריונרים ובין שהם צנחנים. הכי חשוב, הספר מכבד את ההרוגים וזה הדבר החשוב ביותר!
כתוב תגובה ל- רפי אשכנזי
5
אהוד ברק והקרב על החווה הסינית
  חשדנית   7/01/13 19:19
ב-15 לאוקטובר 1973, ביום העשירי למלחמת יום הכיפורים, הוטלה על חטיבה 14 (מאוגדה 143 של אריק שרון) המשימה לכבוש את מתחם החווה הסינית כדי לאפשר לכוחות של שרון לצלוח את התעלה לצד המצרי.

מול חטיבה 14 (מתוגברת בגדודים מחטיבות אחרות) עמדו שתי דיבזיות מצריות, חי"ר ושיריון. הקרב שניהלה החטיבה מול המצרים היה ארוך קשה וקטלני. יותר ממאה ושבעים חיילים הרוגים ויותר ממאה חיילים פצועים בשלושת ימי הקרב. לעזרת החטיבה נשלח גדוד 890 של הצנחנים בפיקודו של יצחק מרדכי שספג אבידות כבידות. גדוד שיריון 100 בפיקודו של אהוד ברק נשלח לחלץ את מאות הנפגעים.

ועל כך נכתב בויקיפדיה:
" לחילוץ הנפגעים נשלח גדוד שריון 100 בפיקודו של אהוד ברק, שהורכב מאנשי מילואים ששבו מחו"ל בזמן המלחמה. הגדוד נע לעבר כוח הצנחנים, נפתחה לעברו אש, והגדוד איבד חמישה טנקים ושני נגמשי"ם. לאור זאת נסוג הגדוד לאחור."

לאחר המלחמה הוטחה באהוד ברק ביקורת על כך שהזדרז לתת לגדוד פקודה לסגת ולא נלחם להשלמת המשימה ובכך הפקיר חיי הפצועים שאולי עוד אפשר היה להצילם.

חבל שצה"ל לא למד לקח מההתנהלות הזאת של ברק בקרב על החווה הסינית, כך שנאלצנו לחזות בהישנות דגם ההתנהלות הזה שלו
- בהפקרת מדחת יוסוף שדימם למוות בקבר יוסף,
- בהפקרת שלושת נעדרי קרב סולטן יעקוב בלבנון שהיו הפיקודים שלו בגדוד,
- בהפקרת חיילי צד"ל לגורלם בבריחה מלבנון,
- באי הושטת עזרה לפצועים שנפצעו מפגז בתרגיל שיזם בצאלים,
- בהפקרת אזרחי ישראל לפיגועים באינתיפאדה השנייה ללא כל תגובה אמיתית, כולל העדר תגובה ללינץ' בשני החיילים ברמאללה (מלבד הפצצת הבניין הריק של המשטרה אחרי שהודיעו להם לצאת)
- וכעת, בהפקרת מיליון אזרחי הדרום לירי טילים מרצועת עזה ללא כל תגובה אמיתית למרות מבצע עופרת חלולה ומבצע עמוד עשן...(הפצצת חולות ובתים ריקים לא נחשב)...

אין פלא שקיבל את השם "אהוד ברח" ממי שיודע על מעלליו הרבה יותר מאיתנו. וכבר אמרו חכמים לפנינו: "לכל איש יש שם, שנתנו לו הוריו, ונתנו לו החיים..."

כתוב תגובה ל- חשדנית
6
מה שלא ידעתם על החווה הסינית..
  חשדנית   7/01/13 19:24
האם במלחמת יום הכיפורים באוקטובר 1973 היתה לסאדאת חפרפרת בצמרת מערכת הביטחון הישראלית ?

קראתי את הספר 'צליחה' של עמירם אזוב, והזדעזעתי ממה שלא נכתב שם, אלא נרמז בין השורות:

במאי 1973, חודשים ספורים לפני המלחמה, זימן שר הביטחון משה דיין ללשכתו את אריק שרון, שהיה אז אלוף פיקוד הדרום, והודיע לו כי הקריירה הצבאית שלו הגיעה לסיומה וכי לא יקודם יותר בצבא. שרון ניסה להתנגד ולשכנע אבל שום דבר לא עזר, לכן פרש מהצבא כחודשיים לפני פרוץ המלחמה, והתכונן לקריירה פוליטית. בינתיים קיבל מינוי חירום כמפקד אוגדת מילואים 143, אחת משלושת אוגדות המילואים של פיקוד דרום לשעת מלחמה.
במלחמה דרש כל הזמן לפעול על פי פקודות החירום של פיקוד דרום לעת מלחמה, פקודות שהוא עצמו היה אחראי להן כששימש כמפקד הפיקוד כמה חודשים לפני כן, ועיקרן - להעביר את המלחמה לצד השני של התעלה. למרות זאת הצעד הזה נאסר עליו על ידי המפקדים מעליו. ב-9 באוקטובר, אמר דיין לרמטכ"ל דדו כי שרון פועל ממניעים פוליטיים וכי הוא רוצה להשיג משהו לעצמו מכל העסק הזה. דיין אמר לדדו - אז בבקשה, תן לו, במקרה הטוב זה יצליח, ובמקרה הרע ילכו לעם ישראל 200 טנקים...כך ניבא דיין את מה שהפך אחר כך למציאות.

ב-14 באוקטובר הוחלט במטה הכללי על המתקפה הנגדית ועל חציית התעלה שאותה יוביל אריק שרון. שרון הציג את התכנית שלו בפני המטה הכללי באופן מפורט והעניין הועבר על ידי משה דיין לאישור בממשלה.
התכנית הייתה כזאת - חייליו של שרון יחצו את התעלה באזור שבו נתגלה "תפר" בין שתי הארמיות המצריות. גדוד הסיור 87 גילה שבאזור דוואר סוואר (באזור מעוז מצמד) השטח נקי מחיילי אוייב או שיריון וניתן לפרוץ דרכו. צילומי האוויר הראו שיש במקום פחות חיילי חי"ר מצרי מאשר בכל מקום אחר. תעלות המים באזור החווה הסינית נראו כתעלות ישנות והמפענח לא סימן אותם כמערכי אויב. שרון ראה באזור הזה שטח נקי מכוחות מצריים ולכן המתאים ביותר לצליחה.
ב-15 לאוקטובר הציג שרון את התכנית לפיקודים שלו בטסה. קצין המודיעין שלו אמר באותה ישיבה - השטח ריק אין שום הפתעות. הוא ידע את זה מסיורים, תצפיות ונתונים מודיעיניים שנאספו אצלו מתחילת המלחמה, בעין ובאוזן ובצילומי אוויר. בגיחה האחרונה לאזור לא היו טנקים מצריים בצומת לקסיקון-טרטור והשטח נראה ריק.

אבל, מה שקרה בפועל זה, שבעוד שרון מציג את התכנית שלו בבוקר ה-15 באוקטובר חמ"ל בטסה, התחילו המצרים לשלוח לאזור הזה תגבורות ענק של חי"ר שריון ונ"ט שהתחפרו שם במשך הלילה וחסמו את אזור הצליחה המיועד ב"מצמד".
אחרי המלחמה התברר מצילומי אוויר כי ב-15 לאוקטובר החלו המצרים להתחפר בחווה הסינית עם חי"ר וטנקים. מה שלא היה בצילומים יום קודם.

