w, News1 מחלקה ראשונה
   |   15:07:40
אקטואליה
ראשי  /   חדשות   תחקירים   מקורות   יומנים   נאומים/הרצאות   מאמרים   הודעות כלליות   שירים   ספרים  
בלוגים / בעלי טורים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יואב יצחק
יואב יצחק
חקירה שהתקיימה בישראל נגד גרטלר במחלקה לחקירות שוטרים בחשד שנתן שוחד לדנינו ולגורמים נוספים, הסתיימה בלא כלום, לאחר שלא נמצאו ראיות; כך גם חקירה שהתקיימה ע"י FBI בחשד לשוחד בקונגו ...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
העולם האנושי הוא הוויה דינמית והתהליכים המתפתחים בו נגזרים מאינטגרציה של מהלכים רוחניים וחומריים עם השפעות מן הטבע שמעצבים במשותף את תנאי הסביבה בהם מתקיימת החברה האנושית - מתפתחת ...
אלי אלון
אלי אלון
חרפת השירותים הציבוריים בתחנות האוטובוסים המרכזיות נמשכת שנים    בעלי התחנות המרכזיות הם בעלי ממון הנהנים מקניות של אלפים הפוקדים את התחנות ומצופה מהם לדאוג לניקיונם ולאספקת נירות ט...
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
על אף מידת הרגישות המתחייבת בהתייחס לשימור וטיפוח היחסים המיוחדים שבין ארה"ב לבין ישראל, הרי שהדעת נותנת כי למרכיב האינטרסים הלאומיים הישראלים תהיה תשומה עודפת במערכת זו, גם במחיר ...
יעקב אחימאיר
יעקב אחימאיר
דומה כי גנץ התעמת בנאומו לא רק עם נתניהו - אלא גם עם עמיתו השר יואב גלנט    אפשר היה להבחין כי אוצר המלים ממנו ינק הפעם גנץ היה הרבה יותר עשיר מנוסח נאומו של השר גלנט
דרור גרין
דרור גרין
הוא נושם את ריחו המתוק של התינוק, שצרכיו ברורים וחד-משמעיים ואין לו התלבטויות והיסוסים, וחוזר ושואל: "בשרך הרך כל כך ספוג מוחלטות, אז ספר לי כמה זמן עוד נותר לנו יחד?"
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
מועדון+ / תגיות
אישים | פירמות | מגשרים
מוסדות | אתרים | מושגים
לוסי אהריש [צילום: הדס פרוש/פלאש 90]
מגישה, עיתונאית ושחקנית
לוסי אהריש (נולדה: 18 בספטמבר 1981), מגישה, עיתונאית ושחקנית
רביב ברוקמאייר [צילום: יח"צ]
מנכ"ל קבוצת ויסוצקי
רביב ברוקמאייר (נולד: 1957), מנהל.
דני אבדיה [צילום: חוליו קורטז/AP]
כדורסלן
דני אבדיה (נולד: 3 בינואר 2001), כדורסלן. בשלהי 2020 הצטרף לקבוצת וושינגטון ויזארדס בליגת ה-NBA.
לכל הערכים במועדון+
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הדינמיקה הפסיכולוגית שהובילה לאסון
מאת: ד"ר חגי אורנשטיין  |  03/09/2013
כתוב תגובה חזרה לכתבה
 נושא התגובה   שם הכותב   שעה    תאריך
1
פשוט הרבה יותר לומר: ללא השכלה
  ה.א   3/09/13 19:46
פשוט הרבה יותר לומר: גולדה הייתה נטולת כל השכלה ולכן לא מתאימה באורח קיצוני!!! למה ללכת סביב סביב לדינאמיקה ולשמינאמיקה, היא פשוט לא התאימה, התפקיד היה גדול עליה בעשרה מספרים, כל השאר תוצאות עגומות. אגב גולדה סבלה מלימפומה (סרטן בלוטת הלימפה) ולא מלוקמיה.
כתוב תגובה ל- ה.א
2
מרוב מלל נאבד הפשוט והברור.
  פועה   4/09/13 12:51
אישיותה של גולדה צמחה בתוך עולם אידיאולוגי קבוצתי סגור.
