s1 News1 מחלקה ראשונה
   |   15:07:40
דלג
אקטואליה
ראשי  /   חדשות   תחקירים   מקורות   יומנים   נאומים/הרצאות   מאמרים   הודעות כלליות   שירים   ספרים  
בלוגים / בעלי טורים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
יוסף אליעז
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
מועדון+ / תגיות
אישים | פירמות | מגשרים
מוסדות | אתרים | מושגים
לוסי אהריש [צילום: הדס פרוש/פלאש 90]
מגישה, עיתונאית ושחקנית
לוסי אהריש (נולדה: 18 בספטמבר 1981), מגישה, עיתונאית ושחקנית
רביב ברוקמאייר [צילום: יח"צ]
מנכ"ל קבוצת ויסוצקי
רביר ברוקמאייר (נולד: 1957), מנהל.
דני אבדיה [צילום: חוליו קורטז/AP]
גדורסלן
דני אבדיה (נולד: 3 בינואר 2001), כדורסלן. בשלהי 2020 הצטרף לקבוצת וושינגטון ויזארדס בליגת ה-NBA.
לכל הערכים במועדון+
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
התרבות שאִפשרה את ההפתעה בכיפור תשל"ד
מאת: אביתר בן-צדף  |  27/12/2013
כתוב תגובה חזרה לכתבה
 נושא התגובה   שם הכותב   שעה    תאריך
1
בלא רפורמה יסודית בתרבות
  אורי מילשטיין   27/12/13 15:22
הביטחון של ישראל על כל היבטיה, כפי שנוסחו בפרק, שום מאמץ לשפר את תפקודה של מערכת הביטחון לא יצלח.

אודסה
כתוב תגובה ל- אורי מילשטיין
כמו שתי זונות המפרכסות זו את
  אלפרדו ב'   27/12/13 17:01
זו. לא יאומן מילשטיין מגיב לבן צדף[כלומר - תמיד מאשר], ובן צדף מגיב למילשטיין [ תמיד תומך], על מי אתם עובדים?? טוחנים מים: הפקת לקחים,עקרון השרידות, צבא לא מקצועי...עובדה שהצבא הזה ניצח בכל המלחמות בין 1948ל-2012. וינצח גם בעתיד.אתם זוג זקנים מתוסכלים וטרחנים.
כתוב תגובה ל- אלפרדו ב'
2
עדות מדברי לובה אליאב-ל' במבה
  בלום נועם   27/12/13 15:56
עדות אישית . פלוגת "במבה" הועברה לאחר תקופת הלחימה והסכם ההפרדה הראשון למוצבי תצפית בסמוך לציר המיתלה. לפנות ערב התקרב למוצב שכונה במבה מס' 4. ג'יפ סיור בו ישבו שניים. נהג בג'יפ סרן צעיר ולידו ישב לובה אליאב , אז יו"ר וועדת חוץ וביטחון של הכנסת. הגעת הג'יפ היתה בגדר הפתעה ולובה אליאב היה בעיני צוות המוצב בפיקודו של סגן גברי אליעזר בגדר התרגשות גדולה. מדובר היה באח"מ אמיתי. לפני שאספר ואצטט מדברי לובא , הרי אני חייב לספר שהתנהגותו כלפינו הלוחמים היתה משהו שכלל לא הכרנו. לובה הצטרף לארוחת הערב ונשאר ללון עימנו עד למחרת בבוקר. בארוחת הערב בושלה ע"י הטבח התורן, חביתת בשר וירקות. כלי הבישול היו אוסף כלי שלל מהמצרים. עם סיום הארוחה, לובה קם, הפשיל שרוולים ועמד בתוקף על החובה / הזכות שלו להיות מדיח הכלים. אנחנו היינו נבוכים תחילה סרבנו. הרי הוא אורח מכובד ועבורינו תורנות השטיפה היא עינין של שיגרה. אך לובה האיש המיוחד לא וויתר, הוא שטף את כלי האוכל של כול הצוות ואף כמובן של האורחים. ישבנו עם לובה עד אחרי חצות. סיפרנו לו את ארועי המלחמה, את החוויות שאז עוד נצרנו בבטן. לובה, הזדעזע. הוא התרגש עד כדי דמעות מכך שיצאנו למלחמה ללא נשק אישי, ללא תחמושת, ללא מודיעין. סיפור קרב החווה הסינית ומחדלי הפיקוד שם טרם הובנו על ידנו. אך תארנו בפניו איך חולצו על ידי לוחמי במבה, לוחמי הצנחנים, השיריון וכיצד לא שמענו לפקודות. אלא עשיינו את מה שנראה לנו לעשות. איך "כמעט כבשנו" את העיר סואץ ואיך שבינו פלוגת קומנדו מיצרי בפאיד, וחסכנו לכוחותנו נפגעים רבים.אך החשוב מכול, תארנו לו איך פרצנו צירים ורכשנו מודיעין קרבי בעצמנו. כן, ידענו על קיום האוייב רק...! מכך שפגשנו את האוייב שהפתיע אותנו וניצחנו.שוב ושוב. לובה שהתרגש מאוד. תאר לנו במילים פשוטות וקולחות את הסיטואציה שלו כיו"ר וועדת חוץ וביטחון של כנסת ישראל. "חברי הכנסת התרגשו עד דמעות כשאלוף עטור דרגות וסמלים תיאר בפני הוועדה את מוכנות הצבא הבלתי מעורערת. כשהרמטכ"ל הופיע בפעמים נדירות, ליקקו הח"כים את כפות רגליו מהתרגשות והתחנפות". לובה אמר במילותיו הישירות והכנות " חטאענו לכם.חטאענו למדינת ישראל.התרשלנו והגנרלים הונו אותנו.הם בנו וחנכו לשכות פאר והתארחו במסעדות יוקרתיות ואנחנו חשבנו שמגיע להם...שר הביטחון והאלופים הישלו אותנו בסיפורי מוכנות כוזבים. מדובר בשר ביטחון שהוא רמאי וגנב. אני מבקש את סליחתכם, לוחמים....!".
כתוב תגובה ל- בלום נועם
לובה הוא מאבות תרבות הכניעה
  מגיב ותיק   28/12/13 15:06
לפי סיפורך, אין ספק כי לובה הפגין גינוני פשטות וחברהמניות, אבל הוא ושכמותו היו מאבות האגף השמאלי שנשף בעורפה של גולה (אלה שמחאו כפיים למלכת האמבטיה, למכתב השמיניות, לתנו לשמש לעלות וכו' ) ולא בכיוון של התמקצעות והתכוננות למלחמה, אלא בבריחה ממנה. כוורת השלום שגולדה העמידה לבחירות סוף 73 היו על מסר של צוות הנהגה החותרת לשלום, כך הוזנחו ההתכוננות והנחישות הדרושים להתמודד במלחמה הבאה. ואני טוען שסיבות פוליטיות הביאו את גולדה לנטוש את הצורך במכת מנע מפחד מה יאמרו הגויים ומה יאמרו השמאלניים אצלינו.
לובה טרם המלחמה דגל בוויתורים, בשלום אוטופי ובכך היה מאלה שהיו אחראים למה שהתרחש לאחר מכן.
עצם העמדה של אדם שבמלחמת השחרור היה מנהלה של תזמורת צה"ל ליושב ראש וועדת החוץ והביטחון (לאחר המלחמה) מראה על רמת ההבנה של החבר'ה העלובים האלה בצורך להתמקצע.
כתוב תגובה ל- מגיב ותיק
תגובה שמעידה על עומק הבנה
  ירון זכאי 1   28/12/13 21:44
זו תגובה שמעידה על עומק הבנה הראוי למועצה לביטחון לאומי. לרוב 'מגיב ותיק' מתייחס לעניינים טכניים בתגובותיו. הנה כאשר הוא מגיב לגופם של אנשים ורעיונות מתברר שהוא קורא במגמות לא פחות מאשר הוא מבין בענייני אלקטרוניקה צבאית אווירית של מלחמת יום כיפור.
כתוב תגובה ל- ירון זכאי 1
תזמורת צה"ל? איפה מצאת את זה?!
  אהוד פרלסמן   29/12/13 18:18
זה מה שכתוב בויקיפדיה: "במלחמת העצמאות הועבר מחזית ירושלים לחיל הים ומונה לראש כוח האדם בחיל". יש לי הרגשה שהפעם טעית.
כתוב תגובה ל- אהוד פרלסמן
אהוד
  מגיב ותיק   29/12/13 21:21
קבל תיקון, לובה ניהל את תזמורת חיל הים, וזה נדמה לי שבמסגרת הגדרתו כקצין המנהלה של החייל, (ולא כקצין כ"א כפי שכתבת)
בשעה מאוחרת זו אין לי כוח להביא לך אסמכתא אבל אני אביא.
אגב, אל תאמין לכל מה שכתוב בויקיפדיה...
כתוב תגובה ל- מגיב ותיק
3
מאמר טוב שנגע במקומות חשובים
  ירון זכאי 1   27/12/13 16:06
1. המאמר מציין כללית מקומות חשובים בהם נמצאים ליקויים. באחד המקומות מסתמך המאמר על רבי משה בן מימון. הרמב"ן שם עוסק בעניינים פילוסופיים מורכבים ביותר ובהם על מה אדם יכול להאמין; לא רק במישור האמונה באלוהים, אלא בעקרון מהו נתון עובדתי שעליו אפשר להסתמך. נושא שראוי לכל אדם ללמוד כאשר הוא מסדיר ומייעל את חשיבתו, בונה מסקנות שבהן יאמין, ועליהם יסתמך בהערכותיו, במעשיו ....עולה מכך שאין להסתמך על תרבות יוון. אפילו מילולית לא ראוי לדבר במושגים של 'קללת האלים' ו- 'היבריס' (מושג ממש אנטישמי, שמייחס את חטא הגאווה רק ליהודים). השפה שבה מדברים יוצרת תרבות מחשבתית שלמה. כאשר היא מעוותת, המחשבה מתעוותת. 2. צה"ל נותן הכשרה רחבה ומקצועית מעולה לחייליו הזוטרים. לעומת זאת קציניו הבכירים לא מוכשרים כמעט בכלל. זה ליקוי שחוזר על עצמו שוב ושוב. הניסיון בהחלט שווה יותר מלימודים. אבל לא יתכן שקצינים יסתמכו רק על ניסיון, בייחוד כאשר לא צברו ניסיון במלחמות קודמות באותו עניין בו הם נדרשים לטפל! 3. ככל שהפיקוד והדרג המדיני שוגה; התיקון תמיד נעשה על ידי הדרג הנמוך שגם משלם בדם! זה נכון בכל תחומי הלחימה! כיוון שמבחן התוצאה מאוד חשוב, חשוב לברר כיצד נוצרה התוצאה?! מכאן עולה שחקירת אירועי לחימה צריכה להיעשות גם על ידי גורם אחר מהלוחם, אם כי במציאות זה לא ממש מתאפשר במערכות רבות. 4. ייתר על כן עולה מהכלל הזה של יתרון הדרג הנמוך הלוחם, מבחינת יכולתו להצליח במבחן התוצאה; כי יש לבנות צבא מטריטציוני יותר, ולתת כלים טובים יותר דווקא לדרגים המנצחים, שהם נמוכים, כדי לנטרל דרגים שיכורים/אנסים/פוליטיים/קרייריסטיים.... זה המשך ישיר לאמרתו של קלמנסו, הרופא היהודי שהובא לראשות ממשלת צרפת במשבר מלחמת העולם הראשונה; אם אין להשאיר את המלחמה בידי הגנרלים, סביר מאוד שהלוחמים צריכים לשאת בעול, אחרת מי יטפל במלחמה, ויעמוד באחריות לתוצאות.?????
כתוב תגובה ל- ירון זכאי 1
הדרגים הבכירים בצהל
  עקיבא1   27/12/13 18:19
אכן ציינת את הדברים החשובים במאמר. הגנרלים היו והינם עדיין ברמה ירודה כי הם יוצאים ללימודים רק לאחר קריירה בשדה בניגוד לארה"ב שם המפקדים מתחילים באקדמיה צבאית ולא בגולני למשל. אצלנו הצבא המיקצועי היחיד הוא חיל האויר ביגלל הדרישות הגבוהות מהטייסים עוד ליפני גיוסם לצהל.
כתוב תגובה ל- עקיבא1
הטייסים רובם חסרי רקע מדעי
  נצר יואב   28/12/13 14:50
ביוה"כ 73 חיל האויר יצא טמבל. יצא לי להכיר מספר טייסי קרב וחלקם די מוגבלים מנטלית.
כתוב תגובה ל- נצר יואב
החי"רניקים לא צולפים-בעיה ישנה
  נצר יואב   29/12/13 13:17
צה"ל מאז ומתמיד נתון למדדים של בג"ץ ואידאולוגיה ולא מכין תוכניות מלחמה מלאות. כיום האידאולוגיה נקראת: א. פמיניזם (במקום בריגדות הרריות). ב. תמיכה במהלכי השלום(ללא יהודים). כלאמר צה"ל פועל בהקשר הזוי למדי ומצליח רק היכן שהפוליטיקאים אינם מבינים ולכן לא מצליחים לקלקל.
כתוב תגובה ל- נצר יואב
4
משקלן היחסי של היהירות וההפתעה
  אהוד פרלסמן   27/12/13 16:22
השאלה שלפחות לי אין תשובה עליה היא מה היה הגורם העיקרי לאסון, היהירות או ההפתעה. ולמרות שאני, בדומה לך, נוטה להדגיש את היהירות, שהייתי עד (שוטה וקטן) לה, עדיין אני חושב שבהחלט ייתכן שאלמלא מחדל המודיעין, המלחמה הזאת בכלל לא היתה פורצת, ובנוסף לכך, העובדה שבסוף ניצחנו (ניצחון צבאי), מעידה אף היא על כך שלמחדל המודיעין היתה תרומה מכריעה למכה הקשה בהתחלה.
כתוב תגובה ל- אהוד פרלסמן
יהירות
  אביתר בן-צדף   27/12/13 19:14
לא ניצחנו, ואחרי המלחמה ברחנו מכל השטחים, שכבשנו - לפי דרישת המצרים/סורים - ואילו המצרים נותרו היכן שתקעו את רגליהם בגדה המזרחית.