כשאתם קוראים את זה תעשו אחד ועוד אחד ותבינו. מי שידע על התכנית של אריק שרון בגד במדינת ישראל ובחיילים והעביר את המידע הזה למצרים. המטרה הייתה לפגוע בתוכניות של שרון לחצות את התעלה ובכך להפוך את המגמה של המלחמה לטובתנו.

היו לזה שתי מטרות: האחת, למנוע משרון הישגים שיוכלו לעזור לו אח"כ בזירה הפוליטית בהפלת שלטון מפא"י והעלאת הימין לשלטון. המטרה השנייה - לפגוע ביכולת להכניע את הצבא המצרי ולנצח את המלחמה.
ועכשיו תגידו לי אתם - למי היה חשוב כל כך להגן על המצרים עד שהיה מוכן להקריב גם חיילים יהודים ?
כתוב תגובה ל- חשדנית
7
המנהיגים שרימו אותנו !
  חשדנית   7/01/13 19:30
המנהיגים שרימו פעם אחת את העם - לא יהססו לרמות אותנו עוד פעם. הנה דוגמא ממלחמת יום הכיפורים
שר הביטחון שיתף פעולה עם התכנית של ארה"ב לכבד את המצרים בניצחון במלחמה, ולהחזיר להם את הכבוד האבוד שלהם ממלחמת ששת הימים. הנה הפרטים:
התכנית השטנית של ארה"ב הייתה להשתמש במדינת ישראל כדי להשיג את המטרה שלה – דחיקת רגלי הסובייטים במזרח התיכון, וכניסתה במקומם, כחלק מהמלחמה הכוללת שלה בברית המועצות וגרורותיה הקומוניסטיות.
התכנית של האמריקאים במזרח התיכון הייתה לגרום לכך שמדינות ערב יעברו לצידה וינטשו את בני הברית המסורתיים שלהם מזה שנים, הסובייטים, וזאת באמצעות הזרמה של כסף, נשק, תמיכה באו"ם, בתעשיות, בכלכלה, ו....הבטחה להחזרת כל השטחים שלהם שנכבשו על ידי ישראל במלחמת ששת הימים, במסגרת 'ניצחון' ערבי במלחמה שתחזיר להם את הכבוד האבוד.

למרבה הזוועה היו לתכנית של האמריקאים משתפי פעולה בצמרת השלטון בישראל, ששיקרו ורימו את העם וגרמו ליותר מאלפיים ושבע מאות אבידות בנפש. לדעתי, שר הביטחון היה אחד מהם.

התכנית הייתה כזאת – לגרום לישראל להפסד מכוון ! במלחמה וזאת על ידי העמדת פנים שמלחמה לא עומדת בפתח. לכן – לא גוייסו מילואים, לא הייתה כוננות, לא הייתה פעולת מנע מקדימה, לכן לא הופעלו האמצעים המיוחדים להאזנה, לכן לא הופעלו האמצעים המיוחדים בקו בר לב ובתעלה שנועדו להבעיר אותה כדי למנוע חצייה. לכן הורו למפקד חיל הים לבטל את הכוננות שיזם באופן עצמאי (הוא לא ציית) ולמפקד חיל האוויר לבטל את ההפצצה המקדימה שתיכנן (המטוסים נאלצו להשליך את הפצצות לים). לכן הורה דיין לפנות את המוקשים בתעלה ערב המלחמה.

היו כאלה שידעו – ושתקו. לדעתי וייצמן אחד מהם. בזמנו סופר כי וייצמן אמר שאם יגלה את הידוע לו תהיה רעידת אדמה בישראל. היו גם כאלה שידעו לפני והתריעו - ונרצחו. אולי ג'ו אלון אחד מהם. היו כאלה שנודע להם רק לאחר מעשה אבל לא הספיקו לעשות הרבה כי נרצחו. לדעתי הרמטכ"ל דוד אלעזר היה אחד מהם...
כתוב תגובה ל- חשדנית
respect but suspect
  Gilead   8/01/13 01:32
I do not know who you are, and where you take your information, but my gut feeling tells me you are 100% correct. That dirty agreement with the USA should be open to the public. I myself believe Israel must diversify its sources of weaponry, and more than all, try to develop the majority of its war necessities. I definitely trust the Russians more than the Americans. America is solely motivated by money, and for that it will, and probably did before, sacrifice friends. thank you for your thoughts suspicious woman.
כתוב תגובה ל- Gilead
במיוחד לגלעד:
  חשדנית   8/01/13 11:16
אמיר אורן, הארץ: "ברק פעל לעצב את שרשרת הפיקוד כך שיעמוד בראשה לקראת איראן 2010"
מקור:
haaretz.co.il

פירוש רש"י:
ברק רצה להפיל את הרמטכ"ל אשכנזי כדי שיוכל להגיע לדרגה של השליט היחיד והבלעדי על הצבא ועל כל מהלכיו במלחמה עם איראן, באמצעותה של הבובה-גלנט שהוא יכתיר על הצבא.
המטרה הייתה לתקוף את איראן על מנת להפסיד !! במלחמה. בדיוק כמו התרגיל של דיין ב-1973. הסבר מפורט כאן:

news1.co.il

אותו תרגיל ברק הצליח לעשות במשט הטורקי לעזה. ברק יזם, תכנן ופיקד באופן ישיר על כל המבצע, והכפיף את מפקד חיל הים צ'ייני לפקודותיו !! הכל כדי שיוכל במעשה הרמייה שלו לפתוח את המצור הימי על עזה ולהתחיל להפעיל את שדה הגז שנתן לפלסטינים ב-1999 ללא אישור הממשלה...


עוד פרטים כאן:

