|   15:07:40
אקטואליה
ראשי  /   חדשות   תחקירים   מקורות   יומנים   נאומים/הרצאות   מאמרים   הודעות כלליות   שירים   ספרים  
בלוגים / בעלי טורים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
נאום שנשא הרמטכ"ל לשעבר אביב כוכבי בכנס בארה"ב כולל בדיות ומעשיות    כוכבי הוא אחד הבכירים שהפיץ שחמאס מורתע - "חמאס לא מגיב לתקיפות שלנו ואפילו לא שוקל להגיב"    בתקופת כהונתו של נפ...
הרצל חקק
הרצל חקק
זו שירת הוקרה לינון ביילין, שהיה ראש השירות הבולאי של דואר ישראל במשך כשני עשורים. ביילין קידם את הבולאות העברית כמנהל השירות עד 2002    תקופתו בשירות הבולאי הייתה תקופה מכוננת, חשנ...
דן מרגלית
דן מרגלית
ראיתי בגיליון של "מקור ראשון" לרגל יום העצמאות כי גם סיעת הדתיים הלאומיים שותפה לעמדתנו, על החרדים לשרת    כך גם הדתיים הלאומיים ואחים לנשק
איתמר לוין
איתמר לוין
"עשרת הימים הנוראים הלאומיים" - מיום השואה, דרך יום הזיכרון ועד יום העצמאות - מקבלים השנה משמעות קשה במיוחד    כמה מחשבות על השבוע שעבר והשבוע הבא
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
מועדון+ / תגיות
אישים | פירמות | מגשרים
מוסדות | אתרים | מושגים
לוסי אהריש [צילום: הדס פרוש/פלאש 90]
מגישה, עיתונאית ושחקנית
לוסי אהריש (נולדה: 18 בספטמבר 1981), מגישה, עיתונאית ושחקנית
רביב ברוקמאייר [צילום: יח"צ]
מנכ"ל קבוצת ויסוצקי
רביב ברוקמאייר (נולד: 1957), מנהל.
דני אבדיה [צילום: חוליו קורטז/AP]
כדורסלן
דני אבדיה (נולד: 3 בינואר 2001), כדורסלן. בשלהי 2020 הצטרף לקבוצת וושינגטון ויזארדס בליגת ה-NBA.
לכל הערכים במועדון+
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
התורה נגד המדע (ח')
מאת: אלברט שבות  |  28/02/2013
כתוב תגובה חזרה לכתבה
 נושא התגובה   שם הכותב   שעה    תאריך
1
התורה נגד המדע: האומנם?
  יוסי--ס   28/02/13 17:26
התורה נגד המדע: האומנם?

ראשית:
אני סבור שאין משמעות למשפט התורה נגד המדע ואסביר.
כל פולמוס מבוסס על הסכמה בין המתדיינים על מושגי היסוד, השפה והסימנים, והמתודולוגיה להקשת השקים והסקת מסקנות.
כמו שמתמטיקה אינה יכולה לסתור פיזיקה, ופיזיקה אינה יכולה לסתור מתמטיקה. הוא הדין לתורה ומדע. לסתירה יש משמעות רק אם אותם כללים מובילים למסקנות הפוכות.
שנית:
אתה מתייחס ומנסה להסביר את היווצרות היקום באמצעות התאוריה של המפץ הגדול.
מתייחס לגלקסיות, מרחקים אסטרונומיים, ועוד.. כאשר אני הקטן איני מסוגל להבין במשמעותה המוחלטת את המושגים: חלל, מציאות, עולם, יקום, זמן, חומר, כוח, אנרגיה, שדה מגנטי, "עולם סופי", "עולם אין סופי". לא ברור לי כאשר אתה מציין "יקום" למה כוונתך כנ"ל ,"זמן", ו"עולם". מהו מבחינתך "זמן" לפני המפץ הגדול?.
לפי דעתי בעקבות המוגבלות האנושית לעולם לא נדע בוודאות האם לא קיים מודל? אחר המתאר את תופעות היקום כפי שאנו קולטים.
במודל זה יתכן ומבנה האטום באם בכלל קיים אטום, הוא ממש שונה.
שלישית:
האם לחלקיקי החומר האלמנטריים יש זהות או אין זהות?
