יום שישי 03 מאי 2024
04:54
|
15:07:40
מנוי VIP
מועדפים
מסמכים
וידאו
המגזין
בריאות
כלכלה
משפט
סקופים
בעולם
אקטואליה
בלוגים
מיוחדים
ערוצים
יומן ראשי
News1
מחלקה ראשונה
|
מיוחד מקורי עצמאי
|
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
|
© כל הזכויות שמורות
(Unique Visitors) News1 מבקרים ייחודיים ב
סלולר - 214,503
מערכת - New@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
מנויים -
Vip@News1.co.il
שיווק ופרסום -
Vip@News1.co.il
עיתונות זהב בע"מ
כתובת - רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682
טל - 03-9345666
פקס - 03-9345660
חיפוש
כללי
לוח אירועים
מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת
מינויים חדשים
מיוחדים ברשת
וידיאו News1
משובים
ספריה מקוונת
מגזינים וכתבי עת
פורומים
שערים יציגים
ערוצים
תיירות
פנאי
עיתונות וברנזה
לכל הערוצים
תקשורת
רכב / תחבורה
כלכלה ועסקים
סדום ועמורה
אקטואליה
משפט
משמר משפט
בריאות
יומן ראשי
תחקירים
דעות
סקופים
ספרים
חדשות
כתבות
סיפורים חמים
מושגים
כלים
תגיות
בימה חופשית
כל הקישורים
ניוזלטר
זירת המומחים
מיוחדים
כינוסים / ועדות
כל הפרשות
אירועים כלכליים
אירועים משפטיים
אירועים פליליים
בחירות / מפלגות
אסונות / פגעי טבע
יומנים אישיים
מבקר המדינה
אירועים בטחונים
אירועי תקשורת
אירועים בינלאומיים
אירועים מדיניים
אירועים פוליטים
מועדון+
אישים
מוסדות
פירמות
מפלגות
בלוגרים
בעלי טורים
רשימת כותבים
בלוגרים נוספים
הנקראים ביותר
בלוגרים נוספים
לרשימות נוספות
|
לבימה חופשית
|
לרשימת הכותבים
הבלוגרים הנקראים ביותר ב- News1
1.
אורי מילשטיין
2.
דן מרגלית
3.
איתן קלינסקי
4.
אלי אלון
5.
רון בריימן
6.
עמנואל בן-סבו
7.
יוסי אחימאיר
8.
צבי גיל
9.
יעקב אחימאיר
10.
חיים רמון
11.
יאיר נבות
12.
דרור אידר
13.
ציפי לידר
14.
ירון פרידמן
15.
מאיר רבינוביץ
16.
רבקה שפק ליסק
17.
רפי לאופרט
18.
יורם אטינגר
19.
רפאל בוכניק
20.
דרור גרין
לרשימת הכותבים ב News-1
מכתבים
|
יומנים
|
שירים
ידידים
13/12/2023
|
יוסף אליעז
האיש הזקן
15/08/2019
|
עפר דרורי
שמאלן! הצבע לבצלאל סמוטריץ!
12/08/2019
|
אריה גל
לבימה חופשית
מועדון
+
/ תגיות
אישים
|
פירמות
|
מגשרים
מוסדות
|
אתרים
|
מושגים
אדריכלים
בנקאות/השקעות
יועצים
רופאים
חברות ביטוח
רואי חשבון
שמאים
חברות ציבוריות
רשויות
עיתונאים
ביה"מש/שופטים
עורכי דין
אהריש לוסי
מגישה, עיתונאית ושחקנית
לוסי אהריש (נולדה: 18 בספטמבר 1981), מגישה, עיתונאית ושחקנית
ברוקמאייר רביב
מנכ"ל קבוצת ויסוצקי
רביב ברוקמאייר (נולד: 1957), מנהל.
אבדיה דני
כדורסלן
דני אבדיה (נולד: 3 בינואר 2001), כדורסלן. בשלהי 2020 הצטרף לקבוצת וושינגטון ויזארדס בליגת ה-NBA.