הנחצחון הוא אגדה למפגרים, שהמציאו בר-לב ודדו, וןישרלאים מאמינים לשטות עד עצם היום הזה. למה? הסברים במאמרי.

לולא הייתה הפתעה, והיינו נערכים במלוא כוחנו - היינו מסיימים את המלחמה עם עשרת אלפים הרוגים, עם אלפי שבויים ונעדרים ועם עשרות אלפי פצועים. וזו רק הערכה ממעיטה, שמתחשבת בחוסר-המקצועיות של הצבא ושל מפקדיו, את תורת לחימתו הכושלת, את בניין הכוח הלקוי ואת הברדק המובנה בכל מערכותיו.

כפי שראינו - קל לנצח חביות בצאלים, אבל כשצריכים לעשות זאת מול צבא אמיתי - צבאנו מקרטע. ואם אינך מאמין - לך לקרבות יום הכיפורים (וגם אחריה) וראה את ביצועינו הכושלים.
.
כתוב תגובה ל- אביתר בן-צדף
בן צדף יצור הזוי שחי בבועה
  אלפרדו ב'   27/12/13 22:08
בשלב הפתיחה של המלחמה לחם הצבא הסדיר שלנו ביחסי כוחות של 1:10 ואפילו 1:40.אילו היה כל מערך המילואים מגוייס במועד זאת היתה מלחמת ארבעת הימים,והיא היתה מסתיימת בפאתי קהיר ודמשק.לעכבר המשרד בן צדף ולחובש מילשטיין אין מושג קלוש מה זה מלחמה.
כתוב תגובה ל- אלפרדו ב'
מה הם עשו לך שאתה כל כך שונא?
  אהוד פרלסמן   28/12/13 01:01
האתר הזה פתוח לכולם. יש לך דעה אחרת, כתוב מאמר וחתום עליו בשמך. גם אני כותב כאן לעתים מאמרים וחותם בשמי, וכך גם על תגובותי. אבל אתה פוחד להזדהות, וכותב תגובות שטופות שנאה מטורפת לבני אדם שכל חטאם הוא שדעתם שונה מדעתך. דווקא בענין עצמו דעתי קרובה יותר לדעתך, ותגובתו של בן צדף על עשרת אלפי הרוגיה נראית לי מנוגדת להגיון. ומצד שני, התגובה שלך נראית לי המשך ישיר של אותה יהירות. ובקשר ליחסי הכוחות, לפחות ברמת הגולן זה היה יותר טוב מ-1:10, וודאי ששלוש החטיבות שלנו שהיו שם לא הותקפו ביום הכיפורים על ידי 30 חטיבות סוריות. חוץ מזה, לדעתי היהירות תרמה גם למחדל המודיעין, וגם לתוכנית המלחמה הבלתי הגיונית של אף שעל. אי גיוס המילואים לא נבע רק מהאמונה שלא תהיה מלחמה, אלא גם מהבטחון שהמחיר של אי גיוס המילואים לא יהיה כה כבד.
כתוב תגובה ל- אהוד פרלסמן
לא לסיגנון.
  יוסי מ   29/12/13 12:20
ראה נא מר אלפרדו ב'.
אני לא תמיד מסכים עם מר בן-צדף. לעיתים אפילו חולק עליו חריפות אבל, מתוך כבוד למי שמציע את דעתו לדיון ציבורי. עכשיו, אם לא מתאים לך להשתתף בויכוח הזה ואחרים, שב בצד. זה מותר. אם אתה רוצה לחלוק, יש לך כר פעולה נרחב, ואתה יכול לכתוב מה שתרצה ואפילו להוכיח לשיטתך, שבן צדף, מספר סיפורי סבתא.
הדרך שבה אתה חולק על דעתו, היא לא מכובדת בעיקר כלפיך. בוא נרד מהסגנון הלא ראוי הזה.
והאמן לי, אני לא מכיר אף אחד מהמעורבים ולא קים שום קשר בינם לביני, אני בסך הכל, אחד שהיה חייל באותה מלחמה והכיר את המדינה לפני במהלך ואחרי המלחמה ההיא.
כתוב תגובה ל- יוסי מ
5
דוגמא: הכתבת הצבאית ומומחיותה
  שמעון מהצפון   27/12/13 17:12
רשות השידור מדווחת על צהל באמצעות כתבת מעניינת. קולה היה מעורר תיקווה שלרשותכם ייצוג נשי בעלת שעות קרביות, והשכלה צבאית אקדמית. אבל אחרי כמה האזנות ,תוכל כל אוזן לא מיומנת לשים לב שמדובר שתחנת מימסר של דובר צהל,לתוכה משולבים הודעות תלונות על תנאי שירות. למי שיש תיקווה שרשות ממלכתית תנסה לחקור תהליכים צבאיים,קרבות,אירועים...תהא הפתעה ,שמדובר "באם הבית", עם המון רצון טוב לספר על סיבלם של טירונים מקופחים בדרך כלל. הכתבים האחרים לענייני צבא..בפנים חמורות סבר ,מראים לאלו שציפו שאולי גברים יספקו את הסחורה, שמדור התלונות של הכתבת, עושה יותר מכולם יחדיו..... אבל אף אחד מהם לא מציג ידע צבאי,הסטוריה צבאית,מורשת, חקר אמיתי. אז אולי גלי צהל..ישדרו מורשת צבאי,מנהיגות,תחקיר קרבות ?? לא הם בעיקר עוסקים בפוליטיקה ( התחנה של הצבא שאיסור הפוליטיקה בו מהותי) ויש להם אפילו חצי שעה של אוניברסיטה משודרת, ששם אין שום דבר לצבא מקצועי. אז בשביל מה יש תחנה צבאית,שלא יורה,או מלמדת "בני יהודה קשת ?" ?????? לפוליטיקאים התשובה, כי הרמטכ"ל כנראה לא קשור לתחנה.
כתוב תגובה ל- שמעון מהצפון
רוב אמצעי התקשורת האלקטרוניים
  אורי מילשטיין   27/12/13 22:08
אינם מתייחסים ברצינות לנושאים צבאיים.
כתוב תגובה ל- אורי מילשטיין
ולנושאים אחרים?
  אביתר בן-צדף   28/12/13 09:58
לדעתי, רמתה הנמוכה מאוד של הכתיבה בענייני צבא בעיתונות השראלית מאפיינת גם את הכתיבה ואת הסיקור בשאר התחומים.

בשלושים השנים האחרונות התדרדרה העיתונות הישראלית (כולל משודרת) לרמה בלתי-נסבלת של בורות, של "צהבת" ושל לא-כלום, ותנופת דרדורה נמשכת במרץ רב. רוב העיתונאים הנם לא יותר מאשר רכילאים, וכמה מהם בונים קריירה פוליטית במקום לשרת את קהל הקוראים.
כתוב תגובה ל- אביתר בן-צדף
גם היום העיתונות לא תתריע בזמן
  ערן גפני   29/12/13 13:12
שמעון צודק, כי גם היום העיתונות הצבאית מחד והכתבים הצבאיים בכלי התקשורת האלקטורניים והמודפסים, הם כלי מחמד של קצינים ופוליטיקאים ומקדמים סדר יום פוליטי מובהק, שעיקרו: כוח לא יפתור כלום, צריך "להכיל" את אירועי הטרור או הלוחמה ולא ל"להסלימם", לא "להבעיר את השטח" ולקדם מו"מ מדיני (קרי: נסיגה לגבולות שביתת הנשק של 1949 וגירוש יהודים מיו"ש). אותם כתבים צבאיים (למעט אולי אלה של "מקור ראשון" ו"ג'רוסלם פוסט") הם דור ההמשך של הכתבים הצבאיים מראשית שנות ה-70: הם באים מאותו רקע פוליטי-חברתי ומבטאים כעדר מאולף אותן דעות. אותם כתבים דואגים לנטרל ע"י דיווחים שליליים כל קצין שחורג מהקו שתואר למעלה ולפאר ורומם את הקצינים שנוהגים בתבוסתנות וחוסר רצון להפעיל כח או להתעמת עם האויב. לכן, אותם כתבים גם היום - אם יתברר להם כי הרשעות הפלסטינית או מדינות ערב מסביבנו מכינים מלחמה, לא ידווחו על כך, כי זה ימוטט באחת את כל הבניין המזוייף שהם בונים וטחים יום יום באזני ובעיניי הציבור הישראלי ויוכיח שוב, 40 שנה אחרי, כי דבר לא השתנה בתקשורת הישראלית, שנותרה פוליטית וכצינור תעמולה (מצד שמאל) ולא אמצעי להפקת דיון ציבורי או ספקית מידע אמיתי ומהימן.
כתוב תגובה ל- ערן גפני
6
מאמר מצויין וחשוב !
  רפי אשכנזי   27/12/13 21:57
תודה לאביתר בן צדף על המאמר המצוין והחשוב הזה.
זהו חומר חובה לכל מי שרואה עצמו מחויב למדינת ישראל
כתוב תגובה ל- רפי אשכנזי
רפי מה שתית הערב?
  אלפ רדו ב'   27/12/13 23:02
לגיבוב השטויות הזה אתה קורא מאמר מצויין? את הזיבלון הזה מפרסם בן צדף כבר כמה שנים, ממחזר את ההבלים הללו וכועס שאף אחד רציני [חוץ ממילשטיין וכתבלביו]לא מתייחס אליו.
כתוב תגובה ל- אלפ רדו ב'
לאלפרדו ב' המתחבא מתחת לאבן:
  רפי אשכנזי   28/12/13 08:24
לאלפרדו ב' המפחד להזדהות בשמו המלא: אינני נוהג להגיב לאנשים הפוחדים לחשוף את שמם, אבל הפעם אוותר: לאלפרדו ב', לא שתיתי כלום. מותר לאדם, לכל אחד, לכתוב את דעתו כאן מבלי לחטוף ביטויי גנאי ועוד מאדם המתחבא תחת האבנים ללא שם וזהות.
כתוב תגובה ל- רפי אשכנזי
אינני מתחבא- זהו אילוץ
  אלפרדו ב'   28/12/13 11:55
כיוון שאני גימלאי טרי של יח' ביטחונית,אך עדיין מגוייס לפעילות מבצעית, אסר עלי הקב"ט להזדהות,בינתיים.אני מכיר היטב את שני הליצנים מילשטיין ובן צדף[ לפרטי פרטים שאני מקווה שיאשרו לחשוף במהרה]שגורמים נזק מוראלי אצל צעירים חסרי ידע ותמימים שקונים את הבדיות שלהם.לצערי ההוראה היתה להתעלם מהם, אולם סוף קופת השרצים להיפתח .
כתוב תגובה ל- אלפרדו ב'
כולנו שרתנו ומכירים את מערכת
  נצר יואב   28/12/13 15:37
המעניין הוא שהבעיות העקרוניות חוזרות ונשנות כל דורות המדינה ויחד איתה משתמרת תעמולת הכזב לגבי נושאי פנים וחוץ, עבר הווה ועתיד. העובדה הניצחת היא שישראל לא ממש הצליחה מול פלנגות עלובות ב48' ומ-82 ואילך. מה שהצליח זה בעיקר נשק "מתקדם" (דור אחד אחרי המעצמות ואחד לפני הערבים) מחו"ל + אינטגרציה מקומית.
כתוב תגובה ל- נצר יואב
האקדח מת מצחוק
  אביתר בן-צדף   29/12/13 17:57

אני מאמין, שמצב מערכת הביטחון הישראלית חמור, אבל קשה לי להאמין, שהיא מעסיקה פחוס-מצח כמו אלפרדו ב', שאינו מתאים לשמש אפילו כחבל קרוע בעמדת ש"ג נטושה.

