ועדת החינוך, התרבות והספורט קיימה (יום ג',16.4.24)) דיון הנוגע לאי השתתפות של חלק מהמוסדות חרדיים בחלק מהמבחנים הארציים של משרד החינוך ובמבחנים בינלאומיים. זאת בהמשך למסמך שפרסם מרכז המחקר והמידע של הכנסת המראה כי 57% ממוסדות הלימוד החרדיים לא השתתפו במבחני הקריאה של משרד החינוך בשנת הלימודים הקודמת.
לפי נתוני המרכז הארצי לבחינות והערכה, בבחינה שנערכה בשנת הלימודים תשפ"ג השתתפו 9,200 תלמידי כיתה ד' מ-367 בתי ספר חרדיים, רובם מרשת מעיין החינוך התורני בני יוסף של
ש"ס, החינוך עצמאי ומהחינוך הממלכתי חרדי.
פרט להשתתפות החלקית של המוסדות החרדיים בבחינות ארציות של משרד החינוך, אמר חוקר מרכז המחקר והמידע של הכנסת אסף וינינגר כי אותם מוסדות לא משתתפים כלל בשני מבחנים בינ"ל (טימז ופירלס) וכמוהם גם תלמידים בבתי ספר ערביים ממזרח י-ם וגם תלמידי מסגרות חינוך מיוחד. וינינגר הציג נתונים נוספים מהמחקר שמראים כי הישגיהם במבחני הקריאה בתשפ"ד של תלמידי כיתה ד' בבתי ספר מהזרם הממלכתי-חרדי הם הגבוהים ביותר בקרב בתי הספר בפיקוח חרדי שכן השתתפו במבחן (309) נקודות, אחריהם תלמידים בבתי ספר מרשת "בני יוסף" עם 297 נקודות ולבסוף תלמידים בבתי הספר המוכרים שאינם ברשתות 292 נקודות. בחינוך העברי עמד הממוצע על 314 נקודות ואחריו החינוך הדתי עם 320 נקודות.
יוזם הדיון ח"כ
משה טור פז דרש להתנות תקציבים לבתי הספר בהשתתפותם במבחנים ארציים ובינלאומיים: "שתי הרשתות החרדיות מחזיקות 180,000 תלמידים. החינוך החרדי נלחם על-כניסה לאופק חדש ועוז לתמורה רק לא מוכן לתת את התמורה. הדרישה לתקצוב לא באה עם מחויבות לליבה - 100% תקצוב מחייב 100% מחויבות. שתי ידיים שלא עובדות ביחד - אחת בוחנת ואחת מתקצבת. אין קשר בין התקצוב לבין התוצאות. משרד החינוך פושע לתפקידו כי הוא לא מפקח כמו שצריך - בתי ספר חרדים נידונים אחרת מבתי ספר לא חרדיים".
מנכ"ל הרשות למדידה והערכה (ראמ"ה) ד"ר גל אלון אמר כי המבחנים היום לא נותנים ערך לבתי הספר: "ב-2018 המערכת הממלכתית הקיאה מתוכה את מבחני המיצ"ב כי יצרו נזק ולא הביאו ערך. המבחנים צריכים להביא ערך ואל לנו לכפות מבחנים בת"א, מזרח י-ם וגם לא בבני ברק. מדובר כאן היום על השתתפות חלקית של אותן אוכלוסיות, אבל כך היה תמיד. אנחנו מנהלים שיח עמוק עם שתי הרשתות כדי לנסות לשנות ולעשות את זה יחד ובהסכמה ולא מתוך איום תקציבי. לא בכפייה. אנחנו משקיעים בזה הרבה מאמץ." יו"ר הוועדה ח"כ
יוסף טייב בירך על הבדיקה המשותפת עם הרשתות: "כך נוכל לבנות מדידה והערכה לשיפור בפרט ברשתות חרדיות."
נציגת הייעוץ המשפטי בעמותת חדו"ש ד"ר
יפעת סולל: "ברבים מבתי הספר כלל לא מועסקים מורים שלמדו בעצמם לימודי ליבה וודאי שאינם יכולים ללמדם. זו פגיעה בזכותם של התלמידים לקבל חינוך מינימלי שיאפשר להם לקחת חלק בחברה ובכלכלה הישראלית וזו פגיעה במדינת ישראל, שהמוסדות בוחרים לפעול בניגוד לחוקיה - אבל את התקציבים הם דורשים לקבל". היו"ר טייב התייחס: "המבחנים באים לבחון את איכות הלמידה. זה שרשת לא משתתפת מספיק - אין זה אומר שהם לא מלמדים מספיק לימודי ליבה".