היו לה רגשי נחיתות מובנים, מהיותה אשה בעולם גברי, ומהיותה אשה גברית בעולם הנשי. על החסרון הזה היא חיפתה באמצעות נחרצות תקיפות ונוקשות באמצעותם טיפסה בסולם ההכרה.
לגולדה היה רגש נחיתות נרכש בעקבות חוסר בהשכלה הפורמאלית
וחוסר יכולתה/רצונה לרכוש השכלה אוטודידקטית. כך שעולמה היה עולם צר כעולם נמלה. מה שגרם לעיוורון לצבעים, ונטיה להמשך את הקל אל הראיה השטחית בשחור לבן. על זה היא חיפתה באמצעות הנאמנות לקבוצה ולרצון החברים מה שחסך ממנה לבטים עצמיים.
גולדה גדלה ונבנתה פוליטית תחת הנהגתם של אישים משכילים וסמכותיים כמו ברל כצנלסון ובן גוריון, והתרגלה למצב הנוח, שבו תמיד ישנה הסמכות עליונה שמחליטה סופית ולוקחת אחריות על עצמה.
כך שמה שקבע אצלה את דינמיקת קבלת בבחלטה היה רצון הקבוצה ו/או התישרות לפי רצון הסמכות העליונה.
אדם כגולדה אינו מתאים להיות ראש במדינה מורכבת כמו ישראל.
בעתות שקט ושלום היא לא תגרום נזק משמעותי. בעתות משבר ומלחמה היא נשארת תלויה לחלוטין בקבוצה, ואז היא עלולה להזיק בהחלטות שגויות.
אלו היו בה יכולות התלבטות וצורך לגבש דעה עצמית גם כאשר היא תעמוד נגד הקבוצה, הייתה גולדה מקיימת התיעצויות ב4 או ב-3 עיניים עם כל אחד מחברי הקבוצה בנפרד ואז ההשלכות השליליות של הדינמיקה הקבוצתית היו פחות רלוונטיות.
הבעיה העיקרית של ההגיון של גולדה אכן הייתה הצורך בתלות, אבל לא בקבוצה! אלא תלות במעצמה עולמית שתקנה לה איזה בטחון בידיעה שיש לה על מי לסמוך בתנאי סכנה קיומית!
מזה נבעה התלות המוחלטת שלה בממשל ניקסון וחוסר הרצון המובנה להתעמת עם ארה"ב! זאת הייתה עיקר הבעיה שלנו ב1973
גולדה לא סמכה על דיין ולא סמכה על המטה הכללי של צה"ל, היא העדיפה לסמוך על ארה"ב! וכולם בקבוצה הקרובה חשו בכך היטב כי היא תמיד החליטה רק אחרי ששמעה מה אומר או יאמר הממשל האמריקאי.
כתוב תגובה ל- פועה
3
התנשאות מחוצפת של כותב המאמר.
  אהוד פרלסמן   5/09/13 02:30
הנחת היסוד של כותב המאמר היא שגולדה היתה צריכה להיות יותר חכמה מכולם, ולהחליט בניגוד לדעתם של כולם. בשעה שכל הצמרת הבטחונית - לדברי הכותב פרט לזמיר - שידרה על גל אחד, ואמרה שאין מקום לדאגה, דורש הכותב מגולדה לצפצף על כולם ולהורות על גיוס מילואים בניגוד לדעתם. המאמר הזה מהווה דוגמה להתנשאות מחוצפת, שבחכמה שלאחר מעשה מניח הכותב שכל אדם בעל מבנה אישיות בריא ומאוזן, דוגמת הכותב עצמו, היה פועל אחרת מגולדה.
כתוב תגובה ל- אהוד פרלסמן
זה בדיוק ההבדל בין מנהיג למנהל
  מאיר דרום   5/09/13 10:56
מנהיג להבדיל ממנהל צריך לקבל החלטות אסטרטגיות שלציבור הרחב הן נראות ברגע ההחלטה לא הגיוניות , אבל בגאונות שלו הוא רואה את החזון . מנהל רק מבצע הוראות / מתייעץ ולא יודע לראות רחוק . מנהיגים אין לנו כיום וכנראה גם לא אז .