ואם אכן הוא מועסק, זה מסביר חלק גדול מהמחדלים ומהכישלונות – ודווקא זה צריך להיות סוד כמוס, שמוסתר בכל מיני פסים צבעוניים, כדי שהאויב לא יידע את עומק הטמטום בקרבנו.
כתוב תגובה ל- אביתר בן-צדף
בן צדף קשוט עצמך תחילה
  אלפרדו ב'   29/12/13 18:49
מה תרמת לביטחון ישראל עכבר משרד נפוח? ראיתי אותך לראשונה כאשר היית עורך מערכות וזחלת בפני כל האלופים. לפתע התחלת לבקר את המערכת שאכלת מכף ידה. זאת התנהגות אופיינית לפחדן רופס-מוג לב.ולענין :לקבוע שמלחמת ששת הימים לא היתה נצחון כביר יכול רק אדם חסר מוח.אפילו מוגבל כמוך יודע שניתן היה להשיג הצלחה גדולה עוד יותר ומי שמנע זאת היה משה דיין.איפה היית בין מש"י למי"כ?לא ראינו מאמר אחד, או ציוץ שלך שתובע הפקת לקחי אמת. היית שותף זוטר בבכחנליה של החוגגים.יש לך חלק ביהירות ולא תוכל להתחמק מאחריות.גם אלילך מילשטיין כתב רק דברי שבח והלל לטליק , גורודיש ,רפול ושאר המוגבלים שמנעו הפקת לקחי אמת.
כתוב תגובה ל- אלפרדו ב'
מיהו אלפרדו ב'?
  פופאי המלח   5/01/14 15:52
אלפרדו ב' אינו גמלאי טרי של מערכת הביטחון אלא סגן-אלוף במילואים, כבן שבעים, ששירת בשייטת 13.
כתוב תגובה ל- פופאי המלח
7
לקחי ויאטנאם מהנ"מ הסובייטי
  נצר יואב   27/12/13 22:05
טרם פרוץ מלחמת יוה"כ כבר היו בארץ ספרים אמריקאים מעולים בנושא לקחים ממלחמת ויאטנאם כיצד הנ"מ הסובייטי מהווה איום מהמעלה הראשונה והאמצעים הנדרשים נגדו - שלצה"ל בקושי היו כמותם, כלאמר צה"ל פיגר קשות בתחום זה הן איכותית והן כמותית.
כתוב תגובה ל- נצר יואב
סיפור עגום
  אביתר בן-צדף   27/12/13 22:57
סיפור עגום ביותר: הלקחים האמריקניים הועברו ארצה עם מדריכים אמריקניים, ולא נקלטו - בגלל יהירות ישראלית.
כתוב תגובה ל- אביתר בן-צדף
יואב
  מגיב ותיק   28/12/13 11:37
1. הנ"מ המצרי של אוקטובר 73 שבנו הסובייטים לצבא המצרי, היה אחר לחלוטין מהנ"מ בוייטנאם.
2. הדרך, המערכות והשיטות שהכין חה"א להתמודד עם מערך זה, עולות בתחכומן עשרות מונים על מה שהאמריקאים עשו בויטנאם, אלא שבעת המבחן לא עשו את שצריך היה לעשות.
3. דוגמה מאוחרת יותר נתן חה"א במבצע ערצב 16 בלבנון 1 ב-82 (אמנם עם ציוד חדש יותר, אבל הרעיון היה אותו רעיון)
4. עזוב את וייטנאם, האמריקאים באו אלינו ללמוד שיטות לחימה נגד טק"א נ"מ.
כתוב תגובה ל- מגיב ותיק
צ"ל : ערצב 19
  מגיב ותיק   28/12/13 12:17
כתוב תגובה ל- מגיב ותיק
בדיוק אותן מערכות
  נצר יואב   28/12/13 14:41
SA-2 SA-3 SA-6 גם בויאטנאם וגם במצרים/סוריה. מלחמת ויאטנאם הסתיימה במאי 1973. האובר-חוכם הישראלי היה פרימיטיבי ומתוסבך ולכן לא תפקד בשעת אמת. לאמריקאים היה בויאטנאם מגוון רחב של אמצעים ממוחשבים על מטוסי ל"א מסוג פראולר וכן מטוסי חדירה מהירים לגובה נמוך מאוד מסוג F-105 ולאחר מכן F-111, שלישראל מעולם לא היו כמותם. ישראל התמודדה עשור מאוחר יותר עם אותן מערכות עצמן, קרי לאחר שהתיישנו ורק בקצה המערבי של סוריה ובשטח חשוף. ארה"ב תקפה בהצלחה סוללות מסוגים אלה עוד בשנות השישים המאוחרות מאות קילומטירם בעומק היבשה בתוך הג'וגלים. קצת צניעות לא תזיק, כאז כן עתה.
כתוב תגובה ל- נצר יואב
יואב, אתה מטעה את הקוראים
  מגיב ותיק   28/12/13 16:31
בניגוד למה שכתבת, במלחמת ויטנאם לא היו מערכות טק"א SA-2 משופר, SA-3 (ראה הערה) , ו-SA-6 (יש לציין כי בחודשים האחרונים למלחמה אכן הוכנס בצפון ויטנאם ה- SA-3 בגרסתו הבסיסית והלא מתקדמת אך לא הופעל כלל מבצעית)
1. לא היה הגאנדיש, לא היה הסטרלה, (לא היה הצפראל.)לא היה מגוון כזה עצום של מכ"מי גילוי.
בעניין זה קרא את שתי תגובותיי למטה.

2. מטוסי הלוחמה האלקטרונית שלהם היו מבוססי מערכות אנלוגיות (עם זכרונות ייג לזכור תדרים) לא היו מערכות דיגיטליות, צא מהסיפור השקרי הזה !
3. עשית קצת סלט ממבחר המטוסים, ה- F-105 לא היה הפראולר, אלא מפציץ אטומי בינוני עם זיווד נכבד של אלקטרוניקה (אחת הגרסאות של- Wild Weasel יחד עם ציידי טילים ונשק מתביית מכ"מ ARM -) לחדירה ומעבר ודיכוי אזורים מוכי טילים.
הפראולר היה מטוס ה A-6 לדגמיו.

והעיקר, כל האופרציות הללו נועדו להתמודד אך ורק עם סוללות טילי ה- SA-2 שמסוף מלחמת ההתשה כבר לא הוו איום על חה"א הישראלי ועם מכמי גילוי פרימיטיביים (המתקדם ביותר היה ה שגם הוא לא הווה בעיה לחה"א (P-30).

כפי שתיארתי למטה, שיטה אמריקאית מויטנאם נוסתה ע"י חה"א במבצע "אתגר" ביולי - 1970 (אז נפל שמואל חץ ז"ל) והתברר כי אינם מתאימות לטק"א החדש שהופיע בזירה.


כתוב תגובה ל- מגיב ותיק
בשתי המלחמות הרוב מנ"מ קני
  נצר יואב   29/12/13 20:02
אכן SA-3 לא היה בויאטנם - טעות שלי. לפי האתר האוסטרלי המצוין בנושאי תעופה צבאית, ausairpower.net גם בויאטנאם וגם ביוה"כ רובן המכריע של ההפלות נבע מנ"מ קני, כאשר המטוסים הנמיכו טוס בגלל המכ"מ וכאשר תקפו אתרי מכ"מ, שלפי התו"ל הסובייטי מוקפים בהרבה תותחי נ"מ. לפי אותו אתר, בויאטנאם היו 50 סוללות SA-2 שזה יותר מאשר מול ישראל. במקרה של תעלת סואץ, הפתרון האידאלי היה להשתמש בטילים בליסטיים מציר הארטילריה הישראלי - מה שלא קראתי או שמעתי שנוסה. בויאטנאם לא היתה כזאת אפשרות נגד הג'ונגלים. האף-105 הופיע גם בגרסת וילד-ויזל ובכל אופן הוא מטוס נפרד מהפראולר. הטנדרצ'יף כלה ברובו במלחמה ואת הA-6 סירבה ארה"ב למכור לישראל ומכרה לה המון סקייהוקים ישנים, פשוטים וקלושים במקום. יתרונו של הטנדרצ'יף במהירותו האדירה בגובה נמוך, המספקת הגנה מול תותחי נ"מ. זאת בניגוד לסקייהוק האיטי למדי. מחשבי הפצצה היו לאמריקאים כבר בשנות החמישים, עובדה לא מפתיעה כיוון שכבר הכיבוש הגרמני של צפון צרפת היה מכוסה בנ"מ קני מונחה מכ"מ עם בקרת אש ממוחשבת. בלעדי מחשבי הירי לא היו הגרמנים מפילים 80 אלף מפציצים כבדים של אנגלו-אמריקה, במיוחד כיוון שתותחי המסרשמיט 109 היו קלושים למדי מול המפלצות המעופפות הללו. גרמניה המציאה ופיתחה את המחשב האלקטרוני בשנות השלושים וחלוץ התחום היה לייבניץ במאה ה-17. מחשבים משובצים נכנסו לשירות קרבי בארה"ב עוד במהלך מלחמת ויאטנאם והשאלה באיזו מערכת היו כאלה מן הסתם אינה גלויה לחלוטין כי כאשר מערכות אלה היו רלבנטיות הן היו סודיות. ההסטוריה של מחשב הירי (וכלוב הרקטות) של ה MLRS מתחילה ע"ג ספינות של משמר החופים האמריקאי בתקופת ויאטנאם ושם יש מספר מעבדי זילוג המבצעים חישובים נומריים של המסלולים הבליסטיים. זה היה מחשב של חברת מרקוני הבריטית דווקא. בשורה התחתונה, ישראל היתה עדיין צ'כונה ב73'. ב2006 חזרה תפיסת הלחימה הישראלית למאה ה-18.
כתוב תגובה ל- נצר יואב
יואב (2)
  מגיב ותיק   29/12/13 21:41
1. בבקשה תקן הכול יואב, לא רק ה- SA-3 אלא גם ה- SA6 והסטרלה והגאנדיש...בקיצור, מערכת הגנה אוירית שונה לחלוטין.

2. מה אתה צריך את האתר ההוא ? על רובן של ההפלות שבוצעו ושלא היו ע"י הטק"א כתבתי למטה כי:
"ההערכות הן כי הטק"א המצרי והסורי כולו הפיל כ- 40 אחוז מהמטוסים שלנו כשהרוב נעשה ע"י ה- SA- 6 והגנדיש הפיל כשליש מהמטוסים.(השאר-ע"י הנ"מ האחרים)

3. אל תצחיק, בזירה המצרית היו למעלה מ-70 סוללות טק"א, ובויטנאם הם היו מפוזרות ע"פ מרחב הרבה יותר גדול, בכלל, כל ההשוואה אינה במקומה, הזירה בויטנאם הייתה ברובה ג'ונגלים וערים גדולות הלוחמה הייתה בעיקר לוחמת גרילה ולוחמה בשטח בנוי, לא היו דויזיות שיריון וכדומה, בתעלה המצרים העמידו סוללות טקא SA-6 מתנייעות להגנה על השיריון השועט ועל ראשי הגשרים, בנוסף לסוללות כבדות SA-2/3 להגנה נייחת על מרחב הרבה יותר מצומצם מאותם ערים צפון ויטנאמיות מדובר בהגנת טק"א שונה לחלוטין.

