s1 News1 מחלקה ראשונה
   |   15:07:40
דלג
מוות ביצועי
23/11/2023   |   איתן קלינסקי
האיש הזקן
15/08/2019   |   עפר דרורי
שמאלן! הצבע לבצלאל סמוטריץ!
12/08/2019   |   אריה גל
לבימה חופשית   
מועדון+ / תגיות
אישים | פירמות | מגשרים
מוסדות | אתרים | מושגים
חיים כצמן [צילום: יח"צ]
איש עסקים, משקיע נדל"ן
אייל זמיר
מנכ"ל משרד הביטחון
אייל זמיר (נולד ב-1960), איש צבא ישראלי, מנכ"ל משרד הביטחון.
 יעל אלמוג זכאי [צילום: יח"צ]
אשת עסקים
יעל אלמוג זכאי (נולדה ב-1963), אשת עסקים ובעלת הון ישראלית.
לכל הערכים במועדון+
ברחבי הרשת
מועדון מנויים VIP
אודות המנוי    שרותי VIP    תנאי שימוש    כללי
הגנת הסביבה במרחב החקלאי
‫דוח ביקורת שנתי 62 לשנת 2011 -‬ במשרד להגנת הסביבה ובמשרדי ממשלה וגופים אחרים נעשתה ביקורת בנוגע להגנת הסביבה במרחב החקלאי. נבדקו בעיקר הסדרת השימוש בחומרי הדברה ובחומרי דישון וכן תכנון הטיפול בפסולת החקלאית. 1. החקלאות צורכת משאבי קרקע ומים רבים, ויש לה השפעה ניכרת על הסביבה. הפעילות החקלאית, מלבד תועלתה הרבה, מייצרת כמויות גדולות של פסולת, משתמשת בתשומות מזהמות סביבה (כחומרי הדברה ודישון) ומפרה את שיווי המשקל האקולוגי. אחד האתגרים הסביבתיים העולמיים הגדולים הוא לספק את ביקושי המזון לאוכלוסייה ההולכת וגדלה בד בבד עם שמירת הסביבה, קרי - לפתח חקלאות בת-קיימא שתספק את הצרכים העכשוויים בלי לגרום לדלדול המשאבים ולפגיעה סביבתית בהווה ובעתיד. 2. השטחים המעובדים בישראל הם כ-15% משטח המדינה. שטחים אלו משתייכים למערכת השטחים הפתוחים וחיוניים לייצור המזון ולפריסת ההתיישבות. משרד החקלאות ופיתוח הכפר (להלן - משרד החקלאות) אחראי לתכנון ההתיישבות החקלאית ולפיתוחה, לשימור הקרקע ולענפי החקלאות. למשרד זה יש תפקיד מפתח בעיצוב המרחב החקלאי ובשמירתו. במאי 2010 פרסם משרד החקלאות תכנית אסטרטגית לפיתוח בר-קיימא אשר נועדה ליישום יעדיו, בהם שמירה משולבת של משאבי הטבע לצד פעילות חקלאית כלכלית וידידותית לסביבה. 3. המשרד להגנת הסביבה (להלן - המשרד) משמש מאסדר (רגולטור) בנושאי הסביבה, לרבות במרחב החקלאי. ב-1992 הקים המשרד אגף חדש לאגרואקולוגיה כדי לצמצם את ההשפעות השליליות של החקלאות על הסביבה. פעולות הביקורת בחודשים אפריל-ספטמבר 2011 בדק משרד מבקר המדינה את טיפולם של המשרד ומשרד החקלאות בחומרי הדברה ובחומרי דישון וכן את תכנון הטיפול בפסולת החקלאית. הביקורת נעשתה בשירותים להגנת הצומח ולביקורת במשרד החקלאות, באגפי אגרואקולוגיה, חומרים מסוכנים, לחימה במזיקים ובמחוז הדרום של המשרד וכן ברשות הטבע והגנים (להלן - רט"ג). השלמת מידע נעשתה בשירותים הווטרינריים במשרד החקלאות, באגפי שירות המזון הארצי ובריאות הסביבה במשרד הבריאות, ברשות הממשלתית למים ולביוב (להלן - רשות המים), באגף הפיקוח על העבודה במשרד התעשייה, המסחר