news1.co.il
כתוב תגובה ל- חשדנית
8
הייתי שם. מרדכי משקר בלי בושה.
  חיים גרינברג   7/01/13 19:40
לא פלא שהסתבך בהמשך במעשים איומים. זה האיש. זה אופיו. עד היום אינו מודה בכך שהפקיר פצועים בקרב. משקר שיעד המשימה לא היה "ציד חוליות ציידי טנקים מצריות". כך שמעתי בתדריך שנתן עוזי יאירי ז"ל לפני היציאה לקרב.
כתוב תגובה ל- חיים גרינברג
9
החווה הסינית ניפוץ המיתוס
  רמי מתן   7/01/13 20:58
קראתי בעיון רב את מאמרו של אילן כפיר. למען הגילוי הנאות הייתי מ"פ טנקים בגדוד 79 חטיבה 14 במלחמת יום הכיפורים ובקרב החווה הסינית. כמו כן שמעתי את תגובתו של איציק מרדכי להרצאה של אילן. חטיבה 14 על כל גדודיה היא זאת שכבשה את החווה הסינית ואפשרה לכוחות צנחנים מילואים וטנקים לצלוח את התעלה עוד באותו הלילה. החטיבה המשיכה להילחם בחווה ברציפות עד ל18 לאוקטובר ללא הפסקה. החטיבה בצעה את משימתה וחילצה את כל פצועיה גם אם חלק מפלוגות הטנקים נשארו עם טנק בודד אחד ובכל זאת המשיכו להילחם ולחלץ. גדוד 890 של יצחק מרדכי הוכנס לקרב כשהוא חסר בכוחות ולא מוכן. לוחמי הגדוד לחמו בגבורה אך לצערי תרומתם להצלחת המשימה ולמערכה הכוללת הייתה שולית. צריך לומר את האמת ורק את האמת. גדוד 890 בפיקודו של יצחק מרדכי לא ביצע את המשימה שהוטלה עליו והיא פתיחת ציר טרטור ועכביש וזאת מפני שציר עכביש היה פתוח וציר טרטור לא נפתח אלא על ידי גדוד שריון 410 של יהודה גלר ב18 לחודש. בנוסף לכך הגדוד לא הצליח לפנות את כל פצועיו ציטוט מלוחם הגדוד גורי ששון"שכבתי פצוע קשה משך 9 שעות לא איציק מרדכי ולא הגדוד חילצו אותי. בשעה 1600 לערך חולצתי על ידי צוות נגמ"ש מחטיבת השריון 217 בפיקודו של יקי חץ ועוזי בן צבי הנהג" סוף ציטוט. איציק מרדכי הגדיל לעשות בכך שבהיותו אלוף ושר ביטחון מינף את הקרב הכושל הזה ולא היה אמיץ דיו לומר את מה שמצופה ממנו להגיד ולהודות שתרומתו לקרב הייתה שולית ומי שכבשה את החווה הסינית ואפשרה את הצליחה היא חטיבה 14. איציק מרדכי נעזר בשלושה היסטוריונים ששניים מהם שרתו כקצינים בגדודו. האם ניתן להעלות על הדעת שהם יהיו אוביקטיביים? לדעתי לא. אני מפנה אתכם לעימות טלביזיוני שנערך ביני ובין איציק מרדכי ואני כאן קורא לו להתעמת איתי בכל במה שיחפץ כדי שהאמת תצא לאור רמי מתן
כתוב תגובה ל- רמי מתן
סוף להלקאה העצמית
  עמי לרמן   15/09/13 22:45
רמי מתן שלום באופן מקרי נתקלתי בכתבה "ניפוץ המיתוס",ביום כיפור,וכמו תמיד הכל מתחיל ונגמר בשנאת חינם,בעיקר של אנשים ממורמרים ואו עיתונאים שכל מטרתם למכור את הספר הבא...ומה קל לשיטתם לעשות זאת דרך פגיעה באיציק מרדכי האיש שכתב את הפרוטקול הדמיוני של החווה הסינית...לא היה בכוונתי להתייחס כלל,אך ראיתי את תגובתך וציטוטיה המעותקים והתאכזבתי,מאחד שזכה לכל כך הרבה שבחים על אופן תפקודו במלחמה הייתי מצפה להרבה יותר (למרות שאתה שריונר)גם עם תחושת כעס מלווה אותך ,ואת לוחמי חטיבה 14 ,שלא זכו ובצדק להוקרה לפעילותם מתחילת המלחמה הכתובת לתסכול אינו גד 890 מה הקשר?את האבדה יש לחפש במקום שהלכה לאיבוד ,ולא ליד הפנס,ההיטפלות הססטמטית ל 890 ולמרדכי, תוך שימוש בעדויות ,ופרשנים צבאיים בעיקר בקליינטים הקבועים ,דחבש וגורי, מעל כל במה ,מה עשו אלה חוץ מלהפצע ,ולקטר ,היו עוד כמה אנשים שעשו משהו בלילה ההוא... וקולם לא נשמע .כמי שלקח חלק כקצין בקרב הזה ,ושרדתי למזלי עד השעות המוקדמות של הבוקר ,בפעילות רצופה עד שנפצעתי מכדור בצוואר,ומכיר את כל מה שקרה בתופת הזאת על בוריה,הגיע הזמן רמי מתן שתפסיק להזמין את איציק מרדכי, לדו קרב השכם והערב להוכיח מה... חשוב לי שאנשים מעורכים כמוך שעם ישראל חייב להם תודה עמוקה ,להבדיל מקשקשנים ,ומוליכי שולל,תדע את העובדות 1.לעולם לא נטען ש890 כבש את החווה הסינית מדובר במתחם ענק בו פעלו כוחות שונים ,במקומות שונים,בזמנים שונים 2.הגדוד בפריסה רגלית(לא רכוב)לא היה חסר כוחות למשימה שהוגדרה לו,ולא היה ספק לאיש שבמסגרת ההגדרה נעמוד בה בהצלחה 3.כוח הצנחנים של דני מט ומספר טנקים שהצטרפו באותה דרך ניצל חוסר ערנות בתפר בין הארמיות חצה את התעלה ותפש ראש גשר ב15 לחודש 4.ציר עכביש טרטור בתאריך ה 16 לחודש היה סגור למעבר כוחות משמעותי לתמיכה בראש הגשר 5.גשר הגלילים "שכב"על ציר טרטור כאבן שאין לה הופכין 6.צה"ל כולו עמדו בשיירה אין סופית שריון, הנדסה, תותחנים ,וכל השאר כדי שמישהו יפתח את הדרך החסומה לתעלה (גד 890 התקשה לעבור בדרכו ליעד בפקק הגדול) 7.חטיבה 14 וכוחות נוספים (צנחני מילואים שונרי)לא הצליחו ביממה קודמת לאפשר פתיחת הציר באותו אזור וספגו אבדות קשות 8.בקבוצת הפקודות שנתן איציק מרדכי לקצינים לפני היציאה נאמר מפורשות שעם הגדוד לא יעמוד במשימה לפתיחת הציר בכוונת הפיקוד להחזיר את הכוחות שתפשו את ראש הגשר לפני שידפקו ע"י המצרים 9.הגדוד נתקל לדאבונו בפאתי היעד של דוויזיה, כוחות מחופרים היטב שהתמקמו לאחר חציית התעלה,טנקים במחפורות שתוך כדי הקרב הניעו אותם למהלך הסתערותי שלא יצא לפועל. 10.בשלב המוקדם של ההתקלות החל כל "צהל" שעמד בהמתנה לנוע על הציר ברעש מחריש אוזניים לתעלה 11.מצבנו היה בכי רע ולא הבנו למה הכוח לא מגיע אלינו לסיוע גם המצרים חשבו כמונו והבינו שהם בולמים מאמץ עיקרי לעלות עליהם, מה שמנע מהם להסתער עם השריון 12.צהל נע על הציר כבמצעד צבאי בדרכו לחבירה בראש הגשר 890 לא היה רלבנטי בשלב הזה מעבר להיותו "בשר תותחים" 13. היתה הצטרפות של כוחות אחרים שהגיעו לחלץ במין יוזמות פרטיות ,ופעלו באומץ לב ראוי לכל שבח (חילצו גם אותי) 14.ב 18 לחודש כשלמצרים הוברר שצהל פועל בכח גדול ממערב לתעלה ,החלה התפררות ואובדן הבטחון באזור החווה הסינית שאפשר לשריון למוטט את המערך ולכבוש את החווה הסינית... סיכום א.מבחינה אישית היה רע מאד להיות בתופת הזאת ב 17 לחודש בהיבט הצבאי 890 גרם בהקרבתו ,למהלך המשמעותי שהביא לצליחת התעלה ועל כל אין חולק. ב.
כתוב תגובה ל- עמי לרמן
10
תיקון טעות
  ilan kfir   7/01/13 21:09