4. מכל הפראולרים, היחיד שהיה שווה משהו הוא ה- A-6E שהוא היה באמת מטוס דדיקיטד ל-ל"א ובקונספט "דיגיטלי" כפי שאתה מרבה להעלות ולרצות... אגב, את המטוס והטכנולוגיה שלו (אמצע שנות השבעים) האמריקאים לא היו מוכנים לספק לשום מדינה, כל מטוס עלה כמיליארד דולר (במונחי אמצע שנות השבעים) כל הצבא האמריקאי הצטייד בלא יותר מ-30 מטוסים.

5. התנדרצ'יף בכל מהדורותיו לא היה מתאים לנו ביו"כ, עקב האיומים להם הוא הותאם.

6. תרשה לי לתקן אותך, מחשבי הפצצה היו לאמריקאים לא רק בשנות החמישים אלא כבר במלחמת העולם השנייה...אלא שכל מה שאתה מדבר עליו כולל שנות החמישים והשישים לא היה דיגיטלי, אלא מערכות אנלוגיות.

כל השאר ממש לא רלבנטי ואני שולל את ההגדרה כי חה"א היה סתם צ'כונה ב-73
כתוב תגובה ל- מגיב ותיק
מחשבים דיגיטליי נטו מ1940
  נצר יואב   30/12/13 08:33
אני מהנדס אלקטרוניקה ומכיר את מחשב הMLRS המקורי מבפנים ברמת הרכיבים. לבריטים כבר היה מאב-טיפוס מעופף של חברת AVRO עם בקרת טיסה דיגיטלית, קרי טוס על-חוט בשנת 1955. המחשבים הגרמניים היו דיגיטליים טרם פרוץ מלה"ע השניה והטכנולוגיה הגיעה לאמריקה בתור שלל מגרמניה ביחד עם הסילון, טילי השיוט ועוד אלפי המצאות תעשייתיות פרטיות שנשדדו עד 1949, אז הוקם מסך הברזל ע"י סטאלין, אז גם נפסקה הרעבת האוכלוסיה המקומית במזיד ע"י אמריקה (לבריטניה לא היו מקורות מספיקים לעצמה) שעלתה בחייהם של מיליונים והמתועדת רשמית ע"י אנגלו-אמריקה. במלחמת ויאטנאם היו גאנדישים! מה גם שאחרת לא היתה התכנות להפלות משמעותיות בתותחים. השטחים הפתוחים שסביב התעלה הפכו את איום הנ"מ לצחוק ילדים לעומת כאשר הוא חבוי במעמקי הג'ונגלים, כלאמר ביוה"כ לא היו מארבי נ"מ אלא נ"מ המונח בשטח כביצים עזובות וקרוב לחזית ולכן פגיע ביותר - עובדה שלא נוצלה כלל ע"י צה"ל טרם חצה את התעלה במחיר כבד ובתועלת מפוקפקת. סה"כ הצבת גדוד קטיושות צהלי בודד מול כל ארמיה היתה מוחקת את הפולש המצרי ה_סטטי_ תוך 3 השבועות עד הפסקת האש. כנ"ל ארטילריה רקטית ארוכת טווח היתה גומרת את הנ"מ, במיוחד במידה והיתה מתוגברת בבלוני תצפית כמו של מלה"ע הראשונה (עם מצנח לתצפיתן).
כתוב תגובה ל- נצר יואב
אתה סוטה מהנושא
  מגיב ותיק   30/12/13 09:58
וברחת לדיון בתולדות המחשב.
התחלנו בעניין הדיגיטציה של מערכות הל"א ומעבר אמיתי כזה של דיגיטצית מערכות הקליטה, הזיכרון והשידור נעשה רק באמצע שנות השבעים.
טרם לכך היו מחשבים אנלוגיים בשימושים שונים ובמערכות הפצצה היו מבוססים על מערכות אנלוגיות (שהלב שלהם היה אינטגרטורים ודיפרנצטורים )
במלחמת ויטנאם לא היה הגאנדיש (זון 50) אלא הזון 9 שניהם מונחי מכ"מ.
"השטחים הפתוחים סביב התעלה" לא רלבנטיים למה שאמרת וסוללות הטילים לא היו מונחות "כביצים עזובות", חבל, אתה כותב על דברים שאינך מכיר.
שאר הדברים, איסטרטגיה של כורסה...

כתוב תגובה ל- מגיב ותיק
במדבר כל המטרות ביצים עזובות
  נצר יואב   30/12/13 13:38
לגבי ויאטנאם כמו גם מלה"ע השניה, רובן המכריע של ההפלות בזכות הכוונה ממוחשבת דיגיטלית, ע"ב קלט מכ"מי, של תותחים קרקעיים - בכלל לא משנה אילו. בקרות טיסה ומחשבי הפצצה דיגיטליים היו לבריטים ולאמריקאים כבר בשנת 1955. מעבדים משובצים עשור לאחר מכן. במכון ויצמן כבר היה מחשב דיגיטלי בתחילת שנות החמישים ולאחר מכן בשנות השישים הגולם המפורסם שהוא אביו של המחשב האישי. גם ניהול הלוגיסטיקה של חיל האויר התנהלה באופן ממוחשב מאמצע שנות השישים ואילך, כולל ניהול המלאים בזמן מלחמת ששת-הימים גופא - עובדה שאיפשרה את קצב הלחימה הזריז מאוד. אמריקה הגבילה את ישראל בכוונה במניעת ציוד מודרני נגד טק"א ולכן ישראל היתה צריכה להגיב באמצעות פיתוח תו"ל ספציפי לחולשות המצריות שהן מדבר קרי חשיפות וקרבה לתעלה קרי לארטילריה הצהלית. חיל האויר היה חבורת סנובים שנהגו בסכלות מרבית ושילם על כך את המחיר - הנזק הקרדינלי הוא שכל הרל"פ הוא תוצאה של מחדל זה דרך הסכם האוטונומיה של בגין המוסר-בגדול.
כתוב תגובה ל- נצר יואב
יואב, הטעויות שלך
  מגיב ותיק   30/12/13 15:23
1. לא בויטנאם וכמובן שלא במלה"ע ה-2 ההכוונות לא היו דיגיטליות אלא נעשו ע"י מערכות אנלוגיות.

2. המחשבים שאתה מדבר עליהם היו שפופרתיים או הדור הראשון של המוליכים למחצה וגם הדור לא היו תעופתיות, כולל הדור הראשון של המוליכים למחצה (אגב, המערכת הדיגיטלית המתקדמת ביותר בשנת 69 הייתה מחשב ההנחתה של אפולו 11 על הירח שהיה טרנזיסטורי פשוט מבוסס 4 סיביות וכיום כל שעון יד דיגיטלי חזק ממנו פי 100...)

3. זה כולל את המחשבים שאתה מדבר עליהם בצה"ל אגב, לא קשור כלל ל"קצב הלחימה הזריז" - אתה מדבר מהרהורי לבך.

4. ארה"ב של ניכסון לא כל כך הגבילה את ישראל בציוד מודרני נגד טק"א וסיפרתי לך שרכש כזה מארה"ב הכי מתקדם שהיה להם בקיץ 70 לא ידע לטפל ב-SA- 3 (ע"ע מבצע אתגר ביולי 70)

5. חה"א פיתח גם פיתח תו"ל ללחימה במערכי טק"א ואף עדכן אותה מפעם לפעם בכורח הנסיבות והאמל"ח החדש שהופיע בזירה.

6. למערכי טק"א במדבר אין שום חולשות (אולי ההיפך הוא הנכון, יכולות מכמ"י הגילוי בגובה נמוך משתפרות)

7. לגבי "חבורת הסנובים" זו הערכה שלך (ולדעתי שגוייה)
כתוב תגובה ל- מגיב ותיק
נצר חושב שהיה אייפון לכל חייל
  ירון זכאי 1   2/01/14 20:31
כל הטענות על חוסר מחשוב דגיטלי פשוט הזויות. כבר הסברתי פעם לנצר שהוא מדמיין עולם שלא היה קיים. המחשוב היה אז פרימיטיבי. היה מאוד קשה לבנות מחשבים, מכמי"ם ונשק חכם שיעבוד בתנאי טיסה של מטוסי קרב הטסים במהירות ובגובה רב תוך ביצוע עומסי ג'י מאוד גבוהים. המטוסים של יום כיפור כבר ביצעו בסדיר 7, 8, ג'י חיובי שזה המון עבור מנורות, טרנזיסטורים, חיבורי חשמל, וכדומה. כידוע למערכות על המטוס יתכנו בקלות תנודות במכפלה של פי 10 מהעומס על הטייס, כלומר נניח 100 ג'י, וזה מאוד מקשה יחד עם שאר התנאים האטמוספריים וההשראות השונות לבנות מכשירים אמינים. הטילים הראשונים שח"א הישראלי רכש מהצרפתים כונו 'בידון' כי היו נופלים כמו מיכל דלק נתיק שהושלך. הטילים המכונים 'דקר' שהאמריקנים ניסו בויאטנם גם חיפשו את השמש או האדמה ביום טוב. מכשירים אלקטרוניים היו צעצועים שבקושי עובדים במעבדה עם טכנאי שדוחף אותם לעבוד. צריך להבין כי מחשבי בקרת הדלק בסוס העבודה של ח"א, הסקייהוק, היו מכניים. המיראז טס בלי מכ"ם ועם משקולת במקומו, כי ח"א התייאש מאי עמידתו בתנאי טיסה. כל מכשירי הטיסה היו ממש מכניים בתא הטייס, ולכל היותר הציגו חשמלית נתונים שנאספו מכנית. לחליות היו מחשבים פרימיטיביים רק ב1969, ובעלות אסטרונומית. גם הם גובו על ידי מכשירים מכניים שונים. מה נצר רוצה מח"א, שישתמש בשנת 1973 בטכנולוגיה של 2013 ???
כתוב תגובה ל- ירון זכאי 1
מסכים
  מגיב ותיק   3/01/14 11:53
אתה צודק לחלוטין,
אגב, מכ"מ הסירנו של המירז' -3 היה מבוסס נוביסטורים, שהיו שפופרות קטנות מולחמות ישירות במעגלים, מערכת הסירנו הייתה זקוקה לאלטרנטור מיוחד שיספק לה חשמל והרבה חשמל ולא החזיקה תחזוקתית הרבה זמן ודי מהר היא הושבתה, כנ"ל טיל המאטרא (יהלום) שהיה צריך להיות מונחה על ידה.
כתוב תגובה ל- מגיב ותיק
אובדן הפטריוטיות
  מגיב ותיק   3/01/14 12:25
לדעתי החל בסיום מלחמת יו"כ, אבל קבל תפנית חדה גם בשמאל המתון במהפך - 77.

מי שיבדוק טוב, אפילו לאחר מלחמת יו"כ פיזמונאים כמו חפר ודומיהם עדיין כתבו שירי הלל להתנחלויות...

רק כאשר ההגמוניה השלטונית של מפא"י פסקה, ואלה ראו כאילו גנבו להם את המדינה ולכן אם הם לא שולטים, אף אחד לא ישלוט וכך הם החלו ליישר קו עם המתנגדים המרים ביותר למדינת ישראל.

אני תמיד מזכיר את נבואתו של אחד שהכרתי (מסתערב ידוע שהיה בש"י ושכבר לא בחיים ושהכיר גם את צפונות הפוליטיקה של היישוב) שבבחירות 77 אמר לנו כי אנו חיים באשליה כאילו השמאל ייתן לימין לשלוט . מה אתם צוהלים ? אמר לנו, השמאל ישחיר את הימין ואת בגין בארץ ובעולם ולא ייתן לכם לשלוט וימאיס אתכם על העם (בנוסף אמר לי, "אני הייתי שם ועלי הטילו משימות להעליל על הימין וכך עשיתי, אני מכיר אותם..." ) וכך בדיוק קרה החל מלבנון 1 (לא מעט באשמת הימין שגם הוא לא ידע לשלוט)
אבדן הפטריוטיות התרחש בין 73 ל- 77.
כתוב תגובה ל- מגיב ותיק
למגיב ותיק
  יוסי מ   29/12/13 12:27
אמת ונכון ויציב וקיים.
אילו היו פועלים ומפעילים את מה שידעו, הסיפור היה אחר לגמרי.
כתוב תגובה ל- יוסי מ
8
אביתר אתה עדיין מפחד
  יואל קורנבלום   28/12/13 05:42
לגעת בעובדת בגידת הדרג המדיני באזרחי מדינת ישראל ועדיין מאשים את צה"ל בכישלון למרות שצה"ל בהחלט הראה נצחון. צורת המחשבה המעוות שלך ממש מזעזעת. אתה נשמע יותר כמו חרדי שמדקלם את דברי האדמו"ר.

