|   15:07:40
אקטואליה
ראשי  /   חדשות   תחקירים   מקורות   יומנים   נאומים/הרצאות   מאמרים   הודעות כלליות   שירים   ספרים  
בלוגים / בעלי טורים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
איתמר לוין
איתמר לוין
שופט המעצרים בנימין הירשל-דורון מפגין בקיאות רבה - לעיתים יותר מנציגי המשטרה - ושם לב לכל מילה הנאמרת באולמו    אירוע חריג ופסול מתרחש באולם בכיכובה של נציגת השב"ס
דן מרגלית
דן מרגלית
אם למרות הכל עסקת החטופים לא תצא לפועל - האם בני גנץ יפרוש?    האם ביבי יודח?    זה סוף שלטון הליכוד?
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הרב הכריז למעשה, שכל עולם הערכים של האזרחים הלא חרדים הוא חסר משמעות    מה שקובע הוא מה שהרבנים, המקבלים משכורתם מקופת המדינה, קובעים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
מועדון+ / תגיות
אישים | פירמות | מגשרים
מוסדות | אתרים | מושגים
לוסי אהריש [צילום: הדס פרוש/פלאש 90]
מגישה, עיתונאית ושחקנית
לוסי אהריש (נולדה: 18 בספטמבר 1981), מגישה, עיתונאית ושחקנית
רביב ברוקמאייר [צילום: יח"צ]
מנכ"ל קבוצת ויסוצקי
רביב ברוקמאייר (נולד: 1957), מנהל.
דני אבדיה [צילום: חוליו קורטז/AP]
כדורסלן
דני אבדיה (נולד: 3 בינואר 2001), כדורסלן. בשלהי 2020 הצטרף לקבוצת וושינגטון ויזארדס בליגת ה-NBA.
לכל הערכים במועדון+
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
גדוד 9 במלחמת יום הכיפורים: לחימה ולקחים
מאת: תא"ל (מיל') יום-טוב תמיר  |  11/07/2014
כתוב תגובה חזרה לכתבה
 נושא התגובה   שם הכותב   שעה    תאריך
1
המרדף אחרי הקת"ק
  מתעניין   11/07/14 14:32
תא"ל יום-טוב, האם נכון כי ערב המלחמה נתפס בגיזרתכם איש מודיעין מצרי? אם כן - מי תיחקר ולא הצליח לדובב אותו?
כתוב תגובה ל- מתעניין
סיירת מטכ"ל של מצרים
  אורי מילשטיין   11/07/14 15:01
ביום שישי 5 באוקטובר נתפסה חוליה של אנשי סיירת מטכ"ל המצרית ואנשיה נמסרו לשב"כ. הם תוחקרו ומסרו שלמחרת תתחיל המלחמה בשעה 14.00. המידע נמסר גם לאלוף הפיקוד שמואל נונן וגם לראש אמ"ן אלי זעירא והם ביטלו אותו
כתוב תגובה ל- אורי מילשטיין
קתקים - העובדה פורסמה עוד ב-19
  מיכאל ברונשטיין   11/07/14 16:59
1974 ב"ספר החטיבה". הפרשה תידון בהרכבה במאמרי על החשדל המודיעיני בשם "שגעון שבכשלון" או משהו דומה. אני מציע כתחכה עש הפרסום. בכל מקרה לדעתי יהיה מעניין ויהיה שם רבה חומר מעבר לקתקים.
כתוב תגובה ל- מיכאל ברונשטיין
עיניים להם ולא יראון
  אביתר בן-צדף   11/07/14 18:21
מעניין מדוע למרות כל שעבר יותר מ/בועיים וחצי מול העיניים ומול האזניים - התריעו על מלחמה רק ב-13.50, כשהמצרים פתחו באש.
כתוב תגובה ל- אביתר בן-צדף
"כשלון מטורף" - בעגה מודרנית
  נצר יואב   13/07/14 20:29
כתוב תגובה ל- נצר יואב
2
פורסם מזמן
  אביתר בן-צדף   11/07/14 15:48
העובדה פורסמה בסדרת מאמרים בבטאון מל"ם (המרכז למורשת המודיעין) אשתקד ובמקמות אחרים.
כתוב תגובה ל- אביתר בן-צדף
3
ומה היה קורה היום?
  ערן גפני   11/07/14 18:45
רבים מאנשי הקו הראשון בשבוע הראשון של אוקטובר 1973 בתעלה, חשו כי משהו רע קורה מעבר לגבול. חלקם הסתפקו בהרגעה של הפיקוד לפיה מדובר בתרגיל בלבד, אבל היו גם שהתריעו ושוב והתריעו. ידוע שגם מי שהתריע לא העז להפר את הפקודות הנוקשות של תזוזה רק בשעה 16:00 ואיסור לבישת שכפ"ץ אישי וקסדות "שמא תהיה אסקלציה". גם הנימוק המוזר (והמטומטם) שלפיו אילו היו כל הטנקים בקו בפתיחת האש, היו נגרמות לנו אבידות כבדות יותר ממה שנגרמו, איכשהו לא עומת לעולם (עד כמה שידוע לי). אבל בעוד אנו מבקרים את התנהלות הפיקוד ב-1973, מה היה עושה מפקד מוצב, מפקד מחלקה, מפקד גדוד או מפקד חטיבה אילו היה ברור לו מול עיניו כי יש מלחמה ואילו הפיקוד הבכיר היה מורה לו "לא לדרדר את המצב" (או בלשון ימינו: "לא להתלהם")? אני חושד כי הצבא היום יותר צייתני ורובוטי ממה שהיה ב-1973 וגם היום איש לא היה מזיז את הטנקים לקו התעלה לו עמדנו בסיטואציה דומה. היום יש לנו מצב מול רצועת עזה כשכל ה"מומחים" מזהירים מני כיבוש הרצועה, שמא יעלה לנו בעשרות הרוגים ואוי ואבוי אם נשלוט בשטח אח"כ כי תבוא מפלצת נוראית יותר מחמאס וגו'. ואני התמים שואל: האם יש איזה שהוא מפקד בכיר או לא בכיר, שמעז להתייצב מול הרמטכ"ל ושר הביטחון ולומר להם: "רבותי, אתם מקשקשים וסתם מטילים מורא בציבור ובחיילים"? דעתי הצנועה: יש אולי רבים שחושבים כך, אך באווירה של "לא להתלהם" הם לא מעיזים להשמיע קולם.
כתוב תגובה ל- ערן גפני
4
מריבות בין בכירים...!
  יוסף אגמון   12/07/14 04:29
גם כששלטנו באיזור שהוקצה לנו - מצפון למוצב מיפרקת... ומ'פ הפלוגה (קורס מטק'ים - בית הספר לשריון) - ארז בנימיני ע'ה, הודיע למג'ד - עמיר יופה ע'ה, כי האיזור שלנו שקט, אחרי שפגענו בגשרים של חי'ר מצרי על התעלה..., שמענו ברשתות הקשר של המח'ט (460)- ג'קי אבן...ורשתות של בכירים בגיזרה כולה ועוד..., שהתנהלו ויכוחים של מפקדינו שדיווחו על המצבים הקשים... וקיבלו תגובות דומות לתגובה המתנשאת של מנדלר בכתבה זאת...- כאילו האירועים ישתנו בקרוב והשקט יחזור...! עלינו פקדו לרדת מסוללת העפר עם כל הטנקים שלנו... - למרות מחאות ובקשות של כל המפקדים בשטח, שהתריעו לבכירים - כי נאבד את השליטה על האיזור שכבשנו וחציית התעלה על ידי המיצרים תחודש..., הוסבר לבכירים גם, כי אין צורך שנוריד את כל הטנקים מהסוללה, כדי לחלץ רק שני טנקים שלנו שניתקעו בחולות / ביצות... - אך לשווא: הורידו את כולנו מהסוללה...המצרים חצו שוב את התעלה ופגעו בהרבה מאיתנו, לאחר שאיבדנו את הטנקים שלנו...! רק מעטים מאיתנו, בנוסף למעטים מפלוגת קורס קציני שריון - שרובם לחמו מול מוצב מיפרקת...- נחלצנו עם הרבה מזלות, באמצעות טנק עם צריח מושבת, ששלח אלינו המג'ד יופה ע'ה...(הטנק הראשון שהוא שלח לעזרתינו, קיבל פגיעה של טיל מצרי...וכל אלה שהיו בתוכו ועליו - נהרגו). מיד אחר כך, עלינו לרמת הגולן, עם הטנקים האחרונים בצה'ל מסוג שוט-קל, כדי להוביל בציר מתחת לחרמון אל מיזרעת-בית-ג'ן ועוד... האם זה מוזר, שהבכירים ביותר - פקדו פקודות הפוכות למציאות בשטח..., כאילו עזרו למיצרים לכבוש ולחסל אותנו...?!!!
כתוב תגובה ל- יוסף אגמון
הבכירים ביותר היו מנותקים מן
  המציאות!   12/07/14 17:54
כתוב תגובה ל- המציאות!
5
רכילות
  יואל קורנבלום   12/07/14 17:35
כל הסיפורים המובאים בכתבה הזאת (וגם הכתבות הקודמות) הם בסך הכל רכילות לשמה. הכותב מתעלם מהעובדה הבסיסית שלא צה"ל קובע מתי להתחיל מלחמה או תגובה אלה הדרג המדיני קובע את זה. הדרג המדיני קובע לצה"ל מה לעשות ולא משנה מה מפקדי צה"ל חושבים. לכן כל תלונה על אי עשייה או אי מוכנות של צה"ל צריך להפנות לדרג המדיני ולא לצה"ל. אפשר היה לקוות שכל אותם קצינים שכותבים כאן הבינו את זה מתוך הפז"ם שלהם בצה"ל אבל בנתיים נראה שהם עדיין לא הצליחו להפנים את העובדה הפשוטה הזאת. זה דרך אגב נכון בכל הצבאות בכל העולם ואני בטוח שאם נבקש יפה מאביתר בן צדף הוא ימצא לנו ציטטה מתאימה (לא משנה מאיזו מאה). אביתר אני מבקש ממך למצוא לנו ציטטה מתאימה להסביר שהדרג המדיני קובע לצבא מה לעשות.