לכל הערכים במועדון+
סיפורים חמים
(72 שעות)
עידן יוסף
בכירים בישראל: צווי מעצר מהאג יביאו לקריסת הרשות הפלשתינית
אורי מילשטיין
"טילי פעמון 3 ו-10 יכולים לאטום את ישראל מטילים"
איתמר לוין
סכסוך נדל"ן בין ד"ר דב קליין ועו"ד איתן קונדה
עידן יוסף
פינדרוס: "הבת שלי מתעמתת עם פקחים באוטובוס יום-יום"
מגזינים וכתבי עת
מגזין מראה
הידברות
ידיאופ
אבג
מכון ויצמן
הטכניון
ליברל
אוונגרד
INSS
בר-דעת
עו"סים שינוי
פורום אלפרדו
ברחבי הרשת
אקטואליה
חדשות
תחקירים
מקורות
יומנים
נאומים/הרצאות
מאמרים
הודעות
שירים
ספרים
הבלוגרים הנקראים ביותר ב- News1
1.
אורי מילשטיין
2.
דן מרגלית
3.
איתן קלינסקי
4.
אלי אלון
5.
רון בריימן
6.
עמנואל בן-סבו
7.
יוסי אחימאיר
8.
צבי גיל
9.
יעקב אחימאיר
10.
חיים רמון
11.
יאיר נבות
12.
דרור אידר
13.
ציפי לידר
14.
ירון פרידמן
15.
מאיר רבינוביץ
16.
רבקה שפק ליסק
17.
רפי לאופרט
18.
יורם אטינגר
19.
רפאל בוכניק
20.
דרור גרין
לרשימת הכותבים ב-News1
חברי מערכת News1
יואב יצחק
איציק וולף
מירב ארד
עידן יוסף
יפעת גדות
איתמר לוין
יצחק דנון
מועדון מנויים VIP
אודות המנוי
שרותי VIP
תנאי שימוש
כללי
דוח הביקורת המלא על השרפה בכרמל - דצמבר 2010 - מחדלים, כשלים ומסקנות
ממצאי הביקורת על השרפה בכרמל, שפורטו בדוח נרחב ומקיף זה, מעלים ליקויים, כשלים ומחדלים חמורים הנוגעים למערך הכבאות וההצלה, למשטרת ישראל, לשירות בתי הסוהר וכן לגורמים נוספים הנוגעים לכיבוי ולמניעת שרפות בהיקף נרחב, ובהם רשויות מקומיות, הרשות לשמירת הטבע והגנים ומערכת הביטחון. הליקויים והכשלים החמורים שנמצאו והמחדלים שנחשפו כאן נוגעים להיערכות המוקדמת של הכוחות ולפעולות שננקטו מיד לאחר פרוץ השרפה ובמהלך יומה הראשון, כמו גם לליקויים כבדי משקל בסדרי הפיקוד והשליטה של הארגונים הנזכרים וליכולת התיאום ושיתוף הפעולה ביניהם בעת אירוע כזה. 44 אישה ואיש, ונער ביניהם, כולם "מלח הארץ", נספו בדלקה ענקית בכרמל. 44 משפחות שכולות שעולמן חרב עליהן, השואלות למה? מדוע לא נמנע מבעוד מועד מאוטובוס הצוערים לעלות לכיוון כלא דמון, כאשר הסכנה המרחפת על מי שעולה בכביש מכלא הכרמל לכיוון כלא דמון הייתה חייבת להיות ברורה לכול, בשל ענני העשן הכבד ולהבות האש הענקיות, שנראו גם למרחקים; ולא פחות חשוב - על אף מידע שכבר היה בידי הגורמים המקצועיים או היה אמור להיות בידיהם באותה עת? האם פעלו מפקדי המשטרה בעת השרפה כפי שהיו חייבים לנהוג על פי הפקודות? האם פעלו מפקדי שב"ס כפי שהיו אמורים לפעול כשיצאו לחלץ את אסירי כלא דמון? כיצד פעלו אמצעי הקשר בין הכוחות השונים בשטח? האם היה מערך הכבאות וההצלה ערוך ומוכן באופן ראוי בעת פרוץ השרפה? השאלות קשות, ולא לכולן נמצא מענה מניח את הדעת. שאלה מרכזית שעסקנו בה היא שאלת האחריות לדברים ומי נושא בה: באוקטובר 2009, כשנה וחודשיים לפני השרפה, חסרו לטענת נציב כבאות והצלה, 200 כבאים בשל חוסר תקציב. באותה עת חסרו 130 רכבי כיבוי, ורכבי