והתעסוקה (להלן - משרד התמ"ת) ובמועצות האזוריות חוף-אשקלון ומרחבים. עיקרי הממצאים חומרי הדברה חומרי ההדברה מיועדים לטיפול במזיקים כגון חרקים, בקטריות ומכרסמים. תכשירי הדברה הם תרכובת של חומרים אלה. בעשרות השנים האחרונות התרחב מאוד השימוש בתכשירי ההדברה בכל העולם מפני שהם חיוניים לחקלאות אינטנסיבית ומצמצמים את הצורך בהגדלת השטח המעובד כמענה לביקושי המזון. עם זאת חומרי ההדברה הם רעלים הפוגעים באדם, בבעלי חיים, בצמחים, במקורות המים, בקרקע ובאוויר. אחריות משרדי הממשלה חוקים ותקנות רבים נועדו לאסדרת תחום ההדברה, ויישומם מוטל על משרדי ממשלה כדלקמן: משרד החקלאות פועל מכוח חוק הגנת הצומח, התשט"ז-1956, ופקודת מחלות בעלי חיים, 1945 ותקנותיהם העוסקים במניעת חדירתם של מזיקים לחקלאות; המשרד להגנת הסביבה פועל מכוח חוק החומרים המסוכנים, התשנ"ג-1993 ותקנותיו בתחום התברואה; נציגי משרד הבריאות משתתפים בוועדות בין-משרדיות הממליצות על השימוש בתכשירי הדברה ובבדיקת שאריות של חומרי הדברה במוצרי מזון; משרד התמ"ת מופקד על ההיבט הבטיחותי של העובדים בתחום ההדברה; פקחי רט"ג נותנים למשרד שירותי פיקוח בתחום ההדברה. כמות חומרי ההדברה שבשימוש 1. במאי 2003 החליטה הממשלה לאמץ מדיניות של פיתוח בר-קיימא והטילה על משרד החקלאות, בין היתר, לנקוט צעדים להפחתת השימוש בחומרי הדברה. במאי 2010 פרסם משרד החקלאות "אסטרטגיה לפיתוח בר-קיימא" שקבעה, בין היתר, כי יש להפחית את כמות חומרי ההדברה ולהוציא משימוש 60 חומרי הדברה (מבין כ-1,000) בתוך שנתיים, קרי - עד אמצע 2012. התכנית האסטרטגית של משרד החקלאות לא קבעה יעדים כמותיים ואבני דרך להפחתת השימוש בחומרי ההדברה. יתרה מכך, ממועד פרסום התכנית, מאי 2010, ועד מועד סיום הביקורת, ספטמבר 2011, במשך כשנה ורבע, הגביל משרד החקלאות את השימוש בכמה תכשירים, אולם הוא לא החליט להוציא תכשיר כלשהו משימוש. 2. בארצות מערביות אחדות נהוג לקיים סקרי שדה ולפרסם את הסוגים והכמויות של חומרי ההדברה המשמשים בכל גידול . בישראל אין מידע סדיר בעניין זה, וההיבט הכמותי של חומרי ההדברה נבדק בשנים האחרונות רק פעמיים: לפני 14 שנים, ב-1998 (בידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, להלן - הלמ"ס) ולפני ארבע שנים, ב-2008 (בידי גוף פרטי). מאחר שלא נעשה איסוף נתונים רציף, אין לפני מקבלי ההחלטות והציבור מידע על מגמות השימוש בחומרי הדברה והיקפם, ואי-אפשר לקבוע אם החלטת הממשלה מ-2003 אכן קוימה. ניטור השימוש בחומרי ההדברה והפיקוח עליו 1. השימוש בחומרי הדברה נעשה בידי אלפי חקלאים וקבלני הדברה בשטח של יותר מ-3 מיליון דונם, לעתים סמוך לבתי מגורים. לעניין זה מעסיק המשרד שלושה פקחים מרט"ג, הבודקים בעיקר את אחסון החומרים ואת השימוש בהם בכל הארץ ומטפלים בפניות הציבור. אולם המשרד לא הקנה לפקחי רט"ג סמכויות אכיפה