אפשר לראות את זה אפילו היום. צה"ל לא נכנס לרצועה כי הדרג המדיני עוצר אותו. צה"ל כבר מזמן שאינו נכנס לרצועה כי הדרג המדיני החליט כך. בני גנץ הפקיר את מדחת יוסף בשכם כי הדרג המדיני לא רצה שצה"ל יכנס וכן הלאה יש הרבה דוגמאות. אז למה להאשים את צה"ל בבזיון מלחמת יום הכיפורים כשהדרג המדיני אחראי לכל זה? ברור הוא שכשנתנו לצה"ל לפעול צה"ל ביצע עבודה למופת וניצח אז למה להאשים את צה"ל?

אז מה היה לנו בכתבה, מנדלר אמר שלא תהיה מלחמה אבל לא ברור אם הוא האמין לזה ובאיזה הקשר דיבר. יתכן שידע שהדרג המדיני לא מוכן לשום פעולה ולכן אמר מה שאמר. גם כתוב שבאו כמה קצינים לסיור וגם אכלו משהו כפי שהבנו ואפילו הטיסו דגים לארוחה. גם כתוב שגורודיש אמר משהו שבוע לפני שנפטר אבל ממש לא ברור באיזה הקשר אמר. כתוב גם כן שראו את המצרים בונים כל מיני דברים על התעלה וכן הלאה. האם צריך תו"ל מיוחדת כדי להבין שצריך להרוס את מה שהמצרים בונים על התעלה? האם זה באשמת צה"ל או אשמת הדרג המדיני שלא אפשר להרוס את המתקנים? מה פשוט יותר מאשר לטווח כמה פגזים או טלי אויר על השטח ולהפסיק את הפעילות? מה חשבו שבונים שם? את מרכז פרס לשלום אולי? יש להניח שהדרג המדיני לא הסכים ולכן לא עשו אז למה להאשים את צה"ל. האם הכותבים פוחדים מהדרג המדיני? אני יודע שאביתר בן צדף אינו פוחד מצה"ל אבל מה בקשר לדרג המדיני?

יש עוד לזכור שצמרת צה"ל נבחרת בקפידה על ידי הדרג המדיני ואחד הכישורים של צמרת צה"ל היא חזרה תוכית על דברי הדרג המדיני מבלי לערער על הגיון הדברים. לכן אפשר לומר כאן שהדרג המדיני יחד עם צמרת צה"ל בגדו באזרחי מדינת ישראל וגרמו לאסון מלחמת יום הכיפורים.

מנקודה אחרת אין לאף אחד מחכמי "פורום אלפרדו" אומץ לגעת בבגידת הדרג המדיני ובהפקה התארטראלית שנקראת "ועדת אגרנט" וזה מצער. יש לי הרושם שכל הכתבות כאן נכתבו בהשראת ותחת חסות עיתון "הארץ".