הכיבוי שהיו בפעילות לא רועננו כמקובל. גם זאת: לא הייתה מערכת מחשוב כנדרש. מלאי החירום של החומרים מעכבי הבערה היה בעת האירוע 10% בלבד מהמלאי הנדרש. ניתן להמחשה פירוט קצר בעניין זה, המצביע, בסופו של יום, על המחדלים החמורים שהעלנו בבדיקתנו בנושא זה: על פי המדיניות של הקרן לכוננות וסיוע בכיבוי אש מהאוויר של שרפות ביערות, בשמורות טבע, בשטחים פתוחים, ביעדים אסטרטגיים לאומיים וביישובים בפריפריה, המלאי השוטף של החומרים מעכבי הבערה צריך לכלול 250 טון ומלאי החירום 200 טון. אף על פי כן, ביום פרוץ השרפה, 2.12.10, היו במלאי הכולל של חומרים מעכבי הבערה של מדינת ישראל 20 טון בלבד. הייתכן? 20 טון לעומת מאות טונות של חומרים כימיים המסייעים בדיכוי האש? מי אחראי לכך שמספרם של הכבאים בארץ הוא כרבע ממספרם של כבאים מקצועיים בעולם המערבי במדינות שמספר תושביהן דומה? מספר רכבי הכיבוי בישראל לנפש הוא כרבע ממספרם בארצות שונות בחו"ל. מספר המנופים והסולמות לנפש בישראל הוא כמחצית בלבד ממספרם בחו"ל. ביום 30.12.09, כשנה לפני השרפה, בסיכום דיון עם ראש הממשלה (דיון שהתקיים לבקשת שר הפנים), מגלה יו"ר ועד הכבאים בישראל: "המצב היום הוא מצב של התרסקות. כבאי בשטח נדרש להחליט מי יחיה ומי ימות". יודגש כבר בשלב זה, כי אין אנו טוענים ששר האוצר או שר הפנים אשמים חלילה במותם של 44 קרבנות השרפה הנוראה בכרמל. טענה זו אסור באיסור חמור לטעון, כי אין בה כל ממש. אכן, היו כאן מחדלים קשים מאוד של גורמים שונים שנבדקו על ידינו. שר הפנים הגדיר את המצב פעמים מספר כ"קטסטרופה", והוא, כידוע, השר הממונה על נושא הכיבוי וההצלה. שר האוצר סבר, בפרשה זו, כי תפקידו הייחודי הוא לשמור על מסגרת התקציב, וכי תוספת תקציב ללא רפורמה כמוה כבזבוז כספי ציבור. השר שואל, האם עליו להיות אחראי לכל חסר תקציבי בכל משרד ממשלתי, אם תתעוררנה בעיות דומות; שר האוצר סבור כי תפקידו, כחבר ממשלה, שונה במהותו מתפקידם של שרים אחרים, באשר תפקידו הוא לשמור על המסגרת התקציבית והכלכלית כנגד הדרישות והלחצים המופנים מכל עבר, מוצדקות ככל שתהיינה. הוא בגדר "מתאם" ו"שומר סף" בלבד, היושב על "ברזי התקציב" ומונע חריגות מן התקציב שאושר על-ידי הממשלה והכנסת. אני בטוח כי שר האוצר, חבר בכיר בממשלה ובכלל זה בקבינט הביטחוני, ידע היטב כי מערך הכבאות וההצלה הוא אחד ממרכיבי החירום מצילי החיים המשמעותיים ביותר של המדינה. הסכנות הנשקפות למדינת ישראל בתחום זה הן כבדות משקל ומציאותיות מאוד. אין הערכת מצב ביטחונית כוללת שבה לא יעלה על סדר היום נושא הכיבוי וההצלה. אין זה "גורם נוסף" במגוון הגורמים המרכיבים את נושאי הביטחון הלאומי. זהו גורם מרכזי וראשון במעלה להגנה על המדינה ואזרחיה בעורף ובחזית בעת מבחן. מחדלים בנושא זה מסכנים, ללא צל של ספק, את ביטחוננו והגנתנו. יודגש כי במלחמה באש, מערכות הסיוע הכיבוי והצלת חיי אדם הן הא"ב של קרבות הקיום של תושבי המדינה בעת חירום. השימוש במונח "מלחמה" לציון