איך אתה יכול לומר לציבור לא אכפת מצה"ל? מאיפה הבורות הזאת שאתה מציג? הרי הלכנו בתקופה ההיא למילואים פעמיים בשנה. כל פעם חודש. שלא לדבר על טיול כתובות או כל מיני התיצבויות ליום אחד. כל החיים שלנו היו קשורים לצבא. אז איך אתה יכול לומר שלציבור לא אכפת היה מהצבא? אולי לחרדים לא אכפת היה. אני מתחיל להאמין שאתה בעצם חרדי עם כל השטויות שאתה כותב.

מה בקשר לסיפור שלך על עשרת אלפים או יותר הרוגים אם צה"ל היה מתקיף? מאיפה הטמטום הזה אביתר? בסופו של דבר צה"ל הגיב בתנאים הרבה יותר קשים בשתי חזיתות והיו לו 2600 הרוגים. אז איך אתה מגיע לעשרת אלפים אם צה"ל היה מתקיף ראשון? בששת הימים צה"ל תקף ראשון בשלשה חזיתות והיו לו בערך אלפיים הרוגים. אז אולי באמת תסביר לנו איך אתה מגיע לתוצאה המוזרה שלך וגם ספר לנו איפה למדת אריתמטיקה.

גם בקשר לקצינים את מי זה מעניין איפה למדו ומתי? האם הלימודים באוניברסיטה עזרו לקציני ארה"ב לנצח בוייטנאם? או בעיראק? או באפגניסטן? כנ"ל לגבי הרוסים. מאיפה אתה ממציא את הכל השטויות האילו אביתר? מה הקשר בין הלימודים באוניברסיטה וקצונה טובה? מה הקשר בין לימודי הסטוריה ופילוסופיה לקצונה טובה?

גם עניין הגאווה של הישראלים (היבריס) זאת המצאה שלך. נצחנו זה ללא ספק אז אפשר לשמוח לא צריך להתאבל על זה. אבל אין גאווה. זה שיש לך גאווה מהסוג הדפוק זאת בעיה שלך אבל לנו אין גאוה מהסוג שאתה מציג. כל מה שאתה מביא בכתבה אילו הן קלישאות טחונות דק דק שכבר שמענו מכל מיני מטומטים בכל מיני מקומות אחרים.

אבל, כאמור, אביתר, אין לך את האומץ או היכולת האינטלקטואלית להתמודד עם הבעיה האמיתית והיא שהדרג המדיני מנע מצה"ל לפעול ובעצם בגד באזרחי מדינת ישראל. במקום זה אתה מסיט את הדיון למרואן ודו"חות מודיעין. מי צריך מודיעין כשהאויב נמצא מול הפרצוף שלך? צריך לפעול ואת זה הדרג המדיני מנע ואתה מפחד לגעת בזה, אביתר.

נראה לי שאתה גם נגוע במחלת הצטטת. מה הקשר של כל הציטוטים שאתה מביא לעניין שלפנינו?
כתוב תגובה ל- יואל קורנבלום
אולי תחקור בעצמך
  אביתר בן-צדף   28/12/13 11:39
יואל, כבר שלחתי אותך כמה פעמים לחקור את רעיונותיך במקוםן לספר לי מה אני צריך לחקור.

לגבי השאר - כנראה, לא הבנת את המאמר, ואניח לך. גם בקריאה נוספת לא תבין את עומק הכישלון הצבאי, שהחל במלחמת ההתשה, ונמשך ביתר-שאת עד היום.

דרך אגב, אהבתי את הרעיון שלך, שמיושם בצבאנו המפואר - לתת לבורים להרוג את חייליהם בלי שום מעצורים.
כתוב תגובה ל- אביתר בן-צדף
אתה פשוט מסרב להכיר במציאות.
  אהוד פרלסמן   28/12/13 12:53
אתה מזכיר לי את היהודי שראה בפעם הראשונה פיל, הסתכל בו היטב, ואמר: "אין חיה כזאת". אתה יודע בדיוק מה קרה, ומסביר לנו כל הזמן שזה לא יכול היה לקרות. ובגלל שבכל זאת זה קרה המצאת לך תאורית קונספירציה חסרת שחר. אז אתה יכול לחשוב שכולם בוגדים ורמאים, וגם שאני רמאי אם לא בוגד, אבל אם אתה מוכן בכלל לחשוב על מה שכותבים לך, אספר לך שלא מזמן קראתי ספר שנקרא "על בלימה", ושם מסופר על אחד ממפקדינו, שממש לפני המלחמה לקח אורחים לסיור ברמת הגולן, והראה להם בחיוך את מאות הטנקים הסורים הניצבים מולנו. וכשהם שאלו מה אנחנו נעשה, הוא צחק ואמר שאנחנו נפוצץ אותם. (אני לא זוכר בדיוק את המילים, ומצטט מהזיכרון). אז אתה כותב: "מי צריך מודיעין כשהאויב נמצא מול הפרצוף שלך?", ומסרב בעקשנות להבין שמפקדי צה"ל היו משוכנעים שאנחנו נקרקס את כולם עם יד קשורה לאחור.
כתוב תגובה ל- אהוד פרלסמן
אביתר ואהוד עדיין לא קולטים
  יואל קורנבלום   28/12/13 18:19
שהדרג המדיני מנע פעולה התחלתית של צה"ל. הדרג המדיני מנע פעולת מנע של צה"ל נגד האויב המתעצם על הגבול. צה"ל ראה את האויב וגם דרש לגייס מילואים כדי לקדם את האויב אבל הדרג המדיני מנע את כל זה. הדרג המדיני מנע אפילו התקפות של חיל האויר על האויב המתעצם על הגבול ומוכן לפעולה נגד ישראל. כלומר הדרג המדיני לא אפשר לצה"ל לתת מכת מנע כפי שעשו במלחמת ששת הימים ולכן הדרג המדיני אפשר לאויב להתקיף ראשון.

על זה אף אוסף חכמי "פורום אלפרדו" אינו מדבר או כותב ואני ממש לא מבין מדוע. בסופו של דבר זאת עובדה אבל אוסף חכמי "פורום אלפרדו" מתעלמים מהעובדה הזאת ומספרים לנו כל מיני סיפורים על מודיעין וצל"שים. נראה לי שאו שחכמי "פורום אלפרדו" מפחדים לדבר על זה או שכל הכתבה הזאת מוזמנת על ידי הקרן החדשה לישראל במטרה להכפיש את מדינת ישראל ואת צה"ל.

צריך גם לזכור שהיו כאן בחישות של המעצמות שלא נתנו חופש פעולה למדינת ישראל אם זה דרך הדרג המדיני או הדרג הצבאי. לכן כל מי שבא בטענות לצה"ל אינו רואה את כל התמונה וכנראה לא עשה מחקר מעמיק או שפשוט לא רצה לעשות מחקר מעמיק. או שיתכן שהתחיל מהמסקנה הסופית שלו ואז הלך ומצא את העובדות שתומכות במסקנה שלו והתעלם מכל שאר העובדות. דברים כאילו קורים במיוחד אצל דמאגוגים מצויים.

צה"ל כאמור נלחם בתנאי התחלה קשים ביותר וניצח, זאת עובדה, אי אפשר להתעלם מזה. כלומר צה"ל הדף את האויב וגרם לו נזקים והכניע את האויב. כלומר האויב לא יכול היה להמשיך ונכנע. זאת עובדה. לולא התערבות ארה"ב לא היה נשאר צבא מצרי. זה ניצחון. לולא התערבות המעמצמות להפסיק את הקרבות צה"ל היה מגיע לדמשק ולקהיר. זה נצחון לתשומת לבכם אביתר ואהוד.

כל הצטטת שאביתר ואהוד מביאים אין לה שום קשר עם העניין והם גם לא מסבירים מה קשר הצטטת שהם מביאים לעניין. כל אחד יכול לומר או לכתוב מה שהוא רוצה, אם בעיתון או בספרים, אבל חוקר של ממש לא מתעלם מאף עובדה וכאן החוקרים מאוסף חכמי "פורום אלפרדו" מתעלמים מעובדות עיקריות ומתחילים מהמסקנה שלהם או מספרים לנו על מלחמות הרוסים בנאצים ומי קיבל צל"ש ובאיזה בית ספר למדו קצינים כלשהם.

זה לא אומר שאין מה לשפר בצה"ל כמו בכל גוף ענק מהסוג הזה אפשר לשפר הרבה דברים. זה לא אומר שלא היו בדיעבד קרבות מיותרים, טעויות או צל"שים לאנשים הלא נכונים.

אבל בסופו של יום צה"ל ניצח במלחמת יום הכיפורים בכל קנה מידה אפשרי על אפכם ועל חמתכם אביתר בן-צדף ואהוד פרלסמן.
כתוב תגובה ל- יואל קורנבלום
ברכה לבטלה
  אביתר בן-צדף   28/12/13 18:32
כתבתי לך כבר הרבה פעמים, אם יש לך רעיון - לך תחקור, ואל תספר לי מה אני צריךל לעשות כדי לסלק את השדים ממוחך הקודח.

כתוב תגובה ל- אביתר בן-צדף
אביתר, לא חקרת דבר
  יואל קורנבלום   29/12/13 00:07
פשוט התחלת עם מסקנה כלשהי והלכת לחפש כל מיני ציטוטים או דברים אחרים שיכולים לתמוך במסקנה שלך תוך התעלמות מעובדות אחרות שאינן תומכות במסקנה שלך. זה קורה לכל אצל כל דמאגוג מצוי ויש להצטער שאתה נכלל בקבוצה הזאת. יש לך הכבוד להיות באותה שורה עם כותבי "הפרוטוקולים של זיקני ציון" כל האנטישמים לדורתם, הוגי הדעות של המפלגה הנאצית, שמעון פרס ועוד. לא שורה שהייתי רוצה להצטרף אליה. אני מצדי עשיתי את המחקר שלי ואילו תוצאות המחקר 1. האויב התחיל להתעצם על הגבול 2. הצבא הבין שהאויב יכול להתקיף ולכן ביקש אישור מהדרג המדיני לגיוס מילואים כדי לקדם את ההתקפה 3. הדרג המדינה סירב לגיוס המילואים בטענה שלא תהיה מלחמה 4. הדרג המדיני מנע מחיל האויר להפציץ את האויב 5. האויב תקף ואז הדרג המדיני הסכים לגיוס המילואים כדי לקדם את האויב הפולש 6. צה"ל נלחם וגבר על האויב 7. המעצמות התערבו ונאלצנו להפסיק את המלחמה 8. מסקנה צה"ל ניצח במלחמת יום הכיפורים מתוך תנאי התחלה קשים מאד. אז אתה רואה, אביתר, אפשר לסכם את הכל בקיצור נמרץ בלי צטטת ועוד כל מיני שטויות כמו מלחמות הרוסים בגרמנים או מלחמות האנגלים בהשד יודע מי וללא סיפורים על לימודים למפקדים. אביתר, תקרא את זה ואני מקווה שתבין איך עושים מחקר.
כתוב תגובה ל- יואל קורנבלום
אתה רואה מהרהורי ליבך.
  אהוד פרלסמן   28/12/13 22:50
צה"ל לא דרש לגייס מילואים - ההפך, צה"ל הרגיע את גולדה המודאגת אחרי שיחתה עם חוסיין, ואמר כל הזמן שהכל בסדר ושאין לערבים שום כוונה לתקוף אותנו. אתה פשוט בראת לעצמך מציאות מדומה. אם יש לך מידע אחר - הצג אותו. צה"ל לא התכוון לשום מכה מקדימה חוץ מחיל האויר, שגם הוא לא התכוון אלא לבצע תקיפות כמעט חסרות חשמעות בגלל שרמת הגולן היתה מכוסה בעננים ואי אפשר היה לתקוף את הטילים. אם יש לך מידע אחר - הצג אותו. ולסיום, ממש בתגובתי הראשונה למאמר זה תוכל לראות שכתבתי: "העובדה שבסוף ניצחנו (ניצחון צבאי), מעידה אף היא על כך שלמחדל המודיעין היתה תרומה מכריעה למכה הקשה בהתחלה", אז אל תספר לי שניצחנו על אפי ועל חמתי. לא חשבתי שתעז להפוך גם אותי לבוגד, אבל הנה עשית זאת.
כתוב תגובה ל- אהוד פרלסמן
אהוד אתה לא מודע להרבה דברים
  יואל קורנבלום   29/12/13 06:15
צה"ל ביקש גיוס מילואים ובעצם דדו ניסה לשכנע את גולדה להתיר לו לגייס מילואים אבל משה דיין התנגד וגולדה ליפי המסופר קיבלה את דעתו. כל זה מתועד ואפילו זכור לי שנעמי פרנקל היתה בתפקיד כלשהו עדה לזה וסיפרה שדדו כמעט בכה כשלא נתנו לו לגייס מילואים. אתה פשוט לא מודע להרבה דברים לפי מה שאתה כותב. יש גם עדויות שחיל האויר היה כבר בדרך להפציץ את המצרים עוד לפני הפלישה אבל משה דיין דרש מבני פלד שלא יפציצו ויזרקו את הפצצות לים.