כתוב תגובה ל- יואל קורנבלום
6
הספור התחיל עוד במלחמת ההתשה
  האנרכיטקט   14/07/14 08:52
חלק א': מיקום המוצבים ועמדות הטנקים בקרבת התעלה נוגד כל תפיסה טקטיח נבונה: 1.מהמעוזים ניתן היה לראות רק גזרה צרה ביותר מהתעלה עצמה (פחות מ10 מעלות) ורק כמה מטרים מעבר לה (בשל סוללות העפר שהקימו המצרים) וגם זאת רק בעזרת פריסקופים (מגדל תצפית ולו קטן לא בא בחשבון). גם פעולות הצליפה, היו צריכות להתבצע מחוץ לגבולות המוצב, בשל חוסר היכולת לתצפת היטב. כלומר ללכת ולדעת מה קורה אצל המצרים ע"פ דווח מהמוצב דומה לנסיון של חתיכת בצל בצידה האחד של הפיצה לדעת מה קורה בצד הנגדי- אין צ'אנס. גם במאמר, מפקד המעוז רק מסוגל לדווח על משהו הקורה ממולו וגם אז מפקד הטנקים חיב לעלות על איזו דיונה (תוך סכון עצמי) ע"מ לתצפת. 2. מקום המעוזים ועמדות הטנקים על גדות התעלה, הפך אותם לברווזוני מטווח מול העוצמה המצרית שרוכזה מולם. גם תקיפות המטוסים היו קלות למצרים בשל העובדה שהיו נכנסים תחילה מזרחה לשטח סיני ואז מסתובבים ומגיחים ממזרח למעוזים כאשר השמש בגבם (בשעות הבוקר) ומפציצים את המעוזים. 3. בין המעוזים הפרידו שטחי ארץ רבים שבהם היה ניתן לבצע פשיטות וחדירות ושוב לעקוף את המעוזים ממזרח ובצע תקיפות כלפי מערב.
כתוב תגובה ל- האנרכיטקט
7
מלחמת ההתשה:
  האנרכיטקט   14/07/14 09:08
חלק ב': 4. למעוזים עצמם לא היה כל כוח אש משמעותי ותפקידם היחידי היה לבשר לעולם על הנוכחות הישראלית לגדות התעלה. גם ליחידות השריון שליוו אותם לא היה תפקיד טקטי אמיתי, אלא בסיוע לפנויים של הלוחמים בעמדות אלה בעת הצורך. ירי לעבר הצד השני מעמדות הקרובות לתעלה היה חסר תכלית, בשל חוסר יכולת התמרון, המצב הסטטי ובעיקר חוסר היכולת לתצפת היטב. 5.המצב האסטרטגי של מעוזי התעלה דמה להתמקמות של זבוב בתוך הפה של האריה. פשוט אובדן כל סכויי הצלחה בעת עימות קרבי. 6.דוקא המצרים הבינו זאת ובצעו טקטיקה מצוינת: א. מיעטו בהקמות "מעוזים" על גדות התעלה. ב. את רכוז הטנקים שלהם השאירו מאחור ובכך אפשרו דינמיות אסטרטגית התקפית (בצעו סבבי תרגילים שבסיומו של כל אחד מהם יכלו לבצע פריצת נגד לצד המזרחי ובחתף). ג. סגרו רצועת נ"מ במרחק סביר מהתעלה (ע"מ להקפיץ אותה בבוא העת קדימה לקרבת הגדה המערבית של התעלה). ד. בצעו התקפות מטוסים יעילות על המעוזים שעמדו חסרי אונים. ה. "רככו" את המעוזים באש תלולת מסלול והפכו חייהם של החילים הישראלים לבלתי נסבלים ולעבודת סיזיפוס של שפוץ המעוזים ופריסת גדרות תיל אין סופית. ו. גבו מחיר מתמשך של חיי אדם ונפגעים מחיילי צה"ל ומהעובדים האזרחים שלוו אותו.
כתוב תגובה ל- האנרכיטקט
8
מלחמת ההתשה:
  האנרכיטקט   14/07/14 09:23
חלק ג': לאור הנ"ל ברור שכל התפיסה הישראלית האסטרטגית לגבי התעלה עצמה, הייתה שגויה לחלוטין כפי שהתברר אח"כ עם פריצת מלחמת יום כפור: א. חוסר האפשרות לתצפת היטב על המתרחש בשטח המצרי. ב. תקיעתם המסורבלת של אנשי המעוזים הישר לפתחו של הלוע המצרי וביחס כוחות נחות לחלוטין. ג. סרבול תנועתו של כוח השריון על הקו שכבר היה "תקוע" בעמדות קדמיות. ד. רחוקן של עמדות הנ"מ הישראליות. ה. השארת שטח עצום בין קו המעוזים לקו האחורי (ביר גפגה ביר תמדה) פתוח וללא שליטה ישראלית אמיתית, כלומר פצול הכוחות בין הקו הקדמי הדליל לקו האחורי שהיה בכלל עסוק בתרגילים ובבניה. ו. המרחק העצום בין כוחות החזית לבין מפקדות העורף ומנהלותיהן. כל אלה ועוד הצביעו כבר במשך מלחמת ההתשה על שני כשלים עקריים בבצוע משימות קו המעוזים: א. חוסר היכולת לדעת מה קורה בצד המצרי ב. חוסר היכולת לתת מענה צבאי אסטרטגי נכון בזמן מלחמה אם וכאשר תפרוץ. רק בתחום אחד ענה קו המעוזים על יעודו: בתחום הוכחת הנוכחות הישראלית על קו התעלה. זה היה תפקידו היחידי וכל ה"פיזיות" של מערך קו ברלב באה לשם הצבה גופנית ונוכחות של חיילים ישראלים. מובן אם שממוש יעוד זה במלחמת ההתשה, הפך לרועץ בזמן פרוץ המלחמה בו אנשי המעוזים הפכו לנטל ליחידות הטנקים שנאלצו לחלצם ובכך שחקו לחלוטין. דבר שהגביר את הקושי של יחידות הקו האחורי לבצע את יעודן בהמשך.
כתוב תגובה ל- האנרכיטקט
9
מלחמת ההתשה:
  האנרכיטקט   14/07/14 09:47
סיום: כל הנ"ל בא להגיד על קצה המזלג דבר אחד: אסטרטגית מלחמת ההתשה הייתה לקויה ביסודה, משום שלא באה לתת מענה למה שיקרה והיה ומלחמה חדשה תפרוץ. במקום להכין שטחי הריגה, אמצעי תצפית יעילים, מסכי נ"מ ובעיקר אש תלולת מסלול על כל הרצועה ברוחב 50 ק"מ לאורך התעלה, כאשר כוחות הטנקים מרוכזים בצד המזרחי של סיני ובמקום ליצר צירי תנועה יעילים לכוחות השריון לפרוץ קדימה בעת הצורך, בוצע הצעד הכושל מכל בחינה אסטרטגית אפשרית, שנקרא הקמת קו המעוזים. זכורני בתור מפקד מעוז צעיר מפנה שאלה ברוח כזו לרמטכ"ל דאז ברלב (בזמן פגישת מפקדי מעוזים איתו בטסה) ומסתכן במשפט צבאי על התחצפות. אמרתי אז: "אם אנחנו דומים ללוחם קראטה והמצרים ללוחם סומו, מדוע אנחנו מתעקשים ללכת איתם בהורדות ידיים". ברלב שהיה מענטש אמיתי, הביט בי כנאנח וענה: "אין כאן בכלל ענין של טקטיקה, גולדה רוצה שנפגין נוכחות על קו התעלה וזה מה שנעשה". רציתי כמובן להמשיך ב"דיון" ולענות לו, אך למזלי ישראל אייבר (שהיה אגדה עוד בחייו) ושהיה אז מ"פ חרמש ומפקד מתחם מעוזים בגזרה הדרומית, תפש אותי מאחור והושיבני על מקומי. היום בדיעבד אני מצר על כך שלא עמדתי והתחצפתי יותר, הנה ישראל אייבר (בן ארי), גבור ישראל וחברי הנערץ נפל חלל במלחמה הארורה ההיא וכך גם אחי האהוב (שמוזכר גם בדו"ח של יום טוב). ועוד רבים וטובים כל כך שנפלו קורבן לתפיסת המעוזים המוטעית. זה היה המחדל הגדול מכולם. "כן מודיעין" "לא מודיעין", "כן התראה" "לא התראה"...עזבו אותי. מלחמת ההתשה מסמנת עבורי את אובדנה של חשיבת "הראש הגדול" שהייתה צריכה לאפין אותנו והיא האחראית הכמעט בלבדית לכשל הנורא של יום כפור. וכל השאר זה רק דטרמיניזם ציני.
כתוב תגובה ל- האנרכיטקט
ארכיטקט יקירי
  יואל קורנבלום   15/07/14 02:47