כתוב תגובה ל- מאיר דרום
4
האם זה נקרא מחקר ???!!
  רפי אשכנזי   5/09/13 11:12
קראתי בשקיקה את הנאמר ועלתה בי ההרגשה כי הכותב, קודם סימן את המסקנות ורק אחר כך גיבה או שמא גיבב את מילותיו.
אינני פסיכולוג ולא רבע שכזה: המאמר נראה כיהיר מאד גם אם הוא מגובה ברוב מלל.
המסקנה הייתה יכולה להיות גם "ילדות בלי צעצועים"...
כתוב תגובה ל- רפי אשכנזי
5
כתבה מדהימה
  אירית ששש   5/09/13 12:50
כתוב תגובה ל- אירית ששש
6
רלבנטי אז והיום
  רוית ל   5/09/13 13:54
הניתוח של הדברים מראה עד כמה האישיות והיחסים בין מקבלי ההחלטות חיוניים ומשפיעים. לצערי המצב היום לא שונה ואף גרוע יותר וכדאי מאד שהנושאים האלה יילקחו החשבון על ידי מקבלות החלטות. כמובן שהסיכוי שזה יקרה שואף לאפס והרבה יותר להגיד שהכל שטויות והמשחך להתנהל בטימטום וביהירות בה הדברים נעשים.
כתוב תגובה ל- רוית ל
7
מעניין לקרוא את מאחורי הקלעים
  יעקב ע.   5/09/13 14:26
מדובר באחד האסונות הגדולים שלנו כעם. הניתוח של מאחורי הקלעים מעניין מאד אך גם עצוב. מייאש חקרואבגלל מה נהרגו ונפצעו כל כך הרבה בנים ובגלל מה עמדנו בפני אחת הסכנות הגדולות בתולדות המדינה. מה שעוד יותר עצוב שלא נראה שהמצב שונה היום.
כתוב תגובה ל- יעקב ע.
8
מי אמר שזה היה ערב מלחמת יו"כ?
  הרועץ המשפטי   5/09/13 14:44
זה היה בשבוע שעבר בישיבת ממשלת ביבי!
כתוב תגובה ל- הרועץ המשפטי
ענק וכל כך נכון
  אבי מרכז   5/09/13 14:53
כתוב תגובה ל- אבי מרכז
9
לקריאת ביביהו יהיר ושאר המטומט
  אבי מרכז   5/09/13 14:59
כדאי שהמטומטמים הנוכחיים בממשלה יקראו את הכתבה ויזמינו את הדוקטור להסביר להם איך מנהלים מדינה. אין לי ספק שאותו הניתוח נכון גם לקטסטרופות הכלכליות והביטחוניות של היום.
כתוב תגובה ל- אבי מרכז
10
במילה אחת: היבריס
  המומחה   5/09/13 16:43
בשתי מילים: זחיחות ושאננות. הדרישה ממנהיג להיות גיבור סופר על ולהחליט בניגוד לדעת יועציו, היא דרישה אידיוטית של גולם שיודע בדיעבד מה קרה. אמנם קצת יותר קצר מהמאמר אך גם קצת יותר קולע.
כתוב תגובה ל- המומחה
11
פורום החוה של שרון העתק המטבח
  מוטי מ.   5/09/13 19:54
כתוב תגובה ל- מוטי מ.