שיאפשרו להם למצות את תפקידם, ושיתוף הפעולה של החקלאים עם הפקחים ומילוי הנחיותיהם נעשים על בסיס הסכמה הדדית ולא מכוח סמכות כלשהי. לדעת משרד מבקר המדינה, לפיקוח ללא סמכויות יש חסרונות העלולים לפגוע באינטרס הציבורי, לעומת פיקוח על בסיס סמכויות מוקנות בדין. 2. המשטרה הירוקה היא זרוע האכיפה הפלילית של המשרד ומפקחיה פועלים לאכיפת החוקים, התקנות והצווים של הגנת הסביבה. הועלה כי המשטרה הירוקה אינה עוסקת באכיפה בתחום ההדברה החקלאית. 3. על פי חוק הגנת הצומח, שר החקלאות ימנה מפקחים לעניין חוק זה, ומוקנית להם הזכות להיכנס לכל מקום (חוץ מבית מגורים) ולבצע חיפוש לשם מילוי תפקידם. בפועל יחידת השירותים להגנת הצומח הגבילה את עצמה לבדיקת הימצאות של שאריות חומרי הדברה בתוצרת החקלאית לאחר הקטיף, והיא אינה מפקחת בשטח על השימוש בתכשירי ההדברה והשפעתם על החקלאי ועל סביבתו הבנויה. עקב כך ועקב מיעוט הפקחים שמעסיק המשרד, כמעט אין פיקוח ואכיפה בתחום ההדברה החקלאית. 4. מדי שנה בשנה דוגמת יחידת השירותים להגנת הצומח את הפירות והירקות בבתי האריזה ובחלקות הגידול כדי לבחון אם יש שאריות של חומרי הדברה בתוצרת טרייה. החריגות שמוצא משרד החקלאות בבדיקותיו דומות לחריגות שנמצאות בכלל העולם המערבי. עם זאת בצמחי התבלין (פטרוזיליה, נענע, שמיר וכו') נמצאו חריגות גבוהות במשך שנים. 5. המשרד העיקרי המופקד על בריאות הציבור הוא משרד הבריאות. משרד זה בודק את השאריות של חומרי ההדברה בנקודות המכירה של התוצרת. מתוצאות הבדיקות של משרד הבריאות בשנים 2006-2010 עולה כי שיעור החריגות שמוצא משרד הבריאות מדי שנה בשנה גבוה הרבה יותר משיעור החריגות שמוצא משרד החקלאות. מאחר שהבדיקות של משרד הבריאות נעשות בעיתוי מאוחר יותר מהבדיקות של משרד החקלאות, ובזמן החולף בין הבדיקות חלק משאריות חומרי ההדברה מתפרק, לפחות בחלק מן התוצרת החקלאית, היה מקום להניח כי בבדיקות של משרד הבריאות יתגלו פחות חריגות. על כן יש לתמוה על אי- התאמה בין תוצאות הבדיקות של שני המשרדים. משרדי הבריאות והחקלאות לא נהגו בשקיפות ובמשך שנים לא פרסמו בסדירות את תוצאות בדיקותיהם בכל הנוגע לניטור שאריות חומרי ההדברה בתוצרת החקלאית, כדי שהציבור יוכל לקבל החלטות צרכניות מושכלות בעניין זה. השימוש בחומרי הדברה בידי החקלאים 1. מרבית המדבירים במגזר התברואי חייבים ברישוי עסקים ובהיתר רעלים מהמשרד, ובהם נקבעים הכללים לפעילותם. הרישוי ניתן רק לאנשים שהוכשרו הכשרה מקצועית, עמדו בבחינות ומשתתפים בימי עיון באופן סדיר. לעומת זאת, בתקנות החומרים המסוכנים ובתקנות הגנת הצומח נקבעו לחקלאים פטורים מחובת היתרי רעלים בנסיבות מסוימות. פעמים רבות כאשר הפטורים אינם חלים אין אכיפה של ההוראות הנוגעות לציבור החקלאים. לפיכך אלפי החקלאים המשתמשים בתדירות גדולה בכמויות גדולות של חומרי הדברה מדרגות רעילות שונות עושים זאת ללא היתרי רעלים ויכולים לרכשם, לאחסנם ולהשתמש בהם ללא חובת הכשרה כלשהי. 