אם היית לומד הנדסה במקום ארכיטקטורה אולי התגובה שלך היתה הגיונית יותר... ראשית הדרג המדיני קובע מה קורה ולא הדרג הצבאי. הדרג המדיני קובע מתי ובאיזו עוצמה מתקיפים. הדרג המדיני גם ממנה את צמרת צה"ל כדי לקדם את רעיונות הדרג המדיני והכישורים העיקריים למינויים בצמרת צה"ל הם צייתנות מוחלטת של הדרג הצבאי להוראות הדרג המדיני ולא חשוב אם זה הגיוני או לא.

הדרג המדיני וצמרת צה"ל ידעו בדיוק מה קורה ולא צריך היה את אנשי המעוזים כדי לדעת מה קורה בצד השני ולכן לא משנה אם אנשי המעוזים יכלו לראות או לא. יש תצ"א יש טיסות יש ליוונים וכן הלאה הרבה כלים אחרים להבין מה קורה ולא צריך את הלוחמים על הקו כדי לדעת מה קורה. זה נכון לכל קו בכל מקום חוץ מאשר במלחמת העולם הראשונה אבל את זה אתה יכול לשאול את אביתר בן צדף (אני בטוח שיש לו ציטוט כלשהו לזה). בקשר לבניית המעוזים לא ברור אם היה להם טעם או לא יש גישות לכאן ולכאן.

בקיצור הדרג המדיני וצמרת צה"ל ידע שהאויב מתעצם, קשה להסתיר דברים כאילו יש תנועות צבא רציניות שקשה להסתיר.. ידעו שהאויב מתכונן להתקיף כי ברור שאם האויב מתעצם בפתח הוא גם יתקיף כי הוא יכול והוא האויב. אבל הדרג המדיני השתיק את כל זה ביודעין כדי למנוע לחץ לפעולה כדוגמת הלחץ שהופעל הדרג המדיני בששת הימים.

לכן כל הסיפורים על הערכות צבאית אחת או אחרת לא מקובלים כי הדרג המדיני לא אישר לעשות דבר וצמרת צה"ל גרמה לאי העשייה. בנוסף הדרג המדיני התערב בפעילות צה"ל וגם זה לא מקובל אבל צמרת צה"ל אשרה את זה ובעצם פעלה כחותמת גומי.

לאחר ההתקפה הראשונה של צבא האויב נתן לצה"ל רשות להגיב ואז צה"ל הראה את יכולתו בזה שריסק את האויב. לאחר הניצחון של צה"ל הדרג המדיני המציא את הסיפור על המרגל ועוד שטויות דומות ויצר את ההפקה התאטראלית שנקראת ועדת אגרנט כדי להוריד את האשמה מעצמם ולהאשים את מפקדי צה"ל כאילו לא היו מוכנים.

לכן כל דיון (וזה כמעט הכל כאן) שאינו לוקח בחשבון את בגידת הדרג המדיני וצמרת צה"ל באזרחי מדינת ישראל שווה פחות מכמות הדיו במקלדת המחשב שבוזבזה לכתיבת סידרת המאמרים כאן.
כתוב תגובה ל- יואל קורנבלום
יואל היקר
  האנרכיטקט   15/07/14 13:16
ראשית אני חיב לציין שאני קורא תגובותיך בענין רב והן תמיד ראויות בעיני. שנית: שים לב לשמי: האנרכיטקט...הקורא אתה אם כן, רק את מה שאתה רוצה לראות?...טוב, זוהי שאלה רטורית שאפילו לא באה לקנטר. בכל מקרה גם ארכיטקטים לומדים הנדסת בנין תתפלא. זה מזכיר לי שפעם שאלו ארכיטקט מסוים, שיגדיר מיהו ארכיטקט? והוא ענה: "זה מישהו שאינו מספיק גבר ע"מ להיות קונסטרוקטור וגם אינו מספיק הומו ע"מ להיות מעצב פנים". אני מזמן חדלתי להיות ארכיטקט שבונה והפכתי למפרק (אנ- ארכיטקט, ההפך). לגבי דבריך: תמהני עליך שאתה חושב שאנני יודע שהדרג הצבאי חיב לבצע את הוראות הדרג המדיני, אך אני משוכנע שאתה מודע לנושא הנקרא: "פקודה בלתי הגיונית בעליל". לפעמים חיבים להתמרד. לכן כתבתי את מה שכתבתי, בצער גמור, על שום שלא התמרדנו. גם "אובדן הראש הגדול", קשור לזה. המקבל אתה את העובדה שלהיות "רק בורג קטן" זה בסדר?...הרשה נא לי לא להאמין לך. בכל מקרה ביקורתך כלפי הדרג המדיני ראויה מאד בעיני ואני מסכים עם כל מילה. ולסיום: כל תקופת שירותי בתעלה (1968-1970) לא שמעתי ולו מקצין אחד אחר, ביקורת בנושא אסטרטגית קו המעוזים. הייתי היחידי שדיבר. אני זוכר שכאשר אחי ספר לי לראשונה, שהוא משרת כקצין טנקים בתעלה, התחלחלתי ודרשתי ממנו להשתחרר משם לאלתר. אך הוא סרב לשמוע אותי משום שראה בשרותו בתעלה אתגר וחובה, ממש כשם שאני ראיתי כך, שלוש שנים קודם לכן. כלומר אנשים קבלו את הנושא כמובן מאליו. כולל ברלב עצמו. גולדה לא הבינה הרבה בלוגיסטיקה ולדעתי היה נתן לשכנע אותה וגם את דיין. אך לצערנו לא היה מי שידבר על ליבה, ק"ו יעמוד מולה ואף יוכיחנה בדברים קשים (לא בדרג הצבאי ולא בדרג המדיני) והיה חיב לקום מישהו כזה. עוד אז. לימים שמעתי את אריק שרון ז"ל מתבטא בנושא ובדיעבד אומר שהוא התנגד לאסטרטגית קו ברלב.
כתוב תגובה ל- האנרכיטקט
אנארכיטקט
  יואל קורנבלום   16/07/14 05:35
נראה שהתחלת את השירות כשאני גמרתי. שלי היה 1965 עד 1968 ואני מתגאה בזה שאנחנו היינו המחזור הראשון לשרת שלש שנים. 16 יום לפני השחרור הוסיפו לנו ששה חודשים אבל לא הפריע לנו. אני הייתי בכוח שכבש את החלק הצפוני של התעלה, חלק מאוגדת טל אם כי מצד חטיבת הצנחנים ולא חטיבת השריון