המאבק באש המתפשטת משקף נכונה את גודלו ועוצמתו של האויב הזה, הקם עלינו, כמו במקרה השרפה הענקית הכרמל. הוא משקף גם את העובדה שהמוכנות לכיבוי השרפה יכולה לשמש משל למוכנות המדינה לאירועי אסון המוני כמו גם למצב חירום לאומי. שרפות ענק, הסבירות לפריצתן גבוהה ביותר, ובתנאי מזג האוויר והיובש הממושך, בלי אמצעי כיבוי נאותים, ובעיקר ללא התקציבים הנדרשים, יש בכוחן להביא לאסונות קשים שיעלו בחיי אדם. מכאן שפעילות מערך הכיבוי אינה ניתנת להשוואה עם פעילותם השוטפת של משרדי הממשלה בדרך כלל בעת רגיעה, תהא חשיבותה אשר תהא - ושוב: בעת מלחמה, עת חירום, באש המתפשטת ומתעצמת עסקינן. אין מחלוקת כי שירותי הכבאות וההצלה, המופקדים על כיבוי דלקות ועל משימות של חילוץ והצלה, הם חוליה חיונית וייחודית בשרשרת הגופים המופקדים בעת שגרה ובעת חירום על הצלת נפשות ועל טיפול בנפגעים בעורף. אף על פי כן, מצב שירותי הכבאות וההצלה החמיר מאז מלחמת לבנון השנייה. לנוכח המצב החמור, שהיה גלוי לראש הממשלה, לשר האוצר, לשר הפנים ולשר לביטחון הפנים ובוודאי לממשלה כולה - מצב של סכנת קריסה בגין העומס הצפוי להיות מוטל עליהם לעת חירום כאשר תושבים רבים יימצאו בסכנת חיים ממשית - היה צורך לתמוך במתן תקציבים לצרכים מידיים הנדרשים לשעת חירום, להצטיידות ולשדרוג, ללא התניה ברפורמה ושינוי מבני - שאף שהם חשובים וחיוניים כשלעצמם, ויש לממשם, הם תהליכים ארוכים וממושכים יותר. ביום 14.12.10, בדיוק 12 יום אחר השרפה הנוראה בכרמל, אמר שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ, בישיבת ועדת הכנסת לענייני ביקורת המדינה: "אני מודה שלא ראיתי את האפשרות של השרפה הזו, השרפה הגדולה ביותר, החמורה ביותר, חסרת התקדים בתולדות ישראל". אי-צפיית האפשרות הזו על ידי שר בממשלה הוא כשל משמעותי. אמנם משרד האוצר שינה (בשלב מאוחר) את קווי מדיניותו, והנחה את עובדיו להמשיך ולדרוש רפורמה, אך גם לתמוך במתן תקציב מידי לעת חירום, להצטיידות ולשדרוג, ללא רפורמה. כזכור, ישיבת הממשלה ב-4.7.10 הביאה להחלטה המשמעותית, מס' 1904, שעל פיה יוקצו למערך הכיבוי 100 מיליון ש"ח. הקצאת התקציב הייתה מידית, והיא לא הותנתה עוד בביצוע הרפורמה; מקור המימון היה משותף - מתקציבי משרד הפנים, משרד האוצר והרשויות המקומיות. החלטה זו התקבלה חמישה חודשים בלבד לפני השרפה הנוראה. אני ער לכך כי שר האוצר החל כאמור, בשלב מסוים, מאוחר מאוד לדעתי, להכיר בעובדה שמדובר בתקציב לצרכים הנדרשים לעת חירום, ולכן שינה את דעתו בעניין ואף הנחה בהתאם לכך את אנשי משרד האוצר להמשיך ולדרוש רפורמה, אך בד בבד לתמוך במתן תקציב מידי לעת חירום ולשדרוג ללא התנייתו ברפורמה. לפיכך מתחדדת השאלה מדוע התמהמה האוצר עם גישתו המעודכנת עד לדיון במאי 2010 ולהחלטת הממשלה מ-4.7.10, ולפיה יוקצו למערך הכיבוי 100 מיליון ש"ח. במקרה זה "העכבה הייתה לרעה". עלי לציין כאן כי טענתו המרכזית של שר האוצר מתומצתת כדלקמן: משרד הפנים יכול היה ליתן