נניח שיש זהות אז אנא אלברט נסה לבצע "טיול שורשים" עם חלקיק אלמנטרי אחד שבו תציין בכל "שנייה" את מקומו על פני "תבל" ואל תעצור (במפץ הגדול). אני סבור שתגיע מהר מאד למסקנה שהדבר נשגב מבינתנו.
בקיצור: העולם קסום ומופלא וככול שיודעים יותר מבינים פחות. ורבות מאד השאלות הפשוטות.
כתוב תגובה ל- יוסי--ס
2
התורה נגד המדע: האומנם?
  יוסי--ס   28/02/13 17:34
התורה נגד המדע: האומנם?

ראשית:
אני סבור שאין משמעות למשפט התורה נגד המדע ואסביר.
כל פולמוס מבוסס על הסכמה בין המתדיינים על מושגי היסוד, השפה והסימנים, והמתודולוגיה להקשת השקים והסקת מסקנות.
כמו שמתמטיקה אינה יכולה לסתור פיזיקה, ופיזיקה אינה יכולה לסתור מתמטיקה. הוא הדין לתורה ומדע. לסתירה יש משמעות רק אם אותם כללים מובילים למסקנות הפוכות.
שנית:
אתה מתייחס ומנסה להסביר את היווצרות היקום באמצעות התאוריה של המפץ הגדול.
מתייחס לגלקסיות, מרחקים אסטרונומיים, ועוד.. כאשר אני הקטן איני מסוגל להבין במשמעותה המוחלטת את המושגים: חלל, מציאות, עולם, יקום, זמן, חומר, כוח, אנרגיה, שדה מגנטי, "עולם סופי", "עולם אין סופי". לא ברור לי כאשר אתה מציין "יקום" למה כוונתך כנ"ל ,"זמן", ו"עולם". מהו מבחינתך "זמן" לפני המפץ הגדול?.
לפי דעתי בעקבות המוגבלות האנושית לעולם לא נדע בוודאות האם לא קיים מודל? אחר המתאר את תופעות היקום כפי שאנו קולטים.
במודל זה יתכן ומבנה האטום באם בכלל קיים אטום, הוא ממש שונה.
שלישית:
האם לחלקיקי החומר האלמנטריים יש זהות או אין זהות?
נניח שיש זהות אז אנא אלברט נסה לבצע "טיול שורשים" עם חלקיק אלמנטרי אחד שבו תציין בכל "שנייה" את מקומו על פני "תבל" ואל תעצור (במפץ הגדול). אני סבור שתגיע מהר מאד למסקנה שהדבר נשגב מבינתנו.
בקיצור: העולם קסום ומופלא וככול שיודעים יותר מבינים פחות. ורבות מאד השאלות הפשוטות.
כתוב תגובה ל- יוסי--ס
טעות בידך יוסי ואסביר...
  אלברט שבות   28/02/13 18:46
שלום יוסי, אתה יוצא מנקודת הנחה שהתורה והמדע מדברים בשתי שפות שונות, כל אחד עולם אחר עם מושגים משלו, ואתה יודע מה - אתה צודק, כי הבנתינו לטקסט התורני מובילה למסקנה הנחרצת שלך, אולם קיימת עוד אפשרות אחת שצריך לתת לה צ'אנס: יתכן ואיננו מבינים נכונה את הטקסט התורני ולכן אנו חושבים שהוא רחוק משפת המדע המדויקת. יוסי, אם תיתן צ'אנס לעוד 6 מאמרים בסדרה תבין על מה אני מדבר, בנתיים אפנה אותך לשירשור התגובות תחת הפרק ד', אני מאמין שהתגובה האחרונה שלי שם בשירשור תאיר לך חלקית את הדברים שבהמשך.
כתוב תגובה ל- אלברט שבות
הוכחה מה-היא?