בכל אופן אני בהחלט מבין את הנקודה שלך על התמרדות או לכל הפחות לשאול שאלות קשות. אני יודע שאני התמרדתי כמה פעמים על דברים ממש מטומטמים אבל מעולם לא הועמדתי לדין. בכל אופן זה די קשה למצוא מסה קריטית להתמרדות כי הסדירים הם צעירים ולא כל כך מבינים דבר. הקצינים לא יתמרדו כי מיד יעופו בקשת. המילואימניקים אולי מבינים יותר אבל הם באים לחודש ואין הרבה זמן למרד במיוחד שנפגשים לאחר זמן רב ויש הרבה לספר אחד לשני.

העניין הוא שהמרד או השאלות הקשות צריכות לבוא מהציבור ולאו דוקא מהצבא שם יש מוגבליות רבות לעניין חופש הדיבור. יש פקודות וכן הלאה. אז מה יש לנו בציבור. הרבה חרדים שסומכים על אלוהים שישמור עליהם. ש"ס כנ"ל. אחר כך יש לנו אנשי שמאל שחיים באיזו הזייה ששלום יתכן למרות שהאויב מצהיר השכם והערב וגם באמצע היום שאין לא שום עניין בשלום איתנו. ויש גם את הערבים שהם לא בדיוק בעד מדינה יהודית. אז מה נשאר? שמעון פרס שמקדם את המדינה הפלסטנית על חשבון מדינת ישראל. לכן מה שמדאיג אותי הוא שאולי אנחנו נושאים בתוכינו מנגנון השמדה עצמית.

העניין הוא שאותה שיטה של הדרג המדיני שפעלה ביום הכיפורים עדיין פועלת אפילו היום. מצד שני יתכן שזה מה שקורה בכל מקום. מנקודת מבט השלטון הוא רוצה את אנשי שלומו בתפקידי מפתח בצבא. האם זה ייחודי לשלטון? לא בדיוק כי גם בחברות מסחריות ההנהלה דואגת שאנ"ש יהיו בתפקידים חשובים.