מענה זמין לצורכי החירום הדחופים של מערך הכבאות מתוך תקציבו, שהוא תקציב ניכר ביותר ויש למשרד הפנים גמישות בהקצאתו ובהוצאתו. שר הפנים סותר טענה זו. שר הפנים, ח"כ אלי ישי, טוען כי המענה לצורכי שירותי הכבאות לא היה יכול לבוא אלא דרך הקצאת תקציבים נוספים על ידי משרד האוצר, מעשה אשר נעשה רק לאחר החלטות הממשלה, באיחור רב ולמרות התרעות משרד הפנים על הכשלים במערך הכבאות בשל חוסר במשאבים (מתוך תשובת השר אלי ישי). עוד טוען שר הפנים כי מדיניות משרד האוצר הייתה שלא להעמיד את מלוא המשאבים לנושאי כיבוי והצלה, כדי להביא לקידומה של הרפורמה. בגוף הדוח הבאנו את עמדותיהם המנוגדות של שר הפנים ושר האוצר; שני השרים נקטו גישות "קצה": שר האוצר דבק בעמדה "רפורמה תחילה" ורק לאחר מכן הקצאת תקציב לנושאים השוטפים (שזעקו לסיוע מידי). הוא לא נתן את דעתו במידה מספקת, ראויה ומחויבת לעובדה שמדובר בסכנת חיים שאינה סובלת דיחוי. שר הפנים הבין את מצוקת מערכת הכבאות ואת הסכנה הציבורית הכרוכה בכך, אך גם הוא אימץ את הגישה של "הכול או לא כלום". הוא דרש תקציב של מאות מיליונים לתכנית כוללת להבראת מערך הכבאות, אך לא איתר את הצרכים החיוניים והדחופים ביותר ואת המצוקות הקשות והמסוכנות שהמערכת נקלעה אליהן ולא עשה די למיצוי המשאבים ולמציאת פתרונות מתוך משאביו. מבחנה הגדול של המנהיגות הוא בראיית המציאות הניצבת מול עיניה וקביעת דרכי פעולה נכונות והולמות למציאות זו בזמן אמת. הערכה לא נכונה של המציאות מסיטה את המנהיגות מדרך המלך אל עבר דרכים צדדיות ובמורד הדרך. אסור להגיע למצב שקיומה וביצועה של הרפורמה יהיה בגדר תנאי בל יעבור לדרישות להצטיידות ולשדרוג שוטפים של שירותי הכבאות וההצלה. כישלונם של המשטרה, של שירות בתי הסוהר, של מערך הכבאות וההצלה ושל גורמים נוספים שמנינו בהרחבה ובעומק בבדיקה זו, כמו גם כישלונם של משרד האוצר ומשרד הפנים ומחדלם כאן, הוא משמעותי, יסודי ורציני. פגיעתם הייתה קשה ביותר. מכאן שחובה להפיק מיד לקחים מתאימים לגבי העתיד. מי ייתן ומחיר אבדן החיים ששילמו 44 צעירות וצעירים, בראשית דרכם בחיים, יתרום למניעת אסונות דומים בעתיד. הפקת לקחים מן המקרה ויישומם באופן מידי הם בגדר נחמה פורתא. מכל מקום, אסור שהכלל יהיה "הכלבים נובחים והשיירה עוברת". נוכח השרפה הנוראה בכרמל לא תוכל השיירה לעבור. העין הציבורית תהיה חייבת להישאר פקוחה ולגלות כי כל פסיפס ממצאי הביקורת בפרשה זו נמצא על שולחן הניתוחים, בכל עת, עד תיקון אחרון הליקויים. ובשולי דברי מבוא אלו: תודה לכל מי שעסקו במאבק בשרפה תוך סיכון חיים: לכבאים שפעלו ללא לאות לכיבוי השרפה, לאנשי המשטרה, לגורמי שירות בתי הסוהר, לגורמי השלטון המקומי, לאנשי מגן דוד אדום, לחברי ארגונים ומתנדבים רבים; תודה לרבים שסייעו לנו כאן בבדיקת השרפה בכרמל מתוך רצון טוב ואמונה בחשיבות הביקורת לחשיפת המחדלים החייבים תיקון מידי ובזמן אמת. לבי עם בני המשפחות השכולות שאיבדו את יקיריהם בשרפה נוראה זו.