במאמרי "החווה הסינית " - ניפוץ המיתוס,נפלה טעות סופר. חטיבה 421 היא שחצתהכ כמובן את התעלה בטנקים שלה,אחרי החצייה הלילית של חטיבת הצנחנים 247 בפקודו של דני מט.חטיבה 14 - גיבורת קרב החווה הסינית,צלחה את התעלה ב 19 באוקטובר,אחרי שהשלימה משימותיה ממזרח לתעלה.
כתוב תגובה ל- ilan kfir
11
החווה הסינית - תיקון טעות
  אילן כפיר   7/01/13 21:26

במאמרי " החווה הסינית - ניפוץ המיתוס" נפלה טעות סופר. חטיבת השריון שצלחה ראשונה את התעלה,אחרי הצנחנים של דני מט,היתה חטיבה 421 ולא חטיבה 14. אילן כפיר
כתוב תגובה ל- אילן כפיר
12
כמי שהיה שם במילואים
  מיכאל10   7/01/13 21:43
השריון נכנס לחווה הסינית יום לאחר הטבח בצנחנים.
המצרים היו מאחרי מחפורות מצויידים בציוד לראיית לילה (מידע שלא היה בידי הצנחנים) .
הקרקע היתה מכוסה בחוטים (במאות) של טילי הסגר שהמודיעין לא ידע על קיומם בכמויות עצומות בידי הצבא המצרי, טילים אלו הופעלו גם נגד חי"ר .
הנגמ"ש שלנו עסק בפינוי הפצועים מהטנקים הבוערים ,בסופו של יום עלינו על מוקש והשאר היסטוריה.
כתוב תגובה ל- מיכאל10
איזה שריון?
  אביתר בן-צדף   8/01/13 00:20
על איזה שריון אתה מדבר?

חטיבה 217 המתינה בתור לצליחת התעלה.

חטיבה 14 הגיעה דרך ציר לקסיקון לאמיר - היא מרכז החווה הסינית. גדוד טנקים 100 נכנס לטרטור 42 (השוליים הרחוקים של מתץחם החווה הסינית), כדי לחלץ את 890, שנתקע ולא הצליח לחלץ את עצמו - דבר שנעשה על-ידי חרמ"שניקים במיל', שהם ומפקדיהם היו גיבורים - בניגוד למפקדי גדוד הצנחנים.

את זה בדיוק מנסה שפיציק מרדכי, אלוף הכזבים ושלושת השיפודים, להסתיר ארבעים שנה - את הבושה, שגדוד הצנחנים המפואר לא עשה דבר במלחמה (ולא נדבר על הישגיו "הגדולים" במרש"ל לפני שהגיע לטאסה), וגם לא חילץ את עצמו.

לכן, בדה מרדכי צל"שים לעצמו ולחבר מרעיו; ולכן, הדיר את כל מי שהיה שייך לסיפור, ויכול היה להכחיש את "עלילותיו", ולסתור אותם - כמו פלוגתו של דוד גלזר, שחילצה יום אחרי הקרב את גוויות הצנחנים מטרטור 42.

שאלה גדולה - איך מערכת כזב ורמייה אדירה כזו מתקיימת בצבא, המתיימר להיות צבא ערכי ומוסרי, ומדיח צוערים על דיווחי שקר ועל זיוף נתונים בניווטים?! הרי הדג מסריח מאוד מראשו המסואב. השקרים קיימים אך ורק בזכותן של מחלקת היסטוריה ושל מפקדת קצין חינוך ראשי, שמנציחות אותם, ומעבירות אותם מדור לדור של לוחמים, שלומדים לשקר כמעט מיומם הראשון בצנחנים.

(וראוי לזכור: אחד-עשר צל"שי-הבלוף של גדוד 890 במלחמת יום הכיפורים הם רק קצה הקרחון של רמאות הצל"שים בצבאנו).
כתוב תגובה ל- אביתר בן-צדף
לאן נעלמו ??????
  חזי דחבש   8/01/13 09:34
לאן נעלמו ? לחץ כאן