איך יוצאים מזה ממש לא ברור אבל בטוח שהצבא לא אשם ולכן אני לא מקבל את הביקורת על צה"ל כפי שזה מובא על ידי חכמי "פורום אלפרדו". לדעתי צה"ל הוכיח שהוא מסוגל לבצע אם נותנים לא אפשרות לבצע אפילו בתנאים ממש קשים. מצד שני אם לא נותנים לצה"ל אפשרות לבצע אין לבוא לצה"ל בטענות.
כתוב תגובה ל- יואל קורנבלום
יואל היקר:
  אנרכיטקט   16/07/14 12:23
תגובה זו הינה מענה לתגובתך האחרונה שהשתרבבה בין שני חלקי תגובתי הקודמת אליך. נקווה שלא נסתבך בהמשך בספגטי.
ראשית ברכות למי שארגן עבורנו את הקו.
לראשונים שאיישו את קווי מלחמת ההתשה ובנו אותם, תמיד יהיה שמור הכבוד הראוי.
שנית, אנחנו חלוקים בדעותינו לגבי האחריות לכשל מלחמת יום כפור. אתה מאשים את ההנהגה המדינית ואני מאשים את צה"ל.
אם נלך רגע לדוגמא הארכיטקטונית. הנה ארכיטקט מתכנן מבנה ומעמיד שם נניח איזו קונזולה (כמו מרפסת), בלתי אפשרית מבחינה קונסט'. עכשיו מה? היות והארכיטקט "ציווה" הקונסטרוקטור חיב לבצע? שכח מזה. תאמין לי יואל אינך יודע כמה פעמים חלומותיו של האדריכל ושאיפותיו נעצרות על ידי הקונסטרוקטור "הנבל", "שלא יודע לפרגן", "שלא מוכן להתאמץ", "שמכניס מקלות בגלגלים", כמעט ואין פרויקט ואפילו לא יומרני, שלא תכנס בו לקטע הזה.
את מי בדיוק אתה מאשים?...את גולדה? את דיין?...נו באמת.
שני אלה היו זקנים מפוחדים. מי שנהל את הענינים היו אנשי האלפה, הגברים שבחבורה. כולם אנשי צבא בדרגים העליונים ביותר.
וזו בדיוק הבעיה: אצלנו הדרג המדיני מתערבב בדרג הצבאי וקו התפר בינהם מטשטש... בכל מקרה, אצבעי המאשימה במקרה המעוזים מופנית לעבר כולנו ובראש ובראשונה כלפי עצמי. לא עשיתי מספיק בנדון. ועל כך אני משלם עד היום.
כתוב תגובה ל- אנרכיטקט
המשך ליואל היקר:
  האנרכיטקט   16/07/14 01:01
אתה כותב: "ידעו שהאויב מתכונן להתקיף כי ברור שאם האויב מתעצם בפתח הוא גם יתקיף כי הוא יכול והוא האויב. אבל הדרג המדיני השתיק את כל זה ביודעין כדי למנוע לחץ לפעולה". ובכן זוהי אפילו אננה גישה חד צדדית. לכולנו ידועה הדילמה שהכריעה בין גולדה לזעירא בנושא סבבי התרגילים של הצבא המצרי. סבבי תמרונים בהשראת היועצים הרוסיים, שגרמו לגיוסי סרק (יקרים מאד) של המילואים הישראלים. גולדה אישרה כמה פעמים אך העמידה את זעירא במבחן לחץ. מבחן שהיה צריך להכשל משום שברגע בו לא גויסו המילואים, הפריצה המצרית הייתה מכוונת להתרחש. כיצד אתה מתעלם מנתון זה בבואך לנתח את הסבות ל"חוסר ההערכה"? עובדה, גולדה נתנה כמה פעמים אישור לגיוס המילואים (נכון, אחד פחות מדי). אתה כותב:"לאחר ההתקפה הראשונה של צבא האויב נתן לצה"ל רשות להגיב ואז צה"ל הראה את יכולתו בזה שריסק את האויב.". גם כאן מדובר בעיוות מילולי וחד צדדי. בודאי שצריך להנתן אישור אך לדאבוננו צה"ל לא "ריסק" את האויב לבטח לא מיד. הקרבות שהחלו בשמיני באוקטובר לא "ריסקו" את צבא האויב, נהפוך הוא. לא אכנס עכשיו לנתוחי הקרבות עד לחווה הסינית או ה"שין בשין" של אלוף אברהם אדן. אך צה"ל נזקק להרבה זמן עד שהחל לרסק באמת את מערך החי"ר המצרי העמוס טילי הכתף. אתה כותב: "בקשר לבניית המעוזים לא ברור אם היה להם טעם או לא יש גישות לכאן ולכאן.". אתה אומר אך לא מנמק. למעשה אתה לא אומר דבר, אולי היה כדאי שתגיד פשוט: "לגבי המעוזים, אנני יודע" ואלי היה עדיף שפשוט לא תגיד דבר. הרי פרטתי בפניך הסיבות לחוסר ההצטרכות במעוזים ובזבוז המשאבים וכח האדם שהושקעו בהם, וזו תשובתך? שלילת דברי בהנף יד תוך אמירה כללית שבאה לומר שאינך יודע?...ובכן עכשיו אתה כן יודע. אם לא היו מעוזים, לא היו נשחקים כוחות הקו הראשונים, כוחות הקו השני והמילואים היו יכולים לבצע תפקידם והמלחמה הייתה נראית אחרת או לא נראית כלל (המצרים לא היו מעיזים לפלוש). ונכון, אפשר ללכת ולטפס ולהאשים את הדרג המדיני. אך אנו דנים בהבט האסטרטגי של התהליך, על כך נסוב הדיון. באותה מידה יכולת גם להגיד שאלוהים אשם בכל. אני טוען שמבחינה טקטית, אסטרטגית קו המעוזים, שברה את יכולת צה"ל להתגונן כראוי וזאת מבלי לגיס מילואים, על כל נפיחה מצרית. דבר שבסופו של יום הכריע את הכף.
כתוב תגובה ל- האנרכיטקט
אנארכיטקטי מחמד ליבי
  יואל קורנבלום   17/07/14 07:18
בקשר לגולדה ודיין ושאר ההנהגה אני לא חושב שהיו מפוחדים לדעתי ידעו בדיוק מה קורה. לא צריך להיות חכם גדול כדי לדעת שאם האויב נמצא בשער צריך להתקיף את האויב או לגרום לו מבוכה וכו'. יש כמובן את נסיון מלחמת ששת הימים ולא צריך אפילו ציטטה מז'וקוב עבור זה. בעניין התמרונים לפי דבריך זה ממש לא מקובל. ברור הוא שיש לאויב שטח עצום לתמרונים במקום אחר ואם הוא בסביבת הגבול איתנו צריך להבין שהוא רוצה להתקיף אותנו וכל הסיפור על התמרון הוא נסיון להרדים אותנו. לא מקובל עלי שהיו צריכים לגייס את המילואים ולשחרר אותם. צריך היה להכניס לאויב כך שבפעם הבאה ימצא מקום אחר לתמרונים ולא לידינו. אני ממש לא מקבל את הטיעון הזה.

לדעתי ידעו שהמצרים עומדים להתקיף ולא עשו דבר. בנוסף גם השתיקו את כל העניין וזה חשוד מאד. גם הסיפורים על המרגלים שאמרו שזה רק תמרון או שאלו את החברה של הש"ג המצרי וכן הלאה לא מקובלים בכלל. חוץ מזה דיין היה רמטכ"ל ולכן ידע מה סדר כוחות האויב יכולים לעשות אפילו אם האויב טוען שרק בא לפיקניק. כנ"ל לגבי דדו או טל ועוד רבים אחרים שראו הרבה קרבות במשך הזמן ולכל הפחות יודעים להעריך מה סדר כוחות האויב יכולים לעשות אפילו אם הם טוענים למשהו אחר. לכן לא מקובל עלי שהם לא ידעו. בנוסף לפי מה שכתבו כאן מגיבים שונים גם תנועת הכוחות שלנו לפני המלחמה היתה תמוהה. ניראה כאילו עשינו הכל כדי להקל על האויב. לדעתי זאת בגידה. כל הסיפורים של זעירא ושות' נראים לי כמיסוך ונסיון להסיט את הדיון מבגידת הדרג המדיני לעניינים אחרים. אני בכלל לא מאמין לסיפור הזה.

בקשר לצה"ל אז אולי בימים הראשונים היו חריקות וזה די מקובל כי היתה הפתעה ולקח זמן רב עד שכולם הגיעו והתארגנו ובכלל הבינו מה קורה. בל נשכח שלא ידוע בדיוק מה היה בזמן אמת וגם לא ברור אם אותן עדויות שמובאות הן מדוייקות. עד כמה שזכור לי בקרבות נלחמנו באויב ונסינו להשאר בחיים כך שלא היה זמן לבדוק מי בא מתי ולמה. הרבה מהעדויות נראות לי כשהשלמה לזיכרון דועך ולכן חוסר הוודעות הוא גדול. בכל אופן לאחר שצה"ל התעשת הוא הפגין יכולות ממש טובות ולולא התערבות המעצמות לא נשאר צבא מצרי בכלל. זה מראה על יכולת גבוהה.