20/06/2012
|
מיכה לינדנשטראוס
●
מבקר המדינה
כניסה למנוי רשום
שכחתי סיסמה
*
דואר אלקטרוני:
*
סיסמה:
זה הזמן לסייע לנו בהגנה על עצמאות News1.
בזכותך נוכל להמשיך לחשוף ולפרסם תחקירים מעמיקים, ולספק לך עיתונות איכותית ונטולת פניות - כפי שאנו עושים עשרות שנים. תמיכתך חשובה, בנוסף, כדי שנוכל לנהל מאבקים משפטיים ולהדוף תביעות השתקה מצד בעלי שררה וממון.
■
גישה למערכת המנויים
הקלק כאן: לרכישה/חידוש מנוי שנתי
לרכישת מנוי שנתי
מנוי שנתי + 180 רשומות (210.6 ₪)
*
דואר אלקטרוני:
*
סיסמה:
שם פרטי:
שם משפחה:
שם חברה:
טלפון:
*
אישור דוא"ל:
*
תחום:
אקדמיה/חינוך
מדיני/פוליטי
משפט
צבא וביטחון
בריאות/רפואה
ממשל
עסקים
תקשורת
כללי
ביטוח ופיננסים
ביטוח בריאות
ביטוח חיים
פנסיה
קרנות השתלמות
ביטוח רכב
ביטוח דירה
ביטוח נסיעות לחו"ל
חיסכון
ניהול תיקי השקעות
אלבר רכב
קניית רכב
מכירת רכב
השכרת רכב לחו"ל
השכרת רכב
קטנועים ואופנועים
מלונאות ונופש
מבצעים בקלאב הוטל אילת
מבצעים בקלאב הוטל טבריה
מבצעים בקלאב אין אילת
מחיר מיוחד ללקוחות ישראכרט בקלאב הוטל
מחיר מיוחד ללקוחות כאל בקלאב הוטל
מחיר מיוחד ללקוחות MAX בקלאב הוטל
מחיר מיוחד לעמיתי מועדון חבר בקלאב הוטל
בי פטנט פתרונות מיוחדים
דלי הפלא המקורי SuperMop
פומפייה מסתובבת רב תכליתית
שקיות ואקום
מתנות לעובדים
ברחבי הרשת /
פרסומת
News1 מחלקה ראשונה
:
ניוז1
|
|
עריסת תינוק ניידת
|
קוצץ ירקות מאסטר סלייסר
|
NEWS1
|
חדשות
|
אקטואליה
|
תחקירים
|
משפט
|
כלכלה
|
בריאות
|
פנאי
|
ספורט
|
הייטק
|
תיירות
|
אנשים
|
נדל"ן
|
ביטוח
|
פרסום
|
רכב
|
דת
|
מסורת
|
תרבות
|
צרכנות
|
אוכל
|
אינטרנט
|
מחשבים
|
חינוך
|
מגזין
|
הודעות לעיתונות
|
חדשות ברשת
|
בלוגרים ברשת
|
הודעות ברשת
|
מועדון +
|
אישים
|
פירמות
|
מגשרים
|
מוסדות
|
אתרים
|
עורכי דין
|
רואי חשבון
|
כסף
|
יועצים
|
אדריכלים
|
שמאים
|
רופאים
|
שופטים
|
זירת המומחים
|
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות
|
שיווק ופרסום ב News1
|
RSS
כתובת:
רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682
טל:
03-9345666
פקס מערכת:
03-9345660
דואל:
New@News1.co.il
הדפדפן שלך לא תומך בפריים פנימי.