למה ? ראו איך "נעלמו" ההקלטות במשרד הבטחון בפרשת הרפז
 לאן נעלמו ? לחץ כאן
כתוב תגובה ל- חזי דחבש
קח"ר להזנת תכנים מפלגתיים
  מילשטיין   8/01/13 12:36
4.1. באמצעות מינהל הסגל נעשה פיקוח מפלגתי על קציני צה"ל ד"ר אורי מילשטיין "...באמצעות מינהל הסגל נעשה פיקוח מפלגתי על קציני צה"ל, כדי להרחיק משורות הקצונה כל גורם, שאינו מקובל... ואילו מפקדת קצין חינוך ראשי שימשה צינור להזנת הצבא בתכנים מפלגתיים. למעשה, ממשיכה מפקדת קצין חינוך ראשי בכך עד היום... " חנן וייס
 חנן וייס
כתוב תגובה ל- מילשטיין
לא ברור.
  אהוד גרוס   8/01/13 17:15
מה הכונה? מדוע? לאילו מפלגות קח"ר שופר? מה הקשר לכתבה של אילן כפיר?
כתוב תגובה ל- אהוד גרוס
קשור לתגובה של אביתר
  לאהוד גרוס   10/01/13 12:44
"השקרים קיימים אך ורק בזכותן של מחלקת היסטוריה ושל מפקדת קצין חינוך ראשי, שמנציחות אותם, ומעבירות אותם מדור לדור של לוחמים, שלומדים לשקר כמעט מיומם הראשון בצנחנים". חנן וייס אם כבר לא הבנת מר גרוס.. הרי לך עוד קצת על אי הבנה של צה"ל במינויים ושל הקצונה הבכירה במלחמות... 7.1.1. קציני צה"ל חונכו לקרב ע"ס סיפורת...הסיפורת "אנשי פאנפילוב" היה הספר היחיד שנלמד בבה"ד 1... אין קשר לכל התורות שעל קצין לדעת: קישור ארטילרי קישור אווירי תפקיד חיל הנדסה, צליחה וסער תפקידה החשוב של הלוגיסטיקה וכל החומר שנלמד ב"ווסט פוינט" בשלוש שנים ולא 3 חודשים...
 קציני צה"ל חונכו לקרב ע"ס סיפורת
כתוב תגובה ל- לאהוד גרוס
13
הייתי שם, ראיתי גדוד מנותץ....
  עוזי בן צבי   7/01/13 21:54
איציק מרדכי, הציע לנו שלא להכנס, אתם תיהרגו הוא אמר, נכנסנו בכול זאת שלוש פעמים, וחילצנו את אחרון חייליו שעוד הצליח לשרוד שעות אחרי הקרב, גורי ששון שמו, לידו שכבו מילס וכחלון, ששרדו עד הצהריים, שעות אחרי פציעתם, אבל איש לא חילץ אותם, בטח שלא איציק מרדכי. איציק טען ברמת גן הרבה טענות מוזרות, אחת מהן היא שהוא, איציק חילץ את כול פצועיו ומתיו, ואני שואל אותו, שאלה פשוטה, איך עשית זאת איציק? עם מי? מי היו הכוחות המנוגמ"שים שעשו זאת עבורך, רובנו חיים וזוכרים היטב, מה היה ומה לא היה. ראיתי במו עיני את חיילי 890 המנוצתים בתעלת ההשקייה, לא האמנתי שאלה חיילים שלנו, בחיי. שאיציק יספר לחיילי חטיבה 600 שהוציאו גופות חייליו 36 שעות לאחר שנהרגו, שיספר להם שהוא, איציק יצא מטרטור 42 כשכול חייליו עמו. איציק מוזמן לספר לעם ישראל אותו האכיל בשקריו לאורך שנים פרטים על הכוחות שחילצו אותו פיזית מהשטח, רמז? היה זה נגמ"ש של במבה. שאפו לאילו כפיר על המאמר האמיץ והכן. עוזי
כתוב תגובה ל- עוזי בן צבי
14
לחשוף את האמת זו השראה מהקב"ה!
  עמנואל גרטל   7/01/13 22:47
אמירת אמת והתנהלות אמת יש בהם ניצוץ אלוקי. שקר ואמירת שקר מקלקלים את העולם. בשל כך, כל הרמאים, הטייחים, מסתירי האמת, מבצעי הספינים לקידום האישי ונותני צל"שי הרמייה, בחטיבה 890 ובדרגים אחרים - כל אלה שהפכו את הכשל הפיקודי והמבצעי של משלוח חיילי גדוד 890 אל מותם לקרדום לחפור בו - מגיע להם עונש בעולם הזה ובעולם הבא!
כתוב תגובה ל- עמנואל גרטל
15
פורסם ב"אליהם נשות העיניים"
  אחד_שיודע   7/01/13 23:24
"אליהם נשות העיניים" - ספרו המצוין של אלישיב שמשי, מיטיב לתאר את החשובים בקרבות מלחמת יום הכיפורים ממבטו של המח"ט. הפרק "הגהינום שאפשר את המהפך" מוקדש לחטיבה 14 ולמפקדה אמנון רשף. בעמ' 153-165 מתוארים קרבות ה 15-16 באוקטובר. תקראו ותבינו שלא מרדכי וחייליו נשאו בנטל המערכה.
כתוב תגובה ל- אחד_שיודע
16
מיתוס בן 39 שנים התרסק
  יאיר ליטביץ   7/01/13 23:25
גילוי נאות, הייתי מ"מ בגדוד 87 ואחר כך מ"פ בגדוד 79.
הסופר אילן כפיר היטיב לתאר מה שאנחנו לוחמי גדודיהטנקים של חטיבה 14 יודעים משך 39 - שהחווה הסינית הוכרעה על ידי תותחי וזחלי הטנקים של גדודי השריום שבחטיבה - 87, 79 ו 184 (לפי סדר התנועה באבירי לב).
בספרו אילן מעמיד בפרופורציות נכונות את קרבות החווה לרבות קרב הצנחנים בטרטור 42 שהיה קרב של לוחמים אמיצים אבל תרומתו לכיבוש החווה היתה שולית.
אילן במאמרו מפריך אחת לאחת את ראייתו ההזויה של איציק מרדכי באשר לעובדות ולחשיבות הקרב אותו ניהל בפאתי החווה הסינית בנסיונו לפתוח את ציר טרטור.
כן, כשמיתוס מתנפץ זה כואב וכדי לנסות לאחוז בכל זאת ברסיסים שהתפזרו איציק מרדכי בחר להוסיף תיאורים הזויים שלא היו ולא נבראו.
לאילן כפיר יישר כוח, באומץ וביושרה, בנועם הליכות ובכשרון ספרותי הצליח להביא את אירועי החווה הסינית יחד עם לחימת חטיבה 14 למקום הראוי במורשת ההסיטוריה.
אילן תודה
יאיר ליטביץ
כתוב תגובה ל- יאיר ליטביץ
17
עדות אישית (בתמצית) ולינק חשוב
  חזי דחבש   7/01/13 23:43
הקרב בחווה הסינית - הסיפור שלא סופר (פורסם ב- 30/4/2004 בעיתון "מקור ראשון" )
rotter.net

להבהרת התמונה:
מיתחם החווה הסינית - הינו מתחם ענק על פני קילומטרים רבים, כך שקרב הצנחנים היה גם היה, במיתחם החווה הסינית.

מקור הבלבול הינה נקודה המצויינת במפת סיריוס בקוד "אמיר" שהיא "בניין המשאבות של החווה הסינית".

הקרבות הקשים היו דווקא (בצדדים של החווה הסינית:)
1. בליל הצליחה 15/16 לאוקטובר 73, היה קרב קשה מאוד בצומת טרטור/לקסיקון, דרומית-מערבית ל"אמיר" [גיזרת גד' 18 המצרי] שם לחמה חטיבה 14 וגם פלוגה ו מגדוד 890 ופלוגה מ-202 (כוח שמוליק)

2. הקרב הקשה השני היה למחרת (ליל 16/17 לאוקטובר) , בצד השני של "אמיר" (בנין המשאבות) , דרומית מזרחית ל"אמיר" [גיזרת גדוד 16 המצרי בפיקוד טאנטאוי] לחמו הצנחנים מגדוד 890.(לחצו כאן לסיפור).