  יוסי--ס   28/02/13 23:50
שלום אלברט! בוא ונתייחס רגע למושג "הוכחה" מדע המתמטיקה הוא מדע מובנה המתחיל בפרטים הכי קטנים. ההנחה שכאשר מדברים על נקודה במרחב אזי כולם חושבים אותו דבר. המתמטיקה יוצאת ממספר אקסיומות מקובלות ובאמצעותן היא בונה את כל מה שידוע היום. במתמטיקה הוכחה מתקבלת רק ורק עם הוכח כי הטענה נכונה בכל המקרים. דוגמה משפט פיתגורס אמור לחול על כל משולשי ישרי הזוית מספיק יוצא מן הכלל אחד על מנת להפריך את הטיעון. בפיזיקה כימיה בלתי אפשרי להראות לדוגמה כי נוסחות הזמן של "נפילת" חפצים מתקיימת על כל חפצי היקום ולכן יש הסכמה שכל עוד אין דוגמה המפריכה את התיאוריה בתוקף. המדענים סבורים כי ממש אותם חוקים חלים גם על כוכב מרוחק ביותר מבלי יכולת לאמת או להפריך טענה זאת. בעולם המשפט – שכנוע השופטים נחשב להוכחה. לגבי התורה – התורה אינה מתעסקת כלל במתן הסבר מדעי כיצד העולם פועל ובמתן הוכחות. מלבד התבונה, שמעל העולם קיים בורא, שיצר את העולם. ונכון שחז"ל כמו כל בן תמותה ניסו לתהות על קנקנו של העולם. לגבי הזמן לפי ימים אין לנו שמץ של מושג מה ההגדרה שיום בבריאה כפי שגם היום מדענים מתעסקים עם פענוח "הזמן". לפי התורה לדוגמה עץ נברא בן רגע בשלמות. מי שמבין היטב את בסיס חוקי המדע יכול להגיע למסקנה כי חוקי הטבע "מאפשרים" בכל רגע שייוולד עץ/אדם בן 60/מגדל /עיר בן רגע. (פונקציה הפוכה). בכל מקרה לפי המודל שהעולם מורכב מכמה עשרות חלקיקי אטום ומספר כוחות , ובכל האוסף הרב והעצום טבוע אותם תכונות. זה מעל יכולתו של בן אנוש להבין. עם כל הכבוד לאדם ולמדען. דרך אגב מנין אתה מסיק שלא מעניין את הבהמה כיצד העולם מורכב? מבקש להבין כאשר אתה מתייחס ליקום למה אתה מתכוון? האם מרחב "חלל" (אינו מכיל כוכבים) מבחינתך זה חלק מהיקום?
כתוב תגובה ל- יוסי--ס
אינני מנסה להוכיח שום דבר
  אלברט שבות   1/03/13 16:50
אתייחס לתגובתך מהסוף להתחלה. ובכן יקום הוא כל היש וכמובן גם החלל הוא חלק מהיקום, אולם יש להבדיל בין חלל מלא- הוא המרחב המוכר לנו, לבין חלל ריק כמו חלל שנשאב ממנו האוויר ונקרא על ידינו "וואקום". ע"פ תאוריית המפץ וגם ע"פ יתר האמונות - מחיצות היקום הוא הוואקום שאין בו כלום, כלומר אין מעבר לחלל הריק הזה כלום; זו תכלית האמונה הדתית והמדעית כאחד. זהו למעשה מתחם היקום הסופי והמוחלט, אולם התודעה האנושית דוחה מיסודה את הגדרת היקום הסופי- מסיבה פשוט ביותר: חלל ריק אינו נעשה מאליו וניתן לעשותו רק באופן מלאכותי ע"י שאיבת האוויר מתוכו, דהיינו ע"י שאיבת כל "היש" מתוכו. כלומר אינני יכול לבחון את החלל הריק הזה בשום צורה, למשל לשים מצלמה בתוך החלל הריק שעשיתי בשביל לבחון אותו, כי מצלמה בתוך "חלל ריק" מרוקנת את הגדרתו מתוכן ומחזירה לו את תכונת החלל המלא. מכאן המסקנה שלא ניתן לצפות ב- חלל ריק, כלומר לא ניתן להגדיר "חלל ריק", בעוד האמונות הדתיות והמדעיות מגדירות גם מגדירות את "החלל הריק" ומחללות במודע את המוסכמה הזו. הן משתמשות בו כמחיצות ומגדירות באמצעותו את היקום. בוא נפשט את העניין יוסי. תסכים איתי ש- "היש" מורכב מחלקיקים- הוא החומר המוכר לנו על כל צורותיו. אם כן כל חלקיק הנמצא במרחב "צופה" במרחב שנמצא בו, ואם כן הכיצד יתכן "מרחב ריק" ששום חלקיק אינו צופה בו? כי הרי אחד התנאים לקיום המרחב הריק הוא שאף חלקיק לא יהיה בסביבה ויצפה בו, כלומר עצם קיום החלקיק שצופה לכאורה בחלל הריק- מבטל בעצם הצפייה שלו את הגדרת החלל הריק וגם מבטל את קיומו. אני ואתה כצופים מבטלים בהכרח את הגדרת היקום הסופי ועל כן אין חיה