12
יש מקום לבחון את הדינמיקה למטה
  שמולזנ   5/09/13 22:34
מאמר מעולה, חלוץ בתחום חשוב שלא קיבל מקום הראוי לו עד היום. מקווה שיסלול את הדרך לעוד מחקרים בתחום. ל"קונספציה" שנולדה באמ"ן, מקום מרכזי ודומיננטי במחדלי המלחמה, לכן יש מקום לבדוק את הדינמיקה הפסיכולוגית ביחסי האישים המרכזיים שהזינו את מקבלי ההחלטות - האישים במערכת הביטחונית-מודיעינית : 1. דיין-זעירא. - היה בינהם קשר של שנים, זעירא היה ראש לשכתו של דיין כשהיה רמטכ"ל. וכנראה קיבל אצל דיין מקום מעבר למה שאמור להיות מוקצה לו גם על חשבון מקומו של דדו. 2. דדו-זעירא. - יחסים לא תקינים ברקע הגיבוי של דיין לזעירא. זעירא תפס מרכזיות תואם את מרכזיותו של דיין . 3. ציר זמיר - זעירא - דיין. - זמיר וזעירא שני קטבים בתפיסת המציאות, היו מקרים שזמיר מודר מדיונים (ראו הדיון באוק'3) כיוון שהשגותיו היו בניגוד לרוח הכללית. כדי להפחית למינימום את המניעים הפסיכולוגים בין-אישיים בקרב מקבלי ההחלטות חשוב ליצור תהליכים מוסדרים מראש כמה שאפשר, במקרה הזה יש מה ללמוד ולשפר.
כתוב תגובה ל- שמולזנ
מילה אחת קטנה וזעירה
  המומחה   6/09/13 11:07
אם לא שמת לב יש מילה אחת שחוזרת כחוט השני: זעירא. היה לנו אדם אחד שטוב יותר לו לא היה נולד, וכל הבעיה היתה נפתרת. תמיד הבעיה מתמקדת באיזה נאד נפוח. תמיד זה כך, תמיד.
כתוב תגובה ל- המומחה
זעירא מרכזי אבל לא רק הוא
  שמולזנ   7/09/13 19:57
לזעירא חלק נכבד באחריות למה שקרה אבל לא נכון למקד הכל רק בו. כשעושים כך בעצם מקטינים את חלקם של שאר הגורמים בתהליך, מדובר בכשל רב מערכתי כשזעירא הוא חוליה גדולה ומרכזית. לדיין חלק לא קטן אולי הסתמך יותר מידי על זעירא, דדו למרות תפקודו המופתי במלחמה תפקודו לפני המלחמה לא טוב בסה"כ. גולדה לא הצליחה לאזן את דיין, לא הביאה לידי ביטוי את חששותיה שהיו מוצדקות. זמיר - "לא דפק מספיק חזק על השולחן" לא התעקש מספיק. יגאל אלון - מנוטרל למרות מומחיותו הצבאית. גלילי - כנ"ל גופי המודיעין מתחת לזעירא כשלו, לא נוצרה אווירה שמאפשרת איפכא מסתברא. אף אחד גם לא התעקש על כך. ועד ועוד וקצרה היריעה..
כתוב תגובה ל- שמולזנ
13
לסיכם.........
  אזרח   5/09/13 22:56
אנחנו מנצחים בגלל שהערבים עוד יותר גרועים מאיתנו, ולא בגלל שאנחנו טובים יותר מהם. הגרוע בפחות מנצח
כתוב תגובה ל- אזרח
14
בוז לכל הגברים השובניסטים
  נאוה מטבריה   6/09/13 00:40
גולדה הייתה אישה מדהימה, וזכור לי ביקור שלה בטבריה כשקבלה אזרחות כבוד של העיר. נאמנה לארץ ישראל.
כתוב תגובה ל- נאוה מטבריה
15
יגאל אלון
  אורי מילשטיין   6/09/13 07:05
בניגוד למה שהתפרסם במחקר לעיל, ליגאל אלון היתה הזדמנות למנוע את המחדל: בהיותו ממלא מקום ראש ממשלה שעה שגולדה מאיר שהתה באירופה ימים אחדים לפני פרוץ המלחמה, הוא קיבל בלילה ארי חצות מידע שבסוף התרגיל לאורך תעלת סואץ המצרים יפתחו במלחמה והוא התעלם ממנו בתירוץ שהמידע ידע והופרך.
כתוב תגובה ל- אורי מילשטיין
כשדיין נותן הטון ממלאמקום ידום
  פועה   6/09/13 12:55
אוי כמה שאתה לא מבין בפסיכולוגיה!
הרי בדיוק על זה מדבר המחקר! הייתה לאלון ולגלילי בהשפעתה הסמויה של גולדה תלות בלתי מודעת, או פוליטית זהירה, במשה
דיין. אלון כממלא מקום לא יעיז לקחת על עצמו יוזמה קיצונית
שגולדה נמנעה ממנה, יוזמה המנוגדת להערכתו של דיין.