2. משרד החקלאות מקיים השתלמויות לחקלאים בנושאי ההדברה, אולם החקלאים אינם מחויבים להשתתף בהן והיענותם ליוזמות אלה דלה. לדעת משרד מבקר המדינה, אין להשלים עם המצב הקיים, שבו מתבצעות פעולות הדברה בידי אנשים שלא הוכשרו לכך כיאות. 3. היבטים רבים של פעילות ההדברה אינם מנוהלים בידי משרדי הממשלה הנוגעים בדבר: הפעילות אינה נרשמת בידי משרד ממשלתי כלשהו, ולכן אין מאגר מידע על החומר הנקנה, כמותו, דרגת רעילותו והשטח והגידול שלהם מיועד חומר ההדברה, ואין בדיקה בשטח של ההיערכות לריסוס ושל הריסוס עצמו על פי התקנות. היעדר ניהול הידע וההכשרות והיעדר הפיקוח תרמו לכשלים, לעתים מסוכנים מאוד, לרבות אי-מניעת פעולות לא חוקיות של חקלאים בשימוש בחומרי ההדברה. 4. תקנות הבטיחות בעבודה מחייבות את העובדים בייצור התכשירים ואת העוסקים בריסוס מהאוויר להיבדק בבדיקות רפואיות, אך הן אינן חלות על ציבור גדול הרבה יותר - המשתמשים בחומרי הדברה על פני הקרקע. לפיכך אלפי חקלאים המרססים מהקרקע אינם נבדקים למרות חשיפתם לסיכונים. גם תקנות הבטיחות המחייבות קיום הדרכות על הסיכונים ואמצעי הזהירות שיש לנקוט בעבודות ההדברה לא תמיד מיושמות בהיעדר מנגנון לקיום הדרכת חובה שיבטיח את מילוי התקנות. הסדרת השימוש בחומרי הדברה בסביבת מגורים בשנים האחרונות גדל מספר התושבים שהעתיקו את מגוריהם ליישובים חקלאיים, והמרווחים בין בתי המגורים ובין השטחים המעובדים המרוססים קטנו מאוד. לעתים קרובות מגיע רחף חומרי ההדברה לבתי המגורים ומחולל מפגעי ריח, קוצר נשימה, בחילות והרעלות עד כדי צורך באשפוזים. הועלה כי תקנות העוסקות במרווחים בין בתי מגורים ובין שטחים מרוססים שהותקנו ב-2005 מכוח חוק החומרים המסוכנים נותנות מענה חלקי בלבד לסוגיה. המידע המצטבר על השפעת חומרי ההדברה על האדם חייב את שינוי "כללי המשחק", ובינואר ובמאי 2011 הגיש מנהל אגף אגרואקולוגיה במשרד לשר להגנת הסביבה הצעה לשינוי התקנות בדבר ריסוסים מהאוויר ומהקרקע בקרבת מגורים. השר להגנת הסביבה אימץ את ההמלצות והורה לקדם את התקנתן עד יולי 2011. בפועל הדבר לא אירע. דשנים כימיים עודפי הדשן שאינם נקלטים בצומח מגיעים למי התהום ופוסלים לשימוש מים שנועדו לשתייה. בחוק המים, התשי"ט-1959, נקבע כי לשם מניעת זיהום המים רשאי השר להגנת הסביבה להתקין תקנות הקובעות, בין השאר, הוראות בדבר השימוש בחומרים מסוימים, לרבות דישון. אף שבכמה הזדמנויות מ-2003 ואילך הגיש מנהל אגף אגרואקולוגיה להנהלת המשרד הצעה לתקנות למניעת דישון יתר, עד מועד סיום הביקורת, ספטמבר 2011, לא התקינו השרים להגנת הסביבה תקנות הנוגעות לדישון, והמשרד הפגין בעניין זה התנהלות פסיבית שאינה עולה בקנה אחד עם ייעודו. תכנון הטיפול בפסולת חקלאית 1. שמירת בריאות הציבור היא מן הנושאים