כזו שנקראת "יקום סופי", כי בשביל שיהיה יקום סופי – כל הצופים שבעולם כולל אותי ואותך חייבים להפסיק מיד לצפות ביקום בשביל שימשיך להיות סופי, וברגע ונצפה בו אנחנו נהפוך אותו ליקום אינסופי. אשר להגדרת הזמן, בשני הפרקים הבאים אני עומד על ההגדרה הזו הידועה לכולנו, אולם אותה ההגדרה תפתיע אותנו כצופים כאשר נבחן אותה בצל המציאות- היינו בצל היקום האינסופי; ארחיב על זאת בהמשך הפרקים. אינני מנסה, יוסי, להוכיח שום דבר, אני רק צופה בקיים. במילים אחרות, אינני מנסה להגיד "יש אלהים" וגם התורה איננה אומרת את זאת כפי שכולנו חשבנו בטיפשותינו; קצת סבלנות ונגיע גם לזאת. שבת שלום.
כתוב תגובה ל- אלברט שבות
נפלאות היקום
  יוסי--ס   3/03/13 19:59
שלום אלברט! כנראה שאענה לך בשני תגובות נפרדות, בשנייה אתייחס ביתר פרטנות על מענך האחרון. מבחינה מדעית איך שלא מתבוננים על מסתורי היקום בסופו של דבר מגיעים למסקנה כי השכל האנושי לא מסוגל לקלוט ולהבין. נניח שמספר חלקיקי היסוד (או כוכבים) הוא אין סופי, ונרצה למספר אותם, הרי לעולם ועד, מלאכת המספור לא תסתיים. וזה פשוט לא נקלט במוח אנושי. נניח שמספר החלקיקים הוא סופי, ועבור כל חלקיק קיים כדור כך שהחלקיק תחום בתוכו, אזי קיים גם כדור בעל קוטר סופי התוחם את כול החלקיקים יחדיו. מכך נובע כי ממדי "החלל הריק" כהגדרתך הם אין-סופים, ולכן החלל המלא הוא כעין נקודה אחת בלבד בחלל הריק. והשאלה היא מה מייחד נקודה זאת שזכתה להכיל עולם ומלואו? מעל פני אין-סוף נקודות החלל שנותרו "משועממות" סבורני שמענה לשאלה זאת לא ימצא לעולם. (כנ"ל) לגבי הזמן. נכון כי, האדם המוגבל בשכלו, הגיע בכוחות משותפים לתובנות והישגים עצומים שאין מילים לתאר את עוצמתן. התובנות הללו מאוששות למשל, ע"י עצם העובדה שאני מסוגל להתכתב איתך דרך רשת האינטרנט ועולם שלם מסוגל לעקוב. ולמרות זאת האדם מתקשה לפתור "בעיות פשוטות" במתמטיקה לדוגמה. אני סבור לפי תחושה כי אנו יותר קרובים ל-אפס בפענוח סודות היקום, מאשר להבנת האמת המוחלטת של סודות היקום. אחד היסודות לטענתי זאת, הוא היחס הזעום של חלון הזמן וחלון המרחב שבו אנו פועלים, לעומת הזמן והמרחב האין-סופי עולם המדע הצליח להציע מודול מתמטי הצופה התנהגויות שונות ביקום החל מחלקיקי חומר זעירים וכלה בכוכבים אסטרונומיים. אולם עולם המדע מודה כי אין באפשרותו לקבוע באם: המודול הנ"ל הוא אכן המודול הנכון והמוחלט. עד כמה שני חלקיקים מאותה משפחה דומים? האם דמיון הוא מוחלט? מה המיוחד בחלקיק המקנה לו את תכונותיו? עולם המדע מודה כי התיאוריה (בתורת הקוונטים) מוביל לאבסורד, כי אין ביכולתו להגן על התכונות הקלסיות: ויזואליות,סיבתיות,לוקליות,זהות עצמית, אובייקטיביות. הוא אף מודה כי למשל תורת הקוונטים מבחינה מושגית היא אבסורד. הוא מודה בקיום "יש" שאינו חומרי המתקרא "נפש", "נשמה", "רוח", "חיים", "תודעה", "שכל" זיכרון, המתחבר ושלוט על גוף חומרי כמו נמלה לדגמה. אין לעולם המדע שמץ של ידיעה ממה ואם בכלל, מורכב ה"יש" הזה, וכיצד מתבצע הקשר בינו והעולם הפיזיקאלי. פילוסוף המדע אמיל מאיירסון מדבר על חידות יסודיות ביקום שאין השכל האנושי מסוגל לתפוס אותן. הוא כינה אותם "אירציונלים". תראה אפילו תבניות ייחודיות של ספרות המופיעות בפיתוח האין-סופי של שורש 2 (מספר אי-רציונאלי) אין אנו מסוגלים לפענח (אני סבור כולל אלברט אינשטיין ). מאחר ופער הבנת היקום ואי הוודאות כה רב (כלומר מדעי הפיזיקה/כימיה/מדעי החיים אינם שלמות ועקביות) לא ניתן על פיהם לחרוץ דין בנושא תורה/אמונה/כוח עליון. המשך יבוא.