בקשר למעוזים אז זה היה רעיון לא רע בהתחלה אם היו נותנים להם גם כוח אש וגם פקודות לירות כל הזמן על כל מה שזז בצד השני. אבל לא עשו את זה ובמקום זה הפכו את המעוזים למחילות עכברים וממש אבל ממש לא ברור מה היה תפקידם של המעוזים. לדעתי זה מראה גם כן על בגידה והוסיפו חטא על פשע בזה שאל פינו את המעוזים אפילו אם האויב עוסק באמת בתמרונים. מה אנשי המעוזים כבר יכלו לעשות?

לכן אני עדיין טוען שהיתה כאן בגידה של הדרג המדיני בשיתוף עם צמרת צה"ל ושצה"ל היה חזק דיו להפוך את הקערה על פיה בתנאים קשים במיוחד,
כתוב תגובה ל- יואל קורנבלום
יואל חברי לנשק
  האנרכיטקט   19/07/14 11:13
אתה אומר שהתכסיס התמרונים המצרי "לא מקובל עליך", או קיי אבל מה עם איזה נימוקון שתזרוק לחברה. כנ"ל הקטע עם טענותיו של זעירא שגולדה ממש רכבה עליו בנושא גיוסי המילואים שחזרו על עצמם והטילו עומס ותעוקה קשים מנשוא על המשק. הרי זעירא מביא זאת כארגומנט הראשי לגבי פאשלת גיוס המילואים. כאשר מחברים אחד (התכסיס הרוסי וסבב התמרונים) ועוד אחד (הלחץ הכלכלי על מערך גיוס המילואים), מקבלים שתי זרועות של צבת אחת. כלוימר: לא יגיסו מילואים, הסבב יגמר בפלישה. ואכן זה מה שהיה. אם אתה חושב שזה לא נכון, יואל מחמלי, לא מספפיק להגיד שלא נכון, אלא צריך ל-נ-מ-ק. תנמק, אשב על ידי ואסכור פי.
לגבי המסקנות, אני חד וחלק מסכים איתך! משמע: כן סבב, לא סבב, כן טריק רוסי, לא טריק רוסי, אנחנו לא מריונטות שקופצות לפי החליל התמרונים המצרי- הנה יאיר נפשי עוד במלחמת ההתשה עשה פלישה יפה מאד למצרים, פלישה שאחריה נאצר קבל התקפת לב (פניה למילשטיין: האם נגעת בנושא הזה? מדובר כאן בחומר למוד ממעלה ראשונה)- אחרי שניים שלושה תמרונים כאלה, היינו צריכים לבצע התקפה לתוך השטח המצרי. חד וחלק. שיאימו על מישהו אחר בסגנון הזה. כלומר השגיאה כאן הייתה דוקא של הדרג הלוחם הגבוה, שלא יצא ועמד מול גולדה ודיין ודרש משהו בסגנון "מבצע רביב" הזכור לטוב מימי מלחמת ההתשה.
כתוב תגובה ל- האנרכיטקט
ליואל תוספת לגבי המעוזים:
  האנרכיטקט   19/07/14 11:46
אתה כותב שאם המעוזים היו מקבלים יותר נשק וכו' היו מסוגלים לירות על כל מה שזז ולא היו הופכים למחילות עכברים. ובכן מהמעוזים (לפחות מאלה שאני פקדתי עליהם), אי אפשר היה לראות דבר לכוון הצד המצרי. ראשית מפני שהיו סוללות שהסתירו כל תצפית. שנית בשל הגובה הנמוך של המעוזים עצמם וכמובן בשל חוסר היכולת לבנות מגדלי תצפית. לפחות באחד מהמעוזים היינו מצוידים בנוסף למרגמות, בטילי קרקע- קרקע פרימיטיביים (זאב) ואלה לא עזרו משום שכוונם היה סטטי מוקדם ובד"כ פספסו. הדרך היחידה להוציא כוח אש אמיתי, הייתה בעזרת הטנקים שסייעו למוצבים מהאגפים וכמובן הארטילריה הישראלית שהיה קשה מאד להכווינה ע"י קת"קים מהמעוז (לכן נזקקנו אז לקת"קים אויריים שג"כ לא הועילו בהרבה בזמן אמת) וכמובן הסיוע האוירי שהיה יעיל כאשר היה ונשק הנ"מ שלנו (ההוקים) שתמיד פספסו את המטוסים המצרים. המצרים שזיהו את חולשתנו מבחינת אי היכולת לספק אש אמיתית ואו תצפית יעלה לכוון מקורות הירי שלהם, הפכו את המעוזים ליעדי הפצצות מסיביות עד כדי 40000 פגזים (ירידות) ביממה אחת. אתה לבטח זוכר זאת טוב ממני. תוסיף לכך את הפצצות המטוסים המצרים ותקבל את "מחילות העכברים" ועבודות הסיזיפוס להחזיר את המעוזים למצבם התקין (בעיקר אחרי הפצצות המטוסים, 500 ק"ג פצצה אחת וד"כ היו שתיים כאלה יורדות על מעוז אחת לכמה ימים). המצב הטקטי של המעוזים
מ-ל-כ-ת-ח-י-ל-ה, היה כזה, שבסופו של יום רק אופציה אחת נשארה: מלכודת עכברים בתוך מבוך סבוך ומאובק וללא כל יכולת להגיב באמת, לשלוט בשטח ולבטח לא לענות באש יעילה. המעוזים הפכו ל: "פינס קושינס", כלומר "כריות סיכות", אותן נעצו המצרים בשמחה רבה בגופנו המדמם.
ולא היה אז מי שיגיד די!!! ופה מלא.
והפעם אצבעי המאשימה מופנית אל מפקדי הדרגים הבינוניים, כמוסה פלד, אברהם אדן, גורודיש, וגם הכפופים להם כברוך הראל, אמנון רשף וכל שאר הפיגורות במורדות הפקוד הצה"לי.
אחד לא צייץ. כולם חשבו שזה היה בסדר.
לימים קראתי דברים שאמרו אריק שרון ויוסי פלד , אך אלו נאמרו בדיעבד, לאחר מלחמת יום כפור.
משמע תפיסת המעוזים השגויה הייתה גם היא אחראית למחדל יום הכפורים (הסברתי זאת קודם).
כתוב תגובה ל- האנרכיטקט
10
מזכרונותי בגדוד 9
  אריה אוזן   3/12/16 15:46
