w, News1 מחלקה ראשונה
   |   15:07:40
האדמה בארץ ישראל צמאה ורעבה
18/02/2024   |   איתן קלינסקי
כתב שמירה
06/10/2020   |   איילת פישביין
הקוף והקוקוס
05/10/2020   |   יוסף אליעז
לבימה חופשית   
מועדון+ / תגיות
אישים | פירמות | מגשרים
מוסדות | אתרים | מושגים
אביטל קולט [צילום: אלברט פיטוסי, פלאש 90]
דיפלומטית, פוליטיקאית
אביטל קולט (ילידת 1.5.1940), רומניה. בשנת 1950 עלתה ארצה עם הוריה. דיפלומטית ופוליטיקאית ישראלית.

יעקב אביטן [צילום: המשרד לשירותי דת]
רב, פוליטיקאי
יעקב אביטן (נולד: 5 במאי 1970), פוליטיקאי ישראלי ששימש כשר לשירותי דת, חבר מועצת העיר אשקלון מטעם סיעת ש"ס, סגן ראש העירייה ורב המועצה אזורית חוף אשקל
יאיר אבידן [צילום: דוברות בנק ישראל]
כלכלן ישראלי
יאיר אבידן (נולד: 25 בדצמבר 1959), כלכלן. במאי 2020 החל לכהן בתפקיד המפקח על הבנקים בבנק ישראל. מכהן כיום כחבר בדירקטוריון של נימה, חברת הפינטק מקבוצת
לכל הערכים במועדון+
ברחבי הרשת
מועדון מנויים VIP
אודות המנוי    שרותי VIP    תנאי שימוש    כללי
מחקר: דורכים על יהלומים: פוטנציאל המצוינות הלא ממומש של ישראל
המשך הצמיחה של המשק הישראלי תלוי ביכולת של ענפי המשק המתקדמים להמשיך להתפתח ולעמוד בתחרות העולמית שהולכת ומחריפה, בעיקר אל מול מדינות המזרח הרחוק הכובשות את זירת הפיתוח המדעי-טכנולוגי העולמי. הנתונים מלמדים שאחוז הבוגרים המשתלבים בלימודים אקדמיים בתחומי מדע וטכנולוגיה מתוך התלמידים להם תעודת בגרות מדעית-טכנולוגית איכותית גבוה פי ארבעה מאלה שמסיימים עם תעודת בגרות שעומדת בדרישות הסף של האוניברסיטאות. מקרב בעלי תעודה מדעית טכנולוגית איכותית כמעט מחצית השתלבו בלימודי מדע וטכנולוגיה בהשכלה הגבוהה (כל תלמיד שני) ואילו מקרב בעלי תעודת בגרות העומדת בדרישות הסף של האוניברסיטאות רק כ - %13 ממשיכים ללימודי מדע וטכנולוגיה בהשכלה הגבוהה (אחד משמונה). הנתונים מלמדים שאם תצליח מערכת החינוך הישראלית להביא להכפלה של שיעור התלמידים המשיגים תעודת בגרות מדעית טכנולוגית איכותית, הדבר יגדיל באופן משמעותי את השיעור והאיכות של הפונים ללימודים אקדמיים בתחומי מדע וטכנולוגיה, דבר שיש בו בכדי להביא לתנופה בהמשך פיתוח תעשיות עתירות הידע בישראל. נראה גם שבחישוב של עלות-תועלת, טיפוח כישרונות אלה מהווה השקעה צנועה יחסית לתועלות שתצמח למשק בעוד מספר שנים, כאשר בוגריה ישתלבו בענפים המתקדמים. הגדלת שיעור התלמידים הפונים לתחומים הללו הוא אינטרס לאומי, אך אנו מעוניינים להדגיש גם את האינטרס האישי. במצב בו לא מאפשרים לתלמידים רבים ללמוד לימודי מדע וטכנולוגיה ברמה גבוהה פוגעים בסיכויים של התלמידים האלה לעלות על תוואי קריירה מוצלחת. -26-עד להשקת התוכנית "עתודה מדעית טכנולוגית" מערכת החינוך לא הציבה יעד לגבי איכות תעודת הבגרות. בהעדר יעד שכזה מנהלי בית הספר והמורים לא עודדו, ולעיתים אף מנעו מתלמידים, לבחור בלימודי מדע וטכנולוגיה ברמה מוגברת. לכך הוסיפה גם העובדה שדרישות המוסדות להשכלה גבוהה התמקדו בעיקר בזכאות לתעודת בגרות שעומדת בתנאי הסף של האוניברסיטאות ובממוצע של תעודה שכזאת. ערב כניסת התוכנית אנו מוצאים כי כ-%80 מהתלמידים שמגיעים כיום לתעודת בגרות מדעית טכנולוגית איכותית הם תלמידים