מידע מהותי נוסף "אינדקס החווה הסינית" , קיים בלינק:
rotter.net





 אינדקס החווה הסינית
כתוב תגובה ל- חזי דחבש
18
מכתב לד"ר זאביק דרורי סמג"ד 89
  עוזי בן צבי   8/01/13 08:12
זאביק news1.co.il אני מניח שאתה ממש לא מסכים למה שכתוב במאמר ובתגובות אבל ראה זה פלא, גם הצנחנים שבמגיבים מסכימים עם הנאמר הגיע הזמן שתעמיד את היושרה המדעית / אינטלקטואלית שלך לפני הנאמנות שלך למפקדך בעבר כסמג"ד 890, עזור לנו וספר לי ולנו, מי היו הנגמ"שים שפינו את הרוגי הגדוד שלך שממש בדקתי במו ידי ב 1600 של ה 17 לחודש עת חילצנו את גורי, גופות חבריו נשארו שם, היינו הנגמ"ש האחרון שנכנס ויצא באותו היום. למחרת אחרי הצהרים, מגיעים הזחל"מים של סרן דויד גלזר ז"ל מגדוד 410 בפיקוד יהודה גלר מחטיבה 600 ומפנים מעל ל 40 גופות משם, מגבעת הפצועים יותר מזה, יש לנו את התצ"א מה 21 לחודש, רואים את כל הטנקים הפגועים של ברק, ואת כול הקוליסים של הטנקים שלנו ואת כול הקוליסים של הנגמ"שים אתה יכול לספר לנו, היכן הטנק/ים שלטענת איציק מרדכי יריתם עליו בזוקה? איך זה שמעשה גבורה שכזה לא זיכה את היורה בצל"ש, הרי המעשים שזכו בצל"שים אצלכם היו פחותים בהרבה? זאביק, אנחנו חוקרים את הקרב הזה כבר 10 שנים, הגענו לרזולוציות מדהימות, יש לנו את כול הקלטות הקשר של כול הרשתות, למרבה הצער הקלטות גדוד 890 כמעט ולא קיימות מ"ק 25 לא בדיוק מגיע ל"דבלה" שם מקליטים, אבל את השיחה של אהוד ברק עם איציק יש לנו, ניתן לשמוע רק את המקמ"ש של אהוד ואת הרחש של התשובה, שוב, אהוד ישב על טנק שם יש מ"ק 47 לפחות. בנגמ"ש שלי שעמד וצפה בקרב שלכם (נגמ"ש יקי חץ - גדוד 142 חטיבה 217), היה מקמ"ש אוטומטי ושישה מקלטי עזר, את התשדורות בתוך הגדוד שלכם שמענו היטב. אנחנו נמשיך להלחם על האמת, והאמת היא שהפצועים שלכם הופקרו למותם, זה נורא אבל זו עובדה, תשאל את גורי ששון אגב, החברה של 410 מצאו את סגן ישראל פרטוש בחיים, הוא עף מנגמ"ש פינוי של גדוד 100 בבוקר ה 17, איבד את ההכרה, ונשאר בחיים, בשטח עד ה 18 אחה"צ יחד עם גופות לוחמי הגדוד שלך. ככול שחקרנו, לא מצאנו שום יוזמה שלכם, גדוד 890 להוצאת ההרוגים מגבעת הפצועים, וזאת למרות שנושא הפצועים מופיע בצל"שים של איציק ושל דובדבני. כדאי יהיה לחכות לספר שלנו שייצא ב 40 שנה למי"כ, שם נספר את הסיפור על מה שקרה ברזולוציות שלא נראו עד כה. יום טוב עוזי
כתוב תגובה ל- עוזי בן צבי
19
מה זה חשוב למתים מה האמת?
  ב.דני   8/01/13 10:39
האמת היחידה היא שכ-2800 חיילי צה"ל הוקרבו לשווא. עם עליית סאדאת לשלטון היו גישושים ורצון להגיע להסדר עם ישראל תמורת נסיגה מקו המים (התעלה) על מנת לפתוח את תעלת סואץ לשיט בכדי להחזיר למצרים הכנסה מכובדת שאבדה לה מעצם סגירת התעלה מאז 1967. כל השאר היסטוריה, רק דם החיילים והטראומה הלאומית שממנה לא התאוששנו עד היום זה מה שחשוב. כל המלחמה היתה מיותרת כי בגין בין כך החזיר כל סנטימטר מסיני. מדוע אם כן לא יכלו לעשות זאת בטרם הקריבו המנהיגים שלנו דור שלם של צעירים? המלחמה חשפה את אפסות המנהיגים שלנו והורידה לאדמה ולמציאות את צה"ל הגדול שניפץ כל מיתוס שקשר לעצמו בששת הימים. גם הפקרה של לוחמים למותם. מלחמת גנרלים ירי דו צדדי ברדק בימ"חים שליחה למוות של אלפי חיילים ציוד חסר ועוד רעות חולות שחשפה את אפסות הנשק מול האדם.
כתוב תגובה ל- ב.דני
במותם ציוו לנו את החיים
  אביתר בן-צדף   9/01/13 02:09
המתים כסב ר לא יקומו, ודמם בראש מי שהקריבו אותם לשווא - באימונים שגויים, בתורת לחימה מוטעית, בארגון לא-נכון ובנשק שאינו שווה פרוטה. אך הפשע העיקרי הוא זריקת הלקחים, שנלמדו בדם רב, לפח, כדי להגן על עכוזיהם של מפקדים שסרחו.

לכן, יש חשיבות ללמוד מה איתרע ולהבין את סיבות הכישלון.

כיוון שאיננו לומדים מההיסטוריה, אנחנו נידונים לשנות על השגיאות ושללם שוש ושוב את מחיר הדמים הנורא.

לגבי האגדה, שניתן היה למנוע - בוויתורים - את המלחמה - כתבתי על זה לא-מעט בשנה האחרונה, והפרכתי את השטות. למצרים ולסאדאת היה חשוב להשפיל צבאית את ישראל; וזה ניתן היה להיעשות רק במלחמה.
כתוב תגובה ל- אביתר בן-צדף
20
כל כך הרבה שקרים וחיפוי הדדי
  מילואימניק 1973   8/01/13 16:11
עוד מכתב גלוי לתצפית
rotter.net

כתוב תגובה ל- מילואימניק 1973
לנצח את השקר ולא להנציח
  משה ע   9/01/13 12:40
עד מתי השקר במדינה הזאת ימשיך
עד שכמה עדי שקר יועמדו לדין
על מסירת עדות כוזבת בוועדת העיטוריפ
כתוב תגובה ל- משה ע
21
יישר כח לאילן כפיר
  אהוד גרוס   8/01/13 18:04
גילוי נאות: הייתי מ"פ בגדוד 407 ואח"כ בגד' 79.
למקרא דברי אילן כפיר ורוב התגובות העניני, אפשר לומר: כל המוסיף על השבחים לאין וללוחמים שהדיבו עלול לגרוע. בכ"ז חשוב לי לומר: חיילי גד' 890 ומפקדיו לחמו בקרב חילוץ והישרדות הרואי. לא פחותה גבורתם של מי שלא חולצו ע"י איציק ואנשיו ושל מי שחילצו אותם.אשכנזי מדייק בהלל לאילן על ייחודיות ספרו שהוא מפעל הנצחה בפני עצמו. מרתק ומעצים לקרוא גם התגובות (והקישורים) של גרינברג, מתן, בן צדף, דחבש, בן צבי, ליטויץ ועוד. אנשים, שכתבו בעוז רוחם את ההיסטוריה אלא, שלמרבית הצער, יש אנשים שלהם אמת נחרצה ולא יאפשרו לעובדות (כולל תמליל הקשר ויומני מבצעים) לבלבלם. מצער, שבתוכם גם היסטוריונים (או מתיימרים?) ובראשם בני מיכלסון (המרתק בידע שלו על קרב נורמנדי אך מה מורשתו בתוקף תפקידו?!). היתה הרבה גבורה במלחמה וכמוה תהילה. במקום, שימלא ספרו ברעות ובאחוות לומים טהורה הכוללת ריתוי (פירגון),נאלץ אילן כפיר (ושוב: הלל, אילן!) להצביע על אחינו גנבי התהילה.
כתוב תגובה ל- אהוד גרוס
22
חווה הסינית -אילן כפיר
  אלמוג אברהם   8/01/13 18:27
במלחמת יום כיפור נלחמתי בחווב הסינית במסגרת חט' 14 כ-מג"ד 184 ,גדוד שלחם מתחילת המלחמה ועד לסיומה.
בראשית תגובתי הנני רוצה להודות לאילן כפיר על ספרו "החווה הסינית "-קרב השריון שהכריע את המלחמה ....
סוף כל סוף שובש המיתוס והתגלה "הבלוף" הגדול.נכנסו לחווה הסינית ב15 ל-אוקט' בשעות הערב המוקדמות 30 שעות לפני הגעתו של גד 890. איציק מורדכי מכריז מעל כל במה "אם אנחנו לא היינו היו מבטלים את הצליחה" ובכן ידידי, בזמן שאתה הגעת היו מצד שני של התעלה חט' צנחנים(דני מט) וגד' מוגבר של טנקים, בצידה המזרחי עמדנו אנחנו חט' 14 בעוז ובעוצמה עם תחמושת ודלק ומגינים ומשמשים קיר המשמש חיץ בלתי עביר בין האויב ובין הצולחים. איציק ידידי(למען גילוי נאות היינו ביחד כרבי סרנים ב-פו"מ) הקרב שלך היה מיותר, לא תרמת כהוא זה לנושא הצליחה, לא היה ולא רגע קטן שבו חשבנו שאנחנו צריכים לעזוב את המרחב של החווה הסינית בגלל לחץ של האויב למרות האבידות הרבות בקרבות מלחמת יום כיפור,לגד' שלי 184 היו 80 הרוגים ו- 122 פצועים, אך ידידי זה לא המדד זה אולי המחיר הכבד ,אבל המשימה בוצעה.