כתוב תגובה ל- יוסי--ס
ליוסי--ס
  אלברט שבות   5/03/13 17:08
יוסי שלום, וסליחה על האיחור במתן התשובה, פשוט התחלתי עבודה חדשה והזמן ברח לי מהידיים... סיכום תגובתך לדידי, מוביל למסקנה החד משמעית: ובכל הנוגע ליקום, אנחנו, בני האנוש, חסרי אונים בהבנת היקום ופענוח סודותיו, או בניסוח שלך: אנו יותר קרובים לאפס בפענוח סודות היקום. ושאלת המליון: למה? והרי אנו בני האנוש יצורים אינטלגנטים, ועד שלא יימצאו חייזרים- אנו היצורים היחידים בעלי האינטלגנציה הגבוהה ביותר ביקום, ועל אף זאת "חוסר האונים" שלנו עומד כמתרס ומעליב את האינטלגנציה שלנו. ושוב שאלת המליון, מדוע? מהו מקור אי-יכולתינו לפענח את סודות היקום? מהו מקור האבסורד, למשל, בתורת הקוונטים המעשית ביותר מחד, ומאידך המוזרה והאבסורדית ביותר. ובכן הפטנט שמצאתי לפענוח החידה הוא: reset . לאפס את ערוצי החשיבה שלנו וללכת אל השאלות הבסיסיות ביותר: איפה אנו חיים; מהי משמעות "יקום". וכך התחלתי בשאלה המופשטת ביותר: מהו מקור השינוי של החלקיק? ובעצם מהו מקור תנועת החלקיק? השמש, הכוכבים הגלקסיות... מובן לי שכל עצמי היקום שותפים לכל תנועה ושינוי אך השאלה הבסיסית היא: האם עצמי היקום הם מעגל מוגדר וסופי כפי שהאדם טען מעודו, או שאין סוף למעגל הזה? להפתעתי, כן להפתעתי, נדהמתי לגלות שתפיסת המציאות תלויה לגמרי בשאלה הזאת: האם היקום שלנו סופי הוא או לא. בפרק יב אני מצליח לנסח סוף סוף את השאלה הזאת בגודלה הטבעי, ובהמשך הסדרה מבחין עד כמה השאלה הזאת היתה חיונית; עד כדי לשינוי מוחלט לתפיסת המציאות. הסדרה הזאת יוסי נוצרה בשבילך, אנא עקוב אחרי ולבטח נדבר בעתיד הקרוב.
כתוב תגובה ל- אלברט שבות
3
הודעה מהמחבר לקהל הקוראים
  אלברט שבות   17/05/13 18:00
עקב חילוקי דעות עם מערכת News1 אני מפסיק את פרסום הסדרה כאן באתר. מי שעוקב אחר הסדרה יכול לפנות לאתר הניווט בתנ"ך היכן אני ממשיך לפרסם את סדרת "התורה נגד המדע". / קישור לפרק (ח').
כתוב תגובה ל- אלברט שבות
ביטוח ופיננסים
אלבר רכב
מלונאות ונופש
בי פטנט פתרונות מיוחדים
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il