שהיו בעלי הישגים גבוהים במקצועות לימוד כמותיים בכיתה ח' (התלמידים עם ציון גולמי מעל 70, בממוצע מתמטיקה ומדעים במיצ"ב בשנים תשס"ב-תשס"ג). יחד עם זאת, שיעור ניצול הפוטנציאל בקרב התלמידים בעלי ההישגים הגבוהים במיצ"ב בכיתה ח' הוא נמוך מאוד: רק חמישית מהם מגיעים לתעודת בגרות מדעית טכנולוגית איכותית. הימצאות בעשירון העליון מבחינת הישגים במתמטיקה ובמדעים בכיתה ח' (ציון גולמי מעל 85 בשנים תשס"ב-תשס"ג), מכפילה את הסיכוי להגיע לתעודת בגרות מדעית טכנולוגית איכותית, שכן כ - %40 מתלמידי העשירון העליון מגיעים לתעודה שכזו. התוכנית עתודה מדעית טכנולוגית מתמקדת בתלמידי הרבעון העליון. תלמידי התוכנית לומדים מכיתה ז' את לימודי המדעים והמתמטיקה בקבוצות מצוינות בהן רמת הלימוד וקצב הלימוד גבוהים יותר. מעבר לכך התלמידים בתוכנית העתודה לומדים שש שעות נוספות בתחומי המדע והטכנולוגיה. מדובר בתוספת שמטרתה בין השאר לבסס את הידע והמיומנויות הנדרשות ללימודי מדע וטכנולוגיה מוגברים בתיכון. תוספת זו כוללת גם הכוונה וחשיפה לתחומי מדע וטכנולוגיה מעניינים מגיל צעיר. לשתי הפעולות המוזכרות – למידה בקבוצות מצוינות מכיתה ז' ותוספת שעות וחומר לימוד – יש בכדי להכפיל את שיעור התלמידים המסיימים לימודיהם עם תעודת בגרות מדעית טכנולוגית איכותית. גורם חשוב נוסף הוא הכוונת תלמידים בחטיבה העליונה למצרפים שמזכים בתעודת בגרות מדעית טכנולוגית איכותית. בחטיבה העליונה נמצאו יותר תלמידים הקרובים לתעודת בגרות מדעית טכנולוגית איכותית מהזכאים לתעודה שכזו. לפעולה של הכוונת התלמידים הללו בתוספת שעות המיועדות ללמידה בקבוצות קטנות בכדי לשפר את יכולת ההחזקה יש פוטנציאל להכפלת שיעור התלמידים המסיימים עם תעודת בגרות מדעית טכנולוגית איכותית. הניתוח שנערך בעבודה זו מלמד שהשאיפה להעלות את אחוז התלמידים המסיימים עם תעודת בגרות מדעית טכנולוגית איכותית מ-%6 - ל %14 תוך 3-5 ( שנים התבססות על המהלכים הנעשים בחטיבה העליונה) והשאיפה להעלות מ-%14 - ל %20 תוך 6-9 ( שנים התבססות על המהלכים הנעשים בחטיבה העליונה בתוספת למהלכים שנעשים בחטיבת הביניים) נראית ישימה ומציאותית, בהתחשב בממדי הפוטנציאל לעתודה מדעית-טכנולוגית שלא ממומש. לכך נוסיף שהמאמר מכוון למספר פעולות ממוקדות שיש בהן להביא לצמצום נוסף של הפוטנציאל הלא ממומש: .1 מגדר - שיעור הבנות עם תעודה מדעית טכנולוגית איכותית מהווה רק שליש מהתלמידים שמסיימים עם תעודת בגרות שכזו, מכאן למגדר קשר הדוק עם היכולת לממש את הפוטנציאל. בעניין זה הפעולות צריכות להתמקד בחינוך העברי מאחר והתופעה לא נצפתה בחינוך הערבי. באופן כללי המאמץ צריך להתמקד בשלב הבחירה בסוף כיתה ט' ולפני כיתה י' משום שבשלב זה מתרחב הפער המגדרי בלימודי מתמטיקה. בבתי הספר שבפיקוח הממלכתי-דתי נדרש מיקוד מאמץ כבר משלב מוקדם יותר (כיתה ז') מאחר שכבר בשלב זה נוצר פער משמעותי בידע המדעי והמתמטי לטובת הבנים. .2 רקע חברתי כלכלי - כדי לממש את הפוטנציאל יש לחזק את הידע המדעי והמתמטי בחטיבת הביניים הן בקרב תלמידים מרקע חלש והן בקרב תלמידים מרקע חזק. יחד עם זאת הנתונים מלמדים שנדרש מאמץ גדול יותר בישובים מרקע חברתי-כלכלי חלש. הכוונת תלמידים נדרשת גם בישובים מרקע חברתי –כלכלי חזק, לאור העובדה שדווקא