כותב שורות אלו הינו תא"ל במי"ל בעל עיטור העוז ,אחד מ-22 עטורים וצלשים השיכים לגדוד זה.
כתוב תגובה ל- אלמוג אברהם
הצנחנים שמעבר לתעלה
  עוזי בן צבי   9/01/13 08:03
אברהם ידידי מעבר לתעלה, לדני מט, מח"ט 55, היה לכול היותר גדוד, גדוד וחצי (הגדוד של דן זיו 565) מעבר לתעלה, יחד עם גדוד טנקים מוקטן מחטיבת חיים ארז, כול הכוח הישראלי שהיה מעבר לתעלה לא היה יותר מ 500 לוחמים, אם המצרים באמת היו מסתערים על הכוח הזה, איזה סיכויי השקדות היית נותן לראש הגשר 10%. אין ספק שהיה צריך לפתוח את ציר טרטור בנוסף לעכביש שהיה סגור לפעמים, בעיקר ביום. אני מניח שאם גדוד 890 היה מוכנס לטרטור 42, לאחר הכנב ארטילרית כמו שצריך, או עם מסך ארטילרי מתגלגל, הוא בסופו של דבר היה לוקח את כול השטח בהליכה (תרתי משמע), מרגע שהגדוד נכנס ב"מצעד ברווזים" ללא שום ארטילריה, ללא שום הגיון בהתקפתו, אל מול כ 150 מצרים מחופרים, מצויידים במקלעי גוריאנוב כבדים, תול"רים, מרגמות, וגם כמה טנקים במחפורות, סיכויי ההשרדות שלו שאפו לאפס, אך נס הוא שהמצרים לא חיסלו את הגדוד כולו וכמובן את כול המחלצים. עוזי
כתוב תגובה ל- עוזי בן צבי
לתת אלוף במילואים אברהם אלמוג-
  עיטור העוז   12/04/13 08:55
רציתי להגיד לך תודה. בתור בן לאדם שנלחם תחת פיקודך עד הלילה הראשון של אותה מלחמה נוראית והוא גם אחד מ22 מגיבורי הגדוד שקיבל על מעשיו את עיטור העוז, רוצה להגיד לך תודה רבה על כך שגם לאחר כמעט 40 שנה אתה ממשיך להילחם על ההכרה שנלקחה מכול אותם לוחמים בגדוד שלך שנתנו את חייהם להגנה על המולדת ומשום מה כפי שטילי הסאגר המצרי מחקו את הגדוד כך קברניטי מדינת ישראל באותם ימים מחקו את שם הגדוד מעל דפי ההיסטוריה של המלחמה ההיא. מאחל לך בריאות ואריכות ימים-
כתוב תגובה ל- עיטור העוז
23
"פצועים לא מפקירים"
  עוזי בן צבי   9/01/13 09:14
מצ"ב סרטון על דדי עופר, סמל מחלקה בפלוגה של חזי youtube.com אז יש שם פנטזיות על דדי המטפס על טנקים, ישר מפי הקצין שלו, זה המזוקן. ויש שתי אמירות מעניינות שם בסרטון, האחת אומרת: ש"פצועים לא מפקירים" והשניה אומרת:"נמאס לנו להשאיר חברים מאחור"... תראו איך סיפורי פוגי מתקבעים במוח האנושי אחרי 40 שנה עוזי
כתוב תגובה ל- עוזי בן צבי
24
להעמיד לדין את העדים !!!!!!
  משה ע.   9/01/13 10:54
העמיד לדין את כל העדים שהעידו שקר וכזב, בפני וועדת העיטורים, לבטל עיטורי כזב ולהעניק עיטורים ללוחמים שתפקדו מצויין הן בשיריון והן בצנחנים
כתוב תגובה ל- משה ע.
להעניק צל"שים ללוחמי פלוגה ה
  רזי   15/09/13 11:45
מגדוד 890 על קרב החילוץ שניהלו שם, מדוע לא מספרים בהרחבה
על מה שעשו שם פקודי אלי שורק?

למען ההגינות חייבים לציין כי בתדרוכים של אחרי המלחמה ציין
יצחק מורדכי את המחלצים והמושיעים מהשיריון והחרמ"ש שעם בוקר
נחלצו לחילוץ וסיוע ללוחמי הגדוד.הוזכרו שונרי וברק.

באותם תדרוכים ציין מורדכי כי חייליו נשלחו ללכוד חוליות ציידי טנקים וכי לא היה הרבה מודיעין על מה במתחם המצרי וכי עד להגעת
החיילים קרוב למתחם הכל היה שקט ואז נפתחה עליהם אש תופת.