במלחמת ששת הימים כן גייסו מילואים ובעצם היתה תקופת המתנה די ארוכה עד שיצאנו לקרבות. גם אז היו כל מיני ליצנים שכתבו אחר כך שהמצרים בכלל לא רצו מלחמה ורק עשו רוח. לכן יש לצה"ל נסיון בעניין ולא נראה שלא היו מגייסים מילואים ולבטח היו לכל הפחות מפציצים או עושים משהו. אבל כאמור הדרג המדיני הוא שקובע ולא צה"ל והדרג המדיני החליט שאין כאן שום בעיה מסיבות שאינן ברורות.

אני יודע על מה שאני מדבר למרות מה שאתה אומר. היתה כאן בגידה ברורה של הדרג המדיני באזרחי מדינת ישראל. כל הסיפורים על המודעין ושאר ירקות הם במטרה להסיט את הדיון למקום אחר. בשלב זה לא צריך מודיעין, רואים את האויב אבל הדרג המדיני לא נותן לצה"ל לפעול אז יושבים ומסתכלים על האויב. היתה כאן גם בחישה של המעצמות ולא יכולנו לעשות תמיד מה שרצינו. גם הקטע שלך על הקצין ברמת הגולן לא מראה דבר. האם יתכן שהכוונה שלו היתה שאם הדרג המדיני יאפשר הם יחסלו את הסורים מיד? האם אתה מעלה בדעתך שמישהו אפילו ש"ג היה מאפשר לאויב להתחיל בהתקפה?

נראה לי אהוד שמרוב פרטים אתה לא רואה את התמונה הכללית. תקרא את התגובה האחרונה שלי לאביתר ותבין בגדול מה היה הסיפור. כל הסיפורים של חכמי "פורום אלפדו" נועדו כדי להרדים את הקוראים עם המון פרטים במטרה לטשטש את הבעיה האמיתית והיא בגידת הדרג המדיני באזרחי מדינת ישראל. קראנו כאן על קרבות הרוסים עם הנאצים ועוד שטויות דומות אבל הדרג המדיני יוצא נקי מזה וכל האשמה נופלת על צה"ל. הצרה בסיפור הזה שצה"ל אינו עצמאי לעשות כרצונו וכשניתן לצה"ל בסוף רשות להלחם הוא ביצע עבודה למופת למרות השטויות שמרעיף עלינו אביתר בן-צדף השכם והערב וגם באמצע היום.

חוץ מזה אל תהיה כל כך רגיש. לא קראתי לך בוגד אולי אתה לא מבין מה קורה אבל לא בוגד. לא ידוע מאיפה קיבלת את הרעין הזה.
כתוב תגובה ל- יואל קורנבלום
אני לא יודע הכל, אבל אתה מדמין
  אהוד פרלסמן   29/12/13 12:28
כל הסיפור הזה של נעמי פרנקל הוא על הבוקר של יום הכיפורים. עד אז אף אחד לא חלם לגייס, ואני מקוה שאתה מבין שלא כל כך משנה אם היו מתחילים לגיס את המילואים כמה שעות קודם. בזה נגמרה כל תאורית הקונספירציה שלך (ושל כל האחרים). חד וחלק. חוץ מזה כתבת שניצחנו על אפי ועל חמתי, ולפחות רמזת לכך שאני רציתי שננחל תבוסה במלחמה הזאת, ומי שרוצה שנובס הוא בוגד.
כתוב תגובה ל- אהוד פרלסמן
9
מלחמת המפרץ
  אבי22   28/12/13 09:17
לאחר פלישת סדאם חוסיין ישבתי עם בכירים בצה"ל ושוחחנו על המצב, רובם היו מלאי יהירות וזלזלו באמריקאים, בלשון: אנחנו מזמן היינו מנקנקים את סדאם חוסיין, אצלנו לא היינו מחכים ומיד מכניסים לו, האמריקאים חסרי כושר החלטה והם מפחדים, וכן הלאה....ההיסטוריה הקצרה הוכיחה שבאמריקה יש נוהל החלטה מסודר וחשיבה נכונה לקראת מלחמה, וקביעת מטרות, אצלנו הכול חפיף הכול מאולתר, אין חשיבה מערכתית צבאית ואזרחית, אין אינטגרציה של החברה, כלכלה, וביטחון. גם ההתנהלות מול אירן מראה איך לאמריקאים יש תכנית, יש חשיבה, והשתן לא עולה לראש, אצלנו? השם ישמרנו!!!
כתוב תגובה ל- אבי22
10
המסקנה מהאפולוגטיקה שלך אחת!
  פועה   28/12/13 13:05
זה מה יש, וצריך להכיר בזה וללמוד לחיות עם זה.
אתה בעצם מקבל את מסקנתו ההיא של הנשיא קציר, שכולנו אשמים!
ואם אתה מזהה כאן "מחלה" הרי שזאת מחלה רב מערכתית, שאינה ניתנת לריפוי ממשי...
כתוב תגובה ל- פועה
11
איום הנ"מ בוייטנאם וביו"כ - א
  מגיב ותיק   28/12/13 13:09
מספר כותבים מרבים לכתוב כאן על כך כי חה"א לא הפיק לקחים בתחום הנ"מ מלקחי ארה"ב בויטנאם ואין שטות גדולה מזו, מדובר בשתי זירות שונות לחלוטין בתחום האמצעים, המרחב ושיטות הלחימה האוויריות.
בויטנאם מערכות טילי הטק"א המתקדמים ביותר היו דגמי ה-SA- 2 הראשונים שחה"א הישראלי כבר ידע להתמודד אתן כבר בסוף מלחמת ההתשה.
מערכות אלו היו מפוזרות בדלילות סביב ערים ויעדים וייטנאמיים .
הנ"מ הקני מבוקר המכ"מ היה עדיין פשוט יותר (זון-9) ופחות קטלני.
מערכות הל"א האמריקאיות היו מבוססות על חוסמים בתוך המפציצים (בי 52 ומטה מזה) ומטוסי ליווי טנדר צ'יף ממותקני מערכות נישאות (אפונות) לחסימת ה-SA-2.
לא היה SA- 6 לא היה SA-3, לא היה גאנדיש, לא היו מערכות טילי כתף לא היה מערך גילוי כ"כ סבוך ומגובה ובעל יתירות גבוהה.

במלחמת יו"ב חה"א הישראלי עמד בפני מערכת הגנה אוירית שנבנתה ע"י הסובייטים למצרים (ולסורים) מבוססת טק"א ונ"מ מונחה מכ"מ מהסבוכים ביותר שנבנו באיזה שהוא מקום בעולם ושהצטופפה בין התעלה לקהיר.
מערכת זאת הייתה מבוססת על עשרות מערכות טילי טק"א SA- 2 ו-SA-2 משופר, SA-3 ו- SA-6 נייד, וטילי כתף נ"מ SA-7 (סטרלה) .
בנוסף לכך גיבו את המערכות הללו לגובה נמוך מערכות נ"מ קני כמו זון 9 וזון 50 (גאנדיש בשפת נאטו או שילקה) מערכות ה- גנדיש (המצוייד במכ"מ בקרת אש לא רע) וה- SA-6 היו מערכות קטלניות ביותר בעיקר לגובה נמוך (ה-SA- 6 גם לגובה בינוני)
כתוב תגובה ל- מגיב ותיק
טיל מול תותח
  יוסי מ   29/12/13 12:42
כמחצית מהכלים שנפגעו אז היו כתוצאה מהמפגש עם ה-גאן דיש, שלא היה קיים בויאטנאם וגם אם היה, הוא לא היה רלוונטי למיתאר הפעולה האמריקאי,שתקיפות בגובה נמוך לא היו מרכז פעילותו במלחמה ההיא.
כתוב תגובה ל- יוסי מ
12
איום הנ"מ בוייטנאם וביו"כ - ב
  מגיב ותיק   28/12/13 13:17
ייחודו של ה- SA- 6 היה בניידותו כך שהיה צורך במודיעין זמן אמת כדי לאתר אותו ולתקוף אותו, בנוסף לכך הפרמטרים האלקטרוניים שלו לא היו ברורים וקשה היה לייחס את התדרים לתפקידם במערכת, גם האמריקאים לא הכירו את המערכת ועמדו על תפקודה רק כשנתיים לאחר המלחמה (ממודיעין שנאסף באירופה על ברית וארשה)
ההערכות הן כי הטק"א המצרי והסורי כולו הפיל כ- 40 אחוז מהמטוסים שלנו כשהרוב נעשה ע"י ה- SA- 6 והגנדיש הפיל כשליש מהמטוסים.(השאר-ע"י הנ"מ האחרים)
כל המערכות הללו קבלו תמונה אווירית מעשרות רבות של מכמי גילוי התראה, כך שאם טפלת בכמה מהן, הם קבלו תמונה ממערכות אחרות.
אין ולא היה מערכת סבוכה כזו בשום מקום אחר בעולם, לא בויטנאם ולא בברית וורשה.
(אגב, בנוסף לכך היו למצרים גם מספר מערכות טק"א צרפתיות ניידות מסוג קרוטאל)

לגבי אי לימוד לקחים, הטענה כאן יכולה להיות רק הפוכה, חה"א הישראלי ניסה לאמץ את השיטות האמריקאיות במבצע "אתגר" בבוצע ב-18 ביולי 70 אז נפל שמואל חץ ז"ל.
במבצע זה חה"א שיתף מומחה אמריקאי בשם דייב ברוג שהיה בוגר ויטנאם בלוחמה אלקטרונית , השיטה הייתה לטוס במבנה שנקרא "פוד פורמיישן" ללא שום תמרוני התחמקות ולהסתמך על המערכות האלקטרוניות שקנינו מהאמריקאים (אפונות) אלא שמערכות אלה לא היו יעילות כנגד ה- SA-3 וזה היה הטיל שהפיל את חץ ופגע באחרים.
לאחר כישלון "אתגר", חה"א נטש שיטה זו וחזר לשיטותיו הקדמות שגם הן שונו במהלך מלחמת יו"ככתוצאה מהבעיה שהציב ה- SA-6 וה-גאנדיש למטוסים שטסו בגובה נמוך.
לסיכום, לקחי האמריקאים בויטנאם לא היו כלל רלבנטיים לזירה בה התמודד חה"א ביו"כ , מעבר לזה,האמריקאים באו ללמוד מחה"א הישראלי שיטות לחימה במערכי טק"ט מתקדמים כמו שהיו בתעלה וברמה אותם לא פגשו במקומות אחרים.