העומדים בראש דאגותיה של הרשות המקומית. האחריות לטיפול בפסולת מוטלת על המועצות האזוריות מכוח צו המועצות המקומיות (מועצות אזוריות), התשי"ח-1958. בפועל מועצות אזוריות מטפלות בפסולת הביתית והתעשייתית בתחומן ומפנות אותה לאתרים מורשים, אולם הן כמעט אינן עוסקות בפינוי הפסולת החקלאית, והיא נשארת בשטח ללא טיפול. בהיעדר פתרון מוניציפלי, חלק מהחקלאים משליכים פסולת בשטחים הפתוחים, לפעמים בניגוד להוראות החוקים. 2. מ-1996 ואילך יזם אגף אגרואקולוגיה במשרד, בשיתוף מועצות אזוריות, הכנה של תכניות אב לטיפול בפסולת החקלאית בתחומן ולמחזורה, שיישומן יכול היה לקדם את פתרון בעיית התברואה במרחב החקלאי. בפועל מועצות אזוריות רבות שמימנו את הכנתן של תכניות אב לתחומן בחלקים שווים עם המשרד אינן מיישמות אותן עקב היעדר יכולת לממן את הבנייה של המתקנים הנדרשים ואת עלות תפעולם מדי שנה בשנה. המשרד מצדו לא פעל להפקת לקחים כדי לקדם את ההיתכנות של תכניות אב נוספות. תרומת המשרדים לשמירת הסביבה החקלאית מהקמתו ב-1989 עוסק המשרד להגנת הסביבה בעיקר בהתוויית מדיניות סביבתית ובקידום חקיקה ותקינה בתחום זה. למשרד, המייצג את האינטרס הסביבתי במערכת השלטון, יש תפקיד של מאסדר, והוא כמעט אינו עוסק בביצוע. כאמור, ב-1992 הקים המשרד את אגף אגרואקולוגיה, אשר תכליתו לטפל בהגנת הסביבה במרחב החקלאי. ריבוי התפקידים המוטלים על אגף אגרואקולוגיה אינו עולה בקנה אחד עם המחסור בכוח אדם ובתקציבים המאפיין את האגף ממועד הקמתו ועד מועד סיום הביקורת, ספטמבר 2011. גם משרד החקלאות פועל בשנים האחרונות לעידוד חקלאות בעלת תועלות אקולוגיות התורמת לסביבה. לנוכח פערי התקציב הניכרים בין המשרדים, גודל המנגנונים של כל אחד מהם ופערי הניסיון הביצועי ביניהם, נראה כי משרד החקלאות משפיע על הגנת הסביבה במרחב החקלאי-כפרי הרבה יותר מן המשרד. לדעת משרד מבקר המדינה, על אף התמורה שחלה בשנים האחרונות במשרד החקלאות בכל הנוגע להגנת הסביבה, עדיין מושרשת בו גישה שלפיה עליו לגונן על החקלאים, כמצוין בתכניתו האסטרטגית מ-2010 ובפרסומים של ה-OECD. על כן מתפקידו של המשרד להגנת הסביבה להגדיל את משקלו בהבטחת האינטרס הסביבתי במרחב החקלאי.
כניסה למנוי רשום שכחתי סיסמה
* דואר אלקטרוני: * סיסמה:
זה הזמן לסייע לנו בהגנה על עצמאות News1.

בזכותך נוכל להמשיך לחשוף ולפרסם תחקירים מעמיקים, ולספק לך עיתונות איכותית ונטולת פניות - כפי שאנו עושים עשרות שנים. תמיכתך חשובה, בנוסף, כדי שנוכל לנהל מאבקים משפטיים ולהדוף תביעות השתקה מצד בעלי שררה וממון.
גישה למערכת המנויים
לרכישת מנוי שנתי
* דואר אלקטרוני: * סיסמה:
  שם פרטי:   שם משפחה:
  שם חברה:   טלפון:
* אישור דוא"ל:
* תחום:
  
ביטוח ופיננסים
אלבר רכב
מלונאות ונופש
בי פטנט פתרונות מיוחדים
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il