זה שפצועים הושארו בשטח בידיעת מורדכי שהזהיר כי מי שינסה לחלצם
דינו מוות , עדות איומה ואם היא נכונה צריך לשלול ממנו את עיטור
העוז שקיבל למרות שמורדכי לוחם עז נפש שהוכיח את גבורתו ואומץ ליבו שמבצעים אחרים חלקם עלומים לאורך שירותו את המדינה והקדיש את מיטב שנותיו לבטחון ישראל ולחייליו ומשפחות הנופלים.
ההשמצות הללו מבזות את כבוד הנופליםואינן מכבדות את אומרם.
כדאי להגיע לחקר האמת על ידי אנשי מקצוע ועדויות של לוחמים משדה הקרב ללא השמצות.
הכאב על הנופלים אינו מרפה כבר 40 שנה. היינו בגדוד כמו משפחה.
הכרנו לפחות את כל אנשי הסגל ,הכאב הוא חד כתער ואינו מרפה
על כל חייל שנפל ,למען המשפחות השכולות אל תשמיצו .
אפשר להגיע לחקר האמת בדרכים אחרות הוגנות ומכובדות.אנא!!!
כתוב תגובה ל- רזי
25
אנשי מופת ומיתוסים שקריים
  יואב י   9/01/13 12:50
חקר האמת יחשוף לנו לא רק נוכלים מסוג איציק מורדכי אלא גם אנשי מופת מסוג אריה טפר (קרב נבי דניאל), מאיר הר ציון (ה-101), אביגדור קהלני (קרב עמק הבכא) אסא קדמוני (קרב סרפאום) מוקי בצר (החילוץ באנטבה) חזי דחבש (קרב החווה הסינית) ועוד. את הנוער יש לחנך על דמויות מופת ולא על מיתוסים שקריים אשר שיחשפו. (מילשטיי
 מיתוסים שקריים
כתוב תגובה ל- יואב י
26
לשלוח חיילים צעירים,ללא ניסיון
  לקרב, זוהי איוולת   10/01/13 13:28
לשלוח חיילים צעירים, ללא ניסיון לקרב, זוהי איוולת... ראה ווסט פוינט גלילות... " בדבר אחד אין מחלוקת: גבורת הצנחנים הצעירים בקרב. תרומתם? כאן אני נותר עם סימן שאלה ". במלחמת יוה"כ לא ידעו מפקדי צה"ל לנהל קרבות של צבא אמיתי... סגנון הלחימה היה יותר של "קרבות רחוב"... מזלנו שהאויב היה הצבא המצרי...ועוד במזלנו שצצים מעטים שעושים מלאכת רבים... אחד מהם, הוא הגאון הצבאי...אריק שרון... חנן וייס
 ראה ווסט פוינט גלילות
כתוב תגובה ל- לקרב, זוהי איוולת
27
אני שומע פה הרבה סיפורים...
  גבריאל   15/09/13 00:39
אבא שלי היה באחד הגדודים האלה אני לא יודע באיזה מספר...כי אבא שלי חזר משם שבר כלי ולא היה מוכן לספר או לדבר על המלחמה הארורה הזאת הוא ראה את המוות כמה וכמה פעמים כמה וכמה חברים שלו לא חזרו משם אבל אבא שלי חזר משם דומם ועם הלם קרב אומנם הוא המשיך בחיים שבשגרה,אבל תמיד ידעתי שמקונן בו זעם רב על שרון "גיבור ישראל"שעשה מה שבראש שלו.ולא הקשיב למפקדים שעליו,ועוד יותר גרוע על השחיטה שעשו לגיבור ישראל האמיתי דוד אלעזר הרמטכל שהציל את ישראל.לאחר 38 שנה כשהיינו בטיול ברמת הגולן הגענו לקיבוץ אלרום ושם נכנסנו כמה משפחות לראות איזה סרט על המלחמה וגם אבי נכנס לזה בעל כורחו...ומה שראיתי שם לאחר שנגמר הסרט קרע אותי.אבא שלי שהוא בן 70 לא ילד קטן בכה שם כמו ילד קטן כל המראות מהמלחמה חזרו אליו,ככשאלתי אותו למה נכנס לסרט ענה לי שלא רצה לבאס אותנו.חמש קדות אחרי הסרט ואבא שלי בוכה שם כמו ילד ואומר שהוא לא יודע איך הוא חזר חי מתשע חודשי מילואים רצופים כולל המלחמה.עוד פעם...תשע חודש מילואים!!!!הוא אמר לי שלא פעם אחת הובילו אותם כצאן לטבח..אבל אז האנשים היו הירואים אמיתיים לא כמו היום חיילי צעצוע,רק מי שהיה בתעלת סואץ עם סופות החול והחום יכול להגיד לכם מה זה גהינום!!מה שיותר גרוע שפעם לא ידעו מה זה הלם קרב ולכן לא טיפלו באנשים כאלה גם החיילים לא התלוננו כי זה היה לא מקובל ועל המלחמה הזאת לא דברו ולא מדברים ולא ידברו לעולם!!אני רק מקווה שיום אחד יעשה הצדק עם השיריונרים במלחמה הזאת ויספרו על גדולתם!!!וגם שהאמת תצא לאור על דדו הגיבור יהי זכרו ברוך!!
כתוב תגובה ל- גבריאל
28
לא הגיוני 39 שנות שקר!!
  כולם היו אחיי   3/10/14 15:46
היו מעורבים אישים דגולים תקשורת כאלו שהפכו לראש ממשלה למובילים במשק ועוד ועוד וככה כולם האזינו לכזה שקר 39 שנים ושתקו? מזה ורסיה מתקדמת לשתיקת הכבשים?
כתוב תגובה ל- כולם היו אחיי
29
גד' 198 בקרב החווה הסינית
  חזקי שנאן   9/04/18 03:01
אברהם היקר, שכחת לציין את חלקו של גדוד 198 בפיקוד עמיר יפה מחטיבה 460 בקרבות החווה הסינית. אני הייתי שם מצוות באחד הטנקים בגדוד. ב 16 לאוקטובר בצהרים הגיע גדוד 198 (17 טנקים) שסופח ל אוג' 143 להחליף את גד' 184 שהיה מותש מקרב הלילה. 198 התייצב בעמדות לכיוון צפון וצפון מזרח על ציר שיק ממערב וממזרח לציר לכסקון. ממזרח ל 198 היו כוחות של חט' 14 וכוחות ת"פ. הלחימה הייתה מול דב' 16 ודב' 21 מארמיה 2 המצרית שמנו כ 120 טנקים ועוד נגמשים, חי"ר ונושאי טילים ממוכנים. ב 17/10 הצטרפו ל גד' 198 4 טנקים של גד' 184. בבוקר החלה התקפה של ארמיה 2 שנבלמה תוך מלחמת תנועה מצרית ושב"ש קלסית. ב 18 לאוקטובר גד' 198 הוחלף בגזרתו נע למצמד וחצה את התעלה. חזקי שנאן - שטראוסברג. ראו: גדוד טנקים 198 במלחמת יום הכיפורים.
כתוב תגובה ל- חזקי שנאן
30
מוזר, כי לי הכתוב ידוע מ-73
  ב.ניצן   21/09/18 03:40
סיפור מוזר מאוד. יש לי חבר מ-890 שלחם שם וחטף ארבעה כדורים בניסיון לחלץ חברים. תמיד ידעתי שהצנחנים נסוגו והשריון סיים את העבודה. עוזי יאירי היה במקום אחר בזמן הקרב וכשהגיע לאחר מכן הטיח בכעס את הקסדה שלו ברצפה. מספרים שלאחר מכן היה שבור ומתוסכל. הייתה גם התרעה על העוצמה המצרית שלא הובאה לידעתו. יש טוענים שבקרב האחרון שלו במלון סבוי הסתער ראשון כי חיפש בעצם את המוות. תהי נשמתו צרורה בצרור החיים. חבל על דאבדין.
כתוב תגובה ל- ב.ניצן
ביטוח ופיננסים
אלבר רכב
מלונאות ונופש
בי פטנט פתרונות מיוחדים
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il