כחצי שנה לפני המלחמה למעשה אחזקת קו אחד לפני פרוץ המלחמה התמקמנו פלוגות כ ו-ל בתעוז צ"רצ"יל תפקידי היה אז סמל טכני בפלוגה כ בפיקודו של המ"פ יני מקיבוץ דליה שבצפון כל בוקר היינו מסיירים לאורך המעוזים ובעיקר מתחזקים את הטנקים שהיו אז במעוזי "אלונים" ומעוזי קנטרה שנקראו אז "סירונית" היינו לא פעם חוזרים לאורך התעלה בלילה ורואים את נתיבי הירי שהיו המצרים מתאמנים לקראת הצליחה דבר שלא ידענו כמובן אבל היה ברור שישנה פעילות בצד המצרי ויותר ברור היה בשעות היום בו ראינו בבירור כיצד המצרים בונים סוללת עפר המתנשאת לגובה הכפול מגובה הסוללה שבצד שלנו ..לא הבנו את המסתתר בעורמה המצרית ..באחת הימים מודיעים לנו חיילי פלוגות כ ו-ל להערך לביקור אלוף האוגדה החדש האלוף אלברט ..די הופתעתי מהשם כי עלה בדעתי שיש אלוף מבני עדתנו לאחר שהיה מאוד בולט שקצינים מעדות המזרח לא עלו על דרגת רב - סרן כאילו שכישרונם ואומץ ליבם מוגבל והנה מגיע האלוף בליוית המג"ד והמ"פ ישבנו על החול במבנה העשוי מארגזי חול ושימש אותנו לשיחות פלוגה ולהופעות האומנים שהגיעו ומה אני רואה קצין נמוך קומה גוץ עם עיני פלדה ... קצין בעל חזות גרמנית ... והתחיל להעלות בפנינו את משימות החטיבה בסיום ביקש לדעת אם יש שאלות ואני זוכר שדי ביראה ובהתרגשות של חייל טירון אף שהייתי חצי שנה לשחרורי מסדיר לפני כניסתי לקבע עקב מחויבותי כבוגר הפנימייה של חיל החימוש שאלתי מדוע....? ומאיזה סיבה המצרים בונים סוללת עפר לאורך התעלה בגובה העולה פי שניים מגובה הסוללה בצידנו ... תשובתו הייתה ולא אשכח זאת עד אחרית ימי קצרה ויותר מכך קיצרת סבלנות .... הם מעתיקים מאיתנו .... ולאחר מכן אוסיף..כן..יש עוד שאלות...?
כתוב תגובה ל- אריה אוזן
11
מחלקת חרמש
  עוד יגאל טמיר   6/10/17 09:18
היכן מאוזכרת מחלקת החרמש בלחימה בגדוד 9 במלחמת יום כיפור?
כתוב תגובה ל- עוד יגאל טמיר
12
קצין תצפית קדמית -זכרונות
  עפר חוט   19/09/18 13:26
התחלתי את המלחמה כקת"ק בגדוד 9 בפלוגה של דביר בבוקר של יום כיפור שלחו אותי מגדוד תותחנים 404 ( שישב בסמוך ) להצטרף לגדוד 9 כקת"ק. בבוקר מוקדם ( נדמה לי באזור 07:00 ) היתה קבוצת פקודות ומפקד הדודו הודיע שבשעה 18:00 תיפתח מלחמה. כלומר סא"ל יום טוב תמיר אמר במפורש שתיפתח מלחמה. נשלחנו להתארגן. אני הצטרפתי לטנק של הס"מ יובל נריה כאיש צוות חמישי. בסביבות 13:45 נראו מטוסים מצריים בשמים והפלוגה יצאה מיד לכוון עמדות "שובך יונים" -תפיסת הסוללה מעל התעלה בין המעוזים. הבעיה שהמצרים כבר ישבו על העמדות שלנו וצלפו בנו. הסוללה היתה מוגבהת ולכן היה להם יתרון גובה. הטנק שלנו סטה מהנתיב ושקע בביצה. טנק נוסף שניסה לחלץ אותנו שקע גם הוא. בלילה חילצו את הצוותים בלבד. אחרי התארגנות יצאנו 4-5 טנקים חזרה לכוון התעלה. הפעם הצטרפתי כאיש צוות חמישי לטנק שלאחר מכן נקרא "טנק הקצינים " לא זוכר מה בדיוק קרה ,אחרי שעה חזרנו כולם על טנק אחד. ( כל הצוותים על טנק אחד. בשלב הזה עזבתי את הגדוד וחזרתי לגדוד תותחנים 404 . עפר חוט
כתוב תגובה ל- עפר חוט
טנק ד' בפיקודו של יובל נריה גד
  יהודהס   8/01/19 18:47
עופר שלום לאחר קריאת הזכרונות שלך הגיעה מחלוקת רבת שנים לסופה. אני טענתי כי למלחמה יצאנו חמישה.. חבריי לטנק טענו בלהט שאני טועה. זוכר אותך מצטרף לטנק שלנו בקטיה. אשמח ליצור איתך קשר יהודה סרוסי - תותחן טנק ד' פלוגה כ גדוד תשע במלחמת יום כיפור
כתוב תגובה ל- יהודהס
כן ידענו על מלחמה בבוקר ה 6.10
  יהודה2404   12/11/19 05:14
בכתבה טוען יום טוב תמיר שביום פרוץ המלחמה לא ידע שתפרוץ מלחמה. טענה זו מוזרה בלשון המעטה, וכפי שכותב גם המגיב שמעלי. בבוקר זה ישבתי בבונקר הפיקוד בבלוזה, כממלא מקום קמב"ץ של גדוד התותחנים 404. קיבלנו הודעה מפורשת שבאותו יום המצרים יפתחו במלחמה, והפצנו אותה בטלפון לסוללות התותחנים. זה בלתי אפשרי שמג"ד הטנקים לא ידע זאת.
כתוב תגובה ל- יהודה2404
קת"ק
  אלי שני   27/04/20 12:03
עפר חוט. אני הייתי 3 א'. כשיובל שקע אני נחלצתי אבל יובל קרא לי לחלץ אותו ואז שקעתי. יובל החליף טנק עם מט"ק 3 ב' והמשיך. אנחנו נשארנו תקועים והותקלנו על ידי חולית בזוקאים שחיסלנו בירי תותח מהטנק שלי. בחצות הגיע צביקה יעקובסון מפלוגה אחות ועלינו שני הצוותים ואתה על הטנק שהיה כבר מאויש על ידי צוות מלא. אתה זכרת לקחת איתך את המפות ונסענו לתאג"ד כאשר בדרך קיבלנו התרעות מפני חוליות קומנדו.
כתוב תגובה ל- אלי שני
13
אנדרטה ללוחם גדוד 9
  אורי איזן   20/02/23 15:00
בימים אלה מוקמת אנדרטה לזכרו של סגן רוני וייצנר. מ"מ חרמש בגדוד9. המיקום הוא כיכר הבונים קריית טבעון
כתוב תגובה ל- אורי איזן
ביטוח ופיננסים
אלבר רכב
מלונאות ונופש
בי פטנט פתרונות מיוחדים
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il