הוא חשב כפוליטיקאי, הרי הוא ממלא מקום זמני, אז למה הוא צריך לנקוט יוזמה ופעולה שדיין יתנגד לה?! הרי רוב הסיכויים שדיין יתנגד מסיבות פוליטיות ו/או פסיכולוגיות וגולדה תבטל את היוזמה הזאת אם לא מיד בטלפון מחו"ל אז קרוב לודאי שכשתשוב ותשמע את דיין.
אף ממלא מקום זמני קצר לא יזום! ויעדיף להמתין לשובה של רוה"מ.
אז כחכם בדיעבד (ואתה מתמחה בכך) אפשר לטעון שאלון יכול היה "לשנות את פני ההיסטוריה" (אבל הוא היה מהפלמ"ח ונגוע במורשת הקלוקלת לכן הוא לא העיז ליזום...)
כתוב תגובה ל- פועה
איך נוצרה הדומיננטיות של זיערא
  שמולזנ   7/09/13 13:28
מי שמך למבינה?, שנים ארוכות מנסים בפסיכולוגיה להבין ולהכניס את התנהגויות האדם לתבניות ובהצלחה חלקית, מס' הקומבינציות כמספר בני האדם שחיו חיים ויחיו. ולגבי נושא המחקר לדעתי חייבים להתחיל ב"מעגלים" שנמצאים מתחת למקבלי ההחלטות, "המעגלים המקצועיים" שהזינו את המנהיגים, שם נמצאת שורש הבעיה של הקונספציה. למנהיגים יש כמובן אחריות אבל צריך ללמוד את את שורש הדברים ואיך נוצרה הדומיננטיות של "ממלכת הטועים" ובראשה הדיקטטור זעירא שלא איפשר דעות אחרות ונשאר "כלוא" באגו שלו. יחד עם זה כמובן שיש פה כשל מערכתי ולא נכון לשים את כל האישומים בסל של זעירא יש עוד הרבה שותפים.
כתוב תגובה ל- שמולזנ
16
המנהיגים שראו כבר הכל
  באום   8/09/13 15:42
מתחים בין צוותים באשר הם תמיד יהיו ותמיד היו.בפוליטיקה בעבודה ובכל חברה שהיא.בעיות פסיכולוגיות לאנשים תמיד יהיו ותמיד היו.היחסים בין חברי המטבחון והבעיות הפסיכולוגיות שלהם,אלה לא הגורמים ל"מחדל".ארבעת האנשים המוזכרים היו בצמרת העשייה הישראלית ציונית במשך עשרות שנים.ספק אם יקומו מנהיגים בטווח הנראה לעין שיעברו את מה שהם עברו ומה שעבר הדור שלהם.הם נשארו בהנהגת המדינה קצת יותר מדי אבל היה לזה גם פלוס.הראייה הפנטסטית שלהם למרחוק איפשרה לנו להרחיב את הגבולות וליצור עובדות ביהודה ושומרון. הרי הם התחילו עם זה.הם עמדו מול העולם ראש בראש ולא פחדו מאף אחד.אם יש השגחה עליונה כנראה שהיא השאירה אותם בשלטון גם אחרי שהם היו צריכים ללכת רק על מנת שהם יתנו את האקורד האחרון שלהם לבניית הארץ.ספק אם מישהו אחר היה עושה את זה.אבל היה לזה מחיר.הקשר בינם לבין השטח היה רופף והם לא ממש הבינו כבר את הלך הרוחות בארץ. "הם לא נחמדים" אמרה גולדה וזו דוגמה מצויינת לכך.חוש הריח אבד להם,אותו חוט בלתי נראה בין המנהיג לאחרון האזרחים נקרע ואז בא המחדל.מי שהחליט להשאיר אותם בשלטון לקח מן הסתם את כל זה בחשבון וההיסטוריה תשפוט אם זה היה כדאי.
כתוב תגובה ל- באום
ביטוח ופיננסים
אלבר רכב
מלונאות ונופש
בי פטנט פתרונות מיוחדים
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il