השוואה זו היא בעיקר עבור אביתר ויואב.
כתוב תגובה ל- מגיב ותיק
סיכום השרשור עד כה..לדעתי
  ירון זכאי 1   28/12/13 22:45
1. המאמר הציג סימפטומים שונים של התעלמות ממלחמת התשה בדרג הפוליטי, צבאי, והשחיתות סביבם. המאמר ציין חוסר בתרבות מלחמה בקרב המחליטים. המגיבים ציינו הרחבות לזה, לרבות בחירת אישים לא מתאימים לתפקידם. 2. הפורום מתעלם מהנושא שבנוחות מכונה "הקונספירציה"! ככל שהפורום מתעלם ברור יותר למגיבים ולקוראים כי ברמות מסוימות הדרג המדיני תפקד בליקוי קשה של הסכמה לתנאי פתיחה, תנאי 'משחק', ותנאי סיום בלתי אפשריים שאתגרו את צה"ל באופן ששום צבא לא אותגר מעולם בעת המודרנית! ההבנה הזאת רחבה ונפוצה הרבה יותר מאשר אצל המגיב יואב. 3. ברור שיחסי הכוחות היו פעמים רבות עשרות מונים לטובת האויב. אפילו יחס של 3 ל-1 לטובת האויב נחשב ליחס מעולה המעיד על סיכוי גבוה לנצח; כך מקובל להניח באמנות המלחמה. טועה אהוד שסופר רק דיווזיות שריון או דיוויזיות ממוכנות. מערך הנ"מ המצרי כלל כ-150,000 חיילים ממיטב הצבא המצרי והרוסי, אשר אומנו וצוידו היטב כדי לנטרל את ח"א הישראלי, ואכן הצליחו לנטרל את ח"א באזור המוכה טילים. העיר כבר טייס קרב דן שיאון כי זה מספר השקול לבדו ל-10 דיוויזיות. אכן המצרים השקיעו בנ"מ כיוון שהשקעה בכוחות היבשה ובמטוסים, לא הניבה להם תוצאות עד אז. זה היה אתגר שלא היה כמוהו בעולם אז. האמריקנים התמודדו עם ח"א הצפון ויאטנאמי שמנה 16 מיגים.!!!! תמכו בו אמצעי נ"מ חלשים ודלילים בהרבה. לכן כל מגיב שטוען כי עלינו היה ללמוד מארה"ב אינו מבין כלל את תרבות המלחמה. עד שהיה לומד מהאמריקנים, שלמדו מאיתנו היה מפסיד את המלחמה! 4. שוב חוזר הניגון כאילו אם ח"א היה תוקף ראשון היו לישראל אלפי אבדות. זה פשוט קשקוש מדהים. ברור שתקיפה בעומק מדינות ערב הייתה משבשת לחלוטין מערכים חשובים מאוד, הייתה מנטרלת את חילות האוויר הערביים, הייתה ממוטת גשרים חיוניים, משאבי דלק, וכדומה. המלחמה הייתה מתקצרת ומרשימה יותר. אבל זה כל העניין בקונספירציה שהיא מעוררת את השאלה מדוע זה לא נעשה? מדוע הוסתרו פרטי מידע חיוניים משך עשרות שנים מהציבור אשר מבססים את הקונספירציה.? הקונספירציה, לא תעלם אם לא ידונו בה. היא תתחזק! 5. לידיעת כולם; ישראל תקפה במלחמת ששת הימים וניצחה לאחר שאיבדה 700 לוחמים, לא אלפיים. ברור שהצד התוקף נהנה מיתרון המתבטא גם במיעוט אבדות לעומת היותו מותקף! במלחמת ההתשה שהייתה שגויה לחלוטין מבחינת ניהולה בצד הישראלי נהרגו 1200 חיילים. במלחמת יו"כ נהרגו 3000 לוחמים. במלחמת לבנון הראשונה נהרגו 380 בשלב הראשון שנמשך חודשיים עד לגירוש המחבלים. בשנתיים הראשונות נהרגו ס"ה 600 כולל (380) מהשלב הקודם. התוקף משלם פחות בדם. זה לקח ברור מכל המלחמות! 6. עוד חוזר ועולה הניגון של המהפכה הקופרניקאית לפיה; כאילו יוקם גוף הערכה חיצוני, וגוף הדרכה חיצוני, וגוף המצאת תוכניות חיצוני, והוא כביכול יהיה חסר טעויות. זו לדעתי הזיה. האם אתם חושבים שהצבא יפעל עם ניהול חיצוני מושתל, וייפול על חרבו עבור טעויות פרופסורים שאינם חשופים להוויית הקרב ואינם יכולים להבין קרבות בני 40 שנה, קל וחומר להגיב כהרף עיין למצב כאוטי הדורש החלטות במידע חסר!!!! אין כזה מנגנון מוצלח בשום מדינה. זה לעולם לא יעבוד כי כדי להניא אנשים להילחם צריך להיות אתם בחוליית החוד. המלחמה אינה מדע מדויק, ולא תהיה כזו, גם אם יכתבו עליה במושגים כאילו מדעיים. 7. רק ראש ממשלה רשאי להקים לעצמו מועצה לביטחון לאומי משל עצמו. סביר להניח שאם יבחר אקדמאים מנותקים חסרי ניסיון מעשי לא יצליח להפיק מהם תוצרת ראויה. 8. הקמת בתי ספר לקצינים כמו 'ווסט-פויינט', או 'הרו', ודומיה
כתוב תגובה ל- ירון זכאי 1
13
צה׳ל אחרי ששת הימים
  שלומי האירני   28/12/13 20:42
ברצוני להביא עדות כחייל שיריון שהתגייס אחרי ששת הימים. כחייל קיבלתי אימון טוב במגבלת בציוד שהועמד לרשותי נו (שאריות ועודפים מציוד בנות הברית ממלחמת העולם השניה ) בתקופה זו אלופים נהנו מהילה של אלים גיבורים שניצלו את מעמדם בדרכים שתוארו בכתבה .מלחמת ההתשה נפתחה בהפתעה שבה יותר ממחלקה מגדוד תשע נהרגה מהפגזת תופת בזמן משחק כדור רגל וחלק אחר המשתזף על שפת התעלה .מלחמת ההתשה נתפשה בעיני החיילים כהפסד צורב לצה׳ל ,לא היה מענה להפגזות המסיביות המצריות ,בנוסף תפיסת המגננה וההתחפרות במעוזים היתה טעות שעד היום לא תוקנה(המעוזים בצפון) החיילים במעוזים חיו כבדווים עם עומס עבודה שלא יתואר(עבודות מיגון) שהיו נתונים לרצונות של האלופים המבקרים במעוזים בניית עמדות לדוגמא האוגדונר מ252 מגיע נותן הוראות מיגון ודיפון מפקד פיקוד דרום(אריק שרון מגיע ונותן הוראה להרוס ולבנות מחדש על פי תפיסתו וזה חוזר על עצמו לפי תקיפות הביקורים עד שזה נהפך לסיוט לחיילים כל הביקורים למינהם) המעוזים היתה שטות שעישרה את מקורבי האלופים למינהםו וקבלני משרד הביטחון .יציאה וכניסה למעוז היוותה סכנת חיים של ממש ,כי כל השטח היה פתוח למיצרים וכל נקודה מטווחת ,לא היה מענה לטילי הסאגר ,וכל מיני פצצות מפיתוח ישראלי לא הוכיחו את עצמם לרוב הם היוו סכנה למשגרם .לאור כמות ההרוגים של חיילים ומפקדים בגדודים היה קושי למצוא תחלופה מתאימה ,כך קצין בגיל 26 מצא את עצמו כמ׳גד בדרגת סגן אלוף ללא שום הכשרה מעבר להכשרה כמפקד פלוגה,וזה חזר על עצמו בהרבה חטיבות שנטלו חלק במלחמה זו ,עם הפיקוד הזה היגענו למלחמת יום הכיפוריםבחלקו הוכיח את עצמו בהקרבה ובגבורה ובחלק האחר היה חוסר הבנה צבאית .
כתוב תגובה ל- שלומי האירני
14
שימו לב לעמנואל ולד
  אביתר בן-צדף   28/12/13 23:16

לכל המתפעלים מצבאנו המהולל וממפקדיו הדגולים – אני מנצל מכתב, שכתב לי אליהו, והפנה אותי לביקורתו הבוטה של אל"ם (מיל') ד"ר עמנואל ולד המנוח על צבאנו הנפלא, שכשל באורח לא-מפליא בכל מבחניו, משנות השישים, ועל מפקדיו, שהובילוהו אל התוהו.

על השאלה איך זה איתרע לנו ניסיתי לענות במאמר באמצעות הדגמת התרבות הישראלית ותרבות הצבא.
כתוב תגובה ל- אביתר בן-צדף
15
האם היתה קונספירציה?
  דב שטיין   29/12/13 01:09
הבקורת על הצבא מוצדקת בהחלט. אולם אם אכן היתה קונספירציה מדינית בהכנה למלחמה, הרי יש לנו הסבארמדוע הדרג המדיני "נכשל" הוא לא נכשל אלא מימש את הקונספירציה.
אולם למען האמת יתכן מאוד והקונספירציה היתה צעד חשוב להגנת המדינה. הקונספירציה הביאה להרחקת הסובייטים מהמזרח התיכון והחלפתם במצרים באמריקנים. למען האמת הסובייטים היו מסוכנים לנו לאין ערוך. האמריקנים להערכתי, בהיותם ביחסים סבירים (לאו דווקא טובים) עמנו יוכלו למנוע בנקל מלחמה של מצרים בישראל על ידי אמברגו על חלקי חילוף על הנשק האמריקני שבידי המצרים. הסברה נותנת שהאינטרס של האמריקאים יהיה למנוע מלחמה כדי להבטיח שלטיתם בשני עברי המיתרס. אינטרס זה, עד כה, מומש היטב.
כתוב תגובה ל- דב שטיין
הפורום נמצא מתחת לפנס...
  ירון זכאי 1   29/12/13 22:56
1. אמנם אביתר צדף מבטיח לנו שעד סוף הפורום יגיעו לקונספירציה (בלי נדר כמובן). אז יעסקו אלה שעד כה תיארו כשלים מקומיים בכוחות היבשה, או כשלים מקומיים משוכפלים במקומות רבים(כשל מערכתי) בניסיון להסביר את התמונה הרחבה. 2. הבעיה היא שעד כה טרם הסבירו אפילו את התמונה הרחבה האווירית ברמה מובנת להם, קל וחומר לקוראים כמוני שכן מבינים משהו בתחום. אני תמהה איך יסבירו את האיומים הגרעיניים ההדדיים והשיחות ברמת המנהיגים, אשר הם חתכו את גבולות הגזרה של צה"ל, ומידת הניצחון שהותרה לו. הרי זה המשך הזירה האווירית לתחום הטילי/גרעיני.... 3. שימו לב שכלפי סוריה שהייתה גרורה סובייטית צה"ל טחן את המטכ"ל על הגנרלים שלו, הבעיר מאגרי דלק, הרס גשרים, פורר טחנות כוח, וכדומה. לעומת זאת כאשר מצרים הפכה במלחמה לגרורה אמריקנית הארמיה השלישית קיבלה מים ומזון, ושתי הארמיות האחרות ניצלו מכיתור והשמדה. מצרים לא הוכתה עד תום בעומק, וכדומה. הכל פה על קצה המזלג ובהפשטה, אבל כך אמור איש מודיעין לנתח אירוע שיש בו חוסר מידע, או לא ניתן לפרסם עליו הכל... 4. יש לי שאלה רטורית לקודמי המגיב.? לא בהכרח שוללת. ניתן להגדיר את האינטרס הישראלי בקונספירציה על פי גרסתך כדלקמן; ישראל תאפשר לארה"ב לגרור את מצרים, ירדן(ספטמבר השחור 1969), סעודיה, עיראק, וכדומה תמורת; "שמירת היתרון האיכותי". כלומר ארה"ב תקצור פרות יצוא נשק לרוב המזה"ת כל עוד נשמר יתרון האיכות של ישראל. מכאן כביכול יש לישראל אינטרס לנצח פחות במלחמה אחת. 5. הסיפור הזה מתקשה להחזיק מים, כי על פי כל העדויות המלחמה הזו התדרדרה לכוננות גרעינית של ישראל עם טילי יריחו בעלי ראש חץ גרעיני, ומטוסים חמושים בפצצות אטום, שהיו מבטיחים השמדה של מדינות ערב וברית המועצות. (מספיק טייסת קרב אחת חמושה, וטייסיה יכולים לחזור בטרמפ על מסוק, אם משהו משתבש. מחיר המטוס זניח לעומת מטרה בגודל מוסקבה או קייב)! תחת המצב הזה ארה"ב עשתה במכנסיים,((בגלל יכולת ההשמדה הדדית מובטחת של הרוסים נגד ארה"ב)). זו סיבה מספיק טובה להשאיר את מצרים מפגרת לנצח. מי צריך ערבים מוכשרים כאשר זה מוביל את העולם לאיום גרעיני על המעצמות האירופאיות אמריקניות????? 6. בקיצור ביצוע קונספירציה כרוך ביכולת וירטואוזית לכפות אותה בכל הצדדים. היא צפויה להתדרדר לקרב סכינים בין שודדים על השלל, שהוא משמעותי מאוד גלובלית. אבל כאמור מה אני מבין לעומת שוללי הקונספירציה שמחפשים את המטבע מתחת לפנס של קרבות ש' ב-ש' על איזו דיונה עלובה שלא ראויה אפילו להדביר עליה את הצאן, וכל רוחבה הוא 8 קילומטר מהתעלה ???? ועל זה הם טוענים צה"ל הובס, וכדומה, כאשר רשימת האבידות של האוייב דורשת עמודי ויקיפדיה אחדים, בעוד רשימת צה"ל קצרה יחסית....כאמור מתחת לפנס....
כתוב תגובה ל- ירון זכאי 1
16
למר בן צדף.
  יוסי מ   29/12/13 12:54
שתי הערות .
1. אני מסכים עם הקו המרכזי של הדברים.
היהירות ומה שמסביבה, היו הסיבה המרכזית לכל מה שהתפתח, בהכרת המציאות,בהכנות, בזילזול באוייב,בחוסר הרלונטיות של תכניות הפעולה, בהצטידות לא מתאימה ומה לא, (למעט אלה של ח"א שלא הופעלו כי לא נוצרו התנאים להפעלתן) ובגישה הכללית למצב לא צפוי.
2. למר בן צדף.
המלחמה הסתימה בנצחון צבאי ברור ולא שנוי במחלוקת.
סיום המלחמה אל מול תנאי הפתיחה הם ניצחון ברור ואילו לא היו אילוצים מדיניים, ההכרעה היתה לא רק טקטית אלא בסדרי גודל אסטרטגיים. עובדה זו לא מייתרת את הביקורת שאתה מציע.
כתוב תגובה ל- יוסי מ
הניצחון שנוי מאוד במחלוקת
  אביתר בן-צדף   29/12/13 16:45
הניצחון, שנחלנו במלךחמה אכן היה ניצחון פירוס ענק ואולי גם תבוסה מחפירה.