ביישובים אלה שיעור גבוה יחסית של תלמידים עם הישגים גבוהים במתמטיקה ובמדעים בחטיבת הביניים לא השיגו תעודת בגרות מדעית טכנולוגית איכותית, כי לא שאפו להגיע אליה, או שוויתרו מהר מדי. .3 מגזר - בשלב חטיבת הביניים יש חשיבות להגדיל את שיעור התלמידים המצטיינים במדע וטכנולוגיה בכל המגזרים. בעניין זה פעולה ממוקדת צריכה להיעשות בפיקוח הממלכתי-דתי בדגש על המדעים ובמגזר הערבי בדגש על מתמטיקה. בשלב החטיבה העליונה פעולה ממוקדת נדרשת בהכוונה של תלמידים לתחומים האלה בפיקוח הממלכתי-דתי. .4 שיפור כלי מדידה חינוכית - מהנתונים למדנו כי כושר הניבוי של מבחן המיצ"ב במתמטיקה טוב יותר מזה של מבחן במדעים ולמצרף של שני המקצועות יש אף כושר ניבויי גבוה יותר. עדיין, הנתונים מלמדים כי יש צורך לשפר את כושר הניבוי של מבחני המיצ"ב לאיתור המועמדים לתוכנית העתודה. בעניין זה נציין שבשנתיים האחרונות נעשה שינויי בהוראת לימודי המדעים בחטיבת הביניים, הושם דגש רב יותר על ידע דיסציפלינארי, למיצ"ב במדעים הוספו נושאי לימוד ובוטלה הבחירה בין נושאים שהייתה נהוגה. ייתכן שמהלכים אלה ישפרו את כושר הניבוי של מבחני המיצ"ב במדעים בהשוואה למיצ"ב במתמטיקה. בנוסף, הוספת פרקים ייעודיים, על פי תכנית לימוד תוספתית, יכולה אף היא לשפר את יכולת הניבוי של מבחני המיצ"ב; יש להמשיך לעקוב אחר ההשפעה של שינויים ותוספות אלה. .5 איתור תלמידים - נראה שמערכת החינוך צריכה לשפר את יכולת האיתור של תלמידים בסוף בית ספר יסודי, לתת משקל למוטיבציה ולא להישען על ציוני מיצ"ב בלבד. לפיכך, אנו מציעים לקלוט לתוכנית העתודה עוד %5 של תלמידים שלא השיגו ציונים גבוהים במיצ"ב, שיצורפו לתוכנית רק על בסיס מוטיבציה ורצון, כדי להשאיר פתח לכישרונות חבויים נוספים. עבודה זו נשענת בעיקרה על סטטיסטיקה תיאורית ומהווה פתיח לבחינה מעמיקה יותר לגבי הפוטנציאל שאיננו מומש, והתייחסות להשלכות של אי מימוש זה לגבי המשך לימודי השכלה גבוהה בתחומים הללו, הסיכוי להגיע לתואר ראשון, איכות התואר וסיכויי ההשתלבות בתעשיות המתקדמות בישראל, היבטים אליהם נתייחס במחקר המשך. אולם, כבר בשלב זה של החקירה ניתן להגיד בביטחון כי קיים פוטנציאל גדול של תלמידים מוכשרים בתחומי מדע וטכנולוגיה שאינו מנוצל. הצבת היעד, תוספת משאבים ופעולות ממוקדות לאיתור, הכוונה ושיפור יכולת ההחזקה יכולים להגדיל באופן משמעותי את שיעור התלמידים המצטיינים בתחומים אלה. לפעולה מערכתית שכזו תהיה השפעה מכרעת על חיזוק היכולת התחרותית של מדינת ישראל בתחומים הללו כמו גם הגדלת שוויון הזדמנויות וצמצום הפערים בחברה בטווח הארוך.
כניסה למנוי רשום שכחתי סיסמה
* דואר אלקטרוני: * סיסמה:
זה הזמן לסייע לנו בהגנה על עצמאות News1.

בזכותך נוכל להמשיך לחשוף ולפרסם תחקירים מעמיקים, ולספק לך עיתונות איכותית ונטולת פניות - כפי שאנו עושים עשרות שנים. תמיכתך חשובה, בנוסף, כדי שנוכל לנהל מאבקים משפטיים ולהדוף תביעות השתקה מצד בעלי שררה וממון.
גישה למערכת המנויים
לרכישת מנוי שנתי
* דואר אלקטרוני: * סיסמה:
  שם פרטי:   שם משפחה:
  שם חברה:   טלפון:
* אישור דוא"ל:
* תחום:
  
ביטוח ופיננסים
אלבר רכב
מלונאות ונופש
בי פטנט פתרונות מיוחדים
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il