את סיבות הכישלון הישראלי - אסטרטגי, מערכתי וטקטי - ניתחתי במאמריי הקודמים, ולא אלאה את העצמי בחזרה על הדברים.

כדאי להמתין עד סוף הסדרה, כדי להבין את עוצמת הכישלון ואת גודל התרמית, שהכינה לנו מערכת ביטחוננו הכושלת והמסואבת בייצרה מצג-שווא של ניצחון ביום הכיפורים.

ושאלה קלה לעיון - אם המצרים והסורים הוכרעו, הכיצד הם פתחו במלחמות התשה מיד אחרי ששת הימים ומיד אחרי יום הכיפורים?! לעומת זאת, אני זוכר את המצב מדינתנו ועמנו, שהיו על הקרשים, ובקושי התרוממו משם עד היום.

כתוב תגובה ל- אביתר בן-צדף
צדפוני-אתה נשארת על הקרשים
  אלפרדו ב'   29/12/13 23:07
אנחנו הלוחמים בדרג המסתער נצחנו נצחון אדיר בקו האש והדם, למרות תנאי הפתיחה המזעזעים.אתה וחבריך [דרג נ'-נפלים] הזדנבתם מאחור הלומים.הצבא האמריקאקי שלך מנע מאתנו לחסל את הארמיה ה-3 ולהשיג נצחון מושלם. לזה אתה קורא נצחון פירוס? עובדה היא שמאז 1974 שני צבאות האויב העיקריים נוטרלו, להוציא האפיזודה הקצרה בלבנון, שבה צבא סוריה נקלע למלכודת מוות וניצל בשל ראש ממשלה הזוי וחולה ורמטכ"ל דביל =שניהם חביביו של אלילך מילשטיין.אז תשתחרר מכוכב השוטים ותנחת בכדור הארץ.
כתוב תגובה ל- אלפרדו ב'
הבהרות
  יוסי מ   30/12/13 09:10
ניצחון פירוס ותבוסה גם יחד הכל בעיני המתבונן. אני יכול להסכים לאמירה, שהניצחון הצבאי בשטח שהיה יוצא דופן בעוצמתו, הוקהה מאוד בגלל כל מיני נסיבות שמסביב.למען האמת זו תפיסתי.
אסור להקצין לשום כוון, ואני מרגיש שחלק גדול מהמשתתפים, מושך יותר מדי לכוון האמונות שלו.ואמונות הן ענין סובייקטיבי.
.
איך הם התאוששו ופתחו בהתשה אחרי ששת הימים? ההסבר הוא בכך שהצבא המצרי לא הושמד כליל אלא רק חלקו שהיה בסיני. מה שנשאר להם,יחד עם ארטילריה שהוכפלה ושולשה גם כי זה פשוט יחסית, יצר את ההתשה.
אגב, היא החלה חדשים ספורים אחרי תום הקרבות.
כתוב תגובה ל- יוסי מ
ההתשה החלה ביולי 1967
  אביתר בן-צדף   30/12/13 10:56
בניגוד לכזבי צבאנו האומלל - החלה מלחמת ההתשה כבר בראשית יולי 1967, כשבועיים וחצי אחרי מלחמת ששת הימים. וגם אם החלה כמה חודשים אחריה - הוכחה ניצחת, שלא הכרענו את המצרים. כלומר, לא שברנו את רצונם ללחום ולא התרתענו אותם.

מלחמות ההתשה - בגולן וב"גושן" (מעבר לתעלה) - נפתחו מיד אחרי חתימת ההסכמים להפסקת-אש ביום הכיפורים. כלומר, לא הכרענו את המצרים ואת הסורים, וגם לא הרתענו אותם.

על השאר כבר כתבתי, והתעייפתי. אם תרצה - עיין במאמריי הקודמים. הם קיימים באתר הזה.
כתוב תגובה ל- אביתר בן-צדף
17
קונספירציה
  אביתר בן-צדף   29/12/13 17:07

אני מאמין, שיש לבדוק את השערת הקונספירציה – כלומר, קשר מדיני ישראל-מצרי-אמריקני (או דו-צדדי) כהסבר למצב המדיני ערב המלחמה.

שום הסבר לא הצליח להיות תקף, ולהסביר את מה שאיתרע לנו ואת הסיבות. כלומר, צריכים פרדיגמה חדשה, שתנסה להסביר את המצב.

אני מצדד בהסבר, שטמטום עז אחז בראשי מערכת ביטחוננו (הרבה לפני המלחמה, דרך אגב), אך גם ההסבר הזה אינו טוב דיו.

חכו עד סוף הסדרה, וגם הנושא הזה יחכו עד סוף הסדרה, וגם הנושא הזה יטופל, בלי נדר.
כתוב תגובה ל- אביתר בן-צדף
צידפוני אתה עייף ואויל משריש
  אלפרדו ב'   30/12/13 15:22
כל ההבלים שאתה כותב מקורם בעייפת החומר. מקומך בבית גיל הזהב לתשושים.
כתוב תגובה ל- אלפרדו ב'
18
ניצחון המלחמה בוודאות
  gershone   29/12/13 17:31
לאביתר ידידי שלום.
קראתי את מאמרך עד הסוף ובנוסף את כל התגובות כולל נגדך.
ראשית,אני מעריך את העלאת הנושא על ידכם לציבור הרחב,כי מישוהו אחר לא עושה זאת.
שנית,כל המתעמק במלחמת יום הכיפורים,ניזון מעשרות הספרים שנכתבווטוב שאתם נותנים זווית נוספת.
אך לסכום דעתי,צה"ל נחל ניצחון במלחמה, וזאת אי אפשר לקחת ממנו,גם במאמר זה.

בברכה

גרשון אקשטיין
כתוב תגובה ל- gershone
19
מבושי המלך
  Yehudit Oriah   30/12/13 19:08
הפרימיטיביות הסגנונית והתפיסה הקונקרטית הצרה של רבין משתקפת בדבריו -"הם עושים ככה ואנחנו נעשה להם עוד יותר ככה" בישיבה מפתיעות בסתירה החדה בינן לבין דימויו המיתולוגי!!!
כתוב תגובה ל- Yehudit Oriah
20
סמוך
  אביתר בן-צדף   30/12/13 20:40
שחר הפנה את תשומת-לבי להיעדרו של מרכיב חשוב במאמרי על התרבות הישראלית – "סמוך" וחבריו הנקלים.
כתוב תגובה ל- אביתר בן-צדף
21
הרגו לנו 3000 חיילים..
  יוסף אגמון   31/12/13 02:23
אין שום תירוץ לאי-שיתוף חיל-האויר בצורה משמעותית במלחמה..., מלבד שינוי המטרות שלהם, על ידי מנהיגי המדינה אז - שהופעלו על ידי השולטים העיקרים במדינת היהודים - ראשי האמריקנים...(בעל המאה = בעל הדעה...!) . לפי הידע והניסיון האישי שלי, הבעיה העיקרית היתה: ייזום המלחמה על ידי ראשי אמריקנים עם המניעים הזרים..., שהפעילו את ראשי מדינתנו אז - כמו בובות-תיאטרון על חוטים...ואלה דרשו ממפקדי חוד-החנית במלחמה - לפקוד עלינו פקודות מנוגדות למצב האמיתי בשטח...! את זאת ביצעו האמריקנים, לאחר שלא-תיקצבו לפני המלחמה - פרוייקטים ואמצעים, שיכלו לשנות מאד את רמת המוכנות והתיפקוד שלנו נגד האויבים...!
כתוב תגובה ל- יוסף אגמון
22
בן צדף חכם לאחר מעשה
  אלפרדו ב'   31/12/13 13:43
איפה היית בין יולי 1967 לאוקטובר 1973,לא כתבת מילה אחת של ביקורת על צה"ל , לא דרשת הפקת לקחי אמת, בזמן אמת.כלום ,נאדה. היו כמה אמיצים והם שילמו מחיר יקר.אתה ישבת בין המשפתיים לשמוע שריקות עדרים כי פחדת להזיז את ישבנך, ובשנים האחרונות --לאחר דור שלם--הגחת ממחילתך,ממש גיבור נאצל...בוש והיכלם.
כתוב תגובה ל- אלפרדו ב'
הפוסל במומו פוסל
  פופאי המלח   5/01/14 19:08
המלל של המכנה עצמו "אלפרדו ב'" שולי לחלוטין בתגובות כאן, ובכל מקום שכן זולת דברי ביבין, אין ממנו מלה אינטילגנטית אחת. עם זאת, טענתו כי אביתר לומד "לאחר מעשה" ראויה לתגובה בשאלה: האם האדון ש"י (או בעבר ס"י) מכיר מישהו שיכול לבקר לפני מעשה? אביתר כתב כי אם אתה אכן "רק פרשת" אזי ממך נתין ללמוד את גודל הבושה. הוא טעה בדבר אחד: פרשת מחיל הים לפני עשרות שנים. הוא לא טעה בשני: אכן, אתה הבושה! לנהוג ב"חזיר" זה ידע נרכש. להתנהג כחזיר זה כנראה בגנים. הבנת יצחק?
כתוב תגובה ל- פופאי המלח
אלפרדו ב' הוא ילד מפגר הנהנה
  אורי מילשטיין   8/01/14 07:08
לומר מילים גסות. הוא מיצג בהצטיינות את תוצאות החינוך האנטי-אינטלקטואלי ואנטי-תרבותי שהוא וחבריו קבלו.
כתוב תגובה ל- אורי מילשטיין
23
בן צדף צודק בביקורתו
  מיל לשעבר   3/01/14 17:46
אכן יום הכיפורים היה נקודת מיפנה בהתיחסות שלנו לאויבינו וצבאנו. המיצרים הראו שעם הנהגה מתוחכמת אפשר לתעתע במנהיגינו המנופחים וצבאנו החפיף. לדעתי טוב שיש מישהו שנירתם למשימה להזכיר לנו השכם והערב מה היה אז בתיקווה שמנהיגינו היום יקחו בחשבון את כל התסריטים האפשריים בזירה. הסגירות של הפיקוד העחיון בצבא עדיין קיימת והמוח היהודי לא בא לידי ביטוי רציני שם מלבד כמה מיקרים בודדים. האתרים עצומים והעבודה בשטח עדיין מדשדשת ביגלל רמת הפיקוד הבינונית ומטה.
כתוב תגובה ל- מיל לשעבר
24
2 טיפוסים הסתובבו בשטח
  בני א.   30/01/14 20:16
אביתר, אתה צודק. בצה"ל של ראשית שנות ה-70, הסתובבו בעיקר 2 טיפוסים: היבריס ופארטץ'. ואני חייב לציין, כי אני הקטנטן, שהסתובב להם בין הרגליים, העריץ את שניהם. בדיוק כמו עוד עשרות אלפים אחרים. התוצאה ידועה: אנו, עדת החסידים השוטים נאלצנו לשלם את המחיר. יש כאלה שבני משפחותיהם משלמים עד היום.......
כתוב תגובה ל- בני א.
ביטוח ופיננסים
אלבר רכב
מלונאות ונופש
בי